Arbetsgivare har rätt att kräva god hälsa?

Jag kan i mitt jobb se problem både med övervikt och med droger/alkohol. Vi drogtestas på jobbet men jag tror att vi har fått på oss att avgöra själva om vi inte kan utföra uppgifterna pga t.ex skador/övervikt. Problemet om man skulle få avskeda folk pga övervikt eller på annat vis dålig hälsa är att en populär kollega som både kund och ledning gillar kanske inte skulle behandlas lika (dvs kanske omplaceras fast det egentligen inte finns plats) som en mindre populär kollega.

Men när man sedan pratar med dennes arbetskamrater visar det sig att personen har stulit, sålt svart, inte kommit i tid, stulit från arbetskamrater, sålt varar till plus-minus noll etc.
Det är vanliga människor, föräldrar till barn i mina barns klass. Vanliga människor som freakar ut och gör dumheter på arbetsplatsen.
Aldrig har jag hört personen själv säga varför denne slutar, det är alltid fel på någon annan, typ AG.
Ja det där är bra märkligt tycker jag.
Att det är så pass vanligt med oärlighet.
Hur kan man leva med sig själv i dessa lägen?

Vi hade en förare som var så pass fet att förarstolarna på bussarna gick sönder.
Hur tycker du att man skall hantera det?
I extremfallet avsked, men i första hand behandla det som en sjukdom/ett handikapp och eventuellt omplacering. Det kan också vara idé att kolla upp kvalitén på stolarna så att de klarar rimlig belastning. Går de sönder för att folk på 100 kg eller så sätter sig på dem så är det stolarna som är problematiska.

I extremfallet avsked, men i första hand behandla det som en sjukdom/ett handikapp och eventuellt omplacering. Det kan också vara idé att kolla upp kvalitén på stolarna så att de klarar rimlig belastning. Går de sönder för att folk på 100 kg eller så sätter sig på dem så är det stolarna som är problematiska.

ALDRIG någonsin avsked... Det skulle vilken normal ombudsman när som helst få ogiltigförklarat... Möjligtvis uppsägning p.g.a personliga skäl, men då måste arbetsgivaren också visa att man gjort allt i rehabiliteringsväg för att hjälpa den drabbade...

Det är väl när den orsakar sjukdomar av typen diabetes eller på annat sätt försvårar arbetet.
Bussförare t.ex. får inte ha diabetes som måste behandlas med insulin.

Om man har en väl inställd diabetes typ 2 så kan man i vissa fall fortsätta köra fordon i kategori II + III även om man blir tvungen att ta insulin

A LDRIG någonsin avsked... Det skulle vilken normal ombudsman när som helst få ogiltigförklarat... Möjligtvis uppsägning p.g.a personliga skäl, men då måste arbetsgivaren också visa att man gjort allt i rehabiliteringsväg för att hjälpa den drabbade...

Kan inte arbetstagaren utföra någon arbetsuppgift på arbetsplatsen på ett godtagbart vis så leder det i förlängningen till uppsägning. Anledningen blir knappast fetma utan arbetsbrist eller dylikt.

Att personen ska hanteras som den har en sjukdom/skada/handikapp hr jag redan nämnt och där ingår rehabilitering. En arbetsgivare har inte skyldighet att ha anställda som inte kan utföra något arbete på arbetsplatsen. Nu lär det ha gått långt om det blir aktuellt och den med fetma lär ha diverse andra fysiska problem.

Kan inte arbetstagaren utföra någon arbetsuppgift på arbetsplatsen på ett godtagbart vis så leder det i förlängningen till uppsägning. Anledningen blir knappast fetma utan arbetsbrist eller dylikt.

Ja, det är rätt som du säger... Dock blir det ju aldrig avsked utan uppsägning p.g.a personliga skäl....

Det kan också vara idé att kolla upp kvalitén på stolarna så att de klarar rimlig belastning. Går de sönder för att folk på 100 kg eller så sätter sig på dem så är det stolarna som är problematiska.
Det handlade nog om det dubbla i detta fallet.
En gräns på 130kg kan kanske vara rimlig?

Jag kan i mitt jobb se problem både med övervikt och med droger/alkohol. Vi drogtestas på jobbet men jag tror att vi har fått på oss att avgöra själva om vi inte kan utföra uppgifterna pga t.ex skador/övervikt. Problemet om man skulle få avskeda folk pga övervikt eller på annat vis dålig hälsa är att en populär kollega som både kund och ledning gillar kanske inte skulle behandlas lika (dvs kanske omplaceras fast det egentligen inte finns plats) som en mindre populär kollega.

Om någon lyckas bli populär både bland kunder och internt så måtte denna utföra något rätt. Man blir sällan populär av att vara så fet att man inte kan jobba.

Troligare pga arbetsbrist.

Hävdar man arbetsbrist måste man följa LAS d.v.s sist in först ut... Därför skulle jag tro att det blir p.g.a personliga skäl där man hävdar det medicinska och eftersom rehabutredningar är gjorda slipper man den långa karensen i A-kassan utan man klarar sig med 7 dagar...

Hävdar man arbetsbrist måste man följa LAS d.v.s sist in först ut... Därför skulle jag tro att det blir p.g.a personliga skäl där man hävdar det medicinska och eftersom rehabutredningar är gjorda slipper man den långa karensen i A-kassan utan man klarar sig med 7 dagar...

Nej. Arbetsbrist. Det finns inte längre någon form av arbete på företaget som vederbörande kan utföra. Det kräver att man först utrett rimliga åtgärder för att se till att det skulle gå-

Ingen aning men 130-160 eller så verkar rimligt
Det är ju också så att det handlade om kanske 100 stolar från olika leverantörer.
Normala, standard, bussförar-stolar.
Att behöva byta ut alla dem på alla bussgarage för att förare på 200kg inte skall ha söder dem är inte rimligt.
Hur många människor väger egentligen över 150kg?

Det var dessutom mest armstöden som gick sönder.
Han använde dem till att ta stöd på för att kunna resa sig upp och det är de inte dimensionerade för.
Vi fick på förekommen anledning förbud mot att använda dem så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka