Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
hur snabbt springer en arabgaloppör? förstår ju att de e olika, men vilken fart brukar de hålla på tävling ung.?
jag har en 2 årig arabvalack som jag ev hade tänkt starta galopp, hur blir man tränare och amatör jockey? tacksam för svar!
Om du kollar på resultaten för araber på galoppsport.se eller på galoppbanornas hemsidor så kan du se distanser och tider!
Det första arabgaloppören ska klara är att den ska springa 1000m på 1 min och 16 sek. Det gör den i sitt kval alltså, då ska den också klara av att gå i ledvolten, nedstartsgalopp, startxboxar och allt sånt!
I löp sen så går det lite fortare, över medeldistans (1600m) så springer arabgaloppörerna på ca 1.50-2.00 min.
Läs mer om att bli tränare på www.galoppsport.se och på www.unggalopp.se, samt sök i forumet! Är nästan helt säker på att det finns massa andra trådar i ämnet
Tiderna jag skrev ovan har berberhästar sprungit in, samma ras som mina ston (dvs äkta" Nigerska berberhästar).
Det finns ju dock olika sorters berberhästar beroende på vilket land de kommer från. Skillnaderna är inte så stora eftersom det i grunden är samma häst: liten, robust, kort nacke, hög hastighet men extra uthållig.
Berberhästen i Nordafrika är mer känd än den som spridit sig söder om Sahara (det var en nordafrikansk berberhäst som var en av de fyra "araber" från vilka de engelska fullbloden härstammar).
Nigeria (grannlandet) har en dock en egen berberart som på engelska heter kort och gott "Nigerian". Kul för oss då när länderna har så snarlika namn... :-)
Hästhantering
Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Juridik & Ekonomi Jag har också en varning.
Mina dysfunktionella föräldrar skänkte gården till mig. :rage: Jag visste inget förrän papperen var skrivna...