Arg och chockad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arg och chockad

Fy fasen... Det är inte okej! Så jäkla egotrippat att inte hålla koll på sin unge, förstå hur det måste kännas för ryttaren att rida på en sån där liten... Även fast ryttaren inte har något ansvar i att hålla koll på att det inte kommer en unge farandes över banan!

Jag blir galen på sånt där, jag är tvär-ilsk när det gäller sånt, när jag rider hästar som kan smälla i luften och folk står på framhoppningen med en liten unge brevid sig säger jag alltid åt dem att ta ut ungen för min häst kan ha ihjäl den på en sekund om barnet börjar skrika eller hamnar lite för nära. Jag väntar fortfarande på när det kommer börja stå i proppen att "vi ser gärna att ni lämnar hund och SMÅBARN hemma".

en undran bara dock, när det stod "...red nat msv...", hade det varit skillnad om det varit "...red lok lc..."? :confused:

Ja, jag tycker det är skillnad. På en nationell msv måste man vara mer fokuserad och ha högre grundtempo än på en lokal lc. Vi broddar inte heller så skarpt om det är en lokal lc.

Vi bröt tävlingen idag och strök resten av meetinget. Får istället ladda om mentalt till nästa helg.

Det beror ju väldigt på vilken nivå man är på, för en på just lokal LC nivå krävs det lika mkt anspänning och skärpa som för en som har rution i Msv klasser att rida på "sin" nivå.

Men fy sjutton vad otäckt, förstår att hon blev chockad. Så tråkigt att sånt händer, men ändå vilken tur att inget hände och att alla klarade sig (relativt) oskadda.. Förstår att du är förbannad, har ni pratat med ÖD ngt mer?

Minitempot i en lc är 250m/min. Minitempot i en msv är 325 m/min. Allting händer snabbare i en msv alltså. Ren fakta.

Gud, vad otäckt :eek:

Hoppas föräldern till ungen känner sig riktigt rutten och har riktigt dåligt samvete så hon aldrig släpper sitt barn obevakat på ett sånt riskfyllt ställe igen :(

Om man ska ha med barn under 10 år på tävlingar tycker jag det ska vara lag på att de måste sitta fast i koppel och ha silvertejp över munnen!

Om man ska ha med barn under 10 år på tävlingar tycker jag det ska vara lag på att de måste sitta fast i koppel och ha silvertejp över munnen!

:bow::bow::bow:

det är så tråkigt när sånt här händer.
jag blir galen av ilska när inte föräldrarna inte kan hålla ordning på sina ungar!:mad:

hoppas Mini känner sig någorlunda okej ändå..

Fast det är väl egentligen mer en principsak, att folk ska hålla koll på sina ungar? Oavsett om det är lok LC eller nat MSV. Det kan ju vara jordens anspänning att rida en LC, om det är det högsta man brukar rida. Jag fattar inte varför du vill göra skillnad på statusen?

usch det är inge kul när det händer, men någonting man verkligen kan bli arg på är när funktionärerna inne på banan står och pratar och hänger vid ett hinder när man kommer och ska hoppa det, så man är tvungen att skrika att dom ska flytta på sej. hände en gång under lagtävling, det var en tjej i vårat lag som hoppade, som då var tvungen att lägga volt, dock räknades det inte som fel som tur var.

Så hemskt! Håller verkligen med om att det är riktigt jobbigt med alla dessa obevakade barn (och hundar) som springer hit och dit, ofta tätt bakom hästarna. Förstår verkligen inte hur föräldrarna tänker!:mad:

Hoppas din dotter kan ladda om, det är säkerligen tufft att vara nära att rida på ett litet barn, även om det inte var hennes fel.

Däremot tycker jag nog att det som inträffade är lika hemskt varesig det är lokal tävling eller nationell. Barn är så små i förhållande till hästarna att det kan bli fruktansvärda skador även om hästarna har mindre broddar och att man rider i ett lägre tempo.

Vad sa ridklubben/överdomaren om det som inträffade?

Fy fasen vad dåligt, tycker hemskt synd om Mini som fick uppleva nåt sånt och sen fick hela tävlingen förstörd. Förbannat dåligt av föräldrarna.

Men herregud. Man måste väl hålla koll på ungarna för sjutton! :mad:
Förstår verkligen inte vad folk tänker på ibland.

Hoppas det går bra för henne resten av tävlingen!

:rofl: :rofl:

Men jag håller faktiskt med dig där! Iaf det där med kopplet.
Kanske inte så högt som 10 år, men någon gräns borde det finnas.
Sådana "koppel" finns ju att få tag på, så varför inte ha det som en bestämmelse i TR?

Herregud vilka föräldrar! Är de inte mer rädda om barnet?! :eek:
Är ju som att uppmuntra en unge att leka på en landsväg!

Förutom att barnet kunnat bli rejält skadad så kunde ju både häst och ryttare även ha skadat sig, bruten koncentration i vissa ögonblick kan ju leda till omkullridningar, krascher, avramlingar osv.

Minns en gång när jag tävlade fälttävlan. En oansvarig förälder stod med en liten knatte precis bredvid ett hinder i terrängen. En häst bröt ut och mejade ner barnet. Så illa att ambulans tillkallades.
Ryttaren chockades svårt, och även jag med mina ringa läkarkunskaper vet att blir ngr chockad = då kan man säga konstiga saker. Tjejen fick glansig och tom blick och upprepade som ett mantra "jag måste rida vidare, måste tänka på tiden". Då började en dam SKÄLLA UT ryttaren! Ända tills min mamma, vanligtvis med inställningen "sköt dig själv och skit i andra" rejält sa till damen att ryttaren faktiskt fått en chock, sluta genast skälla.

Människor är konstiga när det gäller ansvar...

Jag har väl knappast sagt att det är ok att det kommer in barn på banan i en lc heller?

Men det är för det första ett högre tempo i en msv klass. Allting händer alltså snabbare. I en lc har man större chans att hinna styra undan.
Och som sagt, vi har mycket skarpare brodd i när det är högre klasser.

För det andra är det surt eftersom det inte finns nationella msv klasser inom rimligt avstånd så ofta. En lokal lc finns det alltid en ny nästa helg, och nästa och nästa.
Detta var dessutom en helg med Ridsport pony cup som det inte är så ofta.

Senast ändrad:

Jag har väl knappast sagt att det är ok att det kommer in barn på banan i en lc heller?

Men det är för det första ett högre tempo i en msv klass. Allting händer alltså snabbare. I en lc har man större chans att hinna styra undan.
Och som sagt, vi har mycket skarpare brodd i när det är högre klasser.

För det andra är det surt eftersom det inte finns nationella msv klasser inom rimligt avstånd så ofta. En lokal lc finns det alltid en ny nästa helg, och nästa och nästa.
Detta var dessutom en helg med Ridsport pony cup som det inte är så ofta.

var ni i orsa?

men sen säger du inte helA SANNINGEN menar inte att du ljuger men när din dotter skulle rida så hade inte start signalen gått och hon var inte på samma sida som första hoppet på banan var! han var inte direkt ivägen heller! han hann undan innan hon kom till första hindert bara! men en sak till tyckte din dotter var väldigt ledsen på ryttar festen som var där tyckte så synd om henne för att hon grät över något :cry: !!!! stackars liten......

Orsa var förra helgen, nu i helgen var det Åstorp.

Inte i vägen? Han sprang ut rakt framför henne!:mad:

Ja, hon var ledsen på ryttarfesten och åkte hem nästan direkt. Hon var otroligt besviken över helgen. Vad har det med denna tråden att göra? Hoppas att du pratade med henne om du nu såg att hon var ledsen. Vem du nu är som plötsligt vet vem hon är.

Det var en funktionärsmiss på våra nationella tävlingar här om helgen också. Två småtjejer som stod och pratade och glömde att flytta sig från ett hinder. Pojken som red stannade och pappan blev vansinnig! Vilket jag förstår. Vi hade iaf koll på tiden och han fick fortsätta sin ritt och kom tvåa till slut.

Visst alla kan göra fel men man MÅSTE ha koll på vad som händer på banan annars har man inte där att göra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Nu behöver jag er hjälp. Jag vet inte hur jag ska agera/bemöta en viss typ av människor. Jag misstänker att de flesta hundägare stött på...
Svar
18
· Visningar
2 508
Senast: bigganl
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 058
Senast: sanio
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 141
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka