Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för ditt svar. Jobbar idag som uska (vilket jag älskar) inom kommunen men är lite less på arbetstiderna så funderar på att sadla om. Men vill jobba med människor.Är inte AT själv, men har kollegor i teamet. De jobbar mån-fre, kontorstider. Är det många röda dagar i följd går någon enstaka in ibland på en av dem.
Vi jobbar alltså på en vårdavdelning på ett sjukhus.
De börjar med att läsa på patienterna. Är med på ronden. Ansvarar för kommunikationen med kommunen om personen behöver hjälp i hemmet efter utskrivning.
De arbetar tillsammans med en fysioterapeut. Mobiliserar, provar ut hjälpmedel. Gör bedömningar av funktionsnivå inför vårdplaneringar.
De tycker ofta det är stressigt. Men jag har aldrig sett dem stressadeMen tror främst deras känsla beror på att de ofta är kort om folk och behöver ansvara för fler avdelningar.
Tack för ditt svar. Låter så intressant och tror verkligen det är ett yrke som skulle passa mig. Verkar också vara ganska brett var/ vad du kan jobba med, vilket är kul.Jag arbetar som det sen 10 år.
Har varit på region, kommun, privat och inom bemanning. Driver numera eget företag och har en masterexamen utöver det, samt har forskat.
Det ser väldigt olika ut beroende på vad du arbetar, när jag jobbade på sjukhus var det mycket och göra då vi även var för få kontra hur många vi skulle vara (brist på 4 tjänster). Eftersom det är akut så är det även många bedömningar som skulle utföras på kort tid inför hemgång/rehabilitering.
Inom kommunen kan det vara stressigt med hemgångar från sjukhus.
Upplever personligen idag att jag känner mig rätt säker i rollen och kan prioritera enkelt, har inte heller samma arbetsmiljö nu inom privat regi där jag själv lägger upp mina dagar.
Lönen blir bättre och bättre, men det är viktigt byta jobb så man inte fastnar på ingångslön i regionen tex. Jag har mer än dubblat min lön på dessa 10 år. Jag skulle rekommendera börja på sjukhus då man lär sig massor - sen ta sig vidare till kommun/privat där lönen är högre.
Idagsläget arbetar jag med att handleda personal, kognitiva hjälpmedel, hitta strategier och lite hjälpmedel. Det skiljer sig mycket mellan vart du arbetar, jag arbetar inom LSS.
Det är också stor brist på arbetsterapeuter![]()
Jag har inte ångrat det en enda gång! Just för att jag kan jobba med väldigt mycket olika saker så är det flexibelt med att byta jobb om jag skulle önska. Det som också sporrar mig är att jag faktiskt kan göra stor skillnad för människor som är i behov av stöd.Tack för ditt svar. Låter så intressant och tror verkligen det är ett yrke som skulle passa mig. Verkar också vara ganska brett var/ vad du kan jobba med, vilket är kul.
Jobbar idag som uska vilket jag älskar men är less på arbetstiderna, men vill fortfarande jobba med människor.
Är du nöjd med ditt yrkesval?