Pepp när du vet att din häst inte mår bra i en situation?

Hur kom vi in på hur hästar får/får inte bete sig runt människor? Haha. Trots bråk så är det noll tolerans för bråk vid/runt mig när jag är där inne.

Hur som helst, lite bättre var det idag. Stallägaren berättade att L, Hugo, F och nya K går bra ihop utan bråk när hon släppt alla de in i hagen först men sen kommer C med bråket. Han hoppar fortfarande på Hugo ibland men det är lugnare. Hugo verkar i alla fall kunna slappna av lite mer i hans tillvaro, de stog och åt på varsina sida av ett nät idag så jag ser det som positivt. :)
Han har fortfarande blivit sparkad och biten i rumpan, men inget har gått hål (angående skador, ja han har fått massor av sår på ben osv och en "inbuktning" på halsen). Det var mer bråk bland de större hästarna idag, F ska väldigt bestämt visa att hon ska vara den som bestämmer och Hugo vet redan om det så han stod bara på sidan. Denna tråd var mer för att lugna ner mig och jag uppskattar verkligen er hjälp! :)
 
Min erfarenhet är att är hästar sanningsenligt ranghöga har de inga behov att slåss/bråka öht . Det är om de är osäkra men ändå propsar på rang, alternativt de lite lägre i rang- 2an och 3:an osv, som brukar ha anledning att strida och bråka , inte en verkligt ranghög häst .


Ston är lite annorlunda än valacker .

@Liten :oavsett rang så INGA uppfostrade hästar ska ngsin gå på ngn i ngn flock när en människa hämtar sin häst ! Det är verkligen grunden i all hästutbildning och inte svårt alls i sak så utifrån din redovisning låter det mer som otroligt missanpassade dåligt uppfostrade hästar !
Han bråkar inte han mer eller mindre jävlas med de andra. Han gör det med glimten i ögat men det tycker inte farbröderna om och därför blir det kickar här och där.
 
Jag tycker att det låter som att din häst blir lite fostrad och det brukar vara väldigt nyttigt för unga hästar. Du bör absolut INTE gå in och försöka medla. Men om det visar sig att din häst absolut inet tar till sig av uppfostran som de andra försöker ge honom, dvs att han saknar ett bra hästsspråk så är det bättre att ta bort honom från hagen och låta han gå med någon som låter han vara i fred.
 
Min häst är 16 år gammal och har precis fått byta hage och hagsällskap...har haft honom i samma stall i 10 år nu, en häst i hans (nu gamla hage) ville gärna valla, göra utfall vid lunchningen och när han var uttråkad/understimulerad och högg sönder både täcken och bet så hårt att det blev hål även i min häst (genom täcket) helt ärrad och full av bitmärken kände jag att jag inte kunde låta det fortsätta, min häst är 16år och ranglåg gå alltid undan... men det hjälpte inte. Han gå i dag lycklig tsm med en shetlandsponny och behöver inte kasta sig undan eller hetsäta sin lunch. och jag mår bättre som hästägare :)
 
@tuaphua och @mackan Det var bara just den ponnyn som betedde sig så och ouppfostrad var bara förnamnet imo. Han skötte sig fint med sin ryttare i ridning och hantering i allmänhet, men betedde sig som sagt som ett as mot andra hästar i hagen som var under honom i rang (det var inte bara jag som morrade över hans beteende). Det spelade ingen roll hur långt ifrån honom jag försökte hålla mig och min, han kom ofta störtande efter och stökade. Ponnyns ägare tolkade precis allt han gjorde mot andra hästar som att han "älskade dem så mycket och ville vara med dem" :cool:, och hon blev bara förbannad när jag påtalade att ponnyn betedde sig illa och uppträdde mer eller mindre dominant mot andra hästar. Oh well, vi står inte kvar där iaf :p Har inte haft problemet vare sig förr eller senare.
Det var inte meningen att starta en ny diskussion i tråden, utan jag delade mest med mig av mina erfarenheter av liknande situation (hur jag skulle agera/agerat när hästen inte riktigt trivs med stallsituationen på något sätt).
 
Okej tack för alla svar och känner att jag vill uppdatera lite här; Nu har alla gått tillsammans ett tag, Hugo är självklart fortfarande längst i rang och jag har gått med tankarna "det blir bättre". Och ja, han är väldigt bra vän med C nu (som brukade vara på honom) men trots det så är nog den enda hästen som är riktigt snäll med honom suriga L (som han gick med när det bara var Hugo och L i stallet).
Hugo är inte lika stressad nej, men idag fick jag lust att bara skrika på ledarstoet i hagen (självklart gjorde jag inte det, men fick god lust att göra det) för att hon är på honom nu istället. Hon slet sönder ett täcke dagen innan jul och bara några dagar sedan slet hon sönder det nya täcket, och idag var det ytterligare ett hål. Han har även stora fläckar som saknar hår efter sparkar osv, haft sår efter brodd osv där täcket inte skyddar, täcket har även flera revor som inte är riktiga hål och varje gång man kollar till Hugo i hagen så ser man blöta märken efter bett och sparkar. Det är mest stona som är på honom, även om C kan gå på ibland och L sura lite vid maten (men som sagt, annars är L rätt så okej med Hugo jämfört med de andra).
Idag blev jag så frustrerad för att stona jagade runt Hugo i hagen, liksom Hugo kunde bara inte gå därifrån utan han fick trava iväg varje gång till ett nytt ställe bara för att bli bortjagad till ett annat. :banghead: Och det är inte ett bett och sen lämna honom ifred, utan det är riktiga ta sats attacker. Något positivt är väl att Hugo börjat vara mer lätt i rumpan vid försvar, men nja det hjälper inte direkt.
För någon dag sedan hade även ägaren till L sagt att vid utsläppet hade Hugo blivit jagad tills han till och med höll på och skrek på den som jagade honom. Och det är inte alls likt honom. Visst finns det en till hage som Hugo kan flytta till men han gillar andra hästar och jag är inte säker på att det går att sätta upp ett nytt hönät i den hagen pga frusen mark. Dessutom agående stoet som vill bestämma; Hon har även sparkat C så han fått ett rejält sår som gjort så att hans ben blivit riktigt svullet. Suck, jag vet inte vad man ska göra. Vi ska försöka skaffa fram något antibit medel till täcket i alla fall och hoppas på att det minimerar antalet trasiga täcken.
 
@Aionee jag förstår inte varför man öht vill ha sin häst inackorderad i blandflock. Det är som bäddat för bråk och tjafs med ston och valacker blandat om ffa valackerna inte är vana att gå i blandflock sen tidigare i livet och alltid gjort det . Är de inte vana vid ston förstår de inte alltid hur ston funkar , de kan vara på humör ibland och nästa dag är de det inte. Är de brunstiga älskar de valackerna och blir skitjobbiga kärlekskranka inte sällan, sen när de inte är det vill de inte öht ha ngt att göra med valackerna . Som exempel . Valacker som bara gått med valacker är vana vid mer kontinuitet gällande humör och fattar inte alltid att de verkligen måste läsa mini signaler från ett ranghögt sto alltid alltid hela tiden .

Jag förstår att du självklart värnar om och ser till din häst först och främst, det gör man ! Men någonstans bortsett från detta så är det i 99% av fallen så att hästindividen som blir ansatt "gör någonting" språkmässigt som gör att den blir pågången av de andra individerna, vad det än handlar om . De är djur , så deras ageranden är inte ett dugg ologiska dem emellan, det ter sig bara så i mänskliga ögon oftast .

Jag hade som sagt aldrig valt att inackordera min häst i ett stall som kör blandad flock . Det är skillnad om man har eget och väljer själv och vill prova .
 
Senast ändrad:
Okej tack för alla svar och känner att jag vill uppdatera lite här; Nu har alla gått tillsammans ett tag, Hugo är självklart fortfarande längst i rang och jag har gått med tankarna "det blir bättre". Och ja, han är väldigt bra vän med C nu (som brukade vara på honom) men trots det så är nog den enda hästen som är riktigt snäll med honom suriga L (som han gick med när det bara var Hugo och L i stallet).
Hugo är inte lika stressad nej, men idag fick jag lust att bara skrika på ledarstoet i hagen (självklart gjorde jag inte det, men fick god lust att göra det) för att hon är på honom nu istället. Hon slet sönder ett täcke dagen innan jul och bara några dagar sedan slet hon sönder det nya täcket, och idag var det ytterligare ett hål. Han har även stora fläckar som saknar hår efter sparkar osv, haft sår efter brodd osv där täcket inte skyddar, täcket har även flera revor som inte är riktiga hål och varje gång man kollar till Hugo i hagen så ser man blöta märken efter bett och sparkar. Det är mest stona som är på honom, även om C kan gå på ibland och L sura lite vid maten (men som sagt, annars är L rätt så okej med Hugo jämfört med de andra).
Idag blev jag så frustrerad för att stona jagade runt Hugo i hagen, liksom Hugo kunde bara inte gå därifrån utan han fick trava iväg varje gång till ett nytt ställe bara för att bli bortjagad till ett annat. :banghead: Och det är inte ett bett och sen lämna honom ifred, utan det är riktiga ta sats attacker. Något positivt är väl att Hugo börjat vara mer lätt i rumpan vid försvar, men nja det hjälper inte direkt.
För någon dag sedan hade även ägaren till L sagt att vid utsläppet hade Hugo blivit jagad tills han till och med höll på och skrek på den som jagade honom. Och det är inte alls likt honom. Visst finns det en till hage som Hugo kan flytta till men han gillar andra hästar och jag är inte säker på att det går att sätta upp ett nytt hönät i den hagen pga frusen mark. Dessutom agående stoet som vill bestämma; Hon har även sparkat C så han fått ett rejält sår som gjort så att hans ben blivit riktigt svullet. Suck, jag vet inte vad man ska göra. Vi ska försöka skaffa fram något antibit medel till täcket i alla fall och hoppas på att det minimerar antalet trasiga täcken.

Gällande täcken som går sönder så hade en bekant en häst vars täcken alltid gick sönder, så hon tog et gammalt slitet täcke och satte utanpå det nya. Det gjorde ju inget om det gamla fula blev tuggat på.

Trist när de sparkas och håller på. Vi har en häst i stallet som alltid har kala fläckar av bett, men där beror det på honom. Han är "korkad", dvs, fattar inte när de andra vill ha bort honom så han står kvar tills han blir biten. Han ser inte alls signalerna som bygger upp till bettet.
En annan kompis har en häst som är en riktig kärring vid allt som har med mat att göra. Då kan hon jaga undan andra hästar riktigt lågt. Där utses alltid en hackkyckling, som kan variera när flocken varierar.
Får man problem med större skador tycker jag dock man ska bryta. Jag har bara goda erfarenheter av blandflock ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 854
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 009
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 523
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp