Arbete för hand

Bukefalos 30 år!

Snurrfia

Trådstartare
Inspirerad av tömkörningstråden blev jag nyfiken på att komma igång med arbete för hand i träns men kan noll och inget… Är det någon som jobbar sin häst så som vill dela med sig av tips och trix? Kanske dela inspo i form av podd/klipp/böcker eller intressanta artiklar på ämnet?

Jobbar ni era hästar på tränsbett? Med kapson? Använder ni något spö (körspö?)?

Hit me 😁

Har för mig att det står om det i någon/några böcker från Bent Branderup, de tycker jag är bra. Finns även på t ex Youtube från honom.

Jag använder helst kapson, tränsbett eller stång, beroende på utbildningsnivå. Använder även repgrimma en hel del, inte helt optimalt men det funkar och är praktiskt iom att jag använder den mycket i övrigt. Tycker även bättre om repgrimman än kapsonen på punkten att repgrimman sitter mycket lösare, så den hindrar inte gäspningar som jag upplever att kapsonen lätt gör.

Spö är obligatoriskt för mig med mina och de andra hästarna jag tränar. Jag har ett helt vanligt dressyrspö, körspö blir alldeles för långt.

Jag tycker inte att det är särskilt komplicerat. Man får testa sig fram lite och se vad som funkar och inte, när man har en aning kan man börja ställa lite mer krav. Spöt upplever jag ofta är nödvändigt för att alls få hästarna att förstå att de ska gå framåt, sedan kan det användas mest för att sätta takt, böja osv. Men i första början kan det vara utmaning nog att bara gå runt på fyrkantsspåret (eller ute på någon grusväg om man inte har paddock), svänga vid hörnen och inte bli överkörd :laugh:. Göra halter och reda ut skillnaden mellan kroppsspråk och hjälper. Ställa hästen lite och gå i en lätt öppna.

När hästen kommit upp i nivå (min högsta är skolad till och med piaff, passage, terre à terre och viss introduktion av skolor ovan mark) går vi nästan enbart på rena hjälper. På unghästarna är det mest kroppsspråk, så lär vi in hjälperna men de kan ju inte hjälperna per automatik. Kroppsspråk förstår de hyfsat.

Jag jobbar mycket för hand. Det har varit oerhört viktigt för utvecklingen för min häst, och är ett så bra komplement till både ridning och tömkörning.
Jag arbetar i träns med vanliga tyglar, går vid bogen. Använder vanlig dressyrpisk som en hjälp, tex för att be om samling genom att dutta på korset.

Vi gör inget avancerat arbete. Fokuserar främst på eftergift och att hon ska vara följsam. Jobbar en hel del med skolor och att ha kontroll på bogarna. Har i perioder närmat oss att trampa lite för hand, men där är vi inte just nu.

Jag startar nästan alla mina dressyr eller tömkörningspass för hand, en kort avstämning för att se att vi har grunderna på plats innan jag sitter upp eller startar igång tömkörningen. Lägger även in rena pass för hand regelbundet.
Tar hjälp av min tränare en hel del med detta. Tränar även för en annan tränare så ofta jag får chans, han är extremt bra på detta och jag älskar att sitta upp på hästen när han har jobbat henne för hand innan🤩

Inspirerad av tömkörningstråden blev jag nyfiken på att komma igång med arbete för hand i träns men kan noll och inget… Är det någon som jobbar sin häst så som vill dela med sig av tips och trix? Kanske dela inspo i form av podd/klipp/böcker eller intressanta artiklar på ämnet?

Hit me 😁

Nämen hallå! Jag tänkte typ igår att det hade varit kul med mer inlägg om arbete vid hand och tömkörning och vad händer? En återuppväckt och en ny tråd som på beställning! Jag gör ju väldigt lite i träns vid hand men brukar också börja varje pass med några varv avsuttet och kolla av flytta framdel och bakdel, halt och rygga. Så väldigt basic hittills men är också intresserad av att lära mig mer eller få tips om goda exempel att följa!

Om man gillar eller är nyfiken på akademisk ridkonst gillar jag Elise Nilssons bok. Tycker den är grundläggande, konkret och med en röd tråd. Men kan ju vara för att det är bara henne jag tränat för också som det känns logiskt för mig.

Jag har dock svårt för användningen av kapson av liknande anledning som @Sryoqwe, vill hästen ska vara fri att gäspa osv men samtidigt behöver den ju ligga still. Men det hänger ju garanterat mycket ihop med att jag (och hästen) har ett helt liv av ridning med kontakt och tyvärr haft väldigt lite träning i att jag ska vara tyst och följsam och övning i att använda renodlade hjälper.

Jag använder uteslutande en portugisisk kapson med fast järn. Har den ganska löst spänd för att hästen ska kunna äta (då jag använder godis som beröm) och gäspa. Upplever att det funkar.

Jobbar både på spåret och på volten. Hästen ska vara böjd och spegla min handställning, låg hand = låg form och hög hand = högre form. Använder olika sorters spö till olika ändamål. Grundläggande är, lågt spö mot kroppen betyder att jag vill att hästen ska gå ifrån mig med den kroppsdel jag pekar på och högt spö betyder att hästen ska komma till mig med den kroppsdelen.

Hit me 😁
Jag använder samma sidepull som när jag rider. Har försökt använda kapson, men gillar det inte riktigt eftersom det måste sitta rätt hårt, man märker att hästen inte gillar det riktigt. Älskar mitt sidepull.

Hit me 😁
Jag tänker att det precis som med ridningen kan vara bäst att ta lektion. Det kan innefatta fler och/eller andra hjälper och det kan vara svårt att hitta rätt själv.
Men givetvis alltid bra att själv läsa på och kolla på vettiga tränare etc också!
Av de som finns på nätet är det väl Gelly De Geus som finns utöver de som kommer från Bent Branderup. Kelly är väl känd som piaff-tränare. Men hon är bra på piaff just för att hon är bra på allt som ska förbereda, grunder och övningar som gör hästen liksidig, bärig och i balans.
Jag vill ha hästen mer ihopkopplad och i mer energi än vissa inom Akademiska. Men det finns absolut jättemycket klokt att plocka från Akademiskt, Bent och diverse som rider klassiskt och ej modernt.
Bents böcker är mkt läsvärda även om man inte vill jobba i den form/med den energi han och vissa av tränarna i hans gäng.

Jag jobbade som problemlösare och gled för massor av år sedan in på rehab mer och mer iom att det hängde ihop ofta. Så jag fick se till att lära mig arbete för hand. Och hade tur att jag redan tränade för de som var några av få som kunde sånt på den tiden. Nu jobbar jag ofta kunders hästar så och även min egen. Och lär ut arbete vid hand.
Jag både förbereder inför inridning, rehabar, lär in språk, balanserar upp, jobbar dem liksidiga och jobbar samling för hand. Och för att det är kul.
Man kan ju göra allt man kan uppsuttet för hand, alla gångarter, alla övningar.
Jag tycker det är oslagbart för att både balansera upp hästen(främst i sidled, men också lära dem niga och bära bak istället för att använda halsen som balansbräda och spänna den) och jobba den liksidig relativt fort. Man kan jobba med svårare övningar för att öka på kroppskontroll. Jag upplever att många får en större kunskap om rörelser och biomekanik etc när de ser hästen mer vid hand. Och när man blir av med sitsen att "prata med".

Jag har oftast tränsbett på alla hästar. Men jag kan absolut ha kapson ibland och jag kan ha kandar eller blank stång om vi ska jobba med mkt samlingsfokus, för att få ut halsen ur manken lättare. Jag har en kapson med ett brett, platt nosjärn som ligger still även om jag drar nosdelen löst. Det är böjt till lagom strl för min häst.

Jag har alltid spö, dressyrspö. Jag gillar mitt Döbert iom att det har en skön balans som ligger bra i handen och det är inte så styvt och märkligt mot hästens kropp som vissa andra kan vara.

Jag använder spöt för att både touchera vissa punkter tex i piaff/passage eller lågt på kroppen för att flytta bort i sidvärts eller framdelsvändning eller tex för att peka mot bakdelen så att den kommer mot mig om jag vill göra en sluta eller sidvärts mot mig. Eller tex om jag jobbar övergångar sluta till förvänd sluta och tillbaks så använder jag spöet för att flytta bakdelen mot mig eller bort. Samma vid tex byten i galopp.
Gör jag galopp- eller piaff-piruetter så används spöets pekande för att behålla bakdelen ngt in tex.
Vid skolhalt eller levad så pekar jag spöet mot marken vid bakbenen så att hästen inte kliver bakåt när jag ber den lägga vikten bakåt via tygeln.

Generella saker att tänka på när man börjar är väl:
Håll innerhanden ca vid tygelns spänne. Många glider för långt ner på tygeln och hamnar för långt bak med kroppen.
Planera din linje. Rikta din överkropp mot den riktning du vill gå i.
Se till att du på din linje också går i ett jämnt tempo om du inte planerat annat.

Jag tänker att det precis som med ridningen kan vara bäst att ta lektion. Det kan innefatta fler och/eller andra hjälper och det kan vara svårt att hitta rätt själv.
Men givetvis alltid bra att själv läsa på och kolla på vettiga tränare etc också!
Av de som finns på nätet är det väl Gelly De Geus som finns utöver de som kommer från Bent Branderup. Kelly är väl känd som piaff-tränare. Men hon är bra på piaff just för att hon är bra på allt som ska förbereda, grunder och övningar som gör hästen liksidig, bärig och i balans.
Jag vill ha hästen mer ihopkopplad och i mer energi än vissa inom Akademiska. Men det finns absolut jättemycket klokt att plocka från Akademiskt, Bent och diverse som rider klassiskt och ej modernt.
Bents böcker är mkt läsvärda även om man inte vill jobba i den form/med den energi han och vissa av tränarna i hans gäng.

Jag jobbade som problemlösare och gled för massor av år sedan in på rehab mer och mer iom att det hängde ihop ofta. Så jag fick se till att lära mig arbete för hand. Och hade tur att jag redan tränade för de som var några av få som kunde sånt på den tiden. Nu jobbar jag ofta kunders hästar så och även min egen. Och lär ut arbete vid hand.
Jag både förbereder inför inridning, rehabar, lär in språk, balanserar upp, jobbar dem liksidiga och jobbar samling för hand. Och för att det är kul.
Man kan ju göra allt man kan uppsuttet för hand, alla gångarter, alla övningar.
Jag tycker det är oslagbart för att både balansera upp hästen(främst i sidled, men också lära dem niga och bära bak istället för att använda halsen som balansbräda och spänna den) och jobba den liksidig relativt fort. Man kan jobba med svårare övningar för att öka på kroppskontroll. Jag upplever att många får en större kunskap om rörelser och biomekanik etc när de ser hästen mer vid hand. Och när man blir av med sitsen att "prata med".

Jag har oftast tränsbett på alla hästar. Men jag kan absolut ha kapson ibland och jag kan ha kandar eller blank stång om vi ska jobba med mkt samlingsfokus, för att få ut halsen ur manken lättare. Jag har en kapson med ett brett, platt nosjärn som ligger still även om jag drar nosdelen löst. Det är böjt till lagom strl för min häst.

Jag har alltid spö, dressyrspö. Jag gillar mitt Döbert iom att det har en skön balans som ligger bra i handen och det är inte så styvt och märkligt mot hästens kropp som vissa andra kan vara.

Jag använder spöt för att både touchera vissa punkter tex i piaff/passage eller lågt på kroppen för att flytta bort i sidvärts eller framdelsvändning eller tex för att peka mot bakdelen så att den kommer mot mig om jag vill göra en sluta eller sidvärts mot mig. Eller tex om jag jobbar övergångar sluta till förvänd sluta och tillbaks så använder jag spöet för att flytta bakdelen mot mig eller bort. Samma vid tex byten i galopp.
Gör jag galopp- eller piaff-piruetter så används spöets pekande för att behålla bakdelen ngt in tex.
Vid skolhalt eller levad så pekar jag spöet mot marken vid bakbenen så att hästen inte kliver bakåt när jag ber den lägga vikten bakåt via tygeln.

Generella saker att tänka på när man börjar är väl:
Håll innerhanden ca vid tygelns spänne. Många glider för långt ner på tygeln och hamnar för långt bak med kroppen.
Planera din linje. Rikta din överkropp mot den riktning du vill gå i.
Se till att du på din linje också går i ett jämnt tempo om du inte planerat annat.
1000-tack för utförligt svar! 🙏🙏 Ska försöka hitta någon tränare i min närhet, du råkar inte ha några tips på vad man bör leta efter rörande tränarens inriktning? Rehab? Akademiskt?

1000-tack för utförligt svar! 🙏🙏 Ska försöka hitta någon tränare i min närhet, du råkar inte ha några tips på vad man bör leta efter rörande tränarens inriktning? Rehab? Akademiskt?
Oj, jag vet inte faktiskt. Jag känner inte riktigt att det AR har blivit i Sverige alltid matchar med min tro om hur hästar bör jobba, för att hålla och för att funka. Det kan ofta bli lite väl slappt. Men, det kan nog ändå förstöra mindre än viss annan träning.
Ang rehabtränare är det även där ofta lite låg kunskap tyvärr.

Jag har svårt att rekommendera ngt iom att jag ofta känner att jag ligger mitt emellan olika skolor. Jag vet bara de som utbildat mig som jobbar som jag gör i Sverige. Och även jag har väl så klart ändrat om deras system något till mitt. Men jag har inte sett folk som inte är utbildade av dem i Sverige som jobbar liknande. Och jag tror så klart på det jag valt följa. 😅

Man får väl också lite fundera kring vad man vill med sitt arbete för hand. Ha roligt och lära sig ngt nytt, rehaba häst, jobba samling etc. Och sedan försöka se vad för typ av tränarinriktning man vill ha.
Har man en frisk häst så är det väl mer bara att testa än om det är en rehabindivid etc.

Sorry för ohjälpsamt svar! 😅

Oj, jag vet inte faktiskt. Jag känner inte riktigt att det AR har blivit i Sverige alltid matchar med min tro om hur hästar bör jobba, för att hålla och för att funka. Det kan ofta bli lite väl slappt. Men, det kan nog ändå förstöra mindre än viss annan träning.
Ang rehabtränare är det även där ofta lite låg kunskap tyvärr.

Jag har svårt att rekommendera ngt iom att jag ofta känner att jag ligger mitt emellan olika skolor. Jag vet bara de som utbildat mig som jobbar som jag gör i Sverige. Och även jag har väl så klart ändrat om deras system något till mitt. Men jag har inte sett folk som inte är utbildade av dem i Sverige som jobbar liknande. Och jag tror så klart på det jag valt följa. 😅

Man får väl också lite fundera kring vad man vill med sitt arbete för hand. Ha roligt och lära sig ngt nytt, rehaba häst, jobba samling etc. Och sedan försöka se vad för typ av tränarinriktning man vill ha.
Har man en frisk häst så är det väl mer bara att testa än om det är en rehabindivid etc.

Sorry för ohjälpsamt svar! 😅
Fattar! Tycker det var ett ypperligt svar men inser att det är lite mer komplicerat än att ”bara” söka sig till en viss inriktning 😇

Ta lektioner, gärna för några olika tränare, så ser du vilket system som passar dig bäst. Vet inte var du bor men digitala lektioner via tex ridesum är ju ett sätt som funkar oavsett, tror det går att filtrera på arbete vid hand där.

Jag kan varmt rekommendera Tana Ericson (certifierad inom EdL). Hon kommer till Sverige regelbundet men håller också lektioner digitalt.
Är man intresserad av EdL kan man kika på Ecole de Légèreté Sweden för att se vilka andra certifierade tränare som finns här. Där delas också information kring demos och kurser man kan delta i eller gå som åskådare.

EdL Sweden anordnar också kurser med master teacher Melanie Buhlman (finns ett fåtal i världen) regelbundet i Sigtuna. Jag har hoppas kunna åka som åskådare i höst, så kul och inspirerande att se olika ekipage 😊

Ta lektioner, gärna för några olika tränare, så ser du vilket system som passar dig bäst. Vet inte var du bor men digitala lektioner via tex ridesum är ju ett sätt som funkar oavsett, tror det går att filtrera på arbete vid hand där.

Jag kan varmt rekommendera Tana Ericson (certifierad inom EdL). Hon kommer till Sverige regelbundet men håller också lektioner digitalt.
Är man intresserad av EdL kan man kika på Ecole de Légèreté Sweden för att se vilka andra certifierade tränare som finns här. Där delas också information kring demos och kurser man kan delta i eller gå som åskådare.

EdL Sweden anordnar också kurser med master teacher Melanie Buhlman (finns ett fåtal i världen) regelbundet i Sigtuna. Jag har hoppas kunna åka som åskådare i höst, så kul och inspirerande att se olika ekipage 😊
1000-tack, ska kolla upp! 🙏

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka