Argh! Jag blir så arg!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Whiskey
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 412
W

Whiskey

Hur kan man släppa sin häst på bete o sen bara "glömma" bort den??? Släppte mina hästar på bete i fredags förmiddag. Körde dit på kvällen igen och tittade till dem. Är där sedan en gång om dagen (- visst där är tillsyn men betet är jättestort - rymmer typ 150 kossor o 80 hästar när där är som mest hästar, hur stor koll kan åldermännen ha?). Igår, söndag, hittade jag 3 halta hästar och en med ett stort sår. Meddelade detta för åldermännen. Idag var samtliga hästar kvar på betet. Hästen med såret var precis som igår, och de halta hästarna var precis lika halta -tex en åring som låg kvar när jag gick fram och kollade benet, en häst som går ensam o är jättehalt o bara jagas av de andra...

Jag blir så UPPRÖRD! :mad: :cry: Hur kan man bara strunta i sina hästar på det viset?? Att släppa hästen på bete innebär väl inte att man kan glömma bort den till september månad? (Många av hästarna gick på samma bete i fjor o då kunde man ju även konstatera att hovvård är totalt onödigt om hästen är på bete....)

Lika dumt som när man är tillbaka i sitt eget stall där hästarna har det ganska så bra o upptäcker att nu när där tydligen inte är ngn tänkande person kvar så kvittar det när man kvällsfodrar om det skilljer flera timmar från dag till dag. Eller att stora 600kgs hästen som står på spån har ätit upp allt sitt kvällshö kl 20 (hela 3kg - han blir ju så tjock av höet ) och nästa fodring är kl 7 nästa morgon...

Man borde för f-n kräva hästkörkort av folk för att de ska få ha häst. :mad:
Det kan väl inte bara vara en massa idioter som har häst???? :devil:

Det kanske var svårt att plocka hem hästen bara på ett dygn sådär?
Sedan är det ju inte säkert att åldermännen (finns verkligen sådana titlar nu för tiden?) fick tag på ägarna direkt när du sa till.
Kom igen om nån dag till.

Sedan att rutiner i stallet och hovvården på betet missköts, det har jag inget för.
En häst är en häst, särskilt på bete.

Skulle ett hästkörkort verkligen lösa problemet med slarv?

Om hästen hoppar runt mer eller mindre på tre ben, är det inte läge att plocka hem den då?
Visst - låt hästen vara häst på betet, men för den sakens skull kan man väl se över hovarna? Långa tår eller snedslitna hovar verkar ju inte för en sund hållbar häst? Och en barfota häst som skos övriga året behöver faktiskt hjälp med hovarna även när den är barfota några månader på sommaren.

Näe, ett hästkörkort löser nog inget slarv, men det kanske hade förhindrat ett och annat... :smirk: Och lite utbildning för vissa hade nog aldrig skadat, åtminstone inte om sådana elementära saker som hästskötsel inkl hovvård och hästens utfodring o grundläggande behov.

Ilsk idag :devil:

Förstår att du är upprörd!
Kan du försöka prata med åldermännen igen? Kanske finns någon anledning till att saker o ting inte är åtgärdade?

Hade min pålle på hingstbete i somras. Hade ganska långt att åka men var lovad daglig koll av beteshållarna. Var där var tredje vecka o kollade, raspade hovar o sånt. En månad innan jag skulle ta hem honom så åkte den ansvariga på semester o lämnade hästarna åt stalltjejerna. De upptäckte inte såret på kotan som var infekterat. Hade oxå mugg efter sår som inte rengjorts i karleder ( har inte haft problem förr). Tog hem hästen o sa att de kunde kvitta kostnaden för betet mot veterinärräkningen, det var ok. Såret utvecklade svallkött så det går upp ibland o kanske måste vi köra laser på detta.

Hur som helst så borde väl de som äger hästarna bli väldigt upprörda när de får höra!

Ja fy f.n det finns rötägg överallt. Man slutar aldrig att förvånas. Men ärligt talat! Menar du att en stackars åring LIGGER i hagen. Då måste den ju ha brutit ett ben. Det måste dom ju genast fixa och ta ut hästen/arna på en gång.

men käranån, att hästen ligger betyder inte att den har brutit benet... den ligger säkert för att vila sitt onda ben och avlasta dom andra...
men vist det är dax förr dom halta hästarna att få komma hem och få lite lugn och ro samt bli behandlad för sina skador..

Ja visst, jättesynd att den låg... Det var nog snarare så att den låg pga att den inte kunde stå så bra på ena bakbenet eftersom den hade en stor svullnad där, o när den väl kom upp på benen haltade den rejält.

Det är väl självklart att unga hästar ligger mer än äldre?! Men hästar brukar resa sig när främmande personer kommer mot dem. Kompisarna reste sig långt innan, bara de såg oss komma närmre med bilen (eftersom betet är så stort kör vi bil när vi letar efter hästarna).

Du missförstod mig lite där, jag menade att även hästar på bete behöver daglig omvårdnad. De upphör inte att existera bara för att de har semester.

Jag håller med dig att det är horribelt att inte alla tar hand om sina hästar. Bland annat hovvården FÅR inte bli eftersatt.
Däremot skulle jag inte få panik om du inte ser att de är omhändertagna på ett dygn. Det kan dock vara läge att ringa åldermännen och höra efter så att NÅGOT hänt. Vad vet du? De kanske kom strax efter att du varit där?

Hästkörkort har varit uppe i andra trådar och kommer alltid på tal ifråga om misshandel.
Jag skulle faktiskt rösta för ett folkvettstest, men det lär väl inte vara praktiskt genomförbart.

...*suck*... Har en inackordering hemma som kollas till av sina ägare kanske högst en gång i veckan. En annan får sköta allt. Har sagt ifrån, o nu ska den stackars hästen flyttas över 20 mil ifrån där ägaren bor istället. Antar att betet där är billigt...
Fattar inte att man har häst över huvud taget om man inte upskattar att umgås med den... Blir så less... Häst=ansvar.

Att bara ha en häst för att hoppa, galoppera o visa för kompisarna högst en gång i månaden tycker jag är så himla synd.. Vad kan man göra för att påverka??
Var bara tvungen att klaga lite.

Lyckades t.o.m. hitta en köpare med garanterad god omvårdnad till hästen, men hon är inte till salu...
VARFÖR??? :devil:

Det är faktiskt så att om en häst har brutit bakbenet så kan dom ibland gå ändå på det.
Har dom däremot brutit frambenet kan dom inte gå.

Inte för att just den här hästen kanske har brutit benet...

Jag skulle inte våga släppa ut min häst på bete med så många hästar... Är väl lite harig ;)

Är oxå harig... :crazy: Känner mig som världens mest hemska person om jag inte är där varje dag... :smirk: Men betet är så stort att de kan komma undan. Min ena häst är ranglängst av de ranglåga så jag blir helnojjig att ngt ska hända honom. :crazy: Det är redan så mkt han inte tål o så mga skador han haft. Men han blev bättre ifjor av att gå där så på det stora hela så... :smirk:

Kan rapportera att alla forfarande är halta... Åringen rör sig lite bättre, som tur är. Men den stackaren som går själv, de andra bara jagar den hela tiden... :(

Ring kommunens miljöinspektör och be att dom åker och kollar. Be att få prata med någon som kan djur och hästar, är det en större kommun brukar det kunna finnas. Det där låter som brott mot djurskyddslagen, man är skyldig att se till sina djur dagligen och ta hand om skador. Du får vara anonym då du anmäler!

Oj, oj, oj vilket ramaskrik det blev på det jag skrev då! :( Förstår ni inte att jag TRODDE att den hade brytit benet eftersom den inte ens reste sig när hon kom fram till hästen. Normala häster reser sig oavsett dom har lite ont när dom inte känner personerna. Likadant så kanske flocken följde med henne när hon gick fram till åringingen, och säg den häst som ligger kvar när det kommer fram en flock nästan okända hästar. Då ska den känna sig jävligt trygg i så fall. :devil: Men, men efter att ha läst lite i dag så verkar den ju bättre iaf. Tur det!

Många verkar tydligen tro att man inte behöver sköta sin häst lika noggrant nu när hästen går på bete som man gör när den är uppstallad...konstigt nog!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 986
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 076
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka