Årets första lektion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Röda dagar (då ridningen är inställd) + förkylning gjorde att jag inte kom upp på hästryggen igen förens igår.

Lite förvånad stod jag uppsatt på Goliat.
Tydligen ska Nina gå med i hoppgruppen som rider samtidigt. Gjorde inte så mycket för allvarligt talat har jag kroknat lite på henne, kändes inte som vi kom så mycket längre

Vi hade vikarie, en tjej jag känner ganska väl eftersom hon jobbat tidigare på ridskolan. Min ordinarie ridlärare är på besök hos Tinne Vilhelmsson Silvén i Florida och gottar sig den här veckan (inte dugg avundsjuk :p)

Vi skulle rida halvhaltar och övergångar, Blev mer halvhaltar och ställning i skritt, kan låta lite tråkigt, men det var en sjukt lärorik lektion.
Arbeta i skritt är underskattat, det är inte bara en uppvärmnings-gångart.
Goliat blev väldigt fin mot slutet, det var piloten som krokna sista minutrarna och helt tappade ridning.
Fick stränga order om korta tyglarna, gäller ju även stänga handen ordentligt då. Hade lätt kramp i händerna efteråt. Har svårt ha stängd hand utan att vara spänd i handen, en balansgång helt klart.
Hann med ett par superbra galoppfattningar, han blir ju lätt lite väl snabb i galoppen, men med en korrekt fattning är det så ju mycket lättare :D

Hästen i fråga (fotad av dottern till ridskolan hemsida)
Det står född 95 på hemsidan men det stämmer inte. Han såldes med ett falskt utländskt pass.
Skulle vara 8 år när han köptes men veterinären sa minst 13 år. Så han är mellan 21-26 år idag
Idag 13 år senare är han den optimala ridskolehästen, en riktig läromästare :)
phoca_thumb_l_goliat.jpg
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 221
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är hösten här, och med den nya ridrutiner för min del. I våras red jag 1½ gång i veckan på stora ridskolan, och ungefär en lektion i...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 204
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp