Är ni rädda för att bli brottsutsatta?

Det enda jag är riktigt skräckslagen för är att min katt ska smita ut eller bli utsläppt och bli överkörd eller skjuten eller liknande, ffa om jag inte hittar henne utan hon ligger skadad och plågas. Det får jag fruktansvärd ångest över, men det är ju inget brott. Men nej jag har aldrig varit rädd och då har jag jobbat i slummen och kört runt i vissa områden i Nairobi där man inte ska vistas. Iofs har jag inte gått omkring där på kvällen, men som jag skrev tidigare, vill någon göra inbrott i min lägenhet är det välkomna att göra det men de kommer att bli grym besvikna :grin: Cykel har jag inte så det vanligaste brottet i Sverige finns det ingen risk att jag utsätts för.

De särbehandlas ju på ett sätt som är svårt att tolka på något annat vis.
Fast kolla filmklippet en bit ner i den här artikeln om NMR:s försök till demonstration i Göteborg. I love it. Både hur polisen snoppar av idioten och att fotografen som filmat gör det close up i ansiktet på honom när han står och påstår att det är han som bestämmer vilka som får filma :D

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/här-visar-polisen-nmr-vilka-som-bestämmer-1.4688925

Jag är inte rädd. Bor i ett väldigt lugnt område, trots att det är centralt. Huset har fyra lägenheter, men i botten bor det ett pensionärspar som har hela nedervåningen. De är oftast hemma också. Även om jag låser ytterdörren så händer det ofta att nycklarna sitter kvar i dörren på morgonen :D Men porten låses ~20:30 och har ingen portkod utan det är nyckel som krävs för att komma in.
Är inte heller rädd för dotterns skull. Det enda är att hon inte får gå själv till mormor 150 m bort på vardagar eftersom folk kör som idioter ut från skolan intill. Men det ska bli parkeringsförbud på den gatan om ett par veckor så då blir det nog bättre! :up:

Jag oroar mig inte. Men jag är väl medveten om att det finns en risk. Jag har larm på huset, parkerar inte bilen nattetid på olämpliga ställen och tänker på hur jag rör mig i både kända och okända städer. Men jag är inte orolig. Jag hanterar risken.

Det tog mig några år av tjat från sambon innan jag fick in vanan att låsa ytterdörren när jag är hemma. "I stan låser man dörren!" Inte så mycket pga rädsla för brott utan mer för att i allmänhet hålla kreti och pleti utelåsta. Sambon hade förr en pundare till granne som då och då tog fel på lägenhet. :laugh: Förvisso hemfridsbrott men mest irriterande.
Jag blir alltid lika förvånad när vänner är på besök och låser dörren efter sig när de kommer in. Det har aldrig fallit mig in, men nu låser jag åtminstone dörren på natten :D

Jag blir alltid lika förvånad när vänner är på besök och låser dörren efter sig när de kommer in. Det har aldrig fallit mig in, men nu låser jag åtminstone dörren på natten :D

Jag har alltid låst :angel: Men det är nog av ren vana. På natten känns det dock viktigt, jag kollar alltid innan jag lägger mig så att det verkligen är låst. Sen har vi ju någon märklig typ i trapphuset också.

Jag blir tokig på min systers familj. De bor ute i buschen, iofs med grannar men inget ställe som man passerar bara sådär. De låser alltid ytterdörren! Så man får stå och banka och vänta på att de hör att man kommit.

Jag ser det också som att jag hanterar risken - främst, i princip enbart, genom att inte gå ensam i park/skogsområden i stan i mörker. I centrum funderar jag dock inte så mycket, mer än att jag förmodligen inte skulle ta ut pengar i en bankomat på Avenyn en lördagsnatt. Men det ser jag inte som rädsla utan säkerhetstänk.

Det värsta jag råkat ut för är flera blottare och några bilinbrott.

Jag har alltid låst :angel: Men det är nog av ren vana. På natten känns det dock viktigt, jag kollar alltid innan jag lägger mig så att det verkligen är låst. Sen har vi ju någon märklig typ i trapphuset också.

Var det han som sa lilla hunden och sånt? Fick du reda på vem det var?

Det förstår jag verkligen att du har låst då! Vi har bara en knäppis i trappen, men det är en gammal gubbe som bara är lite knepig, kan inte tänka mig att han skulle knalla in hos oss. Jag brukar heller inte låsa när vi är på lekplatsen utanför huset med dottern.

Nej.
Inte för att jag tror att det inte kan hända oss osv utan för att det för mig inte fungerar att gå runt och vara rädd/orolig i vardagen, det hjälper ju inte.

Medveten däremot.

Risken för inbrott är nog störst här på landet, skulle jag tro.

Jag skulle inte påstå att jag är rädd, men jag skulle säga beredd. Går ofta genom centrala Malmö på konstiga tider, då ser jag till att ha koll på var jag har folk omkring mig. Planerar hur jag skulle agera om någon attackerar mig. Men det är nog lika mycket en yrkesskada :D Sen gör jag väl rimliga åtgärder som alla andra, lämnar inte plånboken på instrumentbrädan och går från bilen tex.

Däremot kan jag ibland gripas av en rent panik rädsla att något ska hända min dotter. Övergrepp, sjukdomar etc. Jag skulle dock aldrig låta den rädslan hindra henne från att leva livet som vanligt, och jag brukar ändå kunna resonera mig själv på plats igen :angel:

Det värsta jag råkat ut för är flera blottare och några bilinbrott.

Om man bortser från sexualbrott (varför man nu skulle göra det, men jag orkar helt enkelt inte tänka igenom alla) så har jag kommit lindrigt undan med 1 ficktjuv och 1 stulen väska.

Inbrott hade vi hemma när jag var liten vid ett tillfälle. Vid ett annat tillfälle så hörde mamma hur två personer bröt sig in i garaget när hon var ensam hemma med mig och brorsan, då vi var små och låg och sov. Huset var nedsläckt och hennes reaktion blev att inte göra ett ljud. Fy, kan fortfarande se rädslan i ögonen på henne när hon berättar om det. Som tur var försvann dom efter att ta rotat runt lite i garaget och kom aldrig in i huset.

Nej, jag är inte rädd för att bli utsatt för brott.

Jag bor i en småstad och risken för överfallsbrott är statistiskt liten men jag får då och då äckliga/obehagliga/hotfulla kommentarer (av män) gällande mitt utseende om jag rör mig ute själv. När det händer tjafsar jag inte emot utan ignorerar, trots att jag blir fly förbannad. Riskmedveten liksom.

När det gäller inbrott så kan jag tänka mig att vår lägenhet ligger bra till om någon vill bryta sig in men här omkring är det rätt ovanligt med inbrott i flerfamiljshus, villor/fritidshus är mer utsatta. Jag litar faktiskt på att grannarna reagerar om något händer när vi inte är hemma, och vice versa. I övrigt så låser vi alltid dörren, vare sig vi är hemma eller ej.

Min enda oro är att någon ska krossa ett fönster och att katterna ska ta sig ut när vi inte är hemma men det går ju inte att göra något åt, händer det så händer det.

Var det han som sa lilla hunden och sånt? Fick du reda på vem det var?

Det förstår jag verkligen att du har låst då! Vi har bara en knäppis i trappen, men det är en gammal gubbe som bara är lite knepig, kan inte tänka mig att han skulle knalla in hos oss. Jag brukar heller inte låsa när vi är på lekplatsen utanför huset med dottern.

Ja precis @BernT han! Jag har fortfarande inte stött på honom men jag misstänker vilken lägenhet han bor i. Det kommer lite märkliga stön och rop från lägenheten ibland och olyckligtvis ibland i samband med att jag tar kvällsrundan med hunden. Jag tror nog att det är någon ensam gammal man med någon form av missbruksproblem, och är inte rädd. Men ja, däremot låser jag dörren :angel: Blir han full och ramlar runt i trapphuset igen så vill jag gärna inte att han får för sig att ramla in här.

Fast kolla filmklippet en bit ner i den här artikeln om NMR:s försök till demonstration i Göteborg. I love it. Både hur polisen snoppar av idioten och att fotografen som filmat gör det close up i ansiktet på honom när han står och påstår att det är han som bestämmer vilka som får filma :D

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/här-visar-polisen-nmr-vilka-som-bestämmer-1.4688925
Jag blir nyfiken.

Känner du på riktigt förtroende för polisen på temat högerextremister (och kanske fotbollssupportrar)?

Inte vet jag om de är polare, men jag känner absolut en besläktad brist på tillit när det gäller de grupperna, som har att göra med hur jag upplever deras maskulinitetsuttryck.

Jag har lärt mig den hårda vägen att alltid låsa ytterdörren, efter att ha flyttat ihop med en man med katt

... som gärna öppnar dörren själv och går ut :banghead::rofl:

Annars hade jag nog inte kommit mig för att låsa när jag är hemma eller ute med hunden. Ibland när jag står i duschen (badrum i anslutning till hallen) blir jag nojjig över att jag inte ska ha låst, men det är nog det enda :p

Nej jag är inte orolig men däremot vaksam.

tror många gånger att tillfälle gör tjuven. Vi har larm på huset skaffade det först då ingen bodde där och det kändes allmänt korkat att ha ett hus som är obebott med massa dyra verktyg och kök som stod på pall.
Nu har vi kvar larmet pga av brandsäkerhet.

Jag låser alltid bilen på parkeringar men inte alltid hemma.

Går jag själv på stan mitt i natten ser jag till att ha någon att prata med i telefonen eller att någon vet vart jag är.

På ett arbete jag hade blev jag utsatt för våld (jobbade som nattportier i en liten stad och en äldre dam blev fly förbannad på mig när jag stängde baren) Där låste jag om mig på natten men det var väldigt sällan det kom folk över huvudtaget.

Jag låser om mig på natten i huset men bara när sambon är hemma. Är jag själv hemma sätter jag på skallarmet men låter ytterdörren vara olåst ifall, ifall jag skulle bli så dålig så någon typ ambulans var tvungna att komma in

Känner mig inte orolig över att bli utsatt men jag är väl medveten om att det kan hända.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 393
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
675
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka