Bukefalos 28 år!

Arg häst!

M

Magrinette

Vet inte riktigt vad som har tagit åt min häst på senaste tiden…

Hon har blivit så himla sur mot allt och alla. Hon har alltid varit glad och aldrig surat i sina 17 år, inte ens när hon har brunstat. Men nu de senaste veckorna har hon börjat allt mer att bli en riktigt bitch.

Det började med att hon strök öronen mot boxgrannen (som alltid sparkat mot min i hagen) som sedan övergick i att hon började sparka i väggen, fina vita märke i den svarta väggen nu.

Men nu har det gått så långt att hon går till ”attack” i boxen när någon går förbi med häst. Hon stryker öronen och rusar mot dem. Även när man står i gången så håller hon på att sura.

Någon som vet vad det kan bero på?

Hon har stått två månader pga en skada, men nu är hon bra men får bara ridas lugnt (i stort sett bara skritt)
Jag kan inte få ihop det med att det började med igångsättningen utan det började redan innan. Men under skadan har hon ändå varit ute och promenerat och blivit ompysslad precis som vanligt.

Hon står i samma stall och samma box… Boxgrannen precis vägg i vägg är den samma. Men den som står bredvid henne på andra sidan (med gång i mellan) är ny, men hon va lite sur redan innan.
 
Sv: Arg häst!

Hej!!

Jag är ingen expert på hästar :laugh: men jag har sett liknande humör förändringar hos vissa hästar.
Men då har det oftast handlat om förändring i omgivningen" en ny häst, ny boxplats, hänt något i hagen med flocken..
Jätte svårt att veta... :)
 
Sv: Arg häst!

Det skulle kunna va, men tycker det va så längesen. Vi är 11 hästar och de är uppdelade på 3 hagar, min går med tre andra. Varav den 3:e kom in i flocken för kanske 2,5 månad sedan. Men den är ranghög och min är lågrang.

Fast det kanske spelar roll där...
 
Sv: Arg häst!

Kan det kanske vara så att hon har ont ändå? Kanske hon har fått "sekundära" problem, att hon kanske belastat snett under tiden hon haft den andra skadan? För mig låter det faktiskt lite som om hästen har ont, dylika humörsvängningar brukar inte komma sådär bara.

Kanske kan var idé att kolla upp iaf?
 
Sv: Arg häst!

Har en ny tid bokad hos veterinären i nästa vecka, se om de kan hitta något. När de kollade sist hittade inget. Tycker också att det är skumt med så har plötsliga humörsvängningar
 
Sv: Arg häst!

Kan hon vara uttråkad och/eller rastlös? Lite allmänt understimulerad eller vad man ska kalla det? Kan inte det visa sig som stressymptom? Nu vet inte jag hur hon reds/tränades innan hon skadade sig men är hon van att få arbeta kanske korta promenader inte räcker.
Är det inte stress/understimulering skulle jag tro att hon har ont någonstans. Kan det vara en cysta på en äggstock eller i livmodern? Kan inte det ofta ge humörförändringar?
 
Sv: Arg häst!

Kan hon vara uttråkad och/eller rastlös? Lite allmänt understimulerad eller vad man ska kalla det? Kan inte det visa sig som stressymptom? Nu vet inte jag hur hon reds/tränades innan hon skadade sig men är hon van att få arbeta kanske korta promenader inte räcker.
Är det inte stress/understimulering skulle jag tro att hon har ont någonstans. Kan det vara en cysta på en äggstock eller i livmodern? Kan inte det ofta ge humörförändringar?

Hon har aldrig varit i tävlingskondition men hon gick ca 5 dagar i veckan i skritt trav och galopp. Hon har ju en del stressymton redan, hon väver tyvärr när det händer för mycket. Men hon verkar så glad alltid annars, det är bara i boxen och gången som jag märkt. Ska kolla med stallet hur hon är i hagen.

När jag rider så är hon aldrig sur, hon är precis som hon var innan skadan.
 
Sv: Arg häst!

Borrelia testas hon för regelbundet då hon har haft det rejält en gång för 8 år sedan (nära att det blev avlivning)

Men det som förbryllar mig är att det bara är i stallet inte annars.
 
Sv: Arg häst!

Ja det gör jag med :) Ska kolla med stallägarna i kväll om de märker något vid in och utsläpp eller i hagen. Hon surar även mot de tre som hon delar hage med.
 
Sv: Arg häst!

Har precis pratat med en veterinär.

Hennes tanke var understimulering, pga att hon troligtvis har mer energi än hon förbrukar.

Hon rekomenderade att släppa henne i ridhuset så hon fick leka lite utan ryttare och när jag red skulle jag jobba med bommar och koner och sånt som ger henne tankeverksamhet.

Hjälper det inte så ska jag ringa igen så ska de göra en undersökning. Men eftersom hon inte håller på i ridning så gissade hon på det eller att hon är orolig i stallet pga nya hästen.
 
Sv: Arg häst!

Hej!
Min första häst blev precis så när jag köpte min andra häst. Han fick en förslitning i frambenen (gammal travare) och jag kunde inte rida honom mer än lite promenadridning, och i samma veva köpte jag en häst till och tror det blev för mkt för honom. Han blev helt förändrad och den goa häst jag en gång kände såg jag aldrig mer skymten av. Han levde i 3 år efter detta och detta beteende gick aldrig över.
Din häst kanske känner sig åsidosatt nu när du inte rider som du brukar, det går nog över när ni kommer igång igen, eller så är hon helt enkelt understimulerad bara.
 
Sv: Arg häst!

Prova ge Bvitamin (Shyfeeder B )
Det är inte så hemskt ovanligt att en del hästar blir irriterade o sura när dom ska fälla vinterpälsen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp