Bukefalos 28 år!

Arbetsgivare vägrar uppsägning

Sporthorse

Trådstartare
Frågar åt en vän, hen är anställd hos en ganska känd arbetsgivare i Tyskland. Uppsägningstiden är 2 veckor.
För över 2 veckor sedan sa hen upp sig och idag vill hen boka flyg för hemresa.
Chefen svarade dock att hen är ledsen men att det inte finns någon ersättare och påstår även att personens uppsägning inte gäller från det datumet utan att hen isf måste säga upp sig "officiellt", vad nu det betyder.
Att hen inte sagt upp sig är dock struntprat eftersom arbetsgivaren vid det tillfället försökte övertala henom till att stanna.

Tips på vad kompisen ska göra?
Risken är stor att ag ej betalar ut innestående lön om man ej kommer överens.
Min vän har fått ett nytt arbete och kan inte stanna kvar månaden ut för att ta ut lönen.
 
Det finns anställningsbevis samt skriftligt i form av sms och mail, utbetalning av lön osv
Så svårt att bevisa anställning är det inte

Uppsägningstiden är 2 v som jag redan skrivit.
 
En uppsägning bör alltid vara skriftlig, oavsett den är på arbetstagarens eller arbetsgivarens initiativ. Om inte, så är det ju väldigt svårt att bevisa att man faktiskt sagt upp sig/blivit uppsagd och än mer svårt att bevisa från vilket datum uppsägningen gäller och hur lång uppsägningstiden är.
 
En uppsägning bör alltid vara skriftlig, oavsett den är på arbetstagarens eller arbetsgivarens initiativ. Om inte, så är det ju väldigt svårt att bevisa att man faktiskt sagt upp sig/blivit uppsagd och än mer svårt att bevisa från vilket datum uppsägningen gäller och hur lång uppsägningstiden är.
Ok gäller det även när övrigt avtal är muntligt alltså?
 
Det finns anställningsbevis samt skriftligt i form av sms och mail, utbetalning av lön osv
Så svårt att bevisa anställning är det inte

Uppsägningstiden är 2 v som jag redan skrivit.

Står alla uppgifter angående anställningen där, som tex uppsägningstiden? Annars kan AG med lätthet hävda att man kommit överens om något annat.
 
Ok gäller det även när övrigt avtal är muntligt alltså?
Fast du skriver ju att övrigt avtal finns på mail och sms? Tyskar är väldigt formella, jag har aldrig hört talas om en muntlig uppsägning. Finns ju inget som helst bevis då på att man verkligen har sagt upp sig. Kan tänka mig att en arbetsgivare gärna vill ha bevis på det för att inte åka på att betala ut lön för jobb som inte gjorts för att det inte finns bevis på en uppsägning. Din kompis får nog bita i det sura äpplet och säga upp sig skriftligt och arbeta 14 dagar till. Polisen har inget med avtalsbrott att göra, det blir en civilrättslig sak (även i Tyskland) och kostar mer än det smakar. Vill denne inte jobba dessa 14 dagar extra (kanske går att förhandla med nya jobbet, det gäller ju bara 2 veckor?) så får man nog se innestående lön som förbrukad. En förhandling som man kanske förlorar (då uppsägningen inte går att bevisa) kommer kosta mer än 14 dagars lön.

Tyska arbetslagar skiljer sig inte så mycket från svenska men jag är inte superinsatt i dom men vill din kompis veta mer så få denne nog försöka googla fram djupare info.
 
Tycker din kompis skall inlämna en skriftlig uppsägning, och då får denna personen jo i värsta fall vänta 2 veckor till innan denna kan komma hem
 
Nu kan jag inte tysk arbetsrätt. Men med tanke på hur strikt och byråkratiskt det mesta är i Tyskland t ex för få ett bankkonto så bör det finnas papper på anställningen om det verkligen är ett vitt jobb. Även saker som registrering för skatt m m som visar att finns en "vit" anställning.
Hur sedan uppsägningstider m m ser ut där nere vet jag inte.
 
Nu kan jag inte tysk arbetsrätt. Men med tanke på hur strikt och byråkratiskt det mesta är i Tyskland t ex för få ett bankkonto så bör det finnas papper på anställningen om det verkligen är ett vitt jobb. Även saker som registrering för skatt m m som visar att finns en "vit" anställning.
Hur sedan uppsägningstider m m ser ut där nere vet jag inte.
Normalt är 1 månad åt båda hållen om inget särskilt har avtalats. Finns även med 3 månaders uppsägning men är mer ovanligt än i Sverige.
 
Muntligt. Hela avtalet är muntligt. Det är ett hästjobb, dock vitt.

Det finns anställningsbevis samt skriftligt i form av sms och mail, utbetalning av lön osv
Så svårt att bevisa anställning är det inte

Uppsägningstiden är 2 v som jag redan skrivit.

Hela avtalet är ju inte muntligt. Självklart är det skriftlig uppsägning som gäller. Nu finns det ju också ett anställningsbevis och papper på anställningen, vilket gör det ännu viktigare med skriftligt uppsägning.

Bara att bita i det sura äpplet, lämna in och vänta två veckor.
 
Det är en sak att ha rätt en helt annan sak att kunna bevisa att man har rätt. För att skydda sig själv mot såna här saker så säger man upp sig skriftligt. Nu står ord mot ord och då är det en trovärdighetsfråga. Din vän kan bara lita till arbetsgivarens goda vilja eftersom han inte kan bevisa något. Så det får väl bli läropengar för framtiden helt enkelt om han inte lyckats få ut sin lön.
 
Det är en sak att ha rätt en helt annan sak att kunna bevisa att man har rätt. För att skydda sig själv mot såna här saker så säger man upp sig skriftligt. Nu står ord mot ord och då är det en trovärdighetsfråga. Din vän kan bara lita till arbetsgivarens goda vilja eftersom han inte kan bevisa något. Så det får väl bli läropengar för framtiden helt enkelt om han inte lyckats få ut sin lön.
Jag förmedlade det vidare till henom.
Bankkontot och mobiltelefoni är redan uppsagt av min vän. AG påstår att hen måste vänta tills AG hittat en ersättare, men när förra personalen avslutade sin anställning så skedde det helt muntligt.

När jag själv sade upp mig från ett beridarjobb (även jag arbetade i Tyskland) så var det inga problem med att göra det muntligt, trots att min anställning var mycket bättre dokumenterad med fler skriftliga avtalspunkter och i sin helhet mycket bättre skrivet och utformat.
 
Jag förmedlade det vidare till henom.
Bankkontot och mobiltelefoni är redan uppsagt av min vän. AG påstår att hen måste vänta tills AG hittat en ersättare, men när förra personalen avslutade sin anställning så skedde det helt muntligt.

När jag själv sade upp mig från ett beridarjobb (även jag arbetade i Tyskland) så var det inga problem med att göra det muntligt, trots att min anställning var mycket bättre dokumenterad med fler skriftliga avtalspunkter och i sin helhet mycket bättre skrivet och utformat.

Vad vill du ha sagt? Inget är ett problem förrän det är ett problem, och att man inte fått strul fast man gjort något slarvigt är ju bara tur.
 
Frågar åt en vän, hen är anställd hos en ganska känd arbetsgivare i Tyskland. Uppsägningstiden är 2 veckor.
För över 2 veckor sedan sa hen upp sig och idag vill hen boka flyg för hemresa.
Chefen svarade dock att hen är ledsen men att det inte finns någon ersättare och påstår även att personens uppsägning inte gäller från det datumet utan att hen isf måste säga upp sig "officiellt", vad nu det betyder.
Att hen inte sagt upp sig är dock struntprat eftersom arbetsgivaren vid det tillfället försökte övertala henom till att stanna.

Tips på vad kompisen ska göra?
Risken är stor att ag ej betalar ut innestående lön om man ej kommer överens.
Min vän har fått ett nytt arbete och kan inte stanna kvar månaden ut för att ta ut lönen.

Jag misstänker att man behöver säga upp sig skriftligt oavsett, och google verkar säga detsamma.
Se tex: http://www.kanzlei-mudter.de/eigenkuendigung.html
Så jag tror tyvärr inte att din vän är uppsagd, och bör nog oavsett göra det skriftligen om hen vill ta sig ur jobbet smidigast.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 557
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 477
Senast: Cinzia
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 547
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag har sökt två extrajobb, A & B. Vill helst ha det A då det erbjuds fler tider, ser bättre ut på CV:t, seriösare företag. Dock kommer...
Svar
9
· Visningar
4 791
Senast: Ziki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp