Bukefalos 28 år!

Extremt nervös häst, tips?

castle_bar

Trådstartare
Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i hanteringen inför "utflykten"! Han blir så vansinnigt nervös, eller förväntansfull, jag vet inte... Grejen är att han står och skakar som bara den, bajsar full hela stallgången, stegrar sig, dansar fram och tillbaka och försöker till och med att slänga sig ned på stallgolvet när han inser att vi ska ut och åka. Det är som om att det inte går fort nog, för sedan när jag ska lasta honom så fullkomligen springer han på helt själv. Jag har lärt honom att gå på själv eftersom jag ofta får åka ensam på träning och tävling med honom och det är verkligen inga problem, han går jättegärna på transporten men det är jättejobbigt med den här hysterin han håller på med innan han får komma ut och bli lastad.

Han är en fullblodskorsning, valack, på 7 år. Han är uppfödd här hemma och jag har "haft honom i händerna" ända sedan den dagen han föddes. Vi känner alltså varandra utan och innan och han litar verkligen på mig, så länge jag står och borstar honom och gör i ordning honom nöjer han sig med att "bara" bajsa mycket och stå och skaka. Men det räcker med att jag går och hämtar en ny borste, alltså bara några meter ifrån honom (han ser mig precis hela tiden) eller går in i sadelkammaren som också är precis bredvid honom för att hämta något, så blir han helt galen och försöker slänga sig på golvet, stegra sig m.m. Jag pratar med honom hela tiden men det hjälper inte. Han är väldigt stor (180 cm i mankhöjd) och det gör inte saken bättre, känns inte bra alls att ha en sån stor häst som lever vilde på stallgången!

Att ha andra hästar inne samtidigt hjälper inte. Han blir lika galen ändå så fort jag går en meter ifrån honom. Och som sagt, även om jag grejar med honom hela tiden så är han väldigt nervös, eller vad det nu är. Massor massor massor av bajs och ett väldigt skakande. Sedan när han har lastats och kommit fram på tävlingen är det inga problem alls, visst, han är ganska så tittig ibland men det är absolut inget större problem utan det är bara sån han är - men det här han håller på med innan avfärd känns inte alls bra och jag har ingen aning om hur jag ska träna bort det? Gör jag i ordning honom inne i boxen är han liite lugnare, men det är ändå ett himla pådrag. Jag är rädd att han ska skada sig själv och jag tror även att detta tar oerhört mycket på hans krafter. Han brukar alltid vara "slut" i huvudet under dagens andra klass och jag tror att det beror mycket på det hysteriska utbrott han utövar på morgonen. Att han bajsar så mycket måste ju innebära att han blir av med massor av vätska också.

Finns det några tips på vad jag kan göra åt det här? Jag är själv väldigt lugn inför tävling, ser det mest som en rolig grej, och vi är ute och åker ofta. En dag i veckan åker vi på träning och nu i vår har vi tävlat varannan/varje helg. Det är samma hysteri varje gång. Jag har försökt "lura" honom så mycket jag kan och nästan inte göra i ordning honom alls hemma utan bara lasta rakt på honom och fixa i ordning allt på plats - det känns dock inte som en riktigt bra lösning för det är ju bökigt att fixa hästen tävlingsfin på plats när man åker ut ensam. Det hade ju varit kul att kunna knoppa inför dressyrtävling också, det fungerar inte så som han håller på idag. Tror ni att det kan bli bättre, eller kommer han alltid att vara sån här tro? Han kanske inte VILL åka ut på träningar och tävlingar? Fast borde han inte protestera mot att bli lastad då, och protestera på tävlingsplatsen?
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

Tycker det låter som han gärna vill ut och åka och tycker det är roligt att komma iväg, samtidigt som han tycker det är väldigt spännande och läskigt. Tänk känslan av att åka Lisebergsbanan, det är nog så han känner sig när han står där i gången. Han är så spänd och uppstressad inför vad som skall hända att han inte riktigt vet vart han ska ta vägen. Massa känslor på en gång! :)

Såhär skulle jag göra:
-Lämna honom inte ensam på gången (tillsvidare). Se till att ha alla grejer du behöver innan du tar ut honom. Han behöver ha dig där för att inte nerverna skall ta överhand.
-Ta på transportutrustningen, lasta och kör en liten sväng och så hem igen=att åka nånstans är inte alltid jättespännande och läskigt och inte något han måste stressa så inför.
-Om du har tid, åk och hälsa på i kompisars stall, ridskolan osv så han får komma iväg ofta utan att ha press på sig om att prestera något. Led honom runt tills han är lugn och åk hem igen. När det går bra så kanske du kan få rida ett pass på deras bana/ridhus också.
-Se till att få i honom mkt vätska, servera tex betforvatten innan du gör honom i ordning och efter att du kommit hem.
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

*kl* (minns inte vilken knapp jag tryckte på..)
Håller med, se till att det lika gärna kan bli ganska tråkigt eller inget alls. Typ knoppa och gör honom fin, och sen släpp ut i hagen, eller rid ett tråkigt pass(vad han nu tycker är lite trist). Tills han lär sig att det är inte säkert att det finns behov att tagga upp jämt.

Det finns något som kallas "räddningsdroppar" minns inte tillverkare och vet inte om det är någon karens eller så. Men du kan ju kolla upp det och isf kanske testa och se om det kan ta ner honom lite.

Jag håller även med om att det låter både besvärligt och potentiellt farligt att han håller på sådär.
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

Har du testat att longera lite innan, brukade göra det med min nuvarande när han var yngre, precis innan vi lastade och åkte på träning tex. Då lugnade han ner sig och slappnade av bättre. Eller ta en promenad kanske? Dropparna som nån tipsade om gissar jag att det är karens på.
Knoppa kanske man kan göra kvällen innan, eller bara fläta och sen rulla upp på morgonen :)
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

Kamomill hade jag gett med tanke på magen. Linfröolja ska ju oxå rätt bra.

Du känner ju honom. Jättebra att du är lugn. Massage regelbundet speciellt på lättsressade individer. Gå nån kurs för husbehov.

Om hästen är hyperstressad gör jag ingenting bara väntar ut. Berömmer såfort jag märker lite tendens till avslappning. Snackar lite med dem. Lite hummande typ. Beröring. Sen kan man fortsätta med vad det nu var som var tänkt att göras. Ingen ide att kräva en massa om hästen är jättestressad och absolut inte själv bli stressad. Bara som vanligt. märker ju direkt på hästarna om jag nån gång är stressad. Därför undviker jag stress. Tidspress är en sak med stress är bara jobbigt.

Knoppa kan du väl även göra bara du ska till skogen ;). Han lär ju bli förvånad över att bli tävlingsfin bara helt plötsligt utan att åka nån stans. Hade ju vart kul att testa om inte annat.
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

Bachs blomstermedel är det du tänker på, och det heter Rescue Remedy. Men det är inte menat att användas rutinmässigt, RR är för akuta situationer där det inte finns tid att blanda ett individspecifikt medel.

Jag har jobbat med medlen i många år och väljer man rätt så fungerar de väldigt bra, milt och biverkningsfritt. Finns många som använder det vid tävling men eg är det inte tillåtet...

Men det kan såklart vara till hjälp alla andra ggr TS skall lasta och göra honom tryggare och lugnare i situationen så att han inte blir blockerad pga stress. Rek isf att kontakta någon som jobbar med det för att få rätt kombination. EC finns ju i ditt område. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt nervös häst, tips?

Nu för tiden är allt som har lugnande egenskaper eller påstås ha det omfattat av 96 timmars karens regeln så kamomill kan man inte ge en tävlingshäst.
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

Ååh vilken bra liknelse med Lisebergsbanan! Det känns som att det är precis så han upplever det!

Tack för många bra tips allihopa!! Longering och promenader har tyvärr inte hjälpt men jag ska absolut göra i ordning honom som jag gör inför tävling och träning och sedan bara åka en pyttesväng, eller typ bara gå förbi transporten, hoppa upp och rida hemma istället. Jag har hela tiden tänkt att det måste släppa ju mer jag åker ut på träning och tävling med honom så att han vänjer sig, men det klart att det bara blir ännu mer spännande för honom om det blir träning/tävling VARJE gång som han tycker är så kul. Hoppas att detta kommer att hjälpa! :) Tar fortfarande gärna emot fler tips och synvinklar!
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

Jo, jag gör i ordning honom så mycket jag kan dagen innan. Men jag måste ju ändå borsta av honom spånet fixa lite innan han lastas på morgonen. Det räcker för att han ska hinna bli "tokig"! ;) Jag har provat att knoppa dagen innan men de sitter tyvärr inte kvar, inga problem alls med min andra häst men den här hästen tycker väldigt mycket om att vältra sig i spånet i sin box och även om knopparna skulle hålla så skulle de vara smockfulla med spån! :D

Ganska ofta är det tävlingar lite senare på förmiddagen eller till och med på eftermiddagen här. Idag var det till exempel ponny på förmiddagen och häst på eftermiddagen. Då får han såklart gå ut i hagen innan och då måste jag göra i ordning honom innan lastning eftersom han oftast har hunnit rulla sig. :)
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

Va är det sant :O hade ingen aning. Märkligt att man inte ens får ge kamomill. 90 dagars karens är ju överdrivet. Då vet jag fler som felar. Som elitspringare (människa) så är det väl ingen karens på kamomill eller?
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

När jag tänker efter så har jag hört om detta men trodde det var bara för att skrämmas. Men Justus ser man på energihöjande då? Finns det nån bra sida att läsa om detta mer ingående vilka medel man får ge och inte och förklaring till varför? Jag hittar ingen komplett lista.
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

Formuleringen ärganska luddig och svepande, ungefär såhär om jag minns rätt: Allt som kan påverka eller kan tänkas påverka hästens prestation eller temperament har 96 timmars karens. Vilket betyder att tex homeopati fått 96 h karens.

Men det finns ju ingen chans att åka fast i dopingkontroll för homeopatmedel eller akupunktur så tror eg att ingen bryr sig om det. Örter kan riskera ge utslag.
 
Sv: Extremt nervös häst, tips?

*kl*

Min hovis berättade om en salva som man smörjer mellan näsborrarna på hästen som ska vara helt fria från karrens och enligt honom har detta funkat utmärkt tom så bra att vår hästklinik börjat med det. Man ska smörja det 30 min innan för bäst effekt.

tyvärr kommer jag inte ihåg namnet men det var ett jättekrångligt namn kanske någon här som vet?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 170
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 513
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
935
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp