Arbetsintervju

Ett bra sätt att förbereda sig för intervjusituationen är att träna på att svara på frågor. Låt en vän ställa frågor till dig som du muntligt får svara på. Det finns massor av exempelfrågor att googla fram. Har du väl fått in hur du muntligt kan formulera dig så blir det ofta lite enklare att hitta orden på den riktiga intervjun sen, även om frågorna inte är identiska.

Du behöver en referens, men det måste inte vara någon från ett jobb. Har du någon som känner dig via hobby/intresse/annat t.ex. stallansvarig, djurägare du hjälpt, tränare, person på AF, lärare om du gått någon utbildning, någon involverad i t.ex. arbetsträning, gammal kollega? Helst någon som känner dig utifrån hur du kan ta dig an uppgifter och hur du fungerar i grupp/med andra.

Det kan också vara bra att tänka att dem du ska träffa har själva haft sin första intervju någon gång och då var de garanterat spända inför den. Dessutom så kan man vara spänd och nervös inför att hålla i intervjun, särskilt om man inte gör det så ofta. Se intervjun som nyttig och bra träning, inte som något livsavgörande.

Alltså jag har verkligen ingen referens alls, jag har levt och lever ett väldigt isolerat liv, utbildningarna jag gått har varit på heldistans. Jag kan liksom inte vaska fram en enda person som referens, förutom familjemedlemmar..
 
Löneanspråk tycker jag är skitsvårt.. det är en heltidstjänst som undersköterska, både kväll, dag och helg.
 
Hur ska man då veta vad som är rimlig lön? En sak är ju om man redan jobbar med likvärdigt jobb, men säg att man helt byter branch? De hemsidor som ska visa statistik kring sådant tycker jag sällan visar ens i närheten av vad som är rimligt.
Hade jag ingen aning så skulle jag maila eller ringa kontaktpersonen i annonsen och fråga om tjänsten och vad lönen ligger på ungefär. Sen är det förstås bra att fråga om andra saker också som tex hur företaget är att jobba på, arbetstider, kollektivavtal, förmåner osv. Att bara fråga om pengar ger inte ett jättebra intryck men att däremot höra av sig och vara trevlig och intresserad gör det.

Annars kan man alltid kolla lönestatistik och sätta det som ett ungefärligt mål men vara ärlig med att ”jag har bytt branch och är öppen för diskussion”
 
Löneanspråk tycker jag är skitsvårt.. det är en heltidstjänst som undersköterska, både kväll, dag och helg.
Är det en kommunal tjänst kan du kontakta kommunen (centralt, personalfunktion eller liknande) och be att få ut löneuppgifter för alla anställda med samma titel, det är offentliga uppgifter. Så vet du vad som kan vara rimligt att begära :)
 
Fick precis veta att jag ska på mitt livs första arbetsintervju! Pulsen är redan skyhög och jag är SÅ nervös. Jag har haft ett enda jobb och det fick jag genom praktik. Jag har varit hemma i 4 år med aktivitetsersättning på grund av psykisk ohälsa och mitt självförtroende är totalt i botten.

Kan ni snälla peppa mig, ge mig råd och VAD ska man ha med sig?


Tänk på att dom har valt att träffa just dig av en anledning, att de har sett något intressant med din person, din ansökan och CV om du har skickat med det i själva ansökan. Sträck på dig och var stolt på intervjun. Du har något de vill ha!
 
Alltså jag har verkligen ingen referens alls, jag har levt och lever ett väldigt isolerat liv, utbildningarna jag gått har varit på heldistans. Jag kan liksom inte vaska fram en enda person som referens, förutom familjemedlemmar..
Har ni haft något grupparbete? Finns det någon lärare på utbildningen, har ni haft praktik?
Du måste ju inte ha träffat personen fysiskt.
En lärare kan ju bekräfta saker som Hon är aktiv, intresserad, läraktig, hur du resonerar. En kursare kan berätta hur du fungerar i gruppen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Halloj! Jag ska börja plugga på universitet! Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 050
Senast: Araminta
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 889
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp