Bukefalos 28 år!

Årets matbluff 2024

Vem ska vinna?

  • Ica hembakat

    Röster: 6 4,3%
  • Frebaco kvarn rostad granola

    Röster: 16 11,6%
  • Latitude 65 norrsken

    Röster: 7 5,1%
  • Ica lakritspinne

    Röster: 29 21,0%
  • Coop kalvfond

    Röster: 37 26,8%
  • Eldorado äppelkaka

    Röster: 43 31,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
Skulle inte säga att det är fejksocker, utan just socker. Sirap är socker. Jag tror jag reagerade mest på den eftersom man håller på att fular sig, liksom "utan tillsatt socker" = utan vitt socker, och så häller de på socker i en annan form bara.

Att Eldorado har så lite äpplen i sina äppelkakor hade inte förvånat mig. Litar inte på Eldorado överhuvudtaget.
Ja det är ju marknadsföringen som är det vilseledande.
 
Eldorado är ett lågprismärke = du får vad du betalar för.

Man smaktestar varor innan de släpps på maknaden.
produkter skall komma upp i 7 på en skala på 10.
Eldorado där räcker det med 5 på en 10gradig skala.
Man vill ha smak skillnad på lågpris och de bättre produkterna.
Upphandlingen sker som alla andra upphandlingar.
Den fabrik som gör den billigaste med vissa förutbestämda parametrar och når upp till en viss smaklighet vinner kontraktet.
Detta blev väldigt klart när man började spruta in lake i vissa köttråvaroror.
Under 10% så blir köttet mörare.
En del köttdetaljer en del behöver inte " möras " alls men det görs ändå.
Över 10% så blir man lurad.

En fond görs på ben som kokas ned, helst på det som den utger sig för att vara.
En fond som kokas på enbart kalvben skulle bli väldigt dyrt.
Om det finns mätbar rest av kalv i slutprodukten mer än smak vet jag inte
Är inte ens säker på att dessa fonder kokas så som man ska göra.
Finns ett företag uppe i Finland som lång kokar fonder på ben.
Besökte den medan den fortfarande låg i DK.
 
Äkta varor ger jag inte mycket för, vilken kassako det har blivit.
Visst dom är mer pålästa nu och har inte så många sakfel längre som det var i början, men ändå.
Han på TV var riktigt kunnig i alla fall.

När man jobbat ett tag inom en profession lär man sig att vara nöjd om mer populärjournalistisk rapportering innehåller färre än 3 faktafel, oklarheter eller missförstånd per stycke text. Samtidigt som man på andra områden lätt tänker att det stämmer bättre :nailbiting: . Jag tänker att det är som det är och att om man är väldigt kunnig så kommer man alltid att hitta detaljer som inte är perfekta. Journalistik undergår ingen peer review innan den publiceras.

Även facktidningar som Ny Teknik brukar ha nästan samma förekomst av fel inom mina nischer. Men jag tror också att en artikel helt utan förenklingar, med vetenskaplig korrekthet, skulle bara förstås av nischen självt - och det är ju inte därför artikeln skrivits.
 
Äsch, jag som tycker det är så bra att Norrland (Västerbotten :heart dessutom, i det här fallet) blivit lite inne, äntligen. Liknande drycker, fast i flaska, med namn som Skellefteå, Piteå, Luleå osv, kanske är gjorda av samma företag?

Hur som helst - är företaget baserat i Jörn så tycker jag inte de förtjänar att kallas Årets Matbluff. Ändå.
 
Jag tyckte inte någon av alternativen var klockrena.

Funderade på glassen men där hävdar Ica nu att det är ett feltryck på paketen och att de visst innehåller lakrits. Det 'hembakta' brödet innehåller ju bara ingredientser som man hittar i hemmet (även om väl ingen tror att Tant Agda, 87, har bakat 50 000 limpor om dagen?)

Men det ÄR ju inte hembakat... oavsett ingredienserna.
 
Röstade på kalvfonden som innehöll mycket mer kyckling än kalv. Den borde heta kycklingfond. Glassen innehöll ju iaf salmiak, det är väl lakrits även om det inte är lakritsrot? Salmiak eller lakrits förväntar jag mig i en lakritsglass iaf :)
 
Jag hade just tänkt starta en tråd om det här men du hann före!

Min röst gick till lakritsglassen, främst för att den är en bluff på fler sätt än ett.
 
Att ta med Latitude tycker jag faktiskt är orättvist, jag tycker inte alls att det exemplet är falsk marknadsföring på samma sätt som de andra. Det står ju faktiskt "skapad i Jörn", inte "tillverkad i Jörn" eller liknande. För mig är det en väsentlig skillnad mellan de två orden. "Skapad" tolkar jag mer som "uppfunnen", alltså att själva idén föddes där och eventuellt även att produktutvecklingen sker där - och det stämmer ju. "Från norrländska breddgrader" är eventuellt lite mer av ett gränsfall, men även där antar jag att folk förstår att det är märket och skaparna det handlar om, inte själva vätskan i burken.

Sedan är Latitude 65 deras varumärkesnamn eftersom det var där företaget skapades och där de har sitt huvudkontor, vilket fortfarande är sant idag. Blir ju jättemärkligt om de skulle behöva byta namn bara för att produktionen sker någon annanstans? Får Göteborgskex inte heta Göteborgskex längre då heller, eftersom produktionen nu flyttats till Riga? Rigakex? :D
 
Jag tycker inte ICA hembakat, ICA lakrisglass och energidrycken var särskilt "allvarliga" företeelser.
Däremot äppelkakan, granolan och kalvfonden som borde heta kycklingfond med smak av kalv (på sin höjd) är ju lurendrejeri.

 
Jag tycker att det är mer ärligt att kalla fonden för "kycklingfond med smak av kalv".

För övrigt tycker jag det är bra att missvisande marknadsföring av produkter kritiseras. Om man som ensam konsument hör av sig till tillverkarna om tvivelaktig marknadsföring så gör de inte ett skit åt saken. På detta viset är det iallafall svårare att låtsas som ingenting.
 
Eldorado förväntar jag mig inte så mycket av så jag haft svårt att se det som den värsta matbluffen. Då tycker jag att det är värre när ett märke som inte är ett utpräglat lågprismärke ljuger om produkten.
 
Att ta med Latitude tycker jag faktiskt är orättvist, jag tycker inte alls att det exemplet är falsk marknadsföring på samma sätt som de andra. Det står ju faktiskt "skapad i Jörn", inte "tillverkad i Jörn" eller liknande. För mig är det en väsentlig skillnad mellan de två orden. "Skapad" tolkar jag mer som "uppfunnen", alltså att själva idén föddes där och eventuellt även att produktutvecklingen sker där - och det stämmer ju. "Från norrländska breddgrader" är eventuellt lite mer av ett gränsfall, men även där antar jag att folk förstår att det är märket och skaparna det handlar om, inte själva vätskan i burken.

Sedan är Latitude 65 deras varumärkesnamn eftersom det var där företaget skapades och där de har sitt huvudkontor, vilket fortfarande är sant idag. Blir ju jättemärkligt om de skulle behöva byta namn bara för att produktionen sker någon annanstans? Får Göteborgskex inte heta Göteborgskex längre då heller, eftersom produktionen nu flyttats till Riga? Rigakex? :D

Jag tyckte faktiskt infon om dem var vilseledande! Jag vill läsa på burken, står det på Göteborgskex att de tillverkas i Riga är det inga problem tycker jag tex :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp