arabhästägare, vilka täcken?

L

lill_flesky

Vad har ni för täcken på era hästar? Blir mer eller mindre tokig snart, för jag har hitills inte hittat ett enda täcke som har legat riktigt bra på på min häst.
De täcken som jag har provat är:

Svea outdoor mellan - är det som har leat absolut bästa hitills, men det är ngt för stort i bogen, och har efter ca ett års användning "säckat" ihop i fram

shires - har ett tunt regntäcke och ett tunt termo. Regntäcket låg förskräckligt illa tills jag sydde upp det ca 3 cm på varje sida, nu sitter det asbra och hon kan röra sig ordentlgit under det, men det är svårt att sitta och sy upp täcken (och inte så fint heller) och på vissa täcken går det inte alls.

TM - sitter förskärckligt illa, skav som är ca 15*15 cm ända inpå huden fick hon av sitt gamla TM täcke. Trots bogskydd.

Bucas - för trångt i bogen

Horsewear - har jag bara provat att lägga på, men det som jag provade (ett tunt, grönt termotäcke) satt jättemycket under bogarna.

Olympic - satt bra till en början, men lite trångt, säckade ihop efter bara några veckor och sitte nu ganska illa.

jag behöver hjälp med att hitta ett täcke som verkligen passar! Känns inte roligt att dra på pållan en massa täcken som hon får skav av, men det är så himla svårt att hita täcken som passar... :( Alla förslag är varmt välkommna
 
Jag har problem till mitt ena sto, hon är MKT maffig, med endast 140 cm.
Bäst på henne sitter dock HW wugtäckena. Men hon kräver ett bogskyd under, inte för att hon får skav, utan för att det skall glida runt lättare.
Har HW till den andra oxå, hon är normalt byggd, ca 153 cm. Storlekarna är ju lite knepiga bara. Den första, som normalt ha 125 på täckan, får ha 115 på HW, den andra som har 135 som normalt, har 125 på HW.
har innan haft stora problem med täcken till dom, men H är överlägsna, har dock bara provat Wug modellen, & ett " vanligt" Rhino regntäcke, satt jättebra det oxå, & det kunde användas utan bogskydd. Spänner aldrig framme i bogen.
 
Jag och min sambo har Macpro Rain (Börjes) till våra araber och dom sitter kanonbra. Jag skulle tro att Macpro Winter också sitter bra, vi har dock andra märken på vintertäcken, min sambos är från Hööks, och sitter också väldigt bra, kommer tyvärr inte ihåg märket, hon köpte det när dom hade utförsäljning på vintertäcken i fjor. Min hästs wintertäcke kommer från Börjes och har några år på nacken (inget märke), men sitter kanonbra.
 
Har samma problem som dig med min pålle :(
har bara ett täcke som ligger riktigt bra,
ett gammalt lagat TM från h**ks.
han har en mellan storlek som inte finns på alla täcken
125 för litet 135 för stort (ska ha 130)
har ett buccas i 130 men tkr att det är lite trångt i bogen :(
han får inget skav än så länge....
de flesta araber har ju kort rygg,
så jag tycker att täckena blir för långa och går man ner en storlek så blir dom för tajta :cry:
special sy ett är nog inte så billigt...
lycka till med att hitta ett passande täcke ;)
mvh/Arabizar
 
Just detta med storlekarna blir jag inte klok på heller :crazy:
Min häst har valigtvis 135 cm i ryggen, på vissa täcken är det lagom, ibland lite för litet och ibland litet för stort, men grejen är att vissa täcken som jag har 135 cm som är alldeles lagom i ryggen, är enorma i bogen! :(
Funderar på att specialsy ett täcke, men det finns ju ändå ingen garanti för att det passar och gör det inte det så kommer det att kännas som man har lagt ut en massa extra pengar i onödan.
 
Olympic sitter som gjutet på pållan, både vintertäcket och regntäcket. Regntäcket är bra för det kan man "dra ihop" lite i bogen med hjälp av ett litet spänne...
På en av de andra araberna i stallet sitter Börjes billiga regntäcke jättebra, men på den andra araben med samma storlek hänger det i bogen.
Oftast går de utan täcke alla 3, det är det bästa, då slipper man oroa sig :)
 
tråkigt att du inte hade några bra erfarenheter av horseware, men du måste bara fått fel storlek. horsewares storlekar är helt fel! men jag har löst gåtan! (har provat alla!) men din arab kan vä ha från 125-145? och då är förljande st aktuella: 125: 5.6, 130: 5.9, 135(-140):6.0 och 145: 6.3....men så står det ju givetvis inte någonstans! utan det står : 115=5.6, 125=5.9, 130= 6.0, 140= 6.3!!! ajaj...förvirring! inom horseware kan du ju sen köpa nästan vad som helst! min arab fick aldrig skav eller liknande av horsewares täcken. (och han hade ca 10st 0lika!) hoppas du vågar testa Horseware igen, för de är de bäst som finns=)

fler frågor eller fullstädig storleks lista?
maila: marika@euromail.se :cool:
 
på min stall står en araber og han har HW Rambo Wug täcken, lilla. han er ratt smal over bogen og ellers tjokk ;)Et bucas av gammel type (tipperary) er også bra på han.

en venninnes shagya araber har mye ThermoMaster + at hun har et Horse Saver
 
mjaee, hon kan ha 125-135, men oftast brukar hon ha 135.
det jag provade var också den storlek hon skulle ha, men precis som med de andra täckene var det alldeles för stort i bogen :( satt under bogarna
 
Har ett gammalt Bucas, skogsgrönt, som jag haft till "arabarna" i 10 år. Sitter bra på dem, men inte på hingsten.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 419
Senast: Ace
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 465
Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
1 886
Senast: mooi
·
Utrustning Investerade i ett Bucas regntäcke till min pålle. Bättre begagnat då jag inte har haft Bucas till honom tidigare, bara för att se om de...
Svar
7
· Visningar
3 192
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp