ARGGHHH!!!Försäkringsbolaget gör mej galen!!!!

skjona

Trådstartare
Varför ska man ha en försäkring egentligen???? :devil:Varenda gång man tycker att nu borde jag väl ändå kunna få igen en del av mina surt förvärvade slantar så nog fan bedrar man sej. Här betalar man månad efter månad en stor summa pengar rakt ner i fickan på bolagen...Egentligen borde man sätta in samma summa pengar man betalar till försäkringen på ett eget konto istället som man kan ta av då hästarna blir sjuka .Blir de inte sjuka eller råkar illa ut har man ju istället sparat en stor summa varje månad. :idea:Är det någon här som gör så ?
Vågar man,för det är ju en chansning?
 
Har du råd att lägga ut 50000 på en buköppning eller liknade och med kort varsel? I så fall kan det vara ok att samla på sig penga roch chansa. Jag skulle dock själv inte vilja vara i situationen att tvingas ta bort hästen för att jag snålade med försäkringen.
 
Jag har ställt mig själv samma fråga. Vi har haft alla våra hästar fullt försäkrade i 16 år och har ALDRIG behövt ta ut veterinär (förutom vaccination och liknande).

För ett par veckor sedan fick ena stoet kolik och veterinär behövdes, vad täckte försäkringen? Nästan inget alls. Självrisk på 1800:- och resan täcks inte av försäkringen. Vi har flera gånger funderat på att lägga undan en del pengar istället men om dom behöver tex buköppnas är det rätt skönt med en försäkring...
 
har du först och främst som någon sa 50000kr att lägga i en fond så är det nog en alldeles utmärkt idé att vara sitt eget försäkringsbolag. :D
 
Jag betalar 2500kr/år så det skulle ta en VÄLDIG massa år innan jag har en vettig buffert för de pengarna. Dessutom så har jag använt några tusen redan och när nästa räkning kommer så ligger jag nog på plus för en fyra-fem år framåt.
 
Jag vet en person smo resonerade på de viset. Han hade inte sin häst försäkrad för att han tyckte att han lika gärna kunde lägga undan dom pengarna.

Men vad han tyckte senare när hästen måsta tas bort efter en tids sjukdom vet jag inte.
O med tanke på att hästen säkeligen va värd endel då den hade tävlat både hoppning och dressyr mycket högt så skulle det nog ha varit bäst att haft den föräkrad.
 
Jag vet....Det är bara tanken på ex buköppningar som hindrar mej ifrån att säga upp försäkringen på stört!Men ibland så känns det som om det är totalt bortkastade pengar.Nästan alltid går räkningarna på typ 1750kr om självrisken är 1800...Jag betalar c.a 1000kr/månad i bara försäkringspremie. :crazy:
 
På min häst hade försäkringen knappt utnyttjas på 7 år, hon var frisk och skadefri.
Men år 2003 rasslade det iväg 56400:- i vet.räkningar pga hält/ryggutredningar som senare visade sig bero på Erlichios. 26400:- fick tas ur egen ficka, men hela beloppet hade jag INTE fixat att hosta upp själv.
Så- utan försäkring hade min totta antagligen inte varit i livet idag, och jag hade INTE kunnat leva med mig själv om hon togs bort pga ekonomiska skäl :cry:

Kan tillägga att jag i somras höjde upp vet.vården till 50000:- istället för 25000:- :)
 
Jag har gjoret en kompromiss. Efter att ha legt ner bortat 60.000 i f-premi genom åren till min gammelhäst, som jag inte ser röken av om hon dör en aturlig död, har jag till fölet vi tog på gammerlhästen. Gjort så här. Tagit en livförsäkring på 15.000 + veterinärvård upp till 50.000. Detta kostar mig 1.600 per år. Grunskydd för buköppning t.ex.
Till det har jag öppnat ett konto dit 300 kronor per månad går till inköp av en ny häst när denna blir gammal och dör. 3600 per år till "mig själv" att spendera efter eget huvud :banana: och 1600 till Försäkringsbolaget för oförutsedda veterinärkostander.Summa 5200 per år. Som jag annars slängt i sjön som på gammelhästen.
Kalkylerad risk. Javisst- men halgarderad iallfall.
 
Jag skulle aldrig våga göra det. alla sjukdommar och skador DRar sig till en oförsäkrad häst!
 

Liknande trådar

Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 817
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: ridtravare
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 064
Senast: Meggan
·
Kropp & Själ Jag är sjuk. Både fysiskt och psykiskt. Men jag har ingen aning om hur jag ska göra för att bli frisk. Detta är ett anonymt konto då...
Svar
11
· Visningar
838
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp