Arbetsmiljö

Enya

Trådstartare
Vad tänker du på när du hör ordet arbetsmiljö? Vad kommer direkt upp i din hjärna?
Finns det något du tycker är viktigast vad gäller arbetsmiljön på en arbetsplats?
 
Sv: Arbetsmiljö

Spontant: Buller, arbetskamrater, personalutrymmen. Antar att arbetskamraterna är något av det viktigaste. Man kan stå ut med mycket om man har bra arbetskamrater och en bra stämning på jobbet.
 
Sv: Arbetsmiljö

Åh, massor :D Jag ska försöka att skriva kort!

Det första många tänker på är den fysiska arbetsmiljön, som ljud, ljus, ergonomi (allt från tunga lyft, arbete med händerna ovanför nackhöjd till att sitta på en stol framför en dator), ventilation mm.

Den psykosociala arbetsmiljön, hur den psykiska miljön påverkas av den sociala omgivningen (förkortat uttryck!). Det handlar ofta om ledarskap, kommunikation, medarbetarskap, arbetets innehåll (krav-stöd-kontroll), delaktighet, inflytande, attityder och relationer på arbetsplatsen, företagskultur och normer, konflikt(-hantering) mm, mm. Här finns hur mycket som helst att arbeta med på de flesta arbetsplatser!!

Många arbetsplatser arbetar systematiskt med arbetsmiljöarbetet (SAM), men ofta är det tyvärr något som kommer uppifrån "för att man ska", snarare än att medarbetare och de som verkligen berörs av den faktiska arbetsmiljön är delaktiga. Ofta tycker jag att man fokuserar för mycket på ledarskap, och glömmer att en stor del av de på arbetsplatsen är medarbetare. Mer fokus på medarbetarskap tycker jag :p
 
Sv: Arbetsmiljö

Två delar: fysisk och psykosocial arbetsmiljö, båda lika viktiga för långsiktig välmående.

Del A: fysisk arbetsmiljö:

1: Att fysiska olycksrisker (fall, klämning, skållning, tunga lyft, läskiga kemikalier etc) är så minimerade som det bara går går genom skyddsutrustning, tekniska lösningar m.m.
2: Att skyddsutrustning och tekniska hjälpmedel verkligen används, och inte en förvrängd macho kultur (gäller även kvinnodominerade arbetsplatser), gör att hjälpmedel inte används.
3: Att riskerna för förslitningsskador eller t.ex. bullerskador, som är mycket lurigare än olyckor eftersom de tar lång tid på sig att utvecklas, är kartlagda och att det finns hjälpmedel, träningsprogram och utbildning för att minimera sådana skador.
4: Att det vid mycket stillasittande arbetsplatser ("kontor") finns individuellt väl anpassade arbetsplatser, rätt belysning, och möjlighet att variera arbetsställningar.

Del B:

Psykosocial arbetsmiljö:

1: Bra chefer på olika nivåer, som vill och kan hantera allt vad "personalansvar" innebär. Från osämja i arbetsgruppen, via ren mobbning, till stress eller andra problem, men som också förmår skapa en "trevlig stämning" och ordna trevliga tillställningar och som ser vidareutbildning som något positivt.
2: att det finns ett organiserat arbete runt det vida begreppet "arbetsmiljö" på arbetsplatsen, och att det arbetstagarrepresentanter och ledning har ett utbyte, diskussioner med varandra.
3: Att det organiserade arbetet runt arbetsmiljö resulterar i konkreta förbättringar av sådant som fungerar mindre bra.
4: Att det finns en fungerande företagshälsovård som förmår fånga upp sjukdomar/dåligt mående som beror på missförhållanden på arbetsplatsen, och som rapporterar detta till ledningen som "tar tag" i problemen.
 
Sv: Arbetsmiljö

Vad tänker du på när du hör ordet arbetsmiljö? Vad kommer direkt upp i din hjärna?
Finns det något du tycker är viktigast vad gäller arbetsmiljön på en arbetsplats?

Mitt jobb kom direkt upp i hjärnan. Men som personalare så är man nog lite arbetsskadad. ;)

Arbetsmiljö är ju en av de viktiga frågor jag arbetar med nästan dagligen på något sätt.

Viktigast för MIG som individ är den psykosociala biten. Men så har jag ju heller inget fysiskt tungt jobb. Arbetskamrater, en vettig arbetsbelastning, positiv känsla inför att träffas efter helgen. Det är viktigast för mig.
 

Liknande trådar

Hemmet Min konsumtionskritiska hjärna är kritisk. Jag har redan en rejäl ugn och en brödrost - det räcker! Min shoppingsugna hjärna tycker...
2
Svar
26
· Visningar
2 468
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 304
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 918
Trädgård & Växter Tänker att några här borde väl ha egen kompost iaf :). Hur gör man om man vill påbörja en kompost, kan man ens göra det den här...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 341
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp