Bukefalos 28 år!

Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

L

LostInSpace

Jag är 21 år och har ridit sen jag var liten, fram till kanske 4 år sedan. Efter det har jag endast ridit sporadiskt och mest bara skött stallsysslor när jag väl varit i stallet. Dock är jag fortfarande väldigt intresserad av hästar, och tänker ta upp ridandet så snart som möjligt, så själva intresset är ju inte alls borta.

Nu vill jag under ett år ta en paus från allt här hemma, och jag skulle vilja flytta och arbeta i ett stall. Men frågan är då om jag skulle vara aktuell, trots att jag inte ridit på senare år? Jag har ingen unghäst/hingsterfarenhet och inget körkort.

"Drömscenariot" hade varit att bo på gården, sköta hästarna och stallsysslor, få följa med på tävlingar/träningar och framför allt få rida och träna för någon där, för att få öva upp ridningen igen. Istället är jag inte intresserad av nån hög lön eller rimliga tider. Jag kan ev. även tänka mig att flytta utomlands, till exempel tyskland, england eller irland. Jag är öppen för det mesta helt enkelt.

Tror ni att jag kan hitta ett sådant stall, eller har jag för stora drömmar? Jag har ju hållt på med hästar "hela livet" i stort sett, så vanan finns ju där. Jag har bara inget att säga om de senaste åren mer än lite pyssel med vår pensionerade ponny...
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Tja kan du du tänka dig att jobba för uppehälle och ett par ynka fickpengar är det nog inga problem att hitta ett sånt jobb...
Fast jag hade gärna sätt att du jobbar vitt och får en rimlig lön...

Men det kanske vore bättre om du sökte praktikplats istället?
Men jag vet inte hur det fungerar heller?

Jag har jobbat för kost, logi och småpengar som sas vara vitt men icke då...
Det var inte heller ett dugg trevligt att arbeta så men smaken är som baken..
Jag kommer aldirg att jobba inom hästbraschen igen iaf :)
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Jag är väl medveten om att arbeta i stall är ett slavgöra för dålig lön. Men jag bryr mig inte om lönen nu, så länge jag klarar mig med mat och så. Jag är inte intresserad av att bo kvar nära hemmet så att jag kan umgås med kompisar, gå ut på fredagskvällarna, åka in till stan och shoppa när jag vill. Jag vill byta allt det här året och lägga ner hela min själ i det här.

Så att jobba för uppehälle och fickpengar är exakt vad jag tänkt mig detta år. Enda kravet jag har är ett ställe jag trivs på, med trevliga människor, och att få vara med om en hel uppsjö av spännande saker!
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Risken är att du blir erbjuden praktik istället för nåt typ av jobb.
Jag har vid 2 tillfällen lagt ut en annons där jag sökt hästjobb. Sist var det en kvinna som svarade på annonsen och jobbet lät bra så jag åkte ner och träffade henne och maken och tittade på hästarna och så. Och vips gick det från jobb till 6 månaders praktik, för "jag kunde ju ingenting". Nej, jag hade inte jobbat med hästar förut, men hållit på med hästar och ridit regelbundet i 20 år, också kört några terminer..... Och sen blev hon besviken när jag inte ville ha praktiken.... Det var ju ett jobb jag sökte...
Men visst, är du nöjd med att jobba för uppehälle och fickpengar är det säkert lättare. Har fått det erbjudanet också på mina annonser, men jag är inte intresserad av det.
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Vad är skillnaden på vanligt jobb och praktik?

Jag tar gärna emot lite tips på vad jag ska titta efter/vara vaksam på också! :)
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Vad är skillnaden på vanligt jobb och praktik?

Jag tar gärna emot lite tips på vad jag ska titta efter/vara vaksam på också! :)

Praktik går väl ut på att du ska praktisera på en arbetsplats och lära dig arbetet, då ska du inte ses som en arbetande utan som en elev som är där för att lära dig.
Då brukar det inte utgå ngn lön, men man kan ev få någon mindre ersättning från arb förmedlingen.

Jobb, ja då är du där för att arbeta och ska ha vettig lön för det arbete du utför.
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Så det blir i stort sett samma sak kan jag tänka mig? Samma jobb, men olika förklaringar på det, och därmed olika betalt? :p
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Precis. Praktik får du ingen lön, även om du gör samma jobb som om du vore anställd. Man kan också få ersättning från arbetsförmedligen om man har tur. Hur mycket beror väl på vad man har i a-kassa, eller skulle få i a-kassa. Med praktik får du ju lära dig ett jobb och man kan ju ha praktik för att se om just det jobbet kan vara nåt man vill göra.

Om du skulle ha praktik för att senare kanske jobba, skulle jag gå med på nån månad men inte längre. Till och med min handläggare på arbetsförmedligen tyckte det lät länge med 6 månaders praktik, och tyckte att 1 månad för att komma in i arbetsuppgifterna hade räckt.
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Så det blir i stort sett samma sak kan jag tänka mig? Samma jobb, men olika förklaringar på det, och därmed olika betalt? :p

Yepp förmånligt för arbetsgivaren om det är praktik, då du blir gratis arbetskraft trots att det inte är meningen att du ska vara det.

Positivt för dig med en praktik är att lättare kunna få in en fot men då ska det vara en kort stund för att du ska bevisa för arbetsgivaren att du är så bra att denne inte vill vara utan dig en sekund och därmed anställer dig istället.

Dock är det många som utnyttjar praktikanter och låter de ordagrant arbeta själva trots att det inte är tillåtet.
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Få hästjobb är inte direkt svårt, men det är inget glammit jobb. Oftast dåligt betalt, jag har haft tur alla gånger. Jobb dygnet runt och sällan ledig.

Jag har jobbat med hästar till och från i 4 år. Mest med unghästar och hingstar, både hopp och dressyr. Ju duktigare ryttaren du jobbar för är desto tuffare är det, du måste tänka på allt själv. ALLT! Ingenting lämnas åt slumpen.

Jag tycker inte du borde söka dig utomlands innan du varit i Sverige, det är tufft i Sverige och utomlands är det bra mycket hårdare. Som hästskötare utomlands är det ingenting. Det är ett tufft jobb.

Hade jag varit dig, hade jag sökt en praktikplats. Få unghäst/hingstvana, det är alltid ett stort plus.

Se till att skaffa dig rejält med skinn på näsan och lycka till:)
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Hade jag varit dig, hade jag sökt en praktikplats. Få unghäst/hingstvana, det är alltid ett stort plus.

Ja, det är sant. Men det jag undrar då är om man inte får något betalt alls för praktikplats? Tänker på mat och sånt, man måste ju kunna leva? :confused:
 
Sv: Arbeta som häst-/stallskötare utan erfarenhet?

Hej!

Att hitta ett ställe att vara slav på för knappt nån lön- det blir nog inga större problem. Att få rida och utvecklas.. Det är där problemet kommer finnas!

Men om du är nöjd med att slava i stallet från morgon till kväll med ett löfte om att få rida (kanske 1 gång i veckan?) och sen är beredd på att den ridningen inte infinner sej, eftersom du inte har ridit på ett tag och de flesta inte slänger upp främlingar på sina hästar (ffa om de inte vet vad de kan) så kan du säkert hitta nåt ställe.

Praktik är samma sak som slavarbete ungefär. För att få praktik via arbetsförmedlingen måste man (om dom inte ändrat sej igen) varit arbetslös ett bra tag och man får ändå inte särskilt mycket pengar. Utan arbetslöshet,inga pengar. Man kan också ha varit sjukskriven och "arbetsträna" i stall, men då är det bara några timmar/dag och, som sagt, då ska man varit sjuksskriven ett bra tag.

Lycka till!

/Lavinia, som jobbat vitt med hästar och inte gör om det heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 454
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp