Arbete och lönebidrag

Ex 80% lönebidrag arbetsgivaren får 8 av 10 arbetstimmar betalda för den dom har lönebidrag.
Du som lönebidragsanstäld kan ha rätt till hjälp vid sjukdkrivning så arbetsgivaren slipper betala din sjukskrivning. Bra om man behöver vara sjukskriven ofta.
Du har möjlighet att arbeta i ditt tempo.
Du löneförhandlar som de andra på jobbet.
Det är bra det med att jag kan ha rätt att arbeta i mitt tempo, för jag har förstått att det är rätt stressigt jobb annars och att kraven kan vara rätt höga annars på att man ska ha gjort en viss del. Minns nu att min handläggare sa just det också faktiskt. Och något om att jag kan få välja att göra de uppgifterna som funkar bättre för mig framför sådana som inte riktigt funkar, typ så. Tror jag.
 
Lite OT men kanske intressant för ngn. Det där med procenten är inte riktigt hela sanningen. Man skall ha en adekvat lön utifrån det avtal man tillhör. Om man tex är en usk som fått arbetshinder och som borde ha en lön på, låt oss säga 22500, så betalar af bara 80% upp till 17300 som är nya maxgränsen 2017 och diffen mellan 22500-17300 får arbetsgivaren betala 100% av. Det är ju få yrken där ett heltidsjobb ersätts med så låga löner som 17300 (heltid) så kostnaden är alltid högre i realiteten. Som ag får man också sedan ökade kostnader för varje år i samband med löneförhöjningarna som man får betala till 100%.
som avslut vill jag bara säga att jag är mycket positiv till lönebidragsanställningar och vill gärna se fler om nu ngn tycker att texten ovan ger sken av ngt annat. Tycker bara att ersättningen till ag borde vara den faktiska procenten eftersom förordningen kräver avtalsenliga löner. Lycka till med ditt nya jobb!
Ajdå! Tänkte att det var för bra för att vara sant! Det blir ju en ganska stor skillnad egentligen beroende på vilket jobb man väljer. Det jag riktar in mig på ligger på typ 20 000-21 000, minns inte riktigt hur det ser ut lönemässigt här i Skåne för det. Men det kan ju påverka vilja att anställa en person med lönebidrag? Vore det inte en god idé att AF faktiskt höjer sitt belopp några tusenlappar så att arbetsgivarna får ut lite mer pengar och då tar emot fler personer? Eller det kanske inte finns sådant problem?
 
Är det populärt hos arbetsgivarna eller är det något de ogillar och suckar lite över och tänker "ånej" när de ser en ansökan där lönebidrag nämns? Det är ju inte direkt så att jag har en fördel på arbetsmarknaden som det är nu, om jag säger så, så jag förstår ju om arbetsgivarna lägger min ansökan åt sidan och väljer andra personer istället.
Sonen är på ett litet företag, dom uppskattar ju detta mycket.
Samma vi på jobbet. Vi ser ingen skillnad på att vi har kollegor som går på bidrag.
Tror företagen tycker det är bra.
 
Tycker sponsorn har en viktig poäng!! Det låter så himla bra med 80 procent men sedan får arbetsgivaren alltså betala själva upp till en skälig lön. Mina anställda har minst 25 000 så det blir rätt mycket ändå eftersom 80 procent endast ges om det finns verkliga problem.
Men ändå så är jag jätteglad för de personer jag anställt på det här sättet.
Kort svar till Enya: >Det förhandlas fram en procentsats om hur stor del av lönen som ska vara ett bidrag från arbetsförmedlingen till arbetsgivaren. Det är arbetstagarens handläggare på arbetsförmedlingen och chefen på arbetsplatsen som träffas och kommer överens. Sedan utgår en summa utöver detta till arbetsplatsen som ersättningen för merkostnader på jobbet för att kunna ha personen som anställd.
Hos mig får alla sina hjälpmedel och anpassningar direkt oavsett om det är en anställning med bidrag eller inte, men det kan kanske vara olika. Sedan så lönesätter jag personen i en förhandling med personen själv precis som vanligt vid nyanställning och den anställda är som vem som helst förutom att den hänsyn som krävs ska visas av alla.
Skicka pm om du vill ringa. Kram
Aha, så du menar att Arbetsgivaren kan säga ja till mig och vilja anställa mig , men så kan Arbetsförmedlingen säga att nej men vi vill bara ersätta 43% av lönen? Typ så?
Hur vågar man anställa någon som kostar mer än andra, är borta från jobbet oftare, är långsammare med arbetsuppgifterna eller inte klarar av alla och sedan inte får fullt lönebidrag för det av Arbetsförmedlingen? Arbetsförmedlingen är ju inte kända för att vara smidiga så det vore ju inte konstigt om man som arbetsgivare hellre väljer personer utan lönebidrag i sånna fall.
Kram, FannyN! :)
 
Sonen är på ett litet företag, dom uppskattar ju detta mycket.
Samma vi på jobbet. Vi ser ingen skillnad på att vi har kollegor som går på bidrag.
Tror företagen tycker det är bra.
Där väcker du en annan fråga jag funderat lite på. Jag tänkte ju inte direkt på att man skulle kunna se skillnad på personalen, men samtidigt så får ju den som går på lönebidrag eventuellt lite andra uppgifter beroende på vad man kommit överrens om. Kan inte det lätt skapa osämja?
 
Nej, på campingen gör alla samma uppgifter.
Sonen gör allt som alla andra på hans jobb gör. Kollegorna är snarare glada att AG har möjligheten att anställa en som kan avlasta.
 
Ajdå! Tänkte att det var för bra för att vara sant! Det blir ju en ganska stor skillnad egentligen beroende på vilket jobb man väljer. Det jag riktar in mig på ligger på typ 20 000-21 000, minns inte riktigt hur det ser ut lönemässigt här i Skåne för det. Men det kan ju påverka vilja att anställa en person med lönebidrag? Vore det inte en god idé att AF faktiskt höjer sitt belopp några tusenlappar så att arbetsgivarna får ut lite mer pengar och då tar emot fler personer? Eller det kanske inte finns sådant problem?
Det är inte AF som bestämmer var taket på ersättningen ligger. Det är riksdagen och regeringen.
Ja, det är många som tycker så, ingen som direkt nått framgång med sin lobbying hittills
 
Vad är arbetsprövning? Skaffade du det själv? Hur gjorde du?
Hur ...gör man?
Jag hatar att söka jobb, det känns som att sälja sig själv liksom. Speciellt när jag vet att jag har mina hinder och jag inte ens är vad de söker. Visst ska man tro på sig själv och hålla huvudet högt och tänka positivt och allt det där, men till syvende och sist, när de söker en person för en tjänst på 100% och jag erbjuder dem mig för arbetsträning på 50% så har jag ju inte ens uppnått ett mycket enkelt krav de haft. Det känns pinsamt. Jag önskar bara att någon snart kan ge mig en chans så att jag slipper göra mig till åtlöje mer.

Arbetsprövning är en praktikplats på ett företag. Det är för att AF och FK ska kunna bedöma arbetsförmågan och hur stort lönebidraget ska vara.

Jag har skaffat mina platser själv genom att sälja in mig som billig arbetskraft med kunskaper som kan vara värdefulla för företaget.

Kontakter, kontakter och kontakter är viktiga i jakten på en plats.
 
Arbetsprövning är en praktikplats på ett företag. Det är för att AF och FK ska kunna bedöma arbetsförmågan och hur stort lönebidraget ska vara.

Jag har skaffat mina platser själv genom att sälja in mig som billig arbetskraft med kunskaper som kan vara värdefulla för företaget.

Kontakter, kontakter och kontakter är viktiga i jakten på en plats.
Kan det vara samma sak som när min handläggare sa att jag ska arbetsträna i tre månader först för att se vilka arbetsuppgifter jag klarar av? Fick du någon lön under den tiden?

Problemet jag själv ser är att jag inte har några värdefulla kunskaper, inte som några andra inte har, av de andra som söker, så jag förstår ju liksom varför de hellre väljer någon utan problem med samma kunskaper, om jag säger så. Jag har dessutom aldrig jobbat inom yrket jag har utbildning inom.

Jag skulle vilja börja plugga igen, men det finns ju ingen ekonomi i det. Tänk om man kunde få betalt för det liksom! Språkkonsult hittade jag häromdagen, varför tänkte jag inte på det för en bunke år sedan liksom?!:D
 
Det är inte AF som bestämmer var taket på ersättningen ligger. Det är riksdagen och regeringen.
Ja, det är många som tycker så, ingen som direkt nått framgång med sin lobbying hittills
Då är AF oskyldiga till det HÄR med andra ord ;)
 
Jag håller på med min arbetsprövning just nu och ska hålla koll på den här tråden lite.
Arbetsprövning = börja träna smått för att sedan trappa upp och kolla hur mycket jag kan arbeta. Därefter är det dags att kolla eventuell sjukskrivning och lönebidrag. Jag antar att detta är liknande det du gör just nu?
Jag skaffade min plats genom att höra med vänner som var på företag eller kommun, om jag var välkommen på deras arbetsplats. Visste att jag ville ha administrativa arbetsuppgifter och hur det skulle vara upplagt för att passa mig. Fick napp direkt och är på ett litet företag där jag gör "bonussaker", alltså sånt som behöver göras men som de inte hinner riktigt. Sökte inga riktiga jobb, det hade känts jobbigt. Kan inte din arbetsförmedlare hjälpa dig hitta en plats? Det är väl lite det de är till för...
 
Kan det vara samma sak som när min handläggare sa att jag ska arbetsträna i tre månader först för att se vilka arbetsuppgifter jag klarar av? Fick du någon lön under den tiden?

Problemet jag själv ser är att jag inte har några värdefulla kunskaper, inte som några andra inte har, av de andra som söker, så jag förstår ju liksom varför de hellre väljer någon utan problem med samma kunskaper, om jag säger så. Jag har dessutom aldrig jobbat inom yrket jag har utbildning inom.

Jag skulle vilja börja plugga igen, men det finns ju ingen ekonomi i det. Tänk om man kunde få betalt för det liksom! Språkkonsult hittade jag häromdagen, varför tänkte jag inte på det för en bunke år sedan liksom?!:D

Man får
Jag håller på med min arbetsprövning just nu och ska hålla koll på den här tråden lite.
Arbetsprövning = börja träna smått för att sedan trappa upp och kolla hur mycket jag kan arbeta. Därefter är det dags att kolla eventuell sjukskrivning och lönebidrag. Jag antar att detta är liknande det du gör just nu?
Jag skaffade min plats genom att höra med vänner som var på företag eller kommun, om jag var välkommen på deras arbetsplats. Visste att jag ville ha administrativa arbetsuppgifter och hur det skulle vara upplagt för att passa mig. Fick napp direkt och är på ett litet företag där jag gör "bonussaker", alltså sånt som behöver göras men som de inte hinner riktigt. Sökte inga riktiga jobb, det hade känts jobbigt. Kan inte din arbetsförmedlare hjälpa dig hitta en plats? Det är väl lite det de är till för...

Precis. Man söker inte utannonserade arbeten om man ska arbetspröva/arbetsträna ( samma saker bägge två ) utan man är där för att testa hur mycket man klarar av att arbeta.

Då kan man inte söka tjänster som behöver tillsättas och där man ska utföra ordinarie uppgifter där man måste ta in en vikarie ifall man måste stanna hemma några dagar.
 
Ajdå! Tänkte att det var för bra för att vara sant! Det blir ju en ganska stor skillnad egentligen beroende på vilket jobb man väljer. Det jag riktar in mig på ligger på typ 20 000-21 000, minns inte riktigt hur det ser ut lönemässigt här i Skåne för det. Men det kan ju påverka vilja att anställa en person med lönebidrag? Vore det inte en god idé att AF faktiskt höjer sitt belopp några tusenlappar så att arbetsgivarna får ut lite mer pengar och då tar emot fler personer? Eller det kanske inte finns sådant problem?
OT
Har du flyttat från Oxelösund , eller var det nu var?
 
Aha, så du menar att Arbetsgivaren kan säga ja till mig och vilja anställa mig , men så kan Arbetsförmedlingen säga att nej men vi vill bara ersätta 43% av lönen? Typ så?
Hur vågar man anställa någon som kostar mer än andra, är borta från jobbet oftare, är långsammare med arbetsuppgifterna eller inte klarar av alla och sedan inte får fullt lönebidrag för det av Arbetsförmedlingen? Arbetsförmedlingen är ju inte kända för att vara smidiga så det vore ju inte konstigt om man som arbetsgivare hellre väljer personer utan lönebidrag i sånna fall.
Kram, FannyN! :)

Man får bidrag till lönen. Man vetalar inte arbetstagarens fulla lön! Hur mycket det ska vara i bidrag det har af o arbetsgivaren att komna överens om. Det bruksr gå bra. Arbetsgivaren kan slippa betala sjukkarens så dyrare är det inte även om man kan behöva vara hemma oftare. O bidrag till lön innebär att man har rätt att arbeta i sin takt.
Men jag hade nog inte sökt ett ställe för jag vet att jag inte har en möjlighet att hänga med nått så när.
 
Jag håller på med min arbetsprövning just nu och ska hålla koll på den här tråden lite.
Arbetsprövning = börja träna smått för att sedan trappa upp och kolla hur mycket jag kan arbeta. Därefter är det dags att kolla eventuell sjukskrivning och lönebidrag. Jag antar att detta är liknande det du gör just nu?
Jag skaffade min plats genom att höra med vänner som var på företag eller kommun, om jag var välkommen på deras arbetsplats. Visste att jag ville ha administrativa arbetsuppgifter och hur det skulle vara upplagt för att passa mig. Fick napp direkt och är på ett litet företag där jag gör "bonussaker", alltså sånt som behöver göras men som de inte hinner riktigt. Sökte inga riktiga jobb, det hade känts jobbigt. Kan inte din arbetsförmedlare hjälpa dig hitta en plats? Det är väl lite det de är till för...
Jag har inte börjat, utan jag söker jobb för att börja med arbetsträning i tre månader som ska leda till anställning med lönebidrag. Typ så har jag fattat det. Och det är rent praktiskt just vad jag gör, söker jobb på just normalt vis via annonser också, det är därför det känns så fel, det är ju inte riktigt mig de önskar när de söker någon till tjänsten men det är ändå min ansökan de får i knät. Jag förstår att de drar öronen åt sig, men det är lite trist för jag tycker inte att de ska behöva göra det, vad är det som säger att jag är sämre än vad en vanlig nyutbildad är i början? Ja, jag är syn-och hörselskadad och det är en fördel att ha öronen och ögon med sig i yrket, men med rätt hjälpmedel och anpassning behöver det ju inte bli dåligt.
Jag ska maila min handläggare i morgon och fråga lite, fick ett samtal i fredags om att jag ska på ett möte på en arbetsplats på tisdag så tänkte höra lite så jag inte är helt ute och cyklar i det här.
 
Man får


Precis. Man söker inte utannonserade arbeten om man ska arbetspröva/arbetsträna ( samma saker bägge två ) utan man är där för att testa hur mycket man klarar av att arbeta.

Då kan man inte söka tjänster som behöver tillsättas och där man ska utföra ordinarie uppgifter där man måste ta in en vikarie ifall man måste stanna hemma några dagar.
Fast det gör ju jag, på uppmaning av min handläggare på AF.
 
Man får bidrag till lönen. Man vetalar inte arbetstagarens fulla lön! Hur mycket det ska vara i bidrag det har af o arbetsgivaren att komna överens om. Det bruksr gå bra. Arbetsgivaren kan slippa betala sjukkarens så dyrare är det inte även om man kan behöva vara hemma oftare. O bidrag till lön innebär att man har rätt att arbeta i sin takt.
Men jag hade nog inte sökt ett ställe för jag vet att jag inte har en möjlighet att hänga med nått så när.
Det är jobb där jag är utbildad inom som jag söker. Funkar inte det har vi sk en plan B. Funkar inte det har vi inte någon plan c dock utan då vette fan vad jag ska göra, men då vet vi ju vilka arbetsuppgifter som jag INTE kan göra och kan välja bort jobb pga uteslutningsmetoderna som finns. Man får börja någonstans och det kändes nog enklast att börja där jag hade utbildning inom, tror jag, vilket ju också är ett jobb jag vill jobba inom även om det kan vara lite svårt inom vissa bitar.
Hoppas att hon jag ska på möte hos ser fördelen av det i alla fall i så fall.
 
OT
Har du flyttat från Oxelösund , eller var det nu var?
Ja. Inte riktigt av egen fri vilja, men det kan bli så när man hyr i andra hand, inte står i bostadskö tillräckligt länge, inte har något jobb och när lägenheten ska säljas inte hittar lägenhet snabbt nog. Jag är inneboende hos mamma i Skåne nu. Det är inte bara guld och gröna skogar precis, jag trivdes 50 mil från min familj, av flera olika skäl, men med tanke på att min 15 åriga son inte är den lättaste att leva med så känns det bra att ha några extra vuxna i närheten som kan hjälpa till att styra upp honom. Att vara inneboende är dock bara tillfälligt och det ska ju bli lägenhet och jobb så småningom här också, men i Skåne, tills barnen flyttat hemifrån, sedan flyttar jag härifrån, ensam. Jag vantrivs i Skåne. Det bara regnar och blåser. Och jag saknar Sörmland.
 
Fast det är ju galet att söka en tjänst om man inte vet om man ens klarar av att arbeta.
Vad ska jag annars göra? Med största sannolikhet klarar jag av att arbeta, bara inte 100% och bara inte riktigt i samma hastighet som de andra med samma tjänst. Utan hjälpmedel är det kört.Då är det inte ens lönt att testa. Men hjälpmedel har jag rätt till och har ju till viss del.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 715
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
698
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp