Arbeta deltid

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
Jag kommer att gå ner i tid och arbeta ca 70% framöver.

Ingen ersättning från sjukersättning, försäkringskassa osv.

Jag har försökt läsa på vilka konsekvenser detta får. Lägre lön och lägre pension har jag koll på. Vad mer?

Jag arbetar i en bransch med hög lön vilket gör att jag kommer att få ut mer pengar i månaden när jag jobbar deltid än många får som arbetar heltid.

Är det mer än lägre lön och lägre pension jag behöver hålla koll på/kolla upp? Tänker på försäkringar, fack, A-kassa exempelvis.

Till er som arbetar deltid utan ersättning från annat håll - hur fungerar det för er? Har deltidsarbete fått andra följder än rent ekonomiska?

Alla tipps och idéer mottages tacksamt.

Din SGI sjunker så blir du sjukskriven får du ut mindre, men där finns det väl ett tak och om du tjänar så bra kanske det inte innebär så mycket för din del.

Jag har försökt läsa på vilka konsekvenser detta får. Lägre lön och lägre pension har jag koll på. Vad mer?

Jag arbetar i en bransch med hög lön vilket gör att jag kommer att få ut mer pengar i månaden när jag jobbar deltid än många får som arbetar heltid.

Är det mer än lägre lön och lägre pension jag behöver hålla koll på/kolla upp? Tänker på försäkringar, fack, A-kassa exempelvis.

Till er som arbetar deltid utan ersättning från annat håll - hur fungerar det för er? Har deltidsarbete fått andra följder än rent ekonomiska?

Din SGI sjunker, men du tjänar kanske mer än maxtaket ändå. Då kan du eventuellt ha en ersättning från din arbetsgivare för att ersätta detta och den sjunker också.
Ersättning från A-kassa påverkas också, men även där kanske du ligger över maxtaket.

Jag jobbar 80% sen länge, är ledig en dag i veckan. För mig påverkar det mitt välmående enormt så jag tycker absolut det är värt pengarna.

Jag jobbar 80 procent. Varken vården eller arbetsgivaren låter mig jobba mer pga tidigare psykisk ohälsa. Men försäkringkassan säger att jag inte får vara sjukskriven på tex 25 procent eftersom jag klarar att högkvalificerat arbete. För min del innebär det alltså lägre SGI, lägre pension och lägre a-kassa. Känns inte kul samtidigt tror jag inte att jag skulle klara högre tjänstgöringsgrad just nu i alla fall. Är helt utslagen när jag kommer hem, trots att jag inte har någon familj jag behöver ta hand om.

Din SGI sjunker så blir du sjukskriven får du ut mindre, men där finns det väl ett tak och om du tjänar så bra kanske det inte innebär så mycket för din del.
Misstänker att jag ändå hamnat över maxtaket. Åtminstone inte mycket under i alla fall.

Jättebra att tänka på.

Jag jobbar 80 procent. Varken vården eller arbetsgivaren låter mig jobba mer pga tidigare psykisk ohälsa. Men försäkringkassan säger att jag inte får vara sjukskriven på tex 25 procent eftersom jag klarar att högkvalificerat arbete. För min del innebär det alltså lägre SGI, lägre pension och lägre a-kassa. Känns inte kul samtidigt tror jag inte att jag skulle klara högre tjänstgöringsgrad just nu i alla fall. Är helt utslagen när jag kommer hem, trots att jag inte har någon familj jag behöver ta hand om.
Lite liknande för mig … försäkringskassan skulle aldrig sjukskriva mig på 25%. Ids inte ens ansöka eftersom jag ändå kommer att få nej.

Just livskvaliteten. Orka vara ute mer med hunden efter jobbet, kanske till och med orka vara social utöver jobbet, är värt oändligt mycket mer än en högre lön.

Skulle antagligen inte resonera annorlunda om lönen var lägre … nåväl något ska man väl få efter nästan 10 års studier … älskar mitt jobb och vill absolut inte byta (är inte ens möjligt). Behöver enbart jobba mindre…

Även om SGI är maxad så blir ersättningen bara 70% av detta max, så viss påverkan har det ändå.

Men beroende på vad man har för överenskommelse med sin arbetsgivare så kan det vara möjligt att "gå tillbaka" till 100% som den planerade arbetstiden och åtgärda detta ifall man skulle bli sjukskriven.

Jag jobbar förmodligen runt 70% i snitt (lite oregelbundet då det beror på uppdrag) , och har typ aldrig jobbat mer. Följderna det fått förutom rent ekonomiska:

Jag har aldrig varit i närheten av att bli utbränd ens under riktigt tunga perioder i livet, och har allmänt haft mycket låg sjukfrånvaro.
Jag har haft tid för egna fritidsaktiviteter, mycket tid utomhus i dagsljus, och ett allmänt lugn i kropp och själ.
Jag har kunnat jobba kvar på ett jobb jag gillar med helknäppa arbetstider trots att jag är ensam förälder varannan vecka.
Jag har haft mycket tid för mitt barn som fått korta dagis/fritidstider.
Det negativa: Jag får stå ut med folk som ska kommentera och oroa sig över vilken låg pension jag kommer att få. (Brukar svara att det känns viktigare att jag inte är utarbetad när jag går i pension än att jag är rik, och att jag ändå kommer att vara van vid en låg inkomst eftersom jag haft det hela livet).

I ditt fall, där du har en så pass hög lön att det kommer att bli bra inkomst även med deltidsjobb, inte en chans i helvetet att jag hade jobbat heltid då. Bra beslut av dig, lycka till! :)

Jag arbetar 80% sedan flera år tillbaka för att orka med. Går fortfarande jourer så det blir väl som 100% på ett ”vanligt” jobb.

Älskar mina lediga onsdagseftermiddagar och lediga fredagar, hinner rida i dagsljus ibland även på vintern!

Tror att om jag inte gått ner i tid så hade det nog landat i långtidssjukskrivning så småningom.

Jag gick ner till 70% när jag fick min hjärntumör, visst sjönk lönen en del, men min fritid är så mycket mer värd och jag har ork till annat efter jobbet. Visst kanske pensionen blir lägre, jag har bestämt mig även för att gå vid 64år, har ett par mindre pensionsförsäkringar.
Får mindre sjukpenning om jag skulle bli sjukskriven, men tänkte hålla mig frisk i 2 år till.
Allt kan inte räknas i pengar om man har sjukdomshistorik tänker jag.
Mitt bästa val när jag gick in till chefen och "sa upp mig" på 30%👍

Även om SGI är maxad så blir ersättningen bara 70% av detta max, så viss påverkan har det ändå.

Men beroende på vad man har för överenskommelse med sin arbetsgivare så kan det vara möjligt att "gå tillbaka" till 100% som den planerade arbetstiden och åtgärda detta ifall man skulle bli sjukskriven.
Kan någon kunnig förklara detta?
Stämmer det att jag får 70% av max?
Vad jag förstått (kan mycket väl vara fel) så är första stycket fel.

Inte möjligt med det nya jobbet att ”gå tillbaka” på 100% eftersom det är en 70% tjänst.

Jag är ytterst sällan sjukskriven. Men vet att jag i framtiden kommer att behöva byta ut båda knäna och en höft. Har problem med ena axeln också. I samband med operationerna kommer det ju bli sjukskrivning.

Pensionen oroar jag mig egentligen inte för. Nej, jag pensionssparar inte. Ja, den kommer självklart att bli lägre. Men, jag har ett yrke där majoriteten ”aldrig” går i pension.

Majoriteten i mitt yrke fortsätter arbeta efter pensionen. Vissa mer andra mindre. Är oerhört lätt att gå in och ta vissa uppgifter.

Mitt yrke kan jag utföra även om jag skulle hamna i rullstol. Så länge huvudet är med kan jag jobba tills jag hamnar i graven.

Från Unionen:

Sjukskriven från jobbet vid deltidsarbete​

Om du som arbetar deltid blir sjuk och inte kan jobba har du rätt till lagstadgad sjuklön och sjukpenning på samma sätt som om du jobbade heltid. Din arbetsgivare är skyldig att betala sjuklön till dig för de dagar då du skulle arbetat under de första 14 kalenderdagarna som du är sjuk. Om du till exempel arbetar fyra dagar i veckan, så har du rätt till sjuklön för åtta dagar om du är sjuk under de 14 dagarna. Du har alltså rätt att få sjuklön i den omfattning som du skull ha jobbat om du inte hade varit sjuk. Från sjuklönen görs ett så kallat karensavdrag på samma sätt som för de som jobbar heltid.

Blir du sjuk en längre period och får sjukpenning eller sjukpension som deltidsarbetande beräknas sjukpenning respektive sjukpension på samma sätt som om du skulle arbetat heltid. Om ersättning vid sjukskrivning

I mitt fall kommer jag att i genomsnitt arbeta 5 dagar i veckan. Jag kommer jobba ca varannan helg och alltid vid jul, påsk och de flesta andra röda dagarna.

Jag kommer arbeta kortare dagar. Inte färre dagar.

Tänk på att du bara kommer tjäna in 70% av det antal semesterdagar du tjänat in om du jobbat 100%. Vilket kan bli kännbart om du jobbar kortare dagar och inte färre. Om du jobbar kortare dagar så kommer du i praktiken jobba fler dagar per år när du jobbar 70% jämfört med om du jobbat 100%. Inte många fler, men ändå.

Tänk på att du bara kommer tjäna in 70% av det antal semesterdagar du tjänat in om du jobbat 100%. Vilket kan bli kännbart om du jobbar kortare dagar och inte färre. Om du jobbar kortare dagar så kommer du i praktiken jobba fler dagar per år när du jobbar 70% jämfört med om du jobbat 100%. Inte många fler, men ändå.

Det gäller sannolikt inte @ufot eftersom hon kommer jobba fem dagar per vecka.
Det som påverkas är semesterersättningen eftersom den beräknas på den faktiska lönen. Men det kanske kan variera med bransch och kollektivavtal?

Nej, stämmer inte. Enligt Unionen:

Jobbar du deltid, till exempel 80 procent, fördelat över 5 dagar per vecka så påverkas inte antalet semesterdagar som du har rätt att ta ut. https://www.unionen.se/rad-och-stod/semester-vid-deltid

Jag kommer som sagt arbeta samman antal dagar per år, men kortare dagar.

Kan någon kunnig förklara detta?
Stämmer det att jag får 70% av max?
Vad jag förstått (kan mycket väl vara fel) så är första stycket fel.

Inte möjligt med det nya jobbet att ”gå tillbaka” på 100% eftersom det är en 70% tjänst.

Jag är ytterst sällan sjukskriven. Men vet att jag i framtiden kommer att behöva byta ut båda knäna och en höft. Har problem med ena axeln också. I samband med operationerna kommer det ju bli sjukskrivning.
Det jag menade var att om du bara jobbar 70% utan "någonting" (typ registrerad arbetslöshet) på övrig tid så får du ju inte ersättning för mer än 70% av tiden.
Även om man har så hög lön att SGI inte påverkas av deltiden så blir det fortfarande mindre pengar utbetalt jämfört med om man jobbat heltid och blivit sjukskriven.

Det stämmer inte och skulle vara mot lagen. Alla får lika många dagar. Man har enligt lag rätt till 25 dagar. Däremot kan det skilja sig vid uttag hur det räknas, till exempel genom kvot.

Det stämmer inte och skulle vara mot lagen. Alla får lika många dagar. Man har enligt lag rätt till 25 dagar. Däremot kan det skilja sig vid uttag hur det räknas, till exempel genom kvot.

Ja, men inte betalda. Man får bara sitt maxantal betalda semesterdagar om man jobbar heltid. Annars får man det % betalda dagar som man jobbat ihop till. Men är det inget problem för en ekonomiskt är det ju inget bekymmer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka