Bukefalos 28 år!

Arbetssökande som dagmatte - hur skulle ni tänka?

fryckan

Trådstartare
Jag behöver en ny hundvakt när jag jobbar då min nuvarande är gravid och snart inte riktigt orkar med att ha hund om dagarna. Har fått svar från en tjej som verkar bra men hon är arbetssökande. Hur skulle ni tänka där? Hon kanske får jobb nästa vecka eller så är hon arbetssökande flera månader till.
 
Om det är akut med ny dagmatte så skulle jag kolla närmare med den arbetssökande. Det är ju gott om långtidsarbetslösa tyvärr och med lite tur (för din del) så finns det något hos den potentiella dagmatten som gör att hon får svårare att hitta jobb. Är det inte speciellt bråttom att hitta ny dagmatte så skulle jag leta efter någon annan.

Å andra sidan, de flesta som är hemma på dagarna är väl antingen pensionärer, studerande eller arbetssökande. Långt ifrån alla studerande kan vara dagmatte eftersom de ibland måste vara i skolan. Kvar finns då pensionärerna eller de arbetssökande.
 
Har hon ingen ersättning från a-kassa/af/fk kan det väl vara ok. Om hon har någon typ av ersättning så räknas jobbet som hundrastare förmodligen som deltidsjobb och då kapas det av en hel del ersättningsdagar. Bäst att hon själv eller ni gemensamt kollar upp detta. AF kan förmodligen från den ena dagen till den andra placera henne på praktikplats och då kan det bli lite knepigt för dig, då har du ingen tid att skaffa ny hundrastare.

Visst kan detta vara ett bra alternativ, men det känns som om du i så fall borde ha en backup.
 
Nu är det visserligen ett antal år sedan men när jag gick på AF så behövde man vara tillgänglig i princip jämt, om inte för att kunna hoppa in på något jobb så för att AF hade diverse "utbildningar" som man var tvungen att gå på med kort varsel.
(Jag menar absolut inte att AF inte skall ställa krav men de var ibland minst sagt underliga.)
Så, som någon skrev, om det är akut hade jag anlitat vederbörande men samtidigt sett mig om efter något mer stadigvarande.
 
Vår dagmatte har precis fått jobb, så vi står utan igen. Dock verkar många som erbjuder sig vara just arbetssökande.
Verkar allt bra i övrigt skulle jag köra, men samtidigt leta lite vidare vid sidan om.
 
Har hon ingen ersättning från a-kassa/af/fk kan det väl vara ok. Om hon har någon typ av ersättning så räknas jobbet som hundrastare förmodligen som deltidsjobb och då kapas det av en hel del ersättningsdagar. Bäst att hon själv eller ni gemensamt kollar upp detta..

Om man nu känner ett trängande behov av att redovisa extrainkomsten...
 
Jag har fått några andra svar på annonsen så jag sitter nog inte i sjön om hon inte skulle fungera som dagmatte. Han kan bli lämnad ensam några timmar för möten då och då men det är just det om det blir heldagar med kort varsel.
 
@Gabbi Den svenska avundsjukan kan göra att någon skvallrar och då blir det inte roligt. Då kan man bli återbetalningsskyldig av vad man redan har fått och bli avstängd så man inte får mer a-kassa. Inte så kul.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 896
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
526
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 827
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp