Arabhäst - svårt att bedöma hull/övervikt

Bukefalos 30 år!

Kanske olika för olika hästar men mina SWB har jag alltid passat på att väga när jag varit på klinik och sedan mätt med viktmåttband samma dag när jag kommer hem för att hitta det "rätta läget" för att komma så nära sanningen som möjligt. Sedan har jag regelbundet fortsatt mäta på samma ställen någon gång i veckan/varannan vecka och det har sedan stämt förvånansvärt bra med rätt vikt nästa gång vi har varit på klinik och vägt igen. Men jag håller med om att det ffa är en indikator på om vikten är på väg upp eller ner eller hyfsat konstant.
Givetvis fungerar det på vissa hästar men olika raser är olika byggda och även individer är väldigt olika.
Det jag försöker säga är att om man inte ser något annat och plötsligt mäter med ett viktmåttband så är det onödigt att få panik.

Givetvis fungerar det på vissa hästar men olika raser är olika byggda och även individer är väldigt olika.
Det jag försöker säga är att om man inte ser något annat och plötsligt mäter med ett viktmåttband så är det onödigt att få panik.

Bra poäng! Min fjordhäst diffade med 50 kg mellan våg och måttband. Så när det stod 400 kg på måttbandet visste jag att hon vägde 450 kg. :)

Min erfarenhet, som tar varje chans jag får att väga när jag är på klinik, är att måttbandet diffar på ca 20-50kg. Dom här matteformlerna där man använder sig av olika mått brukar vara något närmare sanningen men är fortfarande väldigt diffusa.

Måttbandet är bra om man använder det regelbundet för att tracka förändringar men inte så mycket annars.

Ett viktmåttband säger väldigt lite vid en enstaka mätning. Vikten kan både vara betydligt högre och lägre än vad bandet visar. Den enda använding jag ser som rimlig är att mäta över tid och jämföra mätningarna med varandra. Då får man något att gå på.
Det är en bra poäng. Jag ficck måttbandet av vår veterinär och jag frågade om det verkligen kunde ge rätt vikt, varpå hon svarade jakande. Jag tror faktiskt att jag kör damen till kliniken och väger henne, det känns som att jag är mitt i en ganska meningslös gissningslek.

Kanske olika för olika hästar men mina SWB har jag alltid passat på att väga när jag varit på klinik och sedan mätt med viktmåttband samma dag när jag kommer hem för att hitta det "rätta läget" för att komma så nära sanningen som möjligt. Sedan har jag regelbundet fortsatt mäta på samma ställen någon gång i veckan/varannan vecka och det har sedan stämt förvånansvärt bra med rätt vikt nästa gång vi har varit på klinik och vägt igen. Men jag håller med om att det ffa är en indikator på om vikten är på väg upp eller ner eller hyfsat konstant.
helt rätt, det är så jag måste göra, jag bokar henne för vägning på närmsta klinik för att komma ur den här gissningsleken.

Fast alltså. Vikten i siffror är egentligen komplett ointressant. Det viktiga är om hon är överviktig eller inte. Och det kommer inte vågen tala om.

@Aifos Ett bra exempel på det citerade är en stallkompis till mig. Deras häst hade varit skadad en lång period, var överviktig men inte alarmerande mycket. Veterinären som friskförklarade den tyckte att minst 50 kg bör den gå ner i vikt.

De återkom med efterkoll några månader senare, när hästen var ordentligt igång igen samt i perfekt hull. Den vägde då 10 kg mindre. Så i det fallet sa egentligen inte vikten nånting, utan hullet som kändes inklusive muskeluppbyggnaden.

Min grova islandshäst 147 cm väger 370 kg när han är i form. Låter mycket med 450 på en arab. Bra att väga på klinik. Har vägt min häst på väg i över tio år och har fortfarande svårt att bedömma hullet efter sommaren. Bävar för att åka dit tror han har passerat 400 kg. Så svårt att avgöra utan att väga.

Min grova islandshäst 147 cm väger 370 kg när han är i form. Låter mycket med 450 på en arab. Bra att väga på klinik. Har vägt min häst på väg i över tio år och har fortfarande svårt att bedömma hullet efter sommaren. Bävar för att åka dit tror han har passerat 400 kg. Så svårt att avgöra utan att väga.
Och vår d-ponny som enligt de som forskar om hullbedömning på horsescanning på slu, är i perfekt hull väger 507 kg. Mycket muskler!

Riktigt så kan man inte räkna.
Min 147cm stora arabkorsning vägde i somras i lätt överhull men omusklad pga skada 438kg.

Min grova fjordhäst på 139 cm vägde 550 kg i perfekt hull och min ganska grova fjordhäst på 143 cm vägde 450 kg i toppkondition.

Så det går inte att säga nåt om vikt/hull genom att jämföra med andra individer.

Min arabtant på 155 cm (ca) vägen 489 kg (på våg). Hon är en 6 eller kanske en 7a på hullskalan. Tyvärr är hon skadad så jag kan inte göra så mycket åt vikten (det går ju inte att sluta mata liksom). När hon vägde 425 tyckte jag hon var perfekt.

Den enda ras jag någonsin hört talas om som lagrat fett invärtes kring organ är min egen; akhal tekén. När det upptäcktes var det lite av en sensation. Endast bekräftat på en individ hittills.

Men! Om hästen lagrar invärtes syns det ju inte, och den hästen såg också ut som en normal akhal teké, dvs slimmad, utvändigt.
..om jag tolkar ditt "lagrar i buken" på rätt sätt 😅

Min shetlandsponny ex. är sällan "tjock" över revbenen, de går alltid att känna, men i överhull om du kollar på andra parametrar; hals, rumpa, svansrot.

Flera hästar som slaktats här hemma på gården har haft lagrat fett invärtes, bland organen, och det har varit olika raser, ponnyer, halvblod, travare mfl.

Flera hästar som slaktats här hemma på gården har haft lagrat fett invärtes, bland organen, och det har varit olika raser, ponnyer, halvblod, travare mfl.
Då var det nog kring vilka organ, eller bristen på utvärtes fett (eller båda!) som gjorde det här fallet så unikt.
Är tyvärr ett tag sedan jag var med på den föreläsningen men av de 100+ hästar hos dissekterat av skilda raser var det i alla fall helt unikt :)

Min arabtant på 155 cm (ca) vägen 489 kg (på våg). Hon är en 6 eller kanske en 7a på hullskalan. Tyvärr är hon skadad så jag kan inte göra så mycket åt vikten (det går ju inte att sluta mata liksom). När hon vägde 425 tyckte jag hon var perfekt.
Det ger lite perspektiv. Jag upplever att vikten på min belastar så att det påverkar henne i ridningen. Det är verkligen moment 22 när de blir skadade och så himla lättfödda.

Liknande trådar

• Depåer eller annat?
  • Snubblig häst
  • Fång
  • Från barfota till skodd.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn