Är sadeln för smal???

WildWilma

Trådstartare
Är den här sadeln för smal för hästen??

Hon har haft den i snart 2.5 år och för 1.5 år sedan kontrollerade sadelmakare hur den låg i samband med att den skulle stoppas om.

Det är en Presige Golden star 17" normal mot vid(kommer inte ihåg vilken storlek)

22902525.jpg

22902529.jpg

22902531.jpg

22902532.jpg

Anledningen till att jag undrar är att jag upplevde att hon var lite surare på de här sadeln än på dressyrsadeln som är en storlek vidare.

Tacksam för vettiga åsikter.

Sv: Är sadeln för smal???

Tack då var det som jag trodde.

Angånde sadlingen så funkar det inte att sadla längre bak, hästen har en ganska kort rygg och blir väldigt besvärad om sadeln sitter det minsta för långt bak. Vet att det påverkar bogfriheten mm.

vilka sadlar kan passa hästar med riktigt korta och något svängda ryggar? måste leta ny sadel då min gamla är för smal .

För att den här sadeln ligger helt fel eller för att den inte går att sadla längre bak??

Tror att den ligger lite längre fram på bilderna än den gör när man rider. Brukar sadla långt fram eftersom den har en tendens att halka bak lite. Det var ju lite dumt att göra det på de här bilderna.

Bild på ryggen utan sadel:

23060789.jpg

Tror bakdelen står något högre och hästen är lite lagom sommarfet. Men det syns att sadelläget inte är speciellt långt, finns det sadelmärken som är speciellt anpassade för hästar med korta ryggar??

Är också lite fundersam eftersom jag tycker den här sadeln är lite trång över manken nu blir det inte ännu trängre om man breddar sadeln??

Iom att du inte vill sadla längre bak så ligger sadeln dåligt. Antagligen i brygga med tanke på hur överbyggd hästen är.

Det är svårt att hitta en kort så pass svängd sadel.

Jag vill kunna sadla längre bak och har provat det flera gånger men får alltid hoppa av och sadla om då.

Överbyggd är hon säkert men ser nog värre ut på bilden där hon står lite i nedförsbacke.

Vad menas med att sadeln ligger i brygga?

Vad är det för mening med att byta sadel när det inte finns något som passar bättre. Tror dressyssadeln ligger bättre men är lite svår att hoppa med :crazy:.

Hon får oftast upp ryggen ganska bra när man rider.

att den glider bak beror på att du sadlat för långt fram. :p
och det är även pga det att mankfriheten blir dålig! sadla bakom bogbladen med en sadel i rätt bomvidd så kan jag inte tänka mig att den glider bakåt på den ryggen.

såå kort tycker jag inte hon är. jag har en prestige 37 på araben som är d-ponny och det är inga problem. så nog kan du lägga sadeln bakom bogblade utan att den blir för lång..

Den ser för smal ut,men jag tror också att du får problem med den manken om du vidgar denna sadeln!
Prova sadel med cutback som ger lite mer plats för manken.
Passier kanske kan vara värd att prova.
Lycka till!

Jo det var det jag misstänkte, den är redan på gränsen till för låg över manken.

Problemet är dock pengar, säljer vi den här får vi ingen vettig sadel för de pengarna.

Det går inte att ändra om stoppningen så den blir mer "mankfri" även om man breddar den?

Har fått mamma(det är hon som rider hästen just nu) att inse att något måste göras nu iaf. men vet inte om hon är redo att köpa en annan sadel.

Vad är bäst:
- att ta ut någon som tittar på hur sadeln ligger(och riskera att det kommer nån som eg. inte vet ett skit eftersom det verkar vara vanligt bland sadelutprovare) som sedan får ta med sadeln och "fixa" om den som han/hon tycker behövs

-eller bara ta sadeln till en sadelmakare och be dem bredda den en storlek och ändra om stoppningen (om det är möjligt)???

Sadeln var alldeles för smal.. Och med tanke på hur hästen ser ut i ryggen hade jag definitivt inte bara breddat den, sadeln ligger förskräckligt illa.
Åk iväg till en butik med många märken och kunnig personal så du får prova lite nya sadlar som förhoppningsvis ligger bättre.

Jag antar att hästen kommer upp en del med ryggen under arbete, och då borde det inte vara alltför jobbigt att hitta en passande sadel.

Jag vet så mycket om sadlar att jag vet att den inte ligger förskräckligt illa. Litar inte helt på de som kallar sig sadelutprovare mm. men alla som har sett sadeln på hästen(sadelmakare, flera tränare, ET och vererinär) har sagt att den ligger bra. Dock så har hästen äntligen börjat lägga på sig lite muskler i ryggen under våren och sommaren och därför tror jag att den blivit för smal. Hästen har gått från att vara extremt ryggöm(undersökt på klinik så klart) pga. av andra problem än sadeln med just den här sadeln.

Men du kanske också har något förslag på något märke som skulle passa bättre??

Fick ju förslag på Passier som när jag sökte lite på nätet hittade att den skulle passa hästar med raka ryggar :crazy:

Kan ju tillägga igen att sadeln kanske borde ligga några centimeter längre bak.

Måste ju se om jag får samma halshuggning på dressyrsadeln:

22902544.jpg

22902553.jpg

22902541.jpg

22902556.jpg

Även den här är lagd ganska långt fram.

Jo, dina sadlar ligger faktiskt riktigt illa. Om din utprovare/sadelmakare tycker att de ligger bra borde du definitivt skaffa dig en ny utprovare!

De märkena jag hade provat i första hand är: betydligt bredare Prestige, Dominus, Amerigo, Pariani, Jensen med rundbossor, Jaguar/H dabbs, County (endast dressyrmodellerna, hoppmodellerna blir nog för raka), Stubben, Frank Baines (hoppsadlarna), Bates, Röösli.

grejen är ju att när du sadlar så långt fram på en häst med hög manke så kommer sadeln ligga i uppförsbacka. därav den extrema bakvikten. om sadeln verkligen låg där den ska ligga så är det inte säkert det hade sett så illa ut.

Kan säga att ingen av sadlarna är mina och inte hästen heller.

Om inte den sadelmakaren som stoppade om sadeln är bra så finns det nog ingen bra i närheten. Det var dock 1.5 år sedan vi var där.

Skulle gissa på att sadlarna har bomvidderna 35 och 36. Hoppsadeln är iaf normal mot vid och dressyrsadeln en storlek vidare.

Tror att vi har olika skalor på vad illa är, vet att ingen av sadlarna ligger perfekt men de skadar inte heller hästen det skulle märkas då det är en fuxmärr det handlar om.

Men du tror att det skulle fungera att bara värma om hoppsadeln då?

Vi vill ju självklart hästens bästa men är inte gjorda av pengar heller :(

Så enligt dig så ligger inte dressyrsadeln riktigt illa utan antagligen bara för långt fram??

Hade inte hästen varit 25 mil bort så hade jag genast tagit nya bilder med den längre bak.

Ska fråga om de där hemma kan göra det, för nu vill jag verkligen reda ut det här när jag väl tagit upp det. Självklart kommer vi på något sätt ta hjälp av utbildad person också.

Båda två. Men jag tycker att du ska prova dra bak båda sadlarna, spänna gjorden, fota och lägga ut här igen.

*såg att du skrivit att du inte kunde det nu* Men be gärna dem där hemma göra det ;)

Liknande trådar

Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 436
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 863
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Min häst har lyft sin manke, så att min hoppsadel nu kommer väldigt nära manken. Hästen verkar mycket nöjd med sadeln och jag sitter bra...
Svar
13
· Visningar
2 397
Senast: Houdinie
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka