Arabhäst - svårt att bedöma hull/övervikt

Bukefalos 30 år!

Från sidan och bakifrån. Det är ju skillnad på en hängmage utan tydliga magmuskler = bukig. På din har jag aldrig ens övervägt att han skulle vara bukig! :) (bara gosigaste :heart)

Kanske att vi tolkar bukig på olika sätt bara. Jag tänker att det innefattar rätt många scenarier, tydligen...... :)

Våra har sommarmage, vilket jag tolkar som mycket vätska och en del i tarmarna. Det räcker oftast med att de står i annan hage några dagar (2-4) så försvinner den. Om det är något "tredje" vet jag inte.

Jag tänker att fett inte försvinner så snabbt och inte proteinbrist heller.

Jag tycker de kan se uppblåsta ut när de äter för mycket gräs, iaf de lättfödda som stått hos mig. Lagom mängd gräs så får de inte den där lite större magen och ser inte heller varken uppblåsta eller vätskefyllda och svullna ut (typ mankammen enklast att se). Jag har tolkat det både som mängd och mängd socker blir för mycket helt enkelt för det ändras verkligen från dag till dag och är det ännu mer för mycket blir magarna också lite påverkade så att det syns på bajset. Typ om det regnar/kommer sol och en tillväxtspurt jag missat jag behövt reglera med minskad yta eller när jag öppnar till mer yta och det blir lite för mycket för länge.

Liknande trådar

• Depåer eller annat?
  • Snubblig häst
  • Fång
  • Från barfota till skodd.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat