Arg Hund??

Vimsan

Trådstartare
Jag har ett litet problem och undrar om någon har något bra tips!
Jag har två tikar, den ena är en snart 4-årig schäferkorsning som är världens snällaste hund. hon kan dock vara lite vaktig ibland. För ca ett år sen fick hon valpar och vi behöll en tik. Mor och dotter är alltid sams, det är nästan så att Mamman är för snäll mot sin ibland jobbiga dotter. Hon tillåter allt, exempelvis att hon tar saker ur munnen på mamman, biter och sliter i henne när vi är ute och går mm.
Och nu till vårt lilla problem. Sen min äldre tik fick valpar så tål hon inte andra hundar, inte ens de som hon varit jättekompis med innan. Vi har varit på brukshundsklubben och gått flera kurser och har aldrig haft problem innan valparna. Det går ganska bra om jag bara har med henne bland andra hundar men har jag med "valpen" så är hon helt vansinning på andra hundar, både tikar och hanar. Pappan till valpen är den enda hon accepterar.
När vi är ute på promenad och möter en annan hund även om det är 100 m till den andra hunden, blir min hundar som galna. De skäller och reser ragg. Jag får ingen kontakt alls, har provat pipbollar (som de annars älskar), godis, mm mm. Det bästa jag kan göra är att småspringa och hoppa åt andra hållet och låta löjlig och leka med pipboll el liknande. Då tystnar hundarna och följer mig glatt. Men ägaren till den andra hunden tittar och undrar om jag har blivit knäpp!!
När jag möter hundägarna i området där jag bor utan hund så säger dom att mina hundar verkar vara så arga!
Hur ska jag göra??
jag har ju inte tid att gå med en hund i taget jämt!!
 
för det första har mammahunden tagit över ledarskapet över flocken av någon anledning. det måste ni ändra på. och eftersom det inte verkar gå att ha med båda på promenad samtidigt så får du väl gå med en i taget de tider på dygnet ni riskerar att stöta på andra hundar. att hunden blir vansinnig på en hund som är hela 100 m bort låter lite tokigt, så gör inte ens min tik som jag har stooora problem med. se nu till att få bukt med problemet så fort som möjligt för allas skull, annars blir det bara värre och värre och ni riskerar att behöva anlita proffshjälp och det KOSTAR... tro mig :crazy:
 
Jag får inte uppfattningen att mamma hunden har tagit över ledarskapet eftersom hon låter valpen göra precis som hon vill!!
Sen verkar det ibland som om det "arga" skallet går över i ett glatt ylande när hundarna märker att den andra hunden de ser inte skäller. Men det är ju ingen som vågar gå fram till oss eftersom de börjar med att skälla som tokar.
När jag går med bara valpen så är hon bara glad när vi möter andra hundar. Problemet blir när jag går med båda två.
Allt annat fungerar perfekt. Båda lyssnar bra och jag har ofta "valpen" lös. Mamma hund vågar jag inte ha lös överallt eftersom hon inte lyssnar på mig om det kommer en annan hund!
Det blir samma sak om de sitter i bilen och det går förbi en hund, de skäller och hoppar så hela bilen stutsar.
Jag ska väl ocskå nämna att vi nyligen flyttat från landet till stan och hundarna har inte sett så mycket hundar tidigare. Bara grannens hundar och kompisars hundar. Nu ser de nya hundar väldigt ofta. Det verkar som min äldre tik vill visa en tuff och kaxig sida mot andra hundar, fast hon egentligen bara vill hälsa på dom!!
 
Sära på dem och gå ut med dem en och en tills du fått ordning på den äldre hunden. Risken är annars stor att den yngre börjar ta efter den äldre hundens beteende helt och hållet och också blir skällig mot andra hundar.

Har man ett problem med sin hund så löser man det med hjälp av enskild träning. Det är mycket svårt att korrigera beteenden om man har två hundar i näven samtidigt.

Angående ledarskap så kan den äldre hunden mycket väl låta valpen göra som hon vill, men ändå ha tagit på sig en vaktande roll. Det är däremot en roll som vi oftast inte vill att hunden ska ha och det är upp till dig att ta tilbaka den. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med brukshundklubben och se om det finns någon där som jag lösa ditt problem. Vatten är ofta ett bra hjälpmedel när det gäller utfall mot andra hundar, men det ska man inte ge sig på att pyssla med själv.

Vad gäller bilen så rekommenderar jag dig att köpa en dubbel hundbur med mellanvägg och täck gärna över sidorna på den. Då kan inte hundarna se ut och de åker säkert. Att skälla och hoppa i bilen är mycket stressande för hunden.
 
Tack för tipsen!
Att skaffa en mellanvägg i bilen ska jag göra, har bara grindar just nu.
Jag tränar ju hundarna mycket var för sig och då fungerar båda bra, det är ju just när man har dom tillsammans som det blir krångligt. Och jag har ju inte tid att alltid gå med dem en och en. Jag ska gå en agility kurs med den äldre nu till våren men jag ska nog fundera om vi ska anmäla oss till lydnad också.
Jag har provat att bestraffa med vatten men eftersom båda älskar vatten så bryr dom sig inte om att få en dusch i huvudet. Försökte med det i bilen men dom fortsatte skälla medans bilen blev genomblöt!
Sen undrar jag om jag ska fortsätta säga till "valpen" när hon försöka busa med mamman när vi är ute och går eller ska jag vänta tills mamman gör det själv (vilket hon inte har gjort än!!)
Fler tips??
 
Du kan och ska styra upp hundarna så att de beter sig som du vill. En del hundar säger aldrig ifrån utan de får man hjälpa. Min yngsta hund vill gärna leka med den äldre när vi är ute, men det får hon inte för mig. I koppel leker vi inte. Den äldre kan bli irriterad av den yngres studsanden, men han säger aldrig ifrån. Jag vill däremot ha lugn och ro när vi promenerar så inget bus tillåts.

När det gäller användadet av vatten så ska inte vattnet komma från dig och det ska till rejäla mängder för att ha effekt. Blomspruta funkar inte utan det är slang eller hink. För att avdressera med vatten krävs timing och kunskap. Jag skulle därför inte experimentera med det ensam.

När du går med hundarna tillsammans, fundera ut vem det är som drar igång det hela. Det är sedan den hunden du behöver hålla ett öga på och korrigera. Förekom hunden och ge henne ingne chans att skälla eller göra utfall. Säg nej direkt du ser att hon spänner sig och erbjud annan aktivitet. Om din hund har ett väldigt befäst sitt,ligg eller vad som helst kan du använda dig av det. Kommendera sitt eller vad du nu valt då du möter andra hundar. Att veta vad som förväntas av en ger en trygg hund.

Något du kan träna på både inne och ute är förbudskommando och antingen sitt eller ligg. Lär in dem till de sitter benhårt i en situation där det inte finns några retningar. Stå till exempel på gräsmattan och låt hunden sitta bredvid dig och titta på fåglarna. När ni då står där och gör ingen ting, så säger du nej. Antagligen tittar då hunden på dig och då berömmer du. Kommandot nej betyder ju just avbryt vad du håller på med och titta på mig. Upprepa detta några gånger varje dag och när hunden alltid tittar på dig då du säger nej, kan du lägga in retningar i form av andra människor, boll och liknande. Börja enkelt och öka svårigheten långsamt.
Har du använt ordet nej för mycket tidigare eller inte kan låta bli att använda det även när du inte tränar, ta ett annat ord exempelvis fy och lär in på samma sätt.

Sitt eller liggkommando lär du in på ungefär samma sätt. Utan störning i början för att till slut ha en hund som ligger oavsett om det springer sjuttio flamsande hundar runt henne.

Det är svårt att förklara exakt hur inlärningen av de här momenteten ska gå till i skrift. Därför kan en lydnadskurs vara en god ide.
 
Jag har gått två lydnadskurser med den äldre och en med den yngre. Sitt/ sitt kvar och ligg/ligg kvar och även plats fungerar bra, vi tränar dagligen att de ska sitta kvar när jag kastar ex boll eller gömmer något i skogen som de får leta upp. Den äldre hunden har även varit med på två sök-kurser. Hon är en ganska tuff hund i sig medans den lille är väldigt underlägsen.
Vi brukar också träna mycket "skogs-agility" när vi är ute. hoppar upp på stenar och över träd och pinnar.
Jag ska träna den äldre mer själv och hoppas att det blir bättre! Återkommer med ev resultat.
Är tacksam för alla råd. :D
 
hejsvejs... när jag läser detta så kan jag bara säga att du har förlorat ledarskapet och måste jobba tillbaka det snarast... om den äldsta bestämmer att dom ska skälla och även valpen hänger på så är du juh lägst i rang. Att lösa problemet i grupp kommer aldrig att fungera. Vet inte hur det ser ut med kunniga privatinstruktörer där nere men jag rekomnderar dej att ta kontakt med en bra och kunnig för du behöver hjälp oftast på kurser kan man inte få den hjälpen men ring till din klubb för det är många instruktörer som kan hjälpa en enskilt. :banana:
 
Förutom det som är sagt så är det nog bra att när du skall gå med hundarna tillsammans att du har en medhjälpare med dig (när du har för avsikt att träna). En som kan hålla den snälla hunden så att du kan fokusera på den stökiga. Om du inte har någon som kan hjälpa dig hemma så skulle sticka till brukshundklubben och fråga om någon vill hjälpa dig där (tex om klubben har öppethus någon kväll).

Min äldre hane blev väldigt vaktig när jag skaffade valp. Gud nåde den som tittade snett på valpen. Nu tycker han att valpen är vuxen och får klara sig själv. När du beskriver din situation så låter det lite som dina hundar har fastnat i vuxen/valprelationen. Mamman som är väldigt tolerant och försvarar/vaktar sin dotter med näbbar och klor. Jag tycker precis som Jadzia att du inte skall låta den unga hunden göra vad som helst med sin mamma. Jag tycker absolut att hon skall sluta sno saker från morsan för en dag kan det sluta i katastrof.

Med min äldre hund så gjorde jag som så att jag ibland kommenderade honom att gå bakom mig och hålla sig där tills efter mötet. Effektivt utom när den som man möter släpper fram hunden precis när den passerat mig.

Det andra jag gjorde var att så fort någon gormade (detta gör jag ännu idag) var att jag bara gick åt sidan. Tog in hundarna intill mig och där fick de sitta tills de var lugna. Dels tycker de att det är trist att sitta stilla så ganska snart kom de på att om man sköter sig så kommer man iväg snabbare och dels så är det lättare att korrigera en hund om man har dom under lite större kontroll än kopplets fulla längd.

På en kurs som jag gick för ett litet tag sedan fick jag lära mig något som jag inte har använt så mycket. Det beror på att jag har en liten hund och en mellanstor hund vilket försvårar det lite. Detta kommer från Lars Fält vad jag förstod. Man lär sin hund/hundar ett 'nu går vi' kommando. Då har man mycket kort koppel, gärna ända intill halsbandet och så säger man sitt kommando och så går man. Hunden skall då följa en ovillkorligen. När de lärde in det så gick de oavsett vad hunden gjorde (ja, inom rimliga gränser), viktigt är givetvis att inte rycka fram hunden men att för den skulle inte ge efter när den vill stanna. Givetvis får hunden inte heller dra sig fram. Denna metod hade tydligen gjort mycket bra resultat på hundar som gjorde utfall mot andra hundar. Så fort de hade fått klar för sig 'nu går vi' kommandot så hade lämnat över allt till föraren. Sedan kunde hunden gå i kopplets fulla längd alla övrig tid än just vid hundmöten. Hon som höll i kursen jobbar mycket med så kallade problemhundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
655
Senast: Tonto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 471
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 173
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp