Arbetslöshet

Enya

Trådstartare
Efter 9 år står jag plötsligt inför något jag aldrig har upplevt förut. Jag räknas nog tekniskt som arbetslös när min tjänstledighet går ut den 18 november.

Jag söker ju jobb, bara inom den utbildningen jag har eftersom jag vill jobba med det, men jag söker ju inget annat. Jag klarar mig ekonomiskt även om det inte är med en massa pengar extra, utan det går precis ihop, jag känner alltså inte att jag MÅSTE ha ett jobb pronto av ekonomiska skäl. Det kryllar inte heller av jobb här direkt.

Jag är uttråkad ibland, vissa dagar mer än andra men känner att det är skönt att äntligen få ta dagen som den kommer, med tanke på all stress under de senaste åren. Jag har en förmåga att driva mig alldeles för nära att bli utbränd, jag har varit och nosat där flera gånger. Därför känns den här vilan välbehövlig. Men hur förklarar jag den i mitt CV sedan?

Men ska jag skriva in mig på arbetsförmedlingen från den 19 november? Måste jag då söka inte bara jobb inom min utbildning utan ALLA jobb? Får jag A-kassa under tiden? Det heter väl så? Jag tror jag glömde ordet just...

Blir allt genast mycket krångligare då?

Ska du söka ersättning så måste du skriva in dig första arbetslösa dagen
Du behöver inte ansöka om anpassa direkt men å andra sidan kan det ta tid innan man får den.
I början brukar man kunna söka lite mer specificerat men sen så har de ju rapporteringskrav så man bör söka en hel del arbete.
Vill du inte söka a kassa utan ta det lugnt ett tag är det enklare men du måste fortfarande skriva in din på AF.

Varför måste jag vara inskriven redan från början även om jag inte söker A-kassa?

Jag har varit tjänstledig de senaste tre månaderna och har sagt upp mig själv, är det inte så att det påverkar A-kassan på något vis?

Varför måste jag vara inskriven redan från början även om jag inte söker A-kassa?

Jag har varit tjänstledig de senaste tre månaderna och har sagt upp mig själv, är det inte så att det påverkar A-kassan på något vis?
Du får längre karens men om du tänker söka a-kassa så måste du varit inskriven från första dagen.
Så också om du behöver bli sjukskriven.
reglerna är sådana.
De räknar ju a-kassa 1 år bakåt men kan räkna längre iom din tjänstledighet

Så rent praktiskt borde jag skriva in mig på arbetsförmedlingen och söka a-kassa då också eftersom man aldrig vet hur det ser ut om några månader, typ?

Absolut!
Sök brett när du söker jobb, men eftersom du har utbildat dig så borde du vara mest attraktiv inom det!?
Kan du engagera dig ideelt under tiden du är arbetslös? Det är många arbetsgivare som ser det väldigt positivt!

Lycka till!

Absolut!
Sök brett när du söker jobb, men eftersom du har utbildat dig så borde du vara mest attraktiv inom det!?
Kan du engagera dig ideelt under tiden du är arbetslös? Det är många arbetsgivare som ser det väldigt positivt!

Lycka till!
Jag är ju inte så förtjust i att söka brett eftersom jag ju har en utbildning sedan i maj i år. Då känns det lite dumt att tex arbeta i en butik. Men det är alltså det jag i slutändan måste söka om jag inte får några inom mitt yrke? Det är det jag är lite rädd för, att jag ska tvingas söka något jag inte vill ha bara för att. Jag "behöver" inte ett jobb förrän senast i september 2015 och då tvinga söka ett jobb tvärtemot mina önskemål och få det i mars tex skulle kännas så dumt ju. En utbildning till ingen nytta då ju. :cry:

Jo jag är nog mest attraktiv inom städ där jag har en utbildning och många år bakom mig samt den senaste utbildning vårdadministratör. Dock finns det inte allt för många sjukhus och vårdcentraler i det här landskapet. Hade jag bott i Skåne hade jag hat jobb redan i augusti antar jag...:cry:

Ideellt har jag inte tänkt på, och det tåls absolut att tänkas på mer än en gång. Det var ett bra tips.

Jag är ju inte så förtjust i att söka brett eftersom jag ju har en utbildning sedan i maj i år. Då känns det lite dumt att tex arbeta i en butik. Men det är alltså det jag i slutändan måste söka om jag inte får några inom mitt yrke? Det är det jag är lite rädd för, att jag ska tvingas söka något jag inte vill ha bara för att. Jag "behöver" inte ett jobb förrän senast i september 2015 och då tvinga söka ett jobb tvärtemot mina önskemål och få det i mars tex skulle kännas så dumt ju. En utbildning till ingen nytta då ju. :cry:

Jo jag är nog mest attraktiv inom städ där jag har en utbildning och många år bakom mig samt den senaste utbildning vårdadministratör. Dock finns det inte allt för många sjukhus och vårdcentraler i det här landskapet. Hade jag bott i Skåne hade jag hat jobb redan i augusti antar jag...:cry:

Ideellt har jag inte tänkt på, och det tåls absolut att tänkas på mer än en gång. Det var ett bra tips.

Det är lättare att få ett jobb om man redan har ett. Du kan ju fortsätta söka även om du tex jobbar i butik under tiden, det är ju bara att du säger upp dig bär du får det jobbet du verkligen vill ha.

Jag "behöver" inte ett jobb förrän senast i september 2015 och då tvinga söka ett jobb tvärtemot mina önskemål och få det i mars tex skulle kännas så dumt ju. En utbildning till ingen nytta då ju. :cry:
...
Min erfarenhet är att arbetsgivare gillar att man är aktiv. Jobbar du med ströjobb och vikarierar etc är det värt en del. Oavsett om du "behöver" jobba. Det visar att du gillar att jobba. Fånigt men sant.

Det kan ta tid att hitta jobb men är du aktiv och kollar alla annonser, lämnar in ditt cv på sjukhus etc och mailar och kollar lite då och då - så är det lättare.

Det bästa jobbet kanske inte dyker upp när du behöver det utan betydligt tidigare. Eller senare. Fast det vet du ju inte om du inte håller dig aktiv.

AF kan vara en finne i arselet, det vet jag. Men det är ju så mycket mer. Det är dörren in till A-kassa, tex.

Jag röstar för att du anmäler dig. Och söker jobbet du vill ha.

Efter 9 år står jag plötsligt inför något jag aldrig har upplevt förut. Jag räknas nog tekniskt som arbetslös när min tjänstledighet går ut den 18 november.

Jag söker ju jobb, bara inom den utbildningen jag har eftersom jag vill jobba med det, men jag söker ju inget annat. Jag klarar mig ekonomiskt även om det inte är med en massa pengar extra, utan det går precis ihop, jag känner alltså inte att jag MÅSTE ha ett jobb pronto av ekonomiska skäl. Det kryllar inte heller av jobb här direkt.

Jag är uttråkad ibland, vissa dagar mer än andra men känner att det är skönt att äntligen få ta dagen som den kommer, med tanke på all stress under de senaste åren. Jag har en förmåga att driva mig alldeles för nära att bli utbränd, jag har varit och nosat där flera gånger. Därför känns den här vilan välbehövlig. Men hur förklarar jag den i mitt CV sedan?

Men ska jag skriva in mig på arbetsförmedlingen från den 19 november? Måste jag då söka inte bara jobb inom min utbildning utan ALLA jobb? Får jag A-kassa under tiden? Det heter väl så? Jag tror jag glömde ordet just...

Blir allt genast mycket krångligare då?

Du bör anmäla dig på arbetsförmedlingen som arbetssökande från första dagen. Det finns exempel på personer som blivit nollade i SGI för att de ej varit på arbetsförmedlingen och anmält sig. Från försäkringskassans hemsida kan vi ju läsa följande...
https://www.forsakringskassan.se/wp..._och_sjukpenning/sjukpenninggrundande_inkomst

Tja, vore jag du skulle jag inte riskera att bli utan sjukpenning OM jag skulle bli sjuk....

Sök jobb redan nu och ta det du får. Sen söker du andra jobb under tiden. Det kan ta lång tid att få drömjobbet. Det är nog dessutom så att du inte kommer få en fast anställning direkt utan olika vikariat.

Skriv in dig på AF det första du gör och berätta om dina sjukdomar, det gör att du kan ha rätt till extra stöd om det behövs med tanke på att det kan påverka vilka jobb du söker.

Sök jobb redan nu och ta det du får. Sen söker du andra jobb under tiden. Det kan ta lång tid att få drömjobbet. Det är nog dessutom så att du inte kommer få en fast anställning direkt utan olika vikariat.

Skriv in dig på AF det första du gör och berätta om dina sjukdomar, det gör att du kan ha rätt till extra stöd om det behövs med tanke på att det kan påverka vilka jobb du söker.
På de flesta jobb jag sökt har det varit fast anställning. Eller det är vikariat trots att det inte står det?

Jag söker jobb, jag söker bara inte så långt ifrån mig. T.ex. Eskilstuna har jag lagt vid sidan, 11 mil är en bra bit att pendla och de flesta jobb är där. Så jag söker närmare än så. Inom mitt yrke, inget annat har jag sökt eftersom jag inte varit i behov av det just med detsamma. Drömjobbet vet jag inte vilket är så jag söker alla som finns i närheten oh inom rimliga avstånd. Jag fik veta att det var lätt att pendla till Huddinge och där öppnades ju ännu en dörr, som jag inte trodde fanns.

Om jag nämner mina sjukdomar, kommer de vara synliga för en ev. arbetsgivare då? för då kan ju det sätta käppar i hjulen för mig.

Du bör anmäla dig på arbetsförmedlingen som arbetssökande från första dagen. Det finns exempel på personer som blivit nollade i SGI för att de ej varit på arbetsförmedlingen och anmält sig. Från försäkringskassans hemsida kan vi ju läsa följande...
https://www.forsakringskassan.se/wp..._och_sjukpenning/sjukpenninggrundande_inkomst

Tja, vore jag du skulle jag inte riskera att bli utan sjukpenning OM jag skulle bli sjuk....
Hoppsan, här tog du upp en sak jag inte alls tänkt på! :eek: Det är ganska korkat att stå utan SGI om det nu är så lätt att få behålla den! Det här med sjukpenning som arbetslös, gäller det endast vid längre tid och inte kortare, såsom det är på jobbet (en vecka)? eller nej, det är ju arbetsgivaren som står för den kostnaden har jag för mig.

Min erfarenhet är att arbetsgivare gillar att man är aktiv. Jobbar du med ströjobb och vikarierar etc är det värt en del. Oavsett om du "behöver" jobba. Det visar att du gillar att jobba. Fånigt men sant.

Det kan ta tid att hitta jobb men är du aktiv och kollar alla annonser, lämnar in ditt cv på sjukhus etc och mailar och kollar lite då och då - så är det lättare.

Det bästa jobbet kanske inte dyker upp när du behöver det utan betydligt tidigare. Eller senare. Fast det vet du ju inte om du inte håller dig aktiv.

AF kan vara en finne i arselet, det vet jag. Men det är ju så mycket mer. Det är dörren in till A-kassa, tex.

Jag röstar för att du anmäler dig. Och söker jobbet du vill ha.
Jag gillar att jobba, med något roligt och inte något trist städjobb någonstans eftersom 9 år hart fått mig rätt anti mot det. :o Men visst, jag har nog nästan större chans att få ett sådant än ett med min utbildning då jag inte jobbat inom det. Eftersom städjobbet gav så mycket mer i lön och semester så valde jag det i somras framför vikariat inom mitt yrke. Så här i efterhand kanske det inte var det klokaste dragit i historien egentligen, men jag värderade semestern och högre lön mer just då.

Så, med tanke på vad du och ni andra skriver antar jag att jag borde söka sådana jobb också nu. :) Det är kanske så jag ska börja! :)

Jag vet inte mycket om AF faktisk och ännu mindre om A-kassa. :D

Nästa fråga, jag har inte varit med i A-kassa via mitt jobb, men är det inte så att det finns någon åt folk som inte varit det? Kanske den heter något med Al... jag minns inte just nu, kommer väl på namnet i natt när jag försöker sova!

@Enya prova att gå runt med ditt CV på de närmaste vårdcentralerna nära dig. Du kanske kan få tillfälliga påhugg när det t.ex. är sjukdomar och semestrar och sen kan det leda till något mer. Då får du ju i alla fall en chans att skaffa dig lite erfarenhet och bilda nätverk. Många tycker det är bra att ha en utbildad person att kunna ringa in. Det är ju snart julledigheter som står för dörren t.ex. och vårdcentraler som har jouröppet kanske har behov av extra personal även på röda dagar som kan ge en rejäl slant i kassan och bra erfarenhet.

Tack för era svar! Jag ska rota fram var närmaste arbetsförmedling är i det här området. och kolla efter städjobb, är några månader sedan jag gjorde det senast (har alltså sökt ett städjobb i området redan i somras, men ett hinder för att få jobb här var att jag inte bodde här då...)

Jag är förkyld med trolig öroninflammation nu och som vanligt påverkar det hörseln så jag hör rätt lite, så när någon pratar med mig i normal samtalston så hör inte jag... Jag hoppas verkligen att det är mycket bättre på onsdag när jag ska ta kontakt med AF. Jag kan ju inte skicka min son som kontaktperson :D Tur det inte är en intervju jag ska gå på, då hade jag nog inte ens fått jobbet, skriva diktat när man inte hör är kanske inte det bästa eller sitta i receptionen oh ta emot folk ....

@Enya prova att gå runt med ditt CV på de närmaste vårdcentralerna nära dig. Du kanske kan få tillfälliga påhugg när det t.ex. är sjukdomar och semestrar och sen kan det leda till något mer. Då får du ju i alla fall en chans att skaffa dig lite erfarenhet och bilda nätverk. Många tycker det är bra att ha en utbildad person att kunna ringa in. Det är ju snart julledigheter som står för dörren t.ex. och vårdcentraler som har jouröppet kanske har behov av extra personal även på röda dagar som kan ge en rejäl slant i kassan och bra erfarenhet.
Jag vet en vårdcentral jag skulle maila nu någon gång då de eventuellt skulle behöva någon extra. Men jag kan ju inte jobba jourtider och sånt, jag har ju barn och ingen fritids på jourtiderna. Fast det hade inte varit helt fel med en extra sådan inkomst :D Och i alla fall mellan Nyköping oh Oxelösund är det bra bussförbindelser även jourtid så det är inget problem alls på denna streckan åtminstone.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 245
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 233
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka