Inspirerad av tömkörningstråden blev jag nyfiken på att komma igång med arbete för hand i träns men kan noll och inget… Är det någon som jobbar sin häst så som vill dela med sig av tips och trix? Kanske dela inspo i form av podd/klipp/böcker eller intressanta artiklar på ämnet?
Jobbar ni era hästar på tränsbett? Med kapson? Använder ni något spö (körspö?)?
Hit me
Jag tänker att det precis som med ridningen kan vara bäst att ta lektion. Det kan innefatta fler och/eller andra hjälper och det kan vara svårt att hitta rätt själv.
Men givetvis alltid bra att själv läsa på och kolla på vettiga tränare etc också!
Av de som finns på nätet är det väl Gelly De Geus som finns utöver de som kommer från Bent Branderup. Kelly är väl känd som piaff-tränare. Men hon är bra på piaff just för att hon är bra på allt som ska förbereda, grunder och övningar som gör hästen liksidig, bärig och i balans.
Jag vill ha hästen mer ihopkopplad och i mer energi än vissa inom Akademiska. Men det finns absolut jättemycket klokt att plocka från Akademiskt, Bent och diverse som rider klassiskt och ej modernt.
Bents böcker är mkt läsvärda även om man inte vill jobba i den form/med den energi han och vissa av tränarna i hans gäng.
Jag jobbade som problemlösare och gled för massor av år sedan in på rehab mer och mer iom att det hängde ihop ofta. Så jag fick se till att lära mig arbete för hand. Och hade tur att jag redan tränade för de som var några av få som kunde sånt på den tiden. Nu jobbar jag ofta kunders hästar så och även min egen. Och lär ut arbete vid hand.
Jag både förbereder inför inridning, rehabar, lär in språk, balanserar upp, jobbar dem liksidiga och jobbar samling för hand. Och för att det är kul.
Man kan ju göra allt man kan uppsuttet för hand, alla gångarter, alla övningar.
Jag tycker det är oslagbart för att både balansera upp hästen(främst i sidled, men också lära dem niga och bära bak istället för att använda halsen som balansbräda och spänna den) och jobba den liksidig relativt fort. Man kan jobba med svårare övningar för att öka på kroppskontroll. Jag upplever att många får en större kunskap om rörelser och biomekanik etc när de ser hästen mer vid hand. Och när man blir av med sitsen att "prata med".
Jag har oftast tränsbett på alla hästar. Men jag kan absolut ha kapson ibland och jag kan ha kandar eller blank stång om vi ska jobba med mkt samlingsfokus, för att få ut halsen ur manken lättare. Jag har en kapson med ett brett, platt nosjärn som ligger still även om jag drar nosdelen löst. Det är böjt till lagom strl för min häst.
Jag har alltid spö, dressyrspö. Jag gillar mitt Döbert iom att det har en skön balans som ligger bra i handen och det är inte så styvt och märkligt mot hästens kropp som vissa andra kan vara.
Jag använder spöt för att både touchera vissa punkter tex i piaff/passage eller lågt på kroppen för att flytta bort i sidvärts eller framdelsvändning eller tex för att peka mot bakdelen så att den kommer mot mig om jag vill göra en sluta eller sidvärts mot mig. Eller tex om jag jobbar övergångar sluta till förvänd sluta och tillbaks så använder jag spöet för att flytta bakdelen mot mig eller bort. Samma vid tex byten i galopp.
Gör jag galopp- eller piaff-piruetter så används spöets pekande för att behålla bakdelen ngt in tex.
Vid skolhalt eller levad så pekar jag spöet mot marken vid bakbenen så att hästen inte kliver bakåt när jag ber den lägga vikten bakåt via tygeln.
Generella saker att tänka på när man börjar är väl:
Håll innerhanden ca vid tygelns spänne. Många glider för långt ner på tygeln och hamnar för långt bak med kroppen.
Planera din linje. Rikta din överkropp mot den riktning du vill gå i.
Se till att du på din linje också går i ett jämnt tempo om du inte planerat annat.