Argument för innekatt [långt]

Safira

Trådstartare
Jag har två huskatter, kastrerade honor som får lov att gå ut 1-3 gånger i veckan några timmar per gång. Utan koppel eller tillsyn.

Idag så har det hänt lite tråkiga saker i vårt område, 2 hundar som attackerat en liten hund samt ett barn om jag har förstått rätt. Dessa hundar har ingen disciplin och jag litar inte ett dugg på dom eller deras ägare. Hundarna gillar inte mina katter heller utan drar mot katterna så fort dom ser dom.

Detta plus att jag idag har fått veta att en till granne inte gillar lösspringade katter (nu vet jag om 3 st grannar som är emot det) gör att jag vill ha katterna som innekatter igen hela tiden. Dom ska således bara få gå ut i sele. Katterna är uppväxta som innekatter så det är inget problem i sig.

Problemet ligger hos min sambo som mår dåligt över att katterna tvingas vara inne jämt. Han tycker att katter ska få springa fritt ute och kan inte förstå att grannarna inte gillar det. Han verkar vilja att grannarna ska anpassa sig efter oss och inte tvärt om vilket jag tycker är konstigt. Jag vill ju inte stöta mig med mina grannar utan hålla god grannsämja vilket i detta fallet innebär att katterna bara går ut i koppel. Dom är ju dessutom fler än oss.
Enligt den ena grannen (hon har häst i samma stall som min medryttarhäst) så är även Bostaden starkt emot lösspringade katter och sätter ut fällor för att fånga in dom ibland. Jag ska ta och mejla Bostaden idag för att fråga dom vad deras syn på utekatter är. Tomas litar inte på andra hands uppgifter och han tror inte att det är tillåtet att fåna in katter så heller. Jag vet inte vad som händer med katter efter infångadet (om nu sånt sker).


Hur ska jag kunna förklara för Tomas att dom inte ska få gå ut mer själva på ett bra sätt. Försökte nyss men han tycker att jag inte brydde mig om honom. Jag vill ju inte att han ska vara sur över att katterna bara är inne utan att han ska förstå alla bra saker med innekatt.

Han vill även att katterna inte ska vara så nära inpå jämt men det tycker inte jag är ett problem. Visst det är trist med stängda dörrar men vill man verkligen vara ifred så stänger man bara en dörr.


Snälla hjälp mig med bra råd.
 
Sv: Argument för innekatt [långt]

Jag rör mig i de kretsarna som inte är så överlyckliga över "utekatter" utan tillsyn och jag kan väl säga att många av dem säkerligen tar saken i egna händer och helt enkelt skjuter katter.

Det lär ju vara ett bra argument om nåt. Oftast kvittar det om katten har halsband/är märkt. Tyvärr är det så...

//E
 
Sv: Argument för innekatt [långt]

Jag satte ett lekspö i handen på min sambo när vi nyss hade träffats.
Mina katter ÄLSKAR när någon orkar/har lust att leka med dom på det sättet.

Det dröjde inte länge förrän han själv tog fram spöet och lekte med katterna.

Visst kan han ibland gnälla över dom, men numera har han 2 egna katter och då tycks det vara lite lättare att stå ut med att dom vill ligga i sängarna hela nätterna... gissa vem som går upp och hämtar den yngsta om han inte kommer självmant... :angel:
 
Sv: Argument för innekatt [långt]

Jag känner också en hel del folk som inte drar sig för att skjuta eller slå ihjäl en katt de tycker "stör", oavsett om den är märkt eller har halsband. Dessutom händer det att katter plågas till döds, tex genom att man upprepade gånger kör över dem med moped, stryper dem med ståltråd eller bränner ihjäl dem. Inte sällan kommer katter till katthemmen och har fått skador de inte kan ha dragit på sig på egen hand...
 
Sv: Argument för innekatt [långt]

Har jobbat på katthem och kan bara konstatera att en lycklig katt är en aktiverad innekatt...

Din sambo måste ju iaf förstå att katterna lever farligt när de är ute på egen hand? Vill han vara snäll mot katterna så får han leka med dem inne och gå på koppelpromenader ute. Eller är han inte med på det? Är det dina katter, vill han ha ut dem för att bli av med dem ibland? Hur skulle han tycka om en av dessa hundar fick tag på någon av katterna? Eller om en av dem plötsligt inte kommer hem och är försvunnen? Är han beredd att trösta dig då och ta på sig en del av ansvaret pga att han krävt att katterna ska gå ute? Sätta upp lappar överallt och ringa runt till katthemmen, gå och kolla alla diken med dig?

Katten är så pass tam att den mår precis lika bra inne (aktiverad) som den skulle göra om den gick ute. Skillnaden är att inne är den trygg.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
4
· Visningar
430
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 650
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
502
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
3
· Visningar
106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp