Arbeta med hästar........

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Och vara gravid???
Jag har funderat mycket på detta hur mycket man orkar med sina hästar när man är gravid???
Hur länge red och träna ni era hästar (hopp/dressyr) när ni var gravida innan ni la av? Hur länge orka ni med skötsel som mockning mm ?
Vad gjorde ni med hästarna när/om ni inte orka mer?
 
Sv: Arbeta med hästar........

Når jag var gravid -03 red jag min unghäst fram till 7 månaden, sen skötte jag mockning longering, löshoppning in och utsläpp och gjorde iordning min honom 4 dar i veckan när min tränare red honom resten av graviditeten, jag löshoppade 4 hästar samma dag som jag födde... plockade fram hinder och allt....
Sen red min tränare honom i ett år ungefär men sen fick han fång och jag tog hem honom och har nu gått i hagen ett år och skrotat... och nu ska jag ha barn igen i september och sköter alla fyra hästarna själv hemma varje dag, men ingen ridning... planerar att kunna sätta igång och rida till vintern/våren... det blev en lång vila för min kuse..
 
Sv: Arbeta med hästar........

Jag slutade med ridningen när jag var i 5-6 månaden. Fick sammandragningar och det kändes att det var rätt att sluta då... Hade en sån himla tur att en kompis sålde sin häst i samma veva och hon ville gärna börja rida på min. Så hästen blev tävlad o tränad hela tiden. Var i stallet flera ggr i veckan och bara va med o andades hästlukt :smirk: .Kanon att kunna åka med på tävlingar utan att behöva bli nervös ;) Borstade och pysslade med hästen in i det sista innan det bar av till BB. Sonen var 2 månader när jag började rida igen och det kändes lagom för mig. Har idag hjälp av min medryttare ca 2-3ggr i veckan. Det är olika för alla hur länge man orkar o kan rida o mocka men man ska nog lyssna på sin kropp. Fick höra många gånger hur redig Malin B minsann var (var gravid samtidigt) och att hon hoppade si o så höga hinder när jag beslutade att sluta rida... ;)
 
Sv: Arbeta med hästar........

HTML:
Fick höra många gånger hur redig Malin B minsann var (var gravid samtidigt) och att hon hoppade si o så höga hinder när jag beslutade att sluta rida...

Är det redigt?Hur man är ser på det är det en risk man måste överväga om man tycker det är värt att ta eller inte.Har det gått prestige i att sitta i sadeln så länge som möjligt?
 
Sv: Arbeta med hästar........

Tyvärr så är det nog så... Alla hästtjejer "skröt" om hur länge dom hade hållt igång med sina växande magar. Fick nästan intryck av att vara lite "överkänslig" med min grav. när jag beslöt mig för att lägga ridstövlarna på hyllan :crazy: Men det kändes rätt att sluta i tid. Det var faktiskt lite likadant när det sedan var dax att börja rida igen. ALLA hade minsann börjat rida några dagar efter förlossning, vilket jag tyckte verkade helt omöjligt (iallafall för mig som var "broderad" både in o utvändigt). Hästen var för mig lite "bortglömd" ett tag efter barnets ankomst, det var så mkt ändå med en liten sparvel att tänka på :love:
 
Sv: Arbeta med hästar........

Tycker inte att det är överkänsligt att sluta rida när det inte känns rätt längre. Samma att hoppa upp igen. Jag red (promenadridning) fram till v.35 och det var ENBART för att det kändes bra. Hade det inte gjort det hade jag naturligtvis lagt av tidigare. Sen kan man diskutera hur lämpligt det är. Hästar är dock flockdjur med flyktinstinkt.

Fick barn för tre veckor sedan och även om jag känner mig hyfsat fräsch nu så kommer jag nog inte sitta upp förrän om minst tre-fyra veckor. Vill ju att allt skall sitta på "plats" igen innan det är dags.
 
Sv: Arbeta med hästar........

Jag red på ridskola när jag var gravid och slutade min sista lektion när jag var i 6'e månaden. Jag slutade helt enkelt för att det inte längre kändes tryggt på hästryggen, hade jag ridit egen häst som det kändes bra med skulle jag nog kunna fortsatt promenadrida ett tag till, men jag tyckte inte att jag satt så bekvämt i sadeln, med den runda magen framför mig. :)

Och iomed att jag red på ridskola då, så slapp jag bekymra mig över att ta hand om något mer, utan tog en paus från hästarna tills lilleman var född.

Fast nu var detta ett par år sedan. -99, för att vara exakt. I dagsläget nu när jag har egen häst så vet jag inte hur jag hade gjort, men det blir en senare fråga, jag är ju inte gravid.
 
Sv: Arbeta med hästar........

Jag red t.o.m. graviditetsvecka 34, alltså till ca 6 veckor innan beräknad förlossning. Daglig omvårdnad, in- och utsläpp, mockning m.m. fortsatte jag med tills dagen innan min dotter föddes. Kratsa hovarna var jobbigt, men allt annat kändes OK.

Sedan åkte min dåvarande foderhäst till sin ägare samma dag som jag födde barn (!), så jag hade ingen häst att ta hand om direkt efteråt. Efter ca 5 veckor red jag igen - fick då låna en häst som jag red 2-3 dagar i veckan i ett halvår. Min egen häst (då oinriden unghäst) införskaffades också under den tiden.

Angående "skryt" och "prestige": Att ha häst och rida har alltid varit min stora dröm, det jag VERKLIGEN vill göra, och jag var glad att det funkade så bra för mig att fortsätta med det under graviditeten. Jag var verkligen rädd att "komma bort" från den världen när jag fick barn och inte hitta tillbaks igen... Dessutom hade jag nog klättrat på väggarna och blivit odräglig för omgivningen om jag inte fått hålla på med hästar - både före och efter förlossningen!
 
Sv: Arbeta med hästar........

Glömde: Det är islandshästar jag håller på med, så ridningen är kanske mest jämförbar med dressyr, även om det händer att jag hoppar också (småååå hinder....). Red under graviditeten både dressyr i paddock och red ut, båda delarna i ganska normal omfattning hela tiden. Hoppade gjorde jag sista gången i 6:e månaden, tävlade ("islandshästgrenar" på ovalbana) tills i mitten av månad 6, ungefär.

Finns nåt gammalt isländskt talesätt om att tölt är en gångart för fyllehundar och gravida (eftersom riktiga karlar rider pass, nämligen!), och det stämde onekligen att det var den bekvämaste gångarten. Hade jag haft en häst som bara travade, hade jag kanske lagt av tidigare....
 
Sv: Arbeta med hästar........

jag jobbade under min graviditet i travstall, hade hand om 7 passhästar. Jag red upp i 8 nde månaden, sen tyckte jag balansen blev lite si sådär...

Körde gjorde jag till dagen innan, likadant mockade och allt annat. För mig var det inga problem.

Jag tror man kan göra vad man vill så länge det känns ok, och det kan ju variera, vissa får foglossning, ont i ryggen osv, då kanske man måste lägga av innan

Efter födslen, red jag efter 2 veckor, men endast i skritt, kändes inte ok att trava då. Köra började jag däremot direkt med och det kändes helt ok...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arbeta med hästar........

Orkar man ta hand om sina hästar då? funderar på att skaffa barn, men har även betäckt min ston (2 st) så de blir fölisar till våren. Hur tröttsamt är det att vara gravid/födda barn/att ha ny födda? Borde jag vänta med det för egen del.. :smirk:
 
Sv: Arbeta med hästar........

Miko skrev:
Orkar man ta hand om sina hästar då? funderar på att skaffa barn, men har även betäckt min ston (2 st) så de blir fölisar till våren. Hur tröttsamt är det att vara gravid/födda barn/att ha ny födda? Borde jag vänta med det för egen del.. :smirk:

Det är individuellt, men en sak är säkert, det är aldrig "rätt" tid att skaffa barn, antingen är det ekonomi, eller djuren, eller ja, allt möjligt, jag hade inte tvekat!

Vill ni ha barn så skaffa det! Allting löser sig... Jag kan ju bara prata utifrån mig själv, och jag tror, att ju mer aktiv man är, desto mer orkar man.... om inget går fel, så är det inga problem, en graviditet är inte en sjukdom, som många tycks tro (i min bekantskaps krets)

Tror inte det är några bekymmer med föl samtidigt, tvärt om, jag hade sebastian med i stallet direkt, han sov i vagnen när höll på med hästarna, aldrig några bekymmer..

Ska tillägga att jag ammade fullt i 6 månader, ok, nätterna var kanske inte idealiska, men jag hade fördelen att kunna amma i sängen och somna om medans han åt... han väckte mig när vi skulle byta bröst, så jag behövde aldrig sitta uppe i en timme osv....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arbeta med hästar........

Hur tröttsamt det är / hur trött man blir är nog MYCKET individuellt. Jag hade en period under graviditeten då jag var PIGGARE och mer energisk än vanligt, och resten av graviditeten behövde jag ungefär lika mycket sömn/vila som när jag inte är gravid. Men jag tror att det är vanligare att åtminstone under en period vara rätt trött.

Jag hade sedan turen att få ett barn som sov 6-8 timmar VARJE natt, ända från början. Ibland med EN uppvakning för att äta. Så jag var inte trött då heller :-) Snarare kände jag att jag behövde hästarna för att inte få för tråkigt av att "bara vara hemma med barn".... Men det är jag, det. Jag har förstått på vänner och släktingar att jag kanske inte är helt representativ....
 
Sv: Arbeta med hästar........

Förstår oxå att det är olika för alla. Men som sagt - de är aldrig rätt tid att skaffa barn. Vi har skjutit på de i över 2 år nu (jag ville ha fast jobb först, inte ha barn mitt i tävlings säsongen osv). Men är de vanligt att man inte orkar/hinner med sina hästar?
 
Sv: Arbeta med hästar........

OM det blir så att man inte orkar eller kan, så får man lösa det på ena eller andra sättet...

Finns aldrig några garantier, men slipper man kolikbarn eller andra tillstånd, med sig själv eller barnet, så orkar man
 
Sv: Arbeta med hästar........

Självklart kan det hända saker som gör att det helt enkelt inte GÅR att ta hand om hästarna (tänker då på sjukdom hos mamman eller barnet), men det är ju också så att det man väldigt gärna vill, det brukar man klara. Man skall nog räkna med att det mesta blir jobbigare, åtminstone efter månad 6 - magen ÄR rejält ivägen - och jag tror inte att man rakt av kan RÄKNA med att kunna rida hela graviditeten. Men ta hand om sina hästar, eventuellt med hjälp av en medryttare under några månader, det tror jag att man i normalfallet klarar.

Det som jag tyckte var jobbigast att "slåss" mot, både under graviditeten och under spädbarnstiden, var folks påståenden om att "du kommer ALDRIG få tid med egen häst när barnet väl är fött" respektive förvånat "men RIDER du verkligen fortfarande?". Och eftersom det var bestämt att min foderhäst skulle åka ifrån mig i samband med barnets födelse (något jag själv faktiskt inte ville, och som jag var rätt ledsen över), hävde folk titt som tätt ur sig "så BRA det passar att han skall åka nu när du får barn". Vilket jag då inte alls tyckte....
 
Sv: Arbeta med hästar........

Det är detta jag oxå får höra och det gör att man börjar tvivla. "vad ska du göra med alla hästarna när du blir med barn, osv". Vilket gör att vi skjuter ännu mer på att skaffa barn. :(
 
Sv: Arbeta med hästar........

Men då får du ju höra nåt annat från mig nu då, som motvikt :-) Jag rider och tävlar fortfarande, 4½ år efter barnets födelse. Eller tävlar IGEN, kanske man skulle säga, eftersom tävlingsuppehållet blev rätt långt då jag ju köpte en unghäst....

Jag tror inte att man utan hjälp klarar att hålla igång flera hästar i tävlingskondition samtidigt som man är gravid och föder barn, men jag tror absolut att man klarar av att TA HAND om dem. Och ett tävlingsuppehåll måste det ju bli, men även tävlingshästar kan ju må bra av en lite längre vila ibland...

Ett realistiskt riduppehåll för dig, om man räknar med normal graviditet och förlossning, bör väl ligga på nånstans mellan 2 och 6 månader, beroende på hur du mår och hur det känns att rida (och vilka risker du vill ta). Under den tiden kan du ju välja att ha medryttare eller fodervärd, eller också kan hästarna faktiskt vila (vilket ifos, som jag ser det, ställer STORA krav på bra och rejäla hagar).

Efter barnets födelse är den springande punkten hur mycket tid du kan ha så att säga "barnfri", vilket i sin tur ställer krav på barnets pappa. Om han kan och vill (vilket ju borde vara självklart) ta hand om barnet när du rider, så är det inga problem. Kan/vill han inte, är det stora problem, men då kanske inte ridproblemet är det största....

Själv hade jag svårt att vara ifrån min dotter långa perioder i början, eftersom hon blev hungrig på ca 2 timmar kvällstid (vilket var den tid hennes pappa var hemma). Alltså blev det amning precis innan jag gick, och så hade jag gjort allt stalljobb på dagen (med dotter i vagn), så det var "bara" ridningen kvar. Det gick, men var lite stressigt under några månader och jag hann inte precis vara social med de andra i stallet....
 
Sv: Arbeta med hästar........

Jag har två dräktiga märrar, en ett åreing och en 31 åring, så jag har endå inget att rida på direkt och de var inte heller min tanke. Men på er verkar de ju inte som att man blir helt handlings förlamad bara för att man blir på smällen, så jag kanske klarar av att ha kvar hästarna endå. :) Har lösdrift och stora hagar. :banana: humm.. ska nog ta ett snack me mannen när jag kommer hem... :o
 
Sv: Arbeta med hästar........

Men då kan jag inte se att det skulle vara några som helst problem :-) Man kan ju utan vidare ha med sig barn i vagn när man gör de flesta stallsysslor (utom just ridningen, då), och i alla fall jag tyckte det var väldigt roligt att ha något mer att pyssla med, utöver barnet, under mammaledigheten.

Nej, man blir inte alls automatiskt handlingsförlamad, varken av att bli gravid eller av att föda barn! Det finns givetvis de som VÄLJER att enbart hålla på med sig och sitt barn under den perioden, och inte vill göra något annat, men vill man, hävdar jag bestämt att det mycket väl finns utrymme för både hästar och annat skoj samtidigt som man väntar eller precis har fått barn!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 921
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 758
Senast: bobbbo
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp