ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Jag tycker att något verkar vara skumt i den här historien.... normalt så kan man inte få EU-stöd om man inte har ett riktigt arrendekontrakt !

Bullshit! Det finns inget system för att kolla att den som söker stöd på marken har rätt att bruka den. Handläggarna på länsstyrelsen har ingen möjlighet att kolla det utan det förutsätts att man har rätt att bruka den mark man söker stöd på. Om det blir en konflikt så är det upp till brukare och markägare att lösa den själva. Den enda gång det spelar någon roll är om båda söker stöd på samma mark och ingen ger sig, då "vinner" den som kan visa antingen att man äger eller arrenderar marken.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Ah, då ljusnar det igen. Gäller det bara det här som kom förra året, SAM och gårdsstöd? Eller gäller det EU-stöd etc överlag? Alltså kan han 2001 fullt berättigat lyft stöd för den mark han lånar utan arrendeavtal?

Man har aldrig kontrollerat om den som söker stöden har arrendekontrakt. Även om det var delvis andra stödformer 2001 så är systemet för att söka och handlägga i stort sett detsamma.

Som sagt så kan han ju fortsätta lyfta gårdsstödet även för dina beten om det är viktigt för honom. Länsstyrelsen kontrollerar som sagt bara att marken sköts enligt ansökan, man frågar inte vem som gör det så länge ingen av parterna klagar. Det kan ju lindra "smällen" för att han mister delar av marken om inte annat.

Sedan tycker jag att du kan införa tanken hos honom att den dag han inte har kvar djuren och därmed inte kommer att vara i behov av "din" mark så överlåter han stödrätterna som han fått på den marken till dig. 1100:- per hektar och år räcker ju i alla fall till stängsel...
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Tack igen alla. Och nu är jag helt lugnad, blev som sagt lite brydd där över uppgifterna att det måste finnas skriftlig kontrakt för stöd, men det är ju utrett nu.

Och precis som någon skrev, så tänkte jag ju använda 'du kan få behålla stöden' som argument, för att lindra 'smällen'. Och försöka få till ett fredligt och frivilligt 'återtagande'.

Sen ställer det kanske till för honom slog det mig idag att jag nu vintertid tvingas ha hästarna på ursprungsbetet, som är rätt söndertrampat. Fin mossa växer det i allt vatten på det med *argh*
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Finns det utryckliga regler att man måste ha skriftliga arrendekontrakt för att kunna få EU-stöd? Det har jag aldrig sett.

jag har inte sett att Jordbruksverket frågar efter det i alla fall.

Nej det finns inte. Vi har lite mark utan skrifltigt avtal och detta är checkat väl. Muntliga avtal gäller i Sverige. (Vi har dock arrendekontrakt på det mesta av våra 200 arrenderade ha.)

Som någon skrev - när 2 söker på samma markbit blr det konflikt. Inte annars.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

då "vinner" den som kan visa antingen att man äger eller arrenderar marken.

och inte ens då är det självklart. Bor i område med stora Fidekomisser. Av hävd vinner de men däremot vinner inte alltid andra markägare utan ibland vinner arrendatorn som arrenderat i 40 år utan papper.

Inte enkelt det här
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Egentligen förstår jag inte varför du behöver argumentera för din mark, kanske för att han är man o äldre? *suck* Om marken är din o du behöver den, ta reda på hur du får lagen på din sida o vad som gäller. Antingen flyttar han frivilligt o gör hur han vill med sina bidrag, eller så säger du upp allt arrende han har om han trilskas. Säg att ni inte kan ha honom på er mark utan avtal om han inte klarar av att lämna tillbaka mark när ni behöver den, för det var ju dealen som han nu bryter. Och det borde ni ta er en riktig funderare på om ni vill ha det så om det som Idasagare skriver stämmer(vilket det säkert gör). Skriftligt är bäst.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Jag behöver inte agumentera för att ta tillbaka den, men för att få tillbaka den. Båda fallen innebär att jag får tillbaka marken och hästarna får något att äta i sommar. Men det ena fallet innebär ganska kass grannsämja minst sagt, och att jag får skotta gården själv och kärra ut gödslet på åkrarna själv. Vilket jag utan problem gör om det är vad som krävs. Men jag föredrar det andra alternativet, som baseras på samförstånd och där grannsämjan bibehålls.

Därför frågan om bra argument för att just verka för ett ömesidigt beslut.

Och jo, det sitter säkerligen som jag tror jag skrev innan, MASSOR i att hans kossor är nyttodjur, och mina hästar är nöjesdjur. Sen tror jag han har ganska dålig koll på hästar rent allmänt, sådana saker som varför man inte helt sonika låter hästarna stå inne när det är för lerigt t ex. Han har aldrig sagt ngt sånt, men jag skulle tro att han inte har en aning om varför det inte är en bra ide, eller koll på det här med parasiter och hagrotation och att låta markerna vila.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

KL

Vissa bönder lever lite farligt när det gäller EU-stöden. Det finns bönder som tecknat sig för 5 åriga skötselavtal utan att ha klara arrenedeavtal Det är är väldigt stor risk som de inte alltid tänk så mycket på.

Så om bonden det gäller i den här tråden har ett 5-årigt avtal så kan det förklara att han inte vill lämna marken.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

KL

Vissa bönder lever lite farligt när det gäller EU-stöden. Det finns bönder som tecknat sig för 5 åriga skötselavtal utan att ha klara arrenedeavtal Det är är väldigt stor risk som de inte alltid tänk så mycket på.

Så om bonden det gäller i den här tråden har ett 5-årigt avtal så kan det förklara att han inte vill lämna marken.

Om han har femårigt avtal eller ej vet jag inte, men han har haft upprepade möjligheter att lämna marken efter avtalets utgång, så jag tror inte det sitter där, utan i den anledning han ger, han får 'för lite mat till korna' (Alex elaka översättning: De kan inte vara ute till oktober utan stödfodring då)

För första markdiskussionen var 2001, den andra var 2003 (och resulterade i nada, han skulle spara att plöja en åker så de kunde gå på stubben vintertid, men glömde bort det och plöjde den) , vi diskuterade det förra året med, mark alltså, men då var det väldigt allmänt hållet och jag krävde ingenting, utan förklarade att det verkligen vore bra om vinterhagen får vila, det har gått alldeles för många år nu, och hade han någon mark som de kunde få gå på vintertid kunde han gärna säga till. Så han vet mycket väl att jag vill ha egen mark, och har velat så i över fem år.

Däremot är det möjligt, mycket möjligt, att han sitter mitt i ett femårsavtal nu eftersom han iskallt räknar med att jag tänker fortsätta be och fråga och inte kräva.

Men hade han känt att 'klart hon ska ha tillbaka mark, men det är ju fyra år kvar på avtalet' hade han haft flera möjligheter att låta avtalet löpa ut och sen återlämna marken.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Är det mestadels åker eller är det naturbetesmark?

Om han har ett 5-årigt avtal så blir det bara ett bekymmer om du tar över och inte sköter marken enligt det avtalet. Om du tar över och sköter enligt avtalet så kan han fortsätta kvittera ut sina stöd. Det kan ju vara en kompromiss om det nu är så.

Men jag tycker du är för snäll! Du kan ju inte säga att det vore bra om du får tillbaka din egen mark. Det låter alldeles för vagt. Förhoppningsvis kan bonden skilja på er personliga relation och er yrkesmässiga relation. Så även om ni har olika åsikter som markägare/arrendator så skall det inte påverka er personliga relation.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Är det mestadels åker eller är det naturbetesmark?

Om han har ett 5-årigt avtal så blir det bara ett bekymmer om du tar över och inte sköter marken enligt det avtalet. Om du tar över och sköter enligt avtalet så kan han fortsätta kvittera ut sina stöd. Det kan ju vara en kompromiss om det nu är så.

Men jag tycker du är för snäll! Du kan ju inte säga att det vore bra om du får tillbaka din egen mark. Det låter alldeles för vagt. Förhoppningsvis kan bonden skilja på er personliga relation och er yrkesmässiga relation. Så även om ni har olika åsikter som markägare/arrendator så skall det inte påverka er personliga relation.

Jag vet inte riktigt vad som räknas som vad fullt ut. Men det han har kvar nu, det är åker alltihop. Det jag redan har TROR jag en del är åker och en del naturbetesmark.

Men av de han har nu så förenklat kan man säga det är fyra fält i varierande storlek. Fält ett var vall (och korna gick på återväxten) när jag flyttade hit, för ett par år sen ställde han om det till spannmål. De andra fälten var spannmål när jag flyttade hit, förra året ställde han om de till vall. Jag vet inte riktigt vad tanken är, bara vall eller ha kossorna beta där (blir knasigt då korna blir instängda av mina hästhagar på två sidor, skog som är oländlig och inte 'gångbar' på den tredje och grannens marker på den fjärde. Men han slet sitt hår i somras och höstas med att det bara blev kvickrot på välten, och välte och harvade och höll på.

Men allt han har nu är åker, det enda som skiljer är vad han odlar på dem.

Och ja jag har varit för snäll, men mamma är ju den som äger marken och hon har ju förbjudit mig att 'bråka', och mamma är det mesigaste som finns i sådana lägen.

Och som sagt så såvida det inte blir kraftiga negativa effekter för mig så är det inga problem med att han - liksom han gör med nuvarande betet - slår det innan det och det datumet etc. Han får även slå en skörd på två av tre av de små åkerlapparna med, innan hästarna går ut. Det jag tänkt ta tillbaka är tre små åkerbitar som ligger i bredd, instängda enligt ovan. Och han får ta en skörd till sig om han vill på två av dem och jag släpper hästarna på återväxten, han får putsa betet som tidigare och så. Och behålla den stoooora åkerlappen där han har spannmål nu, och som han når utan problem (som inte är instängd). Och stöden då om det är möjligt.

Så sålänge det inte är några 'dumma' regler om 'du får inte släppa hästarna på bete där innan 1 juli' eller annat som ger för negativa konsekvenser för min hästhållning, så ska jag så mycket det går hjälpa honom att sköta den enligt vad stödet kräver.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

(Jösses vilken djungel!!!) det är inga dåliga summor som betalas ut årligen, höll på att sätta i halsen när jag fick veta hur mkt storbonden här nere fick i bidrag 07... Missunnar ingen men det är skevt när marknaden inte är sådan att man får tillräckligt betalt för varan utan att man ska få bidrag för att gå runt.. konstigt.....
Förlåt ts för att jag flummade iväg:angel:

Så blir det när staten i princip lovar konsumenerna billiga varor! Då måste ju den faktiska kostnaden betalas på något vis. Ingen skulle vara gladare än jag om mjölken jag producerar gav mer betalt direkt, så att det på så vis betalade sig för mitt arbete som jag lägger ned.

Kicki :)
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Om han brukar eran mark utan att betala för det samt ändå får stöd får både den marken samt den mark som du brukar själv är det han som är i beroendesituation till dig.

Jag har en del åkermark som grannen odlar på samt han har i alla år haft korna på vår betesmark. Han har aldrig betalat (skänkt kött istället) något utan mina föräldrar tycker att det är bra att marken används + att han dikar upp marken och gör den mer produktionsduglig. Nu när vi flyttat hem och köpt gården har jag tagit tillbaka det mesta betet. Vi har gjort som så att han får söka bidrag för all vår mark och istället får jag allt grovfoder till hästarna gratis. Igår kom han dessutom med MASSOR med kött!:banana: Vi har också bestämt att till sommaren ska hans kalvar gå i våran lösdriftshage som hästarna har vinterhalvåret och han sätter upp en motsvarande hage på sin mark för hästarna (hans förslag). Innan kalvarna släpps in i hagen ska jag mocka helt rent i hagen och till hösten kör han betesputs samt någon maskin som finfördelar kogödslet som blir bra näring till marken.

Jag har svårt att tänka mig att denna granne inte vill släppa er egen mark tillbaka, om han inte förstår vilken tur han har som får låna er mark så ta tillbaka den, eller säg på ett fint sätt att då vill ni söka EU bidrag själv för marken. Det garanterar jag att han inte vill då han förlorar mycket inkomst på det, bönder får ju betalt även per koenhet som betar där.

Hoppas att det går bra för dig med bonden. han borde inse att det är han som ska tacka för den mark han får låna.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

En sak som du kan föreslå är att ni gör upp ett betesavtal eller nyttjandeavtal med bonden där ni kommer överens om hur han får använda er mark och hur mycket och när ni behöver er egen mark.

Det blir då inget arrendeavtal om ni utformar det rätt. Då får bonden ändå en viss trygghet och vet hur mycket av er mark han kan använda.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Jag funderar lite över vilken typ av mark han sökt stöd för? Om det är bete borde han inte behöva putsa det fullt så tidigt, tycker jag, och om det är vall blir det nog problem om det betas varje år under hela 5-årsperioden hur som helst, har för mig att man måste ta vallfoder minst 1 av åren. Dessutom får man inte betesstöd för rast-/vinterhagar (minns inte nu formuleringen), kanske det kan användas i samtalet för att få lite samarbete till stånd (du kan ta upp att det bekymrar dig att han kanske skulle åka på något pga att du pga söndertrampade hagar måste använda den mark han söker stöd på...) Man får alltså böter och om det anses att man kvitterat ut felaktigt stöd blir man återbetalningsskyldig, så det är inte så himla kul. Men det är väldigt många villkor på alla möjliga ställen som måste uppfyllas, så det är nog en bra utgångspunkt att läsa på litegrann om gårdsstöden och sedan diskutera med utgångspunkt i omtanken om hans stödrätter (som han i värsta fall kan flytta till annan mark än din och alltså utnyttja ändå fast kanske till arrendekostnad hos någon annan)

Det ligger nog en hel del i att det är skilda djurslag. Han kanske redan tycker att du har mycket mark/djurenhet jämfört med vad en koflock har med bondeögon sett.
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Ah, tack, det är ju helt klart ett argument. Och stödet för min beteshage är för bete, det vet jag, möjligen en liten bit som är infuskad som vall, men största delen är som bete.

Hans kossor har ju typ 10 ggr mer mark per ko än mina har per häst, så det tror jag inte det sitter i, utan det att han vill (och jag tycker det är BRA, att de får gå ute läänge) ha dem på helbete långt in på hösten, utan att stödfodra, och då måste det finnas mark att slå och köra in hacket till korna. (Det är gratis, hö kostar pengar...)
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

Grannen har stödrätterna för vår mark, det var det han var över och pratade om förra året.

öhh,har han papper på det, kola hos länsstyrelsen, i min lilla 4kantiga värld tillfaller stödrätten ägaren om inte arrendekontrakkt elller
överlåtelse skrivits
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

läser man hela tråden istället för bara första sidan slipper man o skämmas för att man skrivit saker som andra med bättre koll har skrivit:o[/U]
 
Sv: ARgumenteringshjälp/hur lägga fram det?

du ska ta kontakt med en lrf-konsult gällande stödrätter/gårdsstöd:) dom kan ge dig svar på en hel del, sen ska du kanske kolla med länsstyrelsen oxå...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 515
Senast: Lobelia
·
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 095
Senast: Heulwen
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 585
Senast: Nixehen
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 646
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp