Arabhäst - svårt att bedöma hull/övervikt

Bukefalos 30 år!

Bifogade filer

• IMG_4589[1].webp
    IMG_4589[1].webp
    29,9 KB · Visningar: 200
Det är väldigt svårt att fånga övervikten på bild måste jag säga. Jag tycker att hon ser helt ok ut på bilderna men det är inte vad som uppfattas i verkligheten.

Bifogade filer

• IMG_4587[1].webp
    IMG_4587[1].webp
    127 KB · Visningar: 202
Inför kommande sommarsäsonger kommer jag att ha denna häst i en paddock paradise inspirerad slinga runt de stora hästarnas sommarbete. Det kommer inte att vara gräsfritt men endast gnagbete som jag får komplettera med lite hö för fibrernas skull. Det var så jag gjorde med min förra arab och det är inte en jätteuppoffring, även om jag kanske måste hitta en kompis som kan göra henne sällskap. Hon kan inte hantera fri tillgång på gräs, hon äter alltid och gärna sådant som ratas av de kräsna storhästarna. Kanske testar jag också en kur med thiamin och magnesium och ser om det kan påverka aptiten.

Som synes något muskelfattig över korset.

Bifogade filer

• IMG_4594[1].webp
    IMG_4594[1].webp
    570,2 KB · Visningar: 189
@Aifos Lite smårund är hon, men hon ser ut att ha proteinbrist också - och har du tur så gör ett tillägg av protein att hon går ner i vikt också. Mina araber har ofta behövt en högre kvot än genomsnittshästen för att vara fina.

Har hon gått på bete i år och ser ut sådär så borde hon klara bete i framtiden med, framförallt om hon får mer motion och potentiellt lite proteintillskott när gräset blir proteinfattigt. Som jag ser det så behöver du inte göra några drastiska ändringar, lite mer protein, mer motion och se vart det landar. Det är bra om hon går ner i vikt, men det är inte på något sätt akut, så ställe henne inte på svältdiet.

@Aifos Lite smårund är hon, men hon ser ut att ha proteinbrist också - och har du tur så gör ett tillägg av protein att hon går ner i vikt också. Mina araber har ofta behövt en högre kvot än genomsnittshästen för att vara fina.

Har hon gått på bete i år och ser ut sådär så borde hon klara bete i framtiden med, framförallt om hon får mer motion och potentiellt lite proteintillskott när gräset blir proteinfattigt. Som jag ser det så behöver du inte göra några drastiska ändringar, lite mer protein, mer motion och se vart det landar. Det är bra om hon går ner i vikt, men det är inte på något sätt akut, så ställe henne inte på svältdiet.
Tusen tack för att du tittade på bilderna. Jag tittar över proteinet. Det kan förklara varför hon börjat äta helt maniskt de sista veckorna. För det har faktiskt varit lite skillnad i hennes ätbeteende jämfört med i somras. Jag visste faktiskt inte att araber kunde behöva lite högre protein. Förra hösten råkade hon ut för en allvarlig sårskada och tappade extremt med muskler på ett sätt som jag inte är van vid. Det var vid samma tid på året som nu och jag tror att hon fick ett överväxt hö med lågt protein eftersom skadan skedde innan installningen och jag inte hade något bra foder hemma.

Skulle säga bukig, klassiskt vid proteinbrist. Mer protein och fortsätt jobba på att bygga upp överlinjen så blir det nog bra!

Vill bara fråga och eventuellt ha ett input. Du skriver bukig. Tänker du nedåt eller åt sidan? Jag kan inte riktigt se något på bilderna.

Min ena ("gamla" hingsten, så har du koll på viken jag menar) har ju mycket bröstkorg åt sidan och ser bukig ut framifrån. Jag kan uppleva många araber så. Är det så du tänker?
Jag tänker att det inte behöver vara bukig då utan ärftligt eller medfött.

Men, för den delen är det verkligen inte dåligt att ha extra koll på proteinet. :)

Vill bara fråga och eventuellt ha ett input. Du skriver bukig. Tänker du nedåt eller åt sidan? Jag kan inte riktigt se något på bilderna.

Min ena ("gamla" hingsten, så har du koll på viken jag menar) har ju mycket bröstkorg åt sidan och ser bukig ut framifrån. Jag kan uppleva många araber så. Är det så du tänker?

Men, för den delen är det verkligen inte dåligt att ha extra koll på proteinet. :)
Jag tycker att den är tydligt bukig på bilden från sidan :)

Jag tycker att den är tydligt bukig på bilden från sidan :)

Ok. Av det jag kan se kan det lika gärna vara sommarmage, tänker jag.
Det är ju så svårt när man inte kan känna på hästen och se den i verkliga livet. Man vill klämma och känna.

Kan tillägga att jag inte har mer erfarenhet av araber än de som stått i stallen jag stått. Ganska många men för det inte samma antal som uppfödare och för att inte tala om att det varit många olika ägare. :meh:

Den enda ras jag någonsin hört talas om som lagrat fett invärtes kring organ är min egen; akhal tekén. När det upptäcktes var det lite av en sensation. Endast bekräftat på en individ hittills.

Men! Om hästen lagrar invärtes syns det ju inte, och den hästen såg också ut som en normal akhal teké, dvs slimmad, utvändigt.
..om jag tolkar ditt "lagrar i buken" på rätt sätt 😅

Min shetlandsponny ex. är sällan "tjock" över revbenen, de går alltid att känna, men i överhull om du kollar på andra parametrar; hals, rumpa, svansrot.
Off topic men oj vad häftigt, är det alltså rastypiskt för Akhal-Teken?

Ok. Av det jag kan se kan det lika gärna vara sommarmage, tänker jag.
Det är ju så svårt när man inte kan känna på hästen och se den i verkliga livet. Man vill klämma och känna.

Kan tillägga att jag inte har mer erfarenhet av araber än de som stått i stallen jag stått. Ganska många men för det inte samma antal som uppfödare och för att inte tala om att det varit många olika ägare. :meh:
Vad tänker du att sommarmage är för något? Antingen så är det fett eller så är hästen bukig för att den försöker kompensera för det lilla proteinet, åtminstone i min värld. Så jag undrar vad du tänker att sommarmage är för något? Är det något tredje som jag inte har hört talas om?

I det här fallet så ser det ut att vara lite av varje, tycker jag. Den är både lite tjock och lite bukig.

Från sidan och bakifrån. Det är ju skillnad på en hängmage utan tydliga magmuskler = bukig. På din har jag aldrig ens övervägt att han skulle vara bukig! :) (bara gosigaste :heart)

Vad tänker du att sommarmage är för något? Antingen så är det fett eller så är hästen bukig för att den försöker kompensera för det lilla proteinet, åtminstone i min värld. Så jag undrar vad du tänker att sommarmage är för något? Är det något tredje som jag inte har hört talas om?

I det här fallet så ser det ut att vara lite av varje, tycker jag. Den är både lite tjock och lite bukig.

Våra har sommarmage, vilket jag tolkar som mycket vätska och en del i tarmarna. Det räcker oftast med att de står i annan hage några dagar (2-4) så försvinner den. Om det är något "tredje" vet jag inte.

Jag tänker att fett inte försvinner så snabbt och inte proteinbrist heller.

Liknande trådar

• Depåer eller annat?
  • Snubblig häst
  • Fång
  • Från barfota till skodd.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat