Arbetsplats utan kollektivavtal

Ah ok! Så lät det inte som på rådgivaren på unionen. Företaget får ju ganska mycket "på köpet" såsom avtalsmallar osv så det var rätt kostsamt enligt henne.

Mvh Miks

Det ÄR kostsamt och väldigt omfattande och mycket, mycket svårt att förstå allt man tar på sig som småföretagare. Det är regleringar på så ofantligt många områden att man blir grå om man försöker läsa sig till det. Stora företag med HR-avdelningar och jurister kan hantera det utan att ta för stora risker. För småföretag är det betydligt mer hårigt.

Jag har blivit erbjuden ett jobb på en arbetsplats utan kollektivavtal. Jag har redan varit i kontakt med mitt fackförbund en gång för att få klarhet i exakt hur illa det är (eller inte). Svaren jag fick kändes som skrämselpropaganda. Dock fick jag ett erbjudande om att de ska hjälpa mig att läsa igenom avtalet innan jag signar och det tänkte jag låta dem göra. Dock känner jag att jag behöver mer kött på benen!

Jag kommer att ta jobbet oavsett men har möjlighet att förhandla om vissa delar i avtalet.

Någon som är kunnig?

Mvh Miks
Nej jag är inte kunnig men jag jobbar på ett företag utan kollektivavtal och det fungerar helt ok, i alla fall de senaste tio åren. Men jag antar att det är hugget som stucket. Om det är ngt de funderar över så går de till normala avtal och kollar vad som gäller där och brukar köra på det.

Nej jag är inte kunnig men jag jobbar på ett företag utan kollektivavtal och det fungerar helt ok, i alla fall de senaste tio åren. Men jag antar att det är hugget som stucket. Om det är ngt de funderar över så går de till normala avtal och kollar vad som gäller där och brukar köra på det.
Det låter ju ändå rätt ok?
Men de tar inte den skrivningen de tjänar mest på utan de tar från samma standardavtal varje gång?

Mvh Miks

Det ÄR kostsamt och väldigt omfattande och mycket, mycket svårt att förstå allt man tar på sig som småföretagare. Det är regleringar på så ofantligt många områden att man blir grå om man försöker läsa sig till det. Stora företag med HR-avdelningar och jurister kan hantera det utan att ta för stora risker. För småföretag är det betydligt mer hårigt.

Beror på avtalet tycker jag, vi har hängavtal med Byggnads (annars får man inte jobb på större arbetsplatser) och det har inte varit så bökigt.

Det låter ju ändå rätt ok?
Men de tar inte den skrivningen de tjänar mest på utan de tar från samma standardavtal varje gång?

Mvh Miks
Helt ärligt har jag inte snokat närmare i det. Det är mer sådana saker som ledigt för flytt tex. Jag hade flyttledigt på förra arbetsplatsen så jag frågade på nya, de såg ut som fågelholkar, bläddrade i en massa papper, kom fram till att det var "normalt" med flyttledigt och körde på det. Därefter har alla fått flyttledigt och de kläckte ur sig det på ett möte.

Tjänstepension får folk välja själva om de vill ha eller inte, de hämtade en rådgivare och så fick de som ville prata med henne.

Jag missar säkert någonting viktigt eftersom jag har noll koll, men allt verkar normalt. Antar däremot att det kan bero mer på Vem som faktiskt har företaget än det annars skulle göra.

Vi har tex inga klämdagar ledigt men istället jobbar vi en timma mindre per dag under sommarmånaderna och på fredagar och jobbar alltid halvdag innan helgdag. Vet inte om avtal reglerar sådant normalt. Vi har inte så att äldre får mer semester än yngre, tror det är så på vissa arbetsplatser, det är kanske sådant avtal reglerar.

Jag har aldrig jobbat med kollektivavtal, inte varit fackligt ansluten heller. Mina arbetsplatser har varit (och är) större konsultföretag inom IT, som erbjuder både tjänstepension och en "hel hög" försäkringar avseende liv, sjukvård, olycksfall etc. Lönen har alltid förhandlats individuellt. Jag är mycket nöjd med de arbetsgivare jag haft och har, och har inte ens reflekterat över avsaknaden av kollektivavtal.

Det som annars är fördelen med kollektivavtal är väl att man "vet vad man får" då det ju blir lika för alla, men samtidigt finns det mindre utrymme för individuella önskemål.

Tycker att en del fackförbunds "skrämselpropaganda" och åtgärder mot arbetsgivare utan kollektivavtal (har figurerat en del mindre företag som salladsbarer och bagerier i min närhet) är rent osmakliga. Ser det som ett utslag av att facket vill ha mer makt över företaget, inte omsorg om de anställda....

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 383
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 307
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka