grazzie

Trådstartare
Jag undrar hur mycket en arabponny som nu är 1,46 som 3-åring jag undrar hur mycket den växer? är de 5-7cm?? någon som vet på ett ungefär.
Den är e, Choice som var bästa arabhingsten 2000, och tävlar nu med dressyr i Norge.
 
Hejsan jag har oxå försökt ta reda på det där med storlekar på Araber, jag har en 2årig hingst på 147 och jag hoppas att han ska gå en bit över 150.
Men så här har några skrivit till mig gällande det här ämnet.

"På 10 st 2-åringar som jag följt upp blev det som följer:

1 st, =1.44, som vuxen 1.52
1 st, =1.46, -"- 1.54
2 st, =1.46, -"- 1.56
1 st, =1.47 -"- 1.51
2 st, =1.48, -"- 1.55
2 st, =1.48, -"- 1.56
1 st, =1.50, -"- 1.58"

Hoppas det hjälper dig lite :)
 
Det är ingen garanti hur stor en arab (eller vilken ras för den delen) kan bli oavsett vem den är efter. Vissa hingstar och ston lämnar stora avkommor, vissa blandade, vissa små.

Om din häst är 1,46 nu och är 3 år så tror jag för min del att den inte blir mer än 3-5 cm till. En arab slutmäts ju när den är 7 år så din häst har ju ett par år till att växa och man vet ju aldrig, den kanske blir 1,53 cm men min gissning är mellan 1,48-1,51/1,52.
 
Hej,

Eftersom min statistik på 3-åringar mestadels visade på 1.50 o mer, så är det lite svårt att 'sia' om din ponny, men jag kan tänka mig att den lika väl kan stanna i höjd nu.. eller öka 1-3 cm... (inte mkt till hjälp där va?)

En bekants uppfödning som var 1.44,5 cm som 2½ åring (inget 3-årsmått!) slutade som 7-åring på 1.47 cm, glädjande va?

Mvh
Bia
 
Jag har som regel på mina araber att från årskiftet de fyller 2 så växer de 10 cm.
 
...och mina har växt ungefär 7 cm från det de är 1½ år...
Vet inte om det beror på min utfodring eller på att jag har stora araber, men har märkt att mina hästar ofta är betydligt tidigare utvecklade än många andra.
 
Det är väldigt svårt att säga hur mycket en arab växer i slutändan. Det är så många faktorers om spelar roll, men två stora föräldrar kan likaväl ge en som stannar på 140 cm. Detta p.g.a. att det generationer tillbaka kan finnas mindre araber. Därför kan man aldrig säga att min arab har pappa A och hans mamma är B och de är si och så stora, blir min avkomma C då så här stor. Just p.g.a. arabens smala genpol, så är just storleken inte så förutsägbar, då spannet pendlar mellan 140 - 165 cm.

Sedan spelar miljö och utfodring också en väsentlig roll förståss.
 
Hmmm... Vi får hoppas att dina uträkningar inte stämmer... :crazy:
Det skulle betyda att min "lilla" tvååring skulle bli en bra bit över 160 cm.
Han är ca 155 cm nu. Jag tycker inte att han behöver bli större på höjden, men han får gärna bredda sig en aning :p

// Anna
 
Nåt fel på stora araber?? ;)
Skämt åsido verkar kastreringen på hingstar påverka tillväxten. Ingen nyhet för er uppfödningsfolk men det gör inte livet lättare för oss spekulanter... :cool:
 
Mitt ena sto var 146 som två-åring och stannade på 151 (som också var minsta avkomman av 12!!! med samma föräldrar).
En av hennes halvbröder var 148 som 4-åring men drog på en växtspurt när de började träna mer regelbundet och blev 157 (till ägarens förtret för HON ville naturligtvis ha en LITEN arab... :smirk:). Hans helbror var 148 som 3-åring och växte inte en millimeter till. Utfodringen har varit samma på samtliga av hästarna fram till tre års ålder. Så det enda man säkert vet är att man ingenting vet.
:bow:
 
INTE? :confused:
Det var intressant, det är något jag alltid har trott.
Att hormonerna påverkade tillväxten, tidigt kastrerade hingstar skulle bli långbenta och lite tunnare...och fått medhåll från veterinärer.. :o
Jag har faktiskt ratat några valacker på grund av det...
Tackar för info!
 
Det som påverkas vid kastrering är mycket riktigt hormonerna.
Så det stämmer att en hingst ofta blir lite "biffigare" med mer hingstnacke o dylikt.
Den blivande mankhöjden kan man dock inte påverka genom kastrering.
 

Liknande trådar

L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 271
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 063
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 013
Senast: Karoliten
·
Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp