Arbete och lönebidrag

Enya

Trådstartare
Jag borde kanske ta det här med min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag tror att buke kan förklara lite bättre. Det brukar finnas en del smarta människor på buke trots allt och här slipper jag känna mig dum för att jag inte fattar. För jag fattar inte.

Vad exakt är jobb med lönebidrag egentligen? Får jag någon riktig lön eller är det jag som får bidraget a la praktikantverision typ? Jag har hela tiden fattat det som att jag skulle bli anställd och så fick jag lön, normal som alla andra, av chefen och så betalade Arbetsförmedlingen bidraget till chefen som "belöning" för att de har gjort sig besväret att anställa funktionsnedsatta mig, men så var det några som sa att JAG fick bidraget och det var mer likt praktikantpeng än lön.

Om det nu är som jag tror, alltså, att chefen får bidraget, får jag då normal vettig lön, och inte mindre än alla andra (om jag självklart gör samma jobb)?

Är det någon som jobbat med det och som skulle vilja förklara hur det var upplagt för dig? Fick du göra EXAKT samma sak som alla andra eller togs verkligen hänsyn som ju är meningen med det där egentligen, fick saker ta längre tid, fick du andra uppgifter som passade dig bättre osv. Blir jobbet anpassat eller är det mer vanligt att det struntas i det?

Vad som nu är på gång är att jag ska börja med 50% arbetsträning i tre månader där vi ska se vad för arbetsuppgifter jag klarar bäst av att göra och hur det funkar och sedan blir det anställning med lönebidrag antagligen. Samtidigt är det på gång med en ansökan till Försäkringskassan för sjukersättning för 50%. Vi får väl se hur det går med allt.

Mitt i allt vill min handläggare att jag förutom att skicka in ansökan till jobben jag sökt så ska jag ringa dem och jag tänkte bara att nej, det kan jag ju inte. För det första. Alltså. Det är inte mig de vill ha, de vill ha någon som jobbar 100% och inte har funktionsnedsättningar osv. Tyvärr. Det känns så svårt det här. Och för det andra. Vad tycker chefer om att personer ringer och presenterar sig efter att de skickat in sin ansökan till tjänsterna? Är det något man ser positivt på? För mig skulle det kännas lite tjatigt och "ta mig, ta mig, ta mig". och även om jag tycker att de ska ta just mig så känns det svårt. Jag är däremot mer av en mailperson och skulle kunna tänka mig att skicka ett extra mail kanske, för det upplevs inte lika påträngande som ett telefonsamtal. Men jag vet inte, jag är inte chef och brukar inte ta emot ansökningar, så nu när de har fått några dagar på sig att läsa mina ansökningar så har jag inga ursäkter längre utan kommer så klart att ringa.

Hjälpmedel via arbetsplatsen, brukar det vara svårt att få? Nu vet jag inte vad som behövs eftersom jag redan har hörapparater, men terminalglasögon, tror det heter så, är nästan givet i alla fall.

Är det någon som kan berätta hur det funkar med... tja, något av det?
 
Jag borde kanske ta det här med min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag tror att buke kan förklara lite bättre. Det brukar finnas en del smarta människor på buke trots allt och här slipper jag känna mig dum för att jag inte fattar. För jag fattar inte.

Vad exakt är jobb med lönebidrag egentligen? Får jag någon riktig lön eller är det jag som får bidraget a la praktikantverision typ? Jag har hela tiden fattat det som att jag skulle bli anställd och så fick jag lön, normal som alla andra, av chefen och så betalade Arbetsförmedlingen bidraget till chefen som "belöning" för att de har gjort sig besväret att anställa funktionsnedsatta mig, men så var det några som sa att JAG fick bidraget och det var mer likt praktikantpeng än lön.

Om det nu är som jag tror, alltså, att chefen får bidraget, får jag då normal vettig lön, och inte mindre än alla andra (om jag självklart gör samma jobb)?

Är det någon som jobbat med det och som skulle vilja förklara hur det var upplagt för dig? Fick du göra EXAKT samma sak som alla andra eller togs verkligen hänsyn som ju är meningen med det där egentligen, fick saker ta längre tid, fick du andra uppgifter som passade dig bättre osv. Blir jobbet anpassat eller är det mer vanligt att det struntas i det?

Vad som nu är på gång är att jag ska börja med 50% arbetsträning i tre månader där vi ska se vad för arbetsuppgifter jag klarar bäst av att göra och hur det funkar och sedan blir det anställning med lönebidrag antagligen. Samtidigt är det på gång med en ansökan till Försäkringskassan för sjukersättning för 50%. Vi får väl se hur det går med allt.

Mitt i allt vill min handläggare att jag förutom att skicka in ansökan till jobben jag sökt så ska jag ringa dem och jag tänkte bara att nej, det kan jag ju inte. För det första. Alltså. Det är inte mig de vill ha, de vill ha någon som jobbar 100% och inte har funktionsnedsättningar osv. Tyvärr. Det känns så svårt det här. Och för det andra. Vad tycker chefer om att personer ringer och presenterar sig efter att de skickat in sin ansökan till tjänsterna? Är det något man ser positivt på? För mig skulle det kännas lite tjatigt och "ta mig, ta mig, ta mig". och även om jag tycker att de ska ta just mig så känns det svårt. Jag är däremot mer av en mailperson och skulle kunna tänka mig att skicka ett extra mail kanske, för det upplevs inte lika påträngande som ett telefonsamtal. Men jag vet inte, jag är inte chef och brukar inte ta emot ansökningar, så nu när de har fått några dagar på sig att läsa mina ansökningar så har jag inga ursäkter längre utan kommer så klart att ringa.

Hjälpmedel via arbetsplatsen, brukar det vara svårt att få? Nu vet jag inte vad som behövs eftersom jag redan har hörapparater, men terminalglasögon, tror det heter så, är nästan givet i alla fall.

Är det någon som kan berätta hur det funkar med... tja, något av det?

Gå in på AFs hemsida så kan du kolla hur mycket din AG kan få för dig. Och ja, du ska ha samma lön som alla andra anställda (det står under en flik) och AG får istället bidrag till dig, summan är lite beroende på vad för slags grupp du tillhör. https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstallningsstod.html

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstallningsstod/Rakna-ut-ersattning.html#

https://www.arbetsformedlingen.se/F...a-ut-ersattning.html#avtal=1&lon=30000&stod=2

Och nej, din AG ska ta hänsyn till eventuella särskilda behov och se till att din arbetsplats/uppgifter anpassas till dina behov.
 
Sonen går på lönebidrag även min kollega.
Du jobbar som vilken anställd som helst. Du får lön av din arbetsgivare. Arbetsgivaren får bidrag från arbetsförmedlingen. Absolut inget konstigt. Hur stort bidraget är är dock olika
 
Jag borde kanske ta det här med min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag tror att buke kan förklara lite bättre. Det brukar finnas en del smarta människor på buke trots allt och här slipper jag känna mig dum för att jag inte fattar. För jag fattar inte.

Vad exakt är jobb med lönebidrag egentligen? Får jag någon riktig lön eller är det jag som får bidraget a la praktikantverision typ? Jag har hela tiden fattat det som att jag skulle bli anställd och så fick jag lön, normal som alla andra, av chefen och så betalade Arbetsförmedlingen bidraget till chefen som "belöning" för att de har gjort sig besväret att anställa funktionsnedsatta mig, men så var det några som sa att JAG fick bidraget och det var mer likt praktikantpeng än lön.

Om det nu är som jag tror, alltså, att chefen får bidraget, får jag då normal vettig lön, och inte mindre än alla andra (om jag självklart gör samma jobb)?

Är det någon som jobbat med det och som skulle vilja förklara hur det var upplagt för dig? Fick du göra EXAKT samma sak som alla andra eller togs verkligen hänsyn som ju är meningen med det där egentligen, fick saker ta längre tid, fick du andra uppgifter som passade dig bättre osv. Blir jobbet anpassat eller är det mer vanligt att det struntas i det?

Vad som nu är på gång är att jag ska börja med 50% arbetsträning i tre månader där vi ska se vad för arbetsuppgifter jag klarar bäst av att göra och hur det funkar och sedan blir det anställning med lönebidrag antagligen. Samtidigt är det på gång med en ansökan till Försäkringskassan för sjukersättning för 50%. Vi får väl se hur det går med allt.

Mitt i allt vill min handläggare att jag förutom att skicka in ansökan till jobben jag sökt så ska jag ringa dem och jag tänkte bara att nej, det kan jag ju inte. För det första. Alltså. Det är inte mig de vill ha, de vill ha någon som jobbar 100% och inte har funktionsnedsättningar osv. Tyvärr. Det känns så svårt det här. Och för det andra. Vad tycker chefer om att personer ringer och presenterar sig efter att de skickat in sin ansökan till tjänsterna? Är det något man ser positivt på? För mig skulle det kännas lite tjatigt och "ta mig, ta mig, ta mig". och även om jag tycker att de ska ta just mig så känns det svårt. Jag är däremot mer av en mailperson och skulle kunna tänka mig att skicka ett extra mail kanske, för det upplevs inte lika påträngande som ett telefonsamtal. Men jag vet inte, jag är inte chef och brukar inte ta emot ansökningar, så nu när de har fått några dagar på sig att läsa mina ansökningar så har jag inga ursäkter längre utan kommer så klart att ringa.

Hjälpmedel via arbetsplatsen, brukar det vara svårt att få? Nu vet jag inte vad som behövs eftersom jag redan har hörapparater, men terminalglasögon, tror det heter så, är nästan givet i alla fall.

Är det någon som kan berätta hur det funkar med... tja, något av det?
Har inget att tillägga men....

ENYA - Välkommen tillbaka!!! du har varit saknad!!!
:heart :heart :heart :heart
 
Jag har haft två anställningar med lönebidrag.

Jag hade samma lön som dom andra och AF anpassade arbetsplatsen efter mina behov.

Jag sökte dock inte jobb utan skaffade mig arbetsprövning först och efter det blev jag anställd.

Gjorde så även nu men numera har jag nystartsbidrag istället för lönebidrag.
 
Jag sticker in med en relaterad fråga.

Är det någon som vet var man hittar AFs egna vägledning (eller vad det heter) om handläggning av lönebidrag. De som sammanfattar regler och praxis för personalen som jobbar med det.
Alltså mycket mer detaljerad info än det som är "för AG" eller "för sökande".

Motsvarande hos FK, om någon inte förstår vad det är jag är ute efter. https://www.forsakringskassan.se/om...ngar_rattsligastallningstaganden/vagledningar
Mycket tacksam om någon kan hjälpa med detta. Har letat men lyckas bara inte hitta själv.
 
Jag borde kanske ta det här med min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag tror att buke kan förklara lite bättre. Det brukar finnas en del smarta människor på buke trots allt och här slipper jag känna mig dum för att jag inte fattar. För jag fattar inte.

Vad exakt är jobb med lönebidrag egentligen? Får jag någon riktig lön eller är det jag som får bidraget a la praktikantverision typ? Jag har hela tiden fattat det som att jag skulle bli anställd och så fick jag lön, normal som alla andra, av chefen och så betalade Arbetsförmedlingen bidraget till chefen som "belöning" för att de har gjort sig besväret att anställa funktionsnedsatta mig, men så var det några som sa att JAG fick bidraget och det var mer likt praktikantpeng än lön.

Om det nu är som jag tror, alltså, att chefen får bidraget, får jag då normal vettig lön, och inte mindre än alla andra (om jag självklart gör samma jobb)?

Är det någon som jobbat med det och som skulle vilja förklara hur det var upplagt för dig? Fick du göra EXAKT samma sak som alla andra eller togs verkligen hänsyn som ju är meningen med det där egentligen, fick saker ta längre tid, fick du andra uppgifter som passade dig bättre osv. Blir jobbet anpassat eller är det mer vanligt att det struntas i det?

Vad som nu är på gång är att jag ska börja med 50% arbetsträning i tre månader där vi ska se vad för arbetsuppgifter jag klarar bäst av att göra och hur det funkar och sedan blir det anställning med lönebidrag antagligen. Samtidigt är det på gång med en ansökan till Försäkringskassan för sjukersättning för 50%. Vi får väl se hur det går med allt.

Mitt i allt vill min handläggare att jag förutom att skicka in ansökan till jobben jag sökt så ska jag ringa dem och jag tänkte bara att nej, det kan jag ju inte. För det första. Alltså. Det är inte mig de vill ha, de vill ha någon som jobbar 100% och inte har funktionsnedsättningar osv. Tyvärr. Det känns så svårt det här. Och för det andra. Vad tycker chefer om att personer ringer och presenterar sig efter att de skickat in sin ansökan till tjänsterna? Är det något man ser positivt på? För mig skulle det kännas lite tjatigt och "ta mig, ta mig, ta mig". och även om jag tycker att de ska ta just mig så känns det svårt. Jag är däremot mer av en mailperson och skulle kunna tänka mig att skicka ett extra mail kanske, för det upplevs inte lika påträngande som ett telefonsamtal. Men jag vet inte, jag är inte chef och brukar inte ta emot ansökningar, så nu när de har fått några dagar på sig att läsa mina ansökningar så har jag inga ursäkter längre utan kommer så klart att ringa.

Hjälpmedel via arbetsplatsen, brukar det vara svårt att få? Nu vet jag inte vad som behövs eftersom jag redan har hörapparater, men terminalglasögon, tror det heter så, är nästan givet i alla fall.

Är det någon som kan berätta hur det funkar med... tja, något av det?


Ex 80% lönebidrag arbetsgivaren får 8 av 10 arbetstimmar betalda för den dom har lönebidrag.
Du som lönebidragsanstäld kan ha rätt till hjälp vid sjukdkrivning så arbetsgivaren slipper betala din sjukskrivning. Bra om man behöver vara sjukskriven ofta.
Du har möjlighet att arbeta i ditt tempo.
Du löneförhandlar som de andra på jobbet.
 
Lite OT men kanske intressant för ngn. Det där med procenten är inte riktigt hela sanningen. Man skall ha en adekvat lön utifrån det avtal man tillhör. Om man tex är en usk som fått arbetshinder och som borde ha en lön på, låt oss säga 22500, så betalar af bara 80% upp till 17300 som är nya maxgränsen 2017 och diffen mellan 22500-17300 får arbetsgivaren betala 100% av. Det är ju få yrken där ett heltidsjobb ersätts med så låga löner som 17300 (heltid) så kostnaden är alltid högre i realiteten. Som ag får man också sedan ökade kostnader för varje år i samband med löneförhöjningarna som man får betala till 100%.
som avslut vill jag bara säga att jag är mycket positiv till lönebidragsanställningar och vill gärna se fler om nu ngn tycker att texten ovan ger sken av ngt annat. Tycker bara att ersättningen till ag borde vara den faktiska procenten eftersom förordningen kräver avtalsenliga löner. Lycka till med ditt nya jobb!
 
Tycker sponsorn har en viktig poäng!! Det låter så himla bra med 80 procent men sedan får arbetsgivaren alltså betala själva upp till en skälig lön. Mina anställda har minst 25 000 så det blir rätt mycket ändå eftersom 80 procent endast ges om det finns verkliga problem.
Men ändå så är jag jätteglad för de personer jag anställt på det här sättet.
Kort svar till Enya: >Det förhandlas fram en procentsats om hur stor del av lönen som ska vara ett bidrag från arbetsförmedlingen till arbetsgivaren. Det är arbetstagarens handläggare på arbetsförmedlingen och chefen på arbetsplatsen som träffas och kommer överens. Sedan utgår en summa utöver detta till arbetsplatsen som ersättningen för merkostnader på jobbet för att kunna ha personen som anställd.
Hos mig får alla sina hjälpmedel och anpassningar direkt oavsett om det är en anställning med bidrag eller inte, men det kan kanske vara olika. Sedan så lönesätter jag personen i en förhandling med personen själv precis som vanligt vid nyanställning och den anställda är som vem som helst förutom att den hänsyn som krävs ska visas av alla.
Skicka pm om du vill ringa. Kram
 
Är dylika anställningar fasta/tills vidare och är bidragsnivån omöjlig att ändra under årens lopp?
 
Kan också vara tidsbegränsat (har vi) och då förhandlar man om ers. nivåerna vid varje förlängning. Oftast sänks den då om allt gått bra med rehabiliteringen - om nu det var målet.
 
Vi har nyss haft en anställd som fick lönebidrag, och hen fick lön precis som våra övriga anställda. Sedan betalades % på arbetsgivaravgiften tillbaka till skattekontot.
Storleken på bidraget varierar, i vårt fall fick vi tillbaka dubbel arbetsgivaravgift.
 
Lite OT men kanske intressant för ngn. Det där med procenten är inte riktigt hela sanningen. Man skall ha en adekvat lön utifrån det avtal man tillhör. Om man tex är en usk som fått arbetshinder och som borde ha en lön på, låt oss säga 22500, så betalar af bara 80% upp till 17300 som är nya maxgränsen 2017 och diffen mellan 22500-17300 får arbetsgivaren betala 100% av. Det är ju få yrken där ett heltidsjobb ersätts med så låga löner som 17300 (heltid) så kostnaden är alltid högre i realiteten. Som ag får man också sedan ökade kostnader för varje år i samband med löneförhöjningarna som man får betala till 100%.
som avslut vill jag bara säga att jag är mycket positiv till lönebidragsanställningar och vill gärna se fler om nu ngn tycker att texten ovan ger sken av ngt annat. Tycker bara att ersättningen till ag borde vara den faktiska procenten eftersom förordningen kräver avtalsenliga löner. Lycka till med ditt nya jobb!

Det är nog lite ändringar sen jag hade lönebidrag:)
 
Gå in på AFs hemsida så kan du kolla hur mycket din AG kan få för dig. Och ja, du ska ha samma lön som alla andra anställda (det står under en flik) och AG får istället bidrag till dig, summan är lite beroende på vad för slags grupp du tillhör. https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstallningsstod.html

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstallningsstod/Rakna-ut-ersattning.html#

https://www.arbetsformedlingen.se/F...a-ut-ersattning.html#avtal=1&lon=30000&stod=2

Och nej, din AG ska ta hänsyn till eventuella särskilda behov och se till att din arbetsplats/uppgifter anpassas till dina behov.
Tack, ska kolla dina länkar! Visste inte att det fanns olika grupper och så. Jag har precis bytt Arbetsförmedling och handläggare och har träffat henne en gång sedan jag skrevs in där i december så "mitt fall" är nytt för oss båda, för jag har aldrig arbetstränat och varit anställd med lönebidrag förut och hon har ju inte följt min utredning via andra Arbetsförmedlingen förut, så det känns lite stelt, typ, ännu.
 
Sonen går på lönebidrag även min kollega.
Du jobbar som vilken anställd som helst. Du får lön av din arbetsgivare. Arbetsgivaren får bidrag från arbetsförmedlingen. Absolut inget konstigt. Hur stort bidraget är är dock olika
Är det populärt hos arbetsgivarna eller är det något de ogillar och suckar lite över och tänker "ånej" när de ser en ansökan där lönebidrag nämns? Det är ju inte direkt så att jag har en fördel på arbetsmarknaden som det är nu, om jag säger så, så jag förstår ju om arbetsgivarna lägger min ansökan åt sidan och väljer andra personer istället.
 
Jag har haft två anställningar med lönebidrag.

Jag hade samma lön som dom andra och AF anpassade arbetsplatsen efter mina behov.

Jag sökte dock inte jobb utan skaffade mig arbetsprövning först och efter det blev jag anställd.

Gjorde så även nu men numera har jag nystartsbidrag istället för lönebidrag.
Vad är arbetsprövning? Skaffade du det själv? Hur gjorde du?
Hur ...gör man?
Jag hatar att söka jobb, det känns som att sälja sig själv liksom. Speciellt när jag vet att jag har mina hinder och jag inte ens är vad de söker. Visst ska man tro på sig själv och hålla huvudet högt och tänka positivt och allt det där, men till syvende och sist, när de söker en person för en tjänst på 100% och jag erbjuder dem mig för arbetsträning på 50% så har jag ju inte ens uppnått ett mycket enkelt krav de haft. Det känns pinsamt. Jag önskar bara att någon snart kan ge mig en chans så att jag slipper göra mig till åtlöje mer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 716
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
705
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp