Arbetar bättre på rakt spår än på volt

alice

Trådstartare
Jag har ett tag nu fått rida dressyrarbete, så gott det går, på grusvägarna eftersom banan är isig. Men igår satte jag mig och red ett lättare pass på ridbanan och upptäckte till min förskräckelse att hon inte arbetade lika bra på böjt spår som på rakt. Visst, hon gick med krökt nacke, men det kändes att hon inte "tog i" riktigt.
När jag red på grusvägen "morrade" hon riktigt och det kändes som om magen var uppe vid mina vader ungefär. Jag kände riktigt hur hon tog i. Samt att jag fick henne rejält trött trots att jag inte ridit hårt. Hon gjorde jättefina skänkelvikningar i form och blev rejält lösgjord.
Igår när jag red på banan försökte jag att rida på samma sätt som jag gjort på grusvägen men fick henne inte att ta i på samma sätt. Gissar att det beror på att jag "slarvade" med ytterskänkeln rätt rejält. Skänkelvikningarna fungerade inte. Hon flyttade bara bogen och röven ville inte följa med alls.
Någon som har något tips på hur man ska få med yttersidan mer, förutom att rida med ytterhjälperna. Hon har tydligen en väldig förmåga att smita undan arbete genom att slänga ut ytterbog. Märkte det speciellt när jag försökte rida serpentiner. Hur mycket jag än jobbade med ytterskänkeln fick jag inte med ytterbog. Gissar att det beror på brist på styrka. Tips?

Är det någon mer som upptäckt att hästen jobbar bättre på rakt spår än på volterna? Finns det någon som har bra tips på hur man "får med" yttersidan?

//Alice
 
ang ytterbogen, du kan försöka att ha henne mer rakställd och nästan lite utåtställd om hon har tendens att skjuta ut bogen, yttertygeln får inte glappa, det felet gör många, har en glappande yttertygel och bogen åker ut..
 
Det tycker jag att jag gör. Men kanske inte tillräckligt. *funderar* När jag ställer tillbaka sen; om hon fortfarande skjuter ut bogen, ska jag ställa ut igen???

Det har jag oxå märkt när jag tittar på mina stallkompisar när de rider. De rider uteslutande med innertygeln och yttertygeln bara hänger. Inte konstigt att hästen inte går i form. :crazy: :devil:

//Alice
 
när du har fått ordning på bogen då kan du ställa henne inåt men ha henne rak/utåtställd om hon tjurar med bogen..

Jo tyvärr så ser man det väldigt ofta vilket resulterar i förböjda hästar med utskjutande bogar.. inte vidare snyggt..

Det bästa tipset jag kan ge dig är egentligen att ta kontakt med en duktig tränare och rida för denne ett par gånger iaf! lycka till!
 
halloj!
prova rida utatstalld (som redan namnts), det brukar halla in bogen en del. vaxla mellan inat o utatstalld for att inte fasta sjalv. prova aven att rida innanfor sparet, da maste du sjalv hela tiden kolla yttersidan for att hasten inte ska dras tillbaka till sparet - ett bra satt att paminna sig sjalv samt rama in hasten (de flesta ar sneda o har en svagare sida - precis som vi)

prova ocksa oppna pa langsidan (innanfor sparet), vid mitten gor 10m volt o sen tillbaka till oppna (obs funkar endast om du har med yttersidan i oppnan, sa om hasten arbetar battre sa pa rakt spar kanske de gar)
men helt enkelt gor en rorelse som hjalper dig att fanga upp yttersidan, sedan svang (m ytterskankel o stadigt stod pa yttertygel) o gor om.

hmmm. later det raddigt?

fast gor i den takt som passar er, det ar ingen mening att borja med en ovning som bara forvirrar, utan sma steg i taget, jobba pa din egen noggrannhet, det ar nog tyvarr dar det brister (parera,parera,parera) (ibland onskar man att hasten skulle lata en komma undan med att bara aka runt - eller hur!! jadrans pallar att ha oss att jobba sa hart.. :rofl: )

hoppas det funkar!
 
Verkar som om hon skulle behöva att jobba i volter..helst ska man från marken visa dem och då har man större koll på vad hon flyttar undan och vise versa...Men ta kontakt med någon tränare som kan hjälpa dig och se vad hon gör när du rider henne, det kan vara svårt att se det själv från hästryggen.

Sam
 
En liten fundering:
Har du "sug" och framåtbjudning när du rider på ridbanan? Annars kanske det är det du ska jobba med i första hand? Skänkelvikning på en häst som inte bjuder brukar bli pannkaka och bogarna ålar också gärna iväg...
 
Jag har provat att jobba henne från marken men då har jag inte någon koll alls. Men det beror på att jag är urusel på att jobba häst vid hand! :o

Jag har en fruktansvärt bra tränare. Problemet är bara att han inte kan komma förrän banan tinar och blir fullt träningsbar. Nu går det att rida där, men med mycket stor försiktighet. Sen måste han bokas typ 1-2 veckor i förtid och vädret är så lynnigt. Så fort banan tinar, eller jag blir rik så jag kan hyra transport, ska han ut till oss....*längta*

//Alice
 
Oja, framåtbjudning och sug finns det så det räcker. :D Hon har mycket egen motor så det är inte något problem. Hon blir inte heller "okontrollerbart" framåt.
Men jag förstår vad du menar.... :bow:

//Alice
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 407
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 398
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 448
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp