Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

DeadSerious

Trådstartare
Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p

I alla fall, ska försöka fatta mig kort.
Jag köpte min häst i början av 2011, första året gick allt utmärkt och jag var hur nöjd som helst. Han utvecklades fint inom dressyren och är precis den typen av häst som jag vill ha, vi klickade från första början och jag älskar honom högt!

I början av 2012 fick han en sparkskada i hagen, läkte dock smidigt och blev bra. Sattes igång igen och allt var toppen.

I somras hände dock massa saker samtidigt, och det var där problemen började. Han fick ytterligare en sparkskada vilket resulterade i ny vila, och jag släppte honom i egen hade då det inte var hållbart med nya skador hela tiden. I samma veva fick han ny box, brevid en ny häst. När skadan var läkt och han skulle sättas igång igen passade inte sadeln längre, då han har ett komplicerat sadelläge drog vilan ut på tiden och inte förrän i Oktober fick jag tag på en ny sadel. Då började jag återigen sätta igång honom, men upptäckte ganska omgående en halsinfektion = ny vila + behandling.

Någonstans mitt i det här förändrades hans temperament drastiskt, han gick från att vara en supersocial och nyfiken häst som alltid vill vara med och aldrig visar en sur min, till att tjura ihop och hota så fort man går in till honom, och där är vi kvar idag. Problemen visar sig bara i boxen, går man ut till honom i hagen är han sitt glada och sociala jag. Han är bättre när det enbart är jag som hanterar honom (troligen för att andra blir rädda), så idag är det bara jag som hanterar honom. Allra värst är det när man ska lägga på täcke, det gillar han inte alls. Han har nyligen fått skav på manken av täcket, och detta är en av sakerna jag såklart vill åtgärda. Han har idag ett HW Amigo Bravo, och det är detta som gett honom skav. Vad kan jag prova för täcken på honom som lämnar utrymme för en gigantisk manke? Kan det kanske fungera att sy på någon slags teddytyg eller liknande över manken i hans nuvarande täcke?

Hostan efter halsinfektionen har inte gett med sig helt, även om den är bättre efter behandlingen, och jag planerar att byta strö från halm till spånpellets nu efter nyår för att se om det kan vara dammet som ställer till det. Utöver detta kommer han få nytt hö, torrhö istället för hösilage (inte för hostans skull, hela stallet byter) som jag då planerar att vattna för att minimera dammet även där. Han ska också sättas igång återigen.

Har över huvud taget planerat en omstart nu efter nyår, försöka få ordning på allting.

Jag vill såklart ha ordning på hans temperament och få tillbaka min trevliga häst. Rådgjorde med veterinär precis när problemet hade börjat märkas, och hon trodde på att det var boxbytet (hörnbox) och den nya grannen som var problemet. Jag såg till att han fick byta box med en annan häst, så han kom tillbaka till sin gamla box och granne, men den nya hästen vägrade äta i hörnboxen och vi var alltså tvungna att byta tillbaka igen. Finns eventuellt möjlighet att få en ny box efter nyår då fölboxen ska delas till två, och vi får då en tom box. Så det är väl den första åtgärden jag vill prova.

Utöver detta tror jag att vilan kan ha gjort honom understimulerad (även om han inte visar överskottsenergi) och dessutom är utetiderna korta (7h/dag), så jag skulle gärna hitta sätt att underhålla honom på, både i hagen och i boxen. Har dels funderat på att ge honom höet i någon form av nät eller liknande som fördröjer ättiden, så att han har att göra med det längre (han får relativt mycket hö, men han är ett matvrak så han glufsar i sig det fortare än jag skulle önska). Hade gärna gett honom mer, men det är tyvärr inte möjligt utan att samtidigt få en häst i överhull. Han får inget kraftfoder (bara en skvätt betfor för att få i honom mineralerna + lite proteintillskott) så kan inte byta ut något sådant mot hö heller. Vilken typ av nät/påse är bäst till höet (inne resp. ute) och vad kan jag göra för att underhålla honom i hagen + boxen? Har lagt in grenar till honom i hagen som han pysslar med ibland, och i boxen har jag hängt upp en gammal nylon-flyveil, den bryr han sig dock inte om.

Jag tror att han hade mått betydligt bättre av att få sällskap i hagen, men jag är väldigt osäker på om jag vågar släppa ihop honom med någon igen efter sparkskadorna. Han är väldigt snäll med andra hästar (dock ranghög), men är otroligt lekfull och hans envetna lekinviter driver dom andra till vansinne :p Det alternativet som skulle finnas till sällskap är fölungen som ska säras från sin mamma, han skulle troligen inte bli sur för lekinviterna, men risken är att lekarna blir allt för vilda. Alternativt att min häst inte uppskattar fölungens dåliga sociala kompetens ;) Tankar?

Övriga tankar och åsikter om saker jag kan göra för att få min häst att trivas så bra som möjligt? Jag står på kö till en boxplats i ett nytt stall, där rutinerna troligen passar mig och min häst bättre, men det kan dröja innan någon box blir ledig där och jag är inte först i kön.
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Jag tror att du är inne på rätt linje. Min häst blir också deppig och aggressiv av att gå själv i hage och lite utevistelse, så jag bytte stall i våras. Innan dess underhöll jag med grenar, bollar osv. Slowfeedingnät är inte så dumt.

Annars funderar jag på, kan du tömköra? Det är ju jättebra och funkar även om du skulle få en period där du inte har passande sadel.

Och halvhalstäcken brukar funka bra för att undvika mankskav.
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Vad tråkigt.

tänk bara på att fölungen som knappast "leker" på samma villkor oxå kan bli skadad, men för livet. Jag skulle hellre ta stoet.

Som lady vip skrev halvhals med glatt nylonfoder o ett rymligt täcke o endast ett.

hoppas att det reder sig. Trist är det.....
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Tänkte även på fölungen när jag skrev att lekarna kunde bli allt för vilda, så jag känner mig väldigt osäker inför det alternativet..

Stoet är tyvärr inget alternativ då det dels var henne han gick med innan (när han blev sparkad) och dessutom kommer hon inte att vara kvar här efter att fölungen är avvand (därav den lediga boxen som blir också).

Har klurat fram och tillbaka på möjliga lösningar, men just det där med sällskap i hagen blir den svåraste biten.


lady_vip - Tack för ditt svar! Min tömkörningsförmåga är ytterst begränsad, och just på denna hästen vågar jag inte bara prova utan att någon kunnig person är med. Han är aldrig tömkörd, och blir ett vilddjur i lina ;) Däremot har jag bestämt mig för att ta hjälp av någon duktig person som får lära hästen först, och sedan matte. Vill bara att han ska komma igång lite först så att vi har bättre förutsättningar att jobba ordentligt med honom :) Men får jag det gjort så har jag ju en lösning ifall liknande situationer uppstår i framtiden i alla fall :)
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Kolla i din närhet om det finns någon som har kurser, min häst har också varit svår och jobbig att tömköra, men när vi var på kurs genomskådade den tjejen min häst direkt och plötsligt hade jag en väldigt trevlig häst på lina:)

Dessutom är det ju inte dumt med nåt nytt för er båda.
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Är täcket för trångt eller för stort iom att det har börjat skava? Du kan lägga en mjuk padd under täcket och vika den över manken som tillfällig lösning. Dom här är bra
408-4-longclassicbrown.jpg


Sen tror ja absolut att du ska försöka ordna sällskap i hagen till din häst, att gå ensam kan nog få dom flesta hästar att bli på dåligt humör, speciellt när det handlar om så lite hagtid.
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Ang täcke så är Hööks Termomaster Premium Tornado helt oslagbara när det gäller att få bort tryck på manken och även nedre delen av mankammen, det är uppbyggt med någon form av skumgummi på båda sidorna i översta delen så att det bildas en kanal över manke/mankam, helt suveräna täcke faktiskt som jag har till flera av mina speciellt då till en som just fick skav både på manken och dessutom alltid skavde bort all man nertill då hon har så högställd halsansättning att det inte funkar med något annat täcke. Neoprenen runt halsen på de täckena är dessutom skitsmart det gör att de aldrig stramar utan är helt elastiskt.
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Täcket är perfekt i storlek, så det är troligen passformen som inte stämmer till honom.

Gylle - Tack för tipset, ska kolla in det täcket! :D
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Har tittat på det nu och det låter ju suveränt! Men hur är det i storlekarna? Han ligger normalt sett mellan 145 och 155, i HW's täcken har han 145 men i de flesta andra märken får han ha 155. Vad borde jag ta?
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Om två hästar reagerar negativt i hörnboxen så tycker jag att man bör kolla upp om det är något fel där. Kan vara någon jordning eller så som blir fel, hästar är sjukt känsliga för sånt.

Angående täcke så (bortsett från att försöka hitta något som kanske passar bättre) tänker jag att jag vill ha minst två olika, som man byter mellan, så trycker de åtminstone på olika ställen.
Om du vill fixa stoppning i befintligt täcke, sy då fast stoppning på vardera sida om manken, så att det bildas en kanal. Bara en extra padd kommer inte att hjälpa särskilt mycket.
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Ganska normala, rymliga i bogen om det är det som gör att han behöver gå upp i storlek. Svårt att säga när man inte vet hur hästen ser ut, iofs tycker jag inte det gör så mkt om de är stora de sitter bra ändå, hittade mina första på rea och alla mina har egentligen 155 men chansade då det bara fanns två 155 och tog ett 165 också och det funkar bra har bara knäppt in det på innersta fram så tänker man inte ens på att det är lite långt bak.
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Det är främst på längden det kan bli för litet med 145, även om han har rätt rejäl bog också. Men då passar det nog bäst med 155 :)

Skuggi - Jag har också tyckt att det måste vara NÅGOT när båda hästarna reagerar, men min stallägare är inte den enklaste att diskutera med - så jag nöjer mig om jag bara får en ny box :angel: Å andra sidan har där stått hästar i hörnboxen innan som har trivts bra. Å tredje sidan är både min häst och den som han fick byta med (som inte åt) väldigt känsliga individer, vilket inte dom förra hästarna som bott där varit. Kan säkert vara något!

Jätte tacksam för alla tips och tankar!

(ang. täcke så köper jag nytt istället för att hålla på att försöka fixa med hans andra, när det finns bättre alternativ. Så ni kan glömma min tanke om att mecka med paddar och sånt ;))
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

hej!
gud vilken otur ni haft :(
ett starkt tips är att köpa slow feeding nät... eller slow feeding net som d eg heter. d är små små hål så maten räcker längre (hö)
detta vore ett alternativ till boxen..
finns ju även lekbollar till hästar i olika storlekar. kanske vore nå?

önskar er all lycka

mvh
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Om två hästar reagerar negativt i hörnboxen så tycker jag att man bör kolla upp om det är något fel där. Kan vara någon jordning eller så som blir fel, hästar är sjukt känsliga för sånt.

I vårt stall så hade just två olika hästar reagerat på en viss box (där min ena står nu). Den fick en "spökutdrivare" kolla på och sen vart det lugnt:p. Helt otroligt egentligen:D! Spöken eller ej, så är jag inne på samma som dig att det är något med just den boxen som är problemet.

TS. Jag skulle inte släppt ihop hästen med någon ny kompis. Så roligt är det inte med sparkar och om hästen åtminstone kan ha kontakt med andra hästar över staketet får den lite flockkänsla.

För stimulering tycker jag liksom Lady Vip att du ska gå en tömkörningskurs! Kul och nyttigt:). Gå sen promenader och pyssla så att pålle får lite mental stimulans. Trickträning är ju också populärt.
 
Sv: Hur gör jag tillvaron för min häst så dräglig som möjligt?

Enklast är ju egentligen att ta ett sånt där bogskavsskydd och sy på en kudde av skumgummi över manken :)

Då behöver man inte investera i nya täcken.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 019
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp