Årets matbluff 2024

Vem ska vinna?

  • Ica hembakat

    Röster: 6 4,3%
  • Frebaco kvarn rostad granola

    Röster: 16 11,6%
  • Latitude 65 norrsken

    Röster: 7 5,1%
  • Ica lakritspinne

    Röster: 29 21,0%
  • Coop kalvfond

    Röster: 37 26,8%
  • Eldorado äppelkaka

    Röster: 43 31,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
Jag har en klar uppfattning om att Mariestads är snäppet bättre än Norrlands guld - men det kanske beror på exakt sort och förpackning också. Förmodligen är jag mest bara lurad av varumärket (ingen av dem är särskilt vare sig god eller intressant.)
Jag har samma uppfattning. Eller om det är en föreställning. Tvingas jag välja mellan dessa sorter väljer jag tveklöst Mariestad (men i normalfallet ingen av dem). Jag antar att det är något med marknadsföringen av Mariestad som funkar bättre på mig. (Generellt är "Norrlands" inte ett bra säljargument på mig när det gäller ett antal produkttyper.)
 
Ja det är det jag känner också. Ska de alltså vänta på att det kan byggas en fabrik i området för att få producera sin idé vars hela grej är att skaparna inspirerats av den norrländska naturen? Och annars måste de byta namn och sen byta igen när de lyckats få produktionen till norrland? Befängt.
Här är en trevlig intervju där de pratar om idén, produktionen och allt:
https://megafonen.se/2021/06/inspir...n-ny-funktionsdryck-vill-bli-ledande-i-norden

Hade drycken gjorts utomlands hade jag tyckt det var dumt men huruvida en läsk produceras i norrland eller i södra Sverige ska väl inte spela nån roll. :crazy:
Någon av de involverade i drycken har jag för mig är från Jörn (stog tydligen i artikeln du länkade också... såg jag nu). Jag var där när de lanserade de första smakerna och den fanns på det lokala Coop långt innan den nått längre söderut där jag bor i normala fall. Så jag har svårt att se att den bara marknadsföringsmässigt vill surfa på norrlandsvågen.
 
Någon av de involverade i drycken har jag för mig är från Jörn (stog tydligen i artikeln du länkade också... såg jag nu). Jag var där när de lanserade de första smakerna och den fanns på det lokala Coop långt innan den nått längre söderut där jag bor i normala fall. Så jag har svårt att se att den bara marknadsföringsmässigt vill surfa på norrlandsvågen.
Ja, jag har förstått det som att båda grundarna är därifrån :)
 
För mig känns detta inte så unikt utan tycker det är så här med väldigt många matvaror när man läser innehållsförteckningen på matvaror. Känner mig mest uppgiven inför hela matindustrin och kan jag så väljer jag helst närproducerat och småskaliga producenter där jag vet att maten innehåller det den lovar . Men det är långtifrån alltid jag kan det nu har vi till exempel tagit många beställningar från e-handel när jag varit för dålig för att ens ta mig ur lägenheten.

Men jag har väl mest blivit blase och uppgiven för mat producerad i industrin. Det är uselt såklart att det är så. Tycker det är sorgligt för jag vet att det är långtifrån alla förunnat att kunna välja vad de ska köpa i affären utan kämpar för att överhuvudtaget kunna ställa mat på bordet hela månaden. Då är det tråkigt att man är hänvisad till dåliga produkter.
 
De bryggs på samma ställe, är både i labb och för en kunnig ölprovare extremt svåra att skilja åt i blindtest, och båda två har som enda samband med sin "hembygd" att det är ett varumärke som köpts upp av Spendrups.

http://www.portersteken.se/2017/07/mariestads-vs-norrlands-guld-kanner-man.html?m=1

https://olkallare.blogspot.com/2009/02/ar-mariestads-export-och-norrlands-guld.html?m=1

Det har diskuterats länge i ölkretsar om det är samma bryggd, och det känns väl lite onödigt att påstå benhårt utan att veta, men det går åtminstone inte att skilja tydligt på dem ens när man försöker och har bra kunskap i ämnet.
Jag har alltid hävdat att Mariestads är ett gångbart alternativ till billig generic ljus lager, medan Norrlands Guld är samma som Pripps Blå dvs urvattnat, smaklöst och faktiskt i det närmaste odrickbart. Jag kan eventuellt också ha tagit det ett steg längre och raljerat lite kring konsumenterna av dessa lågkvalitetsprodukter. Meanwhile har jag har också helt omedvetet dragit stora klunkar av sagda produkt och till och med kostat på mig ett "mmmm det var nice". Jag är chockad! (Och lite kränkt. Definitivt lurad)
 
Valde mellan fonden och äppelkakan eftersom de inte innehåller (knappt) den huvudingrediens som ska göra produkten till just äppelkaka/kalvsmakande maträtt. Valet blev äppelkakan.

Att limpan inte är bakad hemma är så uppenbart så det stör mig inte. Lika lite som att göteborgs kex inte ligger i Göteborg, Hönökaka inte bakas på Hönö osv. Norrskensdrycken stör mig inte heller. Det spelar ingen var den produceras tror ingen dricker den pga att den påstås komma från ett vist ställe.
 
Dina inlägg i den här tråden är så intressanta! Du behöver inte svara om det blir för utpekande, men jobbar du inom ämnet?

Jag utbildade mig för det (civ.ing i kemiteknik) och skrev faktiskt mitt masterarbete mitt under hästlasagne-gate (vilket var väldigt kul, eftersom deras kvalitetsansvariga var med på konferenser :)), men av en slump drog mitt jobb över i en annan bransch ganska snabbt efter anställning och jag har aldrig jobbat i livsmedelsproduktion "på riktigt".

Sen råkar just dryck vara ett specialintresse och jag har både sommelierutbildning och ett litet hobbybolag som producerar efter normer som skulle få "Äkta vara" att verka liberala. :angel:

Jag är verkligen för att konsumenter ska ha både kunskap och information, men tycker väl att äkta vara ibland gör situationen värre med hur de slår högt och lågt. Det är lite som hela diskussionen om hel- och halvfabrikat. Är man ute efter att folk ska äta bättre och förstå bättre vad de köper som finns det ingen anledning att slå ner på ett litet bolag som jobbar efter hur branschen fungerar, liksom...

(Vill man mest göra bättre val för att äta bättre tycker jag att en annan raljant "granskare", Jacob Gudiol, är bättre. Hans bok "Skitmat" är mer förankrad i vad som är evidensbaserat vettigt och vad som är rent marknadsföringsmumbojumbo. Men mer inriktat på hälsopåståenden som sagt.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp