Bukefalos 28 år!

Åring på boxvila, krånglig situation! Tips sökes

Elanor

Trådstartare
Har en åring hemma med krossat ledbrosk. Hon ska stå på boxvila/sjukhage i 6 veckor, men vi har lite bekymmer med hur vi ska hålla henne. Hon står just nu med sin mamma i boxen bredvid eller med sig i hagen. Innan skadan var hon så gott som avvand (Kommentarer på att vi haft dem ihop längre än "vanligt" undanbedes, tack. Vi valde att göra så från början) men så fort hon skadade sig blev de båda helt tokiga. Så fort den ene är utom synhåll blir den andre som tokig. Åringen måste givetvis hålla sig på mattan för att leden skall läka, så det är inte hållbart att hon stressar upp sig och springer runt i boxen. Dessutom skulle mamma häst behöva komma ut på bete, dels för att lägga på sig lite och dels för att hon lätt hostar när hon står inne för mycket och äter torrt hö.

Så, hur kan man lösa detta? Vi vill helst inte köra bort någon av dem om situationen absolut inte kräver det. Tanken har slagit mig att försöka skaffa ett sällskapsdjur till åringen (get, får) som kan vara med henne i boxen (vi har stora boxar, alla är godkända som fölboxar), men jag vet inte hur/om det fungerar?

Om inte annat skulle jag bli glad över tips på hur man kan blöta hö på enklast sätt, då detta är det största jobbmomentet varje dag (fri tillgång till dem båda). Hösilage är inget alternativ är jag rädd, då balen kommer blir dålig fort i värmen.

Eller ska man helt enkelt tvångsavvänja dem brutalt, ställa mamma så långt bort som möjligt och låta åringen skrika tills hon lugnat sig, och sedan ha henne ensam i stallet? Känns lite taskigt att hon ska få stå själv i sex veckor...

Är mycket villrådig och desperat, vår gård är tyvärr inte omtimal för skadade hästar verkar det som, eftersom vi bara har 3 hästar= någon blir alltid själv, hur vi än gör.

ALLA tips mottages tacksamt! :bow:
 
Sv: Åring på boxvila, krånglig situation! Tips sökes

6 veckor är trots allt en begränsad tid. Jag hade låtit sto+åring stå inne tillsammans den tiden. Det viktigaste är att åringen läker och mams får gå på bete sen iaf.

Ett tips är att slå gräs med lie och ge inne. Brukar vara mycket uppskattat och är garanterat dammfritt:).
 
Sv: Åring på boxvila, krånglig situation! Tips sökes

Kan du inte få tag i småbalar med hösilage alt finns ju även horsehage. Står de inne dygnet runt med fri tillgång lär de ju gå åt på en dag eller två till två hästar.

För övrigt hade mamma fått offra sig för den lilla när det gäller så begränsad tid.
 
Sv: Åring på boxvila, krånglig situation! Tips sökes

Jag gjorde sjukhage ute i hagen när min häst var 1 år och skulle stå 4 mån på boxvila. Blev bara en kort promenad från stalldörren till hagen. Det fungerade mycket bra och på så vis slapp jag ha någon annan häst inne dagtid också som sällskap.
 
Sv: Åring på boxvila, krånglig situation! Tips sökes

Låt dom vara tillsammans, låter som om åringen måste vad så stilla som det går och känns då fel att skapa en stressfull situation.


Ett tips på höt e hönät. Fyll ett hönät, lägg i en balja/kar med vatten och häng sedan upp i boxen.
 
Sv: Åring på boxvila, krånglig situation! Tips sökes

Så gjorde jag också med min 2-åring som var VÄLDIGT flockbunden.
 
Sv: Åring på boxvila, krånglig situation! Tips sökes

När jag blötlägger hö så packar jag i ett hönät, lägger i en stor murarbalja, fyller upp med vatten, lägger en dunk med vatten ovanpå för att trycka ner höet. Vattnet bytes efter en stund och får sen ligga och dra från morgon till kväll, eller tvärt om. Nu har jag gjort detta för att bli av med socker så om du bara vill ha det dammfritt så räcker det nog med blötläggning i en timme.
 
Sv: Åring på boxvila, krånglig situation! Tips sökes

Tack för tipsen, alla! Vi har gjort som ni sa; Mamma får stå inne med liten på nätterna, och de delar sjukhage på dagarna, allt för att hålla liten lugn och på mattan. Imorgon ska vi även dela av lösdriften till lagom storlek så att de kan stå där under dåliga dagar, och så kan min andra häst komma in och få lite sällskap. Hon börjar tröttna på att vara ensam hela tiden.

Höet blöter jag numera i en stor låda som jag hittade. Det är blött och tungt, men fungerar. Tack och lov att det inte är vinter.... :crazy:

TACK!
 
Sv: Åring på boxvila, krånglig situation! Tips sökes

Prova med två boxhagar bredvid varandra, ha dom där hela tiden. Strunta i om stoet inte får beta det får hon ta igen senare, det viktigaste nu är unghästen. Ge fri tillgång och gärna kvistar att äta på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 455
Senast: purity_666
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 790
Senast: Trix
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 184
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp