Årets matbluff 2024

Vem ska vinna?

  • Ica hembakat

    Röster: 6 4,3%
  • Frebaco kvarn rostad granola

    Röster: 16 11,6%
  • Latitude 65 norrsken

    Röster: 7 5,1%
  • Ica lakritspinne

    Röster: 29 21,0%
  • Coop kalvfond

    Röster: 37 26,8%
  • Eldorado äppelkaka

    Röster: 43 31,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
Jag tycker att det egentligen mest är äppelkakan och fonden som är upprörande på något sätt (och eldorado hade jag inte förväntat mig så mycket mer av).

Problemet med lakrits är att det har kommit att bli en benämning på en smak som rätt ofta inte innehåller någon lakrits. Hur många salmiakgodisar finns det inte som säljs som lakrits? Där har ica mest gjort "som man brukar".

Sockerinnehåll i produkter får man kolla på näringsinnehållet, inte i ingredienslistan. Det borde vara allmänkunskap?

Och, tja, Norrlands guld tillverkas inte i norrland. Den har faktiskt ingen koppling till norrland öht. Mariestads har ingen koppling till Mariestad (och är för övrigt exakt samma produkt som Norrlands guld). Om då inte en produkt där bolaget faktiskt har sitt säte i Jörn ska få använda det, då blir det lite löjligt. Hur många produkter med "lokalnamn" tillverkas på stället? Min mjölk från Falbygdens mejeri kommer tex från Dalarna...
 
Jag tycker att det egentligen mest är äppelkakan och fonden som är upprörande på något sätt (och eldorado hade jag inte förväntat mig så mycket mer av).

Problemet med lakrits är att det har kommit att bli en benämning på en smak som rätt ofta inte innehåller någon lakrits. Hur många salmiakgodisar finns det inte som säljs som lakrits? Där har ica mest gjort "som man brukar".

Sockerinnehåll i produkter får man kolla på näringsinnehållet, inte i ingredienslistan. Det borde vara allmänkunskap?

Och, tja, Norrlands guld tillverkas inte i norrland. Den har faktiskt ingen koppling till norrland öht. Mariestads har ingen koppling till Mariestad (och är för övrigt exakt samma produkt som Norrlands guld). Om då inte en produkt där bolaget faktiskt har sitt säte i Jörn ska få använda det, då blir det lite löjligt. Hur många produkter med "lokalnamn" tillverkas på stället? Min mjölk från Falbygdens mejeri kommer tex från Dalarna...
Ursäkta men vad menar du att Mariestad och Norrlandsguld är samma sak?
Eller menar du i princip samma sak?
 
Ursäkta men vad menar du att Mariestad och Norrlandsguld är samma sak?
Eller menar du i princip samma sak?

De bryggs på samma ställe, är både i labb och för en kunnig ölprovare extremt svåra att skilja åt i blindtest, och båda två har som enda samband med sin "hembygd" att det är ett varumärke som köpts upp av Spendrups.

http://www.portersteken.se/2017/07/mariestads-vs-norrlands-guld-kanner-man.html?m=1

https://olkallare.blogspot.com/2009/02/ar-mariestads-export-och-norrlands-guld.html?m=1

Det har diskuterats länge i ölkretsar om det är samma bryggd, och det känns väl lite onödigt att påstå benhårt utan att veta, men det går åtminstone inte att skilja tydligt på dem ens när man försöker och har bra kunskap i ämnet.
 
Senast ändrad:
De bryggs på samma ställe, är både i labb och för en kunnig ölprovare extremt svåra att skilja åt i blindtest, och båda två har som enda samband med sin "hembygd" att det är ett varumärke som köpts upp av Spendrups.

http://www.portersteken.se/2017/07/mariestads-vs-norrlands-guld-kanner-man.html?m=1

https://olkallare.blogspot.com/2009/02/ar-mariestads-export-och-norrlands-guld.html?m=1

Det har diskuterats länge i ölkretsar om det är samma bryggd, och det känns väl lite onödigt att påstå benhårt utan att veta, men det går åtminstone inte att skilja tydligt på dem ens när man försöker och har bra kunskap i ämnet.
Lite som VW Tiguan och Skoda Karoq/Seat Ateca samma utom på ytan, men man laddar varumärket stenhårt för att kunna differentiera priset. (Men inte helt rättvis jämförelse för med bilar finns så mycket mer i köpet än själva fysiska bilen man tar med sig hem).
 
De bryggs på samma ställe, är både i labb och för en kunnig ölprovare extremt svåra att skilja åt i blindtest, och båda två har som enda samband med sin "hembygd" att det är ett varumärke som köpts upp av Spendrups.

http://www.portersteken.se/2017/07/mariestads-vs-norrlands-guld-kanner-man.html?m=1

https://olkallare.blogspot.com/2009/02/ar-mariestads-export-och-norrlands-guld.html?m=1

Det har diskuterats länge i ölkretsar om det är samma bryggd, och det känns väl lite onödigt att påstå benhårt utan att veta, men det går åtminstone inte att skilja tydligt på dem ens när man försöker och har bra kunskap i ämnet.
Jag har en klar uppfattning om att Mariestads är snäppet bättre än Norrlands guld - men det kanske beror på exakt sort och förpackning också. Förmodligen är jag mest bara lurad av varumärket (ingen av dem är särskilt vare sig god eller intressant.)
 
Jag tycker att det egentligen mest är äppelkakan och fonden som är upprörande på något sätt (och eldorado hade jag inte förväntat mig så mycket mer av).

Problemet med lakrits är att det har kommit att bli en benämning på en smak som rätt ofta inte innehåller någon lakrits. Hur många salmiakgodisar finns det inte som säljs som lakrits? Där har ica mest gjort "som man brukar".

Sockerinnehåll i produkter får man kolla på näringsinnehållet, inte i ingredienslistan. Det borde vara allmänkunskap?

Och, tja, Norrlands guld tillverkas inte i norrland. Den har faktiskt ingen koppling till norrland öht. Mariestads har ingen koppling till Mariestad (och är för övrigt exakt samma produkt som Norrlands guld). Om då inte en produkt där bolaget faktiskt har sitt säte i Jörn ska få använda det, då blir det lite löjligt. Hur många produkter med "lokalnamn" tillverkas på stället? Min mjölk från Falbygdens mejeri kommer tex från Dalarna...
Dina inlägg i den här tråden är så intressanta! Du behöver inte svara om det blir för utpekande, men jobbar du inom ämnet?
 
Om då inte en produkt där bolaget faktiskt har sitt säte i Jörn ska få använda det, då blir det lite löjligt.
Ja det är det jag känner också. Ska de alltså vänta på att det kan byggas en fabrik i området för att få producera sin idé vars hela grej är att skaparna inspirerats av den norrländska naturen? Och annars måste de byta namn och sen byta igen när de lyckats få produktionen till norrland? Befängt.
Här är en trevlig intervju där de pratar om idén, produktionen och allt:
https://megafonen.se/2021/06/inspir...n-ny-funktionsdryck-vill-bli-ledande-i-norden

Hade drycken gjorts utomlands hade jag tyckt det var dumt men huruvida en läsk produceras i norrland eller i södra Sverige ska väl inte spela nån roll. :crazy:
 
Jag har en klar uppfattning om att Mariestads är snäppet bättre än Norrlands guld - men det kanske beror på exakt sort och förpackning också. Förmodligen är jag mest bara lurad av varumärket (ingen av dem är särskilt vare sig god eller intressant.)

Det är min uppfattning också, men jag har inte kommit mig för att faktiskt göra ett blindtest än. Inget av det är direkt något jag väljer att köpa om det finns andra alternativ.

Däremot kan jag utan större problem skilja på coca cola och pepsi, framförallt i de sockerfria varianterna. Min far arrangerade ett test redan när jag och min bror var i skolåldern, eftersom v var tvungna att motivera varför vi prompt skulle ha Pepsi max och inget annat. Så föddes en kemiingenjör. :D
 
Det måste väl ändå vara kängorna, som är så hypeade att folk snudd på vill köpa köbiljetter för att kunna beställa ett par...? :idea::rofl:

Jag kan ha varit en aning ironisk... Jörn är i mina ögon en håla som till så stor utsträckning som möjligt ska undvikas :D


Att jag ens vet vars den är beror dels på mitt jobb (det finns depåer med borrgrejor där, dvs mina borrare får ofta lov att åka till Jörn när något sagt "ploing" på riggen) och dels att jag snurrat runt i området till förbannelse pga testförare! :rofl:
 
Jag kan ha varit en aning ironisk... Jörn är i mina ögon en håla som till så stor utsträckning som möjligt ska undvikas :D


Att jag ens vet vars den är beror dels på mitt jobb (det finns depåer med borrgrejor där, dvs mina borrare får ofta lov att åka till Jörn när något sagt "ploing" på riggen) och dels att jag snurrat runt i området till förbannelse pga testförare! :rofl:

Att jag ens vet vad det är beror på ovan nämnda kängor, som mina uniformsbärande kamrater stoltserar med alt svär över att de inte går att få tag på. :angel:
 
Jag röstade på äppelkakan. Nog för att Eldorado är ett lågprismärke, men kvalitén på deras produkter är så bedrövlig att det måste gå att köpa billigt och bättre på annat håll. SÅ extremt billiga är de dessutom inte längre. Och just att kalla det för äppelkaka när det inte innehåller äpple... Nä.


(Å andra sidan ser man samma sak på hund- och kattmat hela, hela tiden. Ett väldigt känt och populärt märke har tex ett foder som de marknadsför och märker upp som "älg". Well. Det är 4% av köttet som är älg. Resten av köttet är kyckling.)
 
De bryggs på samma ställe, är både i labb och för en kunnig ölprovare extremt svåra att skilja åt i blindtest, och båda två har som enda samband med sin "hembygd" att det är ett varumärke som köpts upp av Spendrups.

http://www.portersteken.se/2017/07/mariestads-vs-norrlands-guld-kanner-man.html?m=1

https://olkallare.blogspot.com/2009/02/ar-mariestads-export-och-norrlands-guld.html?m=1

Det har diskuterats länge i ölkretsar om det är samma bryggd, och det känns väl lite onödigt att påstå benhårt utan att veta, men det går åtminstone inte att skilja tydligt på dem ens när man försöker och har bra kunskap i ämnet.

:arghh:

Känner mig LURAD! :p
 
Jag kan ha varit en aning ironisk... Jörn är i mina ögon en håla som till så stor utsträckning som möjligt ska undvikas :D
Var inne på något liknande och då har jag ändå i grunden en kärlek för glesbefolkade områden. Har ibland passerat Jörn via kollektivtrafiken och tänkt "bara jag inte blir fast i Jörn". Minnen av ett kallt stationshus. Kanske är det bland annat därför jag unnar Jörn allt gott, om det så är kängor eller energidryck, de behöver all positiv publicitet de kan få, och jag håller även med de som tycker att energidryckens nominering är orättvis.
 
Äppelkakan fick min röst. Fonden är på samma nivå vad gäller lur, men valet avgjordes av att jag kände till det sedan länge. Jag tror inte att jag har så stora förväntningar på den exakta smaken på en fond heller.
Men en äppelkaka som innehåller mindre än 1% äpple skulle jag bli förvånad och besviken av oavsett pris och märke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp