Flugtäcken - blir tokig snart!

ylvalill

Trådstartare
Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid hade - Bucas Buzz off. Storlek 145 satt tightare än korvskinn, storlek 155 var fortfarande för tight i bogen och runt magen, men blev dessutom för långt. :down: Sen gav vi oss (efter mycket efterforskningar på nätet) nu på horsewares modeller. Rambo Fly Buster i storlek 155 - hur långt som helst men stramar rejält över manken och känns även lite tight runt magen. Att gå ned en storlek så att längden blir rätt borde ju innebära att det blir ännu tightare.

Vill ha bra kvalitet, men både Bucas och Horseware verkar uteslutet, så vida inte amigo XL kan vara ett alternativ. Är det någon som har erfarenhet av den modellen och vilka hästar den passar på? Är den bara avsedd för grova kallblod? Min häst är ett svenskt halvblod, ca 167 cm i mkh (3 år och växer fortfarande...), lite grövre i typen men inte tjock. Skulle XL modellen kunna vara värd att testa, eller är det nån som har nåt annat tips? Blir dyrt i längden att beställa hem och returnera täcken... :crazy:
 
Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid hade - Bucas Buzz off. Storlek 145 satt tightare än korvskinn, storlek 155 var fortfarande för tight i bogen och runt magen, men blev dessutom för långt. :down: Sen gav vi oss (efter mycket efterforskningar på nätet) nu på horsewares modeller. Rambo Fly Buster i storlek 155 - hur långt som helst men stramar rejält över manken och känns även lite tight runt magen. Att gå ned en storlek så att längden blir rätt borde ju innebära att det blir ännu tightare.

Vill ha bra kvalitet, men både Bucas och Horseware verkar uteslutet, så vida inte amigo XL kan vara ett alternativ. Är det någon som har erfarenhet av den modellen och vilka hästar den passar på? Är den bara avsedd för grova kallblod? Min häst är ett svenskt halvblod, ca 167 cm i mkh (3 år och växer fortfarande...), lite grövre i typen men inte tjock. Skulle XL modellen kunna vara värd att testa, eller är det nån som har nåt annat tips? Blir dyrt i längden att beställa hem och returnera täcken... :crazy:
Amigo bug Buster passar hästar med stora bogar!
Bucas gör ju små storlekar och jag gillar inte dem så mkt för jag tycker dem ger skav på 90% av hästarna.
 
Amigo bug Buster passar hästar med stora bogar!
Bucas gör ju små storlekar och jag gillar inte dem så mkt för jag tycker dem ger skav på 90% av hästarna.
Menar du den vanliga Amigo Bug Buster modellen då, eller menar du XL modellen? Fick för mig att den vanliga Amigo Bug Buster är ungefär motsvarande Rambo Fly Buster i modellen och den var ju för tight...
 
Menar du den vanliga Amigo Bug Buster modellen då, eller menar du XL modellen? Fick för mig att den vanliga Amigo Bug Buster är ungefär motsvarande Rambo Fly Buster i modellen och den var ju för tight...
Menar vanliga modellen. Rambo och amigo är ej samma i storlekarna.
 
Ok, tack! Då kanske det är värt att testa ett Amigo i storlek 145 i alla fall då. :-)
Gör det, ett tips är att beställa från en webshop som har lite olika täcken hemma mot tex faktura så kan du beställa hem flera och isåfall bara skicka tillbaka dem som inte passar?
 
Tänk på att både HW och Bucas ska sitta ovanför manken precis där halsen börjar. Det gör att de inte stramar alls över bogen och inte hindrar rörelse:).
 
Tänk på att både HW och Bucas ska sitta ovanför manken precis där halsen börjar. Det gör att de inte stramar alls över bogen och inte hindrar rörelse:).

Jo, jag vet det, men det funkar liksom inte på min häst. Står han bara rakt upp och ned så ser det väl rätt ok ut, men om han böjer ner huvudet och ska äta så blir han mer eller mindre strypt... :(
 
@ylvalill Ja dom kan förstås vara för tajt iaf. Men tänkte mest att täcken som är stora och kasar ner på manken alltid kommer att dra och orsaka skav och drag över bogen.
 
Har Amigo bug buster (inte XL) till mitt halvblod som har rätt stort bogparti. Upplever också att täckena med avtagbar hals sitter bättre på plats än de med fast hals
Om täcket läggs för långt bak, så vist blir det tajt i bogen.
Det gäller att passa in maggjordarna rätt, så kasar det inte bak så mycket, eller alls.
 
Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid hade - Bucas Buzz off. Storlek 145 satt tightare än korvskinn, storlek 155 var fortfarande för tight i bogen och runt magen, men blev dessutom för långt. :down: Sen gav vi oss (efter mycket efterforskningar på nätet) nu på horsewares modeller. Rambo Fly Buster i storlek 155 - hur långt som helst men stramar rejält över manken och känns även lite tight runt magen. Att gå ned en storlek så att längden blir rätt borde ju innebära att det blir ännu tightare.

Vill ha bra kvalitet, men både Bucas och Horseware verkar uteslutet, så vida inte amigo XL kan vara ett alternativ. Är det någon som har erfarenhet av den modellen och vilka hästar den passar på? Är den bara avsedd för grova kallblod? Min häst är ett svenskt halvblod, ca 167 cm i mkh (3 år och växer fortfarande...), lite grövre i typen men inte tjock. Skulle XL modellen kunna vara värd att testa, eller är det nån som har nåt annat tips? Blir dyrt i längden att beställa hem och returnera täcken... :crazy:
Jag har ett Rambo Fly Buster och ett Amigo Bud Buster och det är faktiskt ganska stor skillnad i stl. Rambo passar mitt smala varmblod med lien bog, sitter iof bra även på mitt breda/rejäla halvblod. Men Amigot sitter bättre på halvblodet, och det blir för stort i bogen på varmblodet där det kastar bak och stramar i bogen. Så jag säger som de andra, ett vanligt Amigo kan kanske passa ändå. :)
 
Jag har ett HWs Amigo Bug Buster och ett Bucas Buzz Off.
Amigo-täcket gillar jag inte spännet i fronten på då kardborren vänder sig inåt -MEN, täcket ligger blickstilla. Rullar hon sig ordentligt så sitter det precis där det ska när hon reser sig och det åker varken framåt eller bakåt.
Bucas-täcket har en bra stängning i fronten, vadderad och dubbelknäppt så det håller ihop, men det ligger inte kvar... Det ligger fint när jag just lagt på det men har åkt bak redan när vi är ute ur stallet och glider åt sidan (inte mycket, men det glider) om hon rullar sig.

Till nästa flugsäsong tänkte jag satsa på ett Rambo Fly Buster -typ samma modell som Amigo, men bättre stängning där fram. Eventuellt kan det bli ett Rambo Sweet Itch.
 

Liknande trådar

Utrustning Täckessäsongen är här och jag skulle behöva uppdatera min hästs täckesgarderob. Problemet är att jag ännu inte hittat rätt modell på...
Svar
9
· Visningar
1 090
Senast: lytesout95
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 397
Senast: Camigween
·
Utrustning Är på jakt efter ett flugtäcke till min swb-valack och har starka funderingar på bucas flugtäcke (inte zebra- varianten) Jag tvekar...
Svar
0
· Visningar
793
Senast: ifuh
·
Utrustning Tänkte ta och beställa ett Whitaker stalltäcke (det nya med flaggan) men blev så sjukt osäker på vilken storlek jag ska ta. I...
Svar
0
· Visningar
988
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp