Arrangera tävling - hur får man folk att anmäla i tid(utbruten ur Dressyrsnackis 21)

Bukefalos 30 år!

settis

Trådstartare
Appråpå tävling

Som vi alla vet är ju trenden att man gärna anmäler sent och tar en efteranmälansavgift för att det är billigare att veta att man kommer till start än anmäla i god tid och kanske avanmäla av orsak som inte ger återbetalning

Detta ställer ju till det för arrangörer i planering

Så har pratat med lite kompisar som oxå ordnar tävlingar om att man bör kunna få lägga till en extra efteranmälningsavgift 3-5 dagar före tävling för att folk ska anmäla i mer god tid än att vänta in i det sista.

Så tex ord anmälan kostar 350kr, efteranmälan 1 kostar 50kr och sen efteranmälan 2 kostar ytterligare 50kr

Vad tror ni? Skulle en sån här sak göra att man anmäler i mer god tid?

Appråpå tävling

Som vi alla vet är ju trenden att man gärna anmäler sent och tar en efteranmälansavgift för att det är billigare att veta att man kommer till start än anmäla i god tid och kanske avanmäla av orsak som inte ger återbetalning

Detta ställer ju till det för arrangörer i planering

Så har pratat med lite kompisar som oxå ordnar tävlingar om att man bör kunna få lägga till en extra efteranmälningsavgift 3-5 dagar före tävling för att folk ska anmäla i mer god tid än att vänta in i det sista.

Så tex ord anmälan kostar 350kr, efteranmälan 1 kostar 50kr och sen efteranmälan 2 kostar ytterligare 50kr

Vad tror ni? Skulle en sån här sak göra att man anmäler i mer god tid?
Jag tycker att man kan återinföra start- och anmälningsavgift. Som exempel om arrangören tar 150 kr i anmälningsavgift, 150 kr i startavgift och dubbel anmälningsavgift för efteranmälda. Anmäler du i tid men inte kommer till start så har du förlorat 150 kr. Anmäler du i tid och kommer till start kostar det 150+150=300 kr. Anmäler du inte i tid men startar så kostar det 2×150+150=450 kr. Sen kan man ju laborera friskt med hur mycket man vill ha i anmälnings-, start- och efteranmälningsavgift på olika tävlingar. :)

Mvh,
Lady_S

Jag tycker att man kan återinföra start- och anmälningsavgift. Som exempel om arrangören tar 150 kr i anmälningsavgift, 150 kr i startavgift och dubbel anmälningsavgift för efteranmälda. Anmäler du i tid men inte kommer till start så har du förlorat 150 kr. Anmäler du i tid och kommer till start kostar det 150+150=300 kr. Anmäler du inte i tid men startar så kostar det 2×150+150=450 kr. Sen kan man ju laborera friskt med hur mycket man vill ha i anmälnings-, start- och efteranmälningsavgift på olika tävlingar. :)

Mvh,
Lady_S

Det tycker jag faktiskt inte är en speciellt bra idé ur arrangörsynpunkt som läget ser ut i dag 😊

För att det är en för stor ekonomisk risk om många inte dyker upp på tävlingsdagen. Du har ju fortfarande kostnaderna på ekipagen samt arbetet inför under och efter tävlingen
Det kan arrangörerna reglera själva genom att göra anmälningsavgiften större och startavgiften lägre. Det var det jag menade med att laborera.

Mvh,
Lady_S

Det kan arrangörerna reglera själva genom att göra anmälningsavgiften större och startavgiften lägre. Det var det jag menade med att laborera.

Du kommer som arrangör behöva ta en ganska hög anmälningsavgift i så fall så ser inte vad poängen blir eller hur det ska lösa att man börjar anmäla mer i tid 😊

Mvh,
Lady_S
Det hade jag glömt, så var det ju på 90-talet (och då anmälde man i blindo, visste inte hur många andra som skulle komma eller vilka konkurrenterna var förrän man var på plats och fick se startlistorna)

Vet man att orsaken till sena anmälningar är just det ekonomiska?
Gör ni som tävlar (här på dressyrsnack) så?

Jag är ju ett så fyrkantigt planeringsfreak så jag gör fortfarande som för 20 år sedan och anmäler helst när anmälan öppnar… man kan ju återta anmälningarna enkelt innan betaldagen på de flesta tävlingar. Är det betalning vid anmälan kanske jag är mer försiktig men har jag tänkt tävla har jag redan behövt söka ledigt den helgen och lagt skoning och träningar och annat runt det för att passa så jag brukar oftast veta redan i februari då tävlingsplaneringen är klar vilka tävlingar jag ska rida.

Jag är ju ett så fyrkantigt planeringsfreak så jag gör fortfarande som för 20 år sedan och anmäler helst när anmälan öppnar… man kan ju återta anmälningarna enkelt innan betaldagen på de flesta tävlingar. Är det betalning vid anmälan kanske jag är mer försiktig men har jag tänkt tävla har jag redan behövt söka ledigt den helgen och lagt skoning och träningar och annat runt det för att passa så jag brukar oftast veta redan i februari då tävlingsplaneringen är klar vilka tävlingar jag ska rida.
Jag anmäler oftast så snart jag kan. Sätter larm på när det måste betalas och så bestämmer vi slutgiltigt då.

Det svar jag fått när man frågar runt är att man tycker det är billigare att betala 50kr extra i efteranmälan och veta att man kommer till start än att behöva avanmäla in i det sista och förlora hela summan om man inte har möjlighet till intyg.

Håller med, man kan ju alltid återta sin anmälan före dragningen av pengar men på något vis vill folk vänta in i det sista

I dressyren verkar det ibland funka så att alla ligger och lurpassar på varandra, för de vill inte anmäla om det inte blir en vettig klass och man ser inte om det är en vettig klass förrän andra har anmält... I WE är det tvärt om, där händer det alltsom oftast att det blir fullt och vi i klubben har en grupp där vi påminner varandra när anmälan öppnar.

För att det är en för stor ekonomisk risk om många inte dyker upp på tävlingsdagen. Du har ju fortfarande kostnaderna på ekipagen samt arbetet inför under och efter tävlingen
Våran klubb tog bort efteranmälningavgiften. Det rasslade till och anmälningarna gick från 38 till 79. Vi har ingen dyr anmälningsavgift för vi vill ha starter. Liten klubb som blev av med pengar som en tidigare kassör har förskingrat. Nu gör vi allt för att hålla oss på fötter. Vi samarbetar med en annan Liten klubb som bidrar med domare, överdomare, banbyggare samt tidtagning. Vi står för anläggning och material. På Våran förra tävling hade cirka 40starter men vi gick trots allt lite plus. Och för oss är varje öre som vi får in jätteviktigt. Och med tanke på hur få starter det är på tävlingarna nu för tiden så måste vi ju göra något som lockar. Och det verkar ju ändå funka när man sänker priser

Det hade jag glömt, så var det ju på 90-talet (och då anmälde man i blindo, visste inte hur många andra som skulle komma eller vilka konkurrenterna var förrän man var på plats och fick se startlistorna)

Och visst fick man ringa arrangören dagen innan och startanmäla i dressyr? Samt att det inte va fasta starttider?

Tävlade hoppning på 90 talet men vill minnas att det va så man gjorde då 😅

Våran klubb tog bort efteranmälningavgiften. Det rasslade till och anmälningarna gick från 38 till 79. Vi har ingen dyr anmälningsavgift för vi vill ha starter. Liten klubb som blev av med pengar som en tidigare kassör har förskingrat. Nu gör vi allt för att hålla oss på fötter. Vi samarbetar med en annan Liten klubb som bidrar med domare, överdomare, banbyggare samt tidtagning. Vi står för anläggning och material. På Våran förra tävling hade cirka 40starter men vi gick trots allt lite plus. Och för oss är varje öre som vi får in jätteviktigt. Och med tanke på hur få starter det är på tävlingarna nu för tiden så måste vi ju göra något som lockar. Och det verkar ju ändå funka när man sänker priser

Jag tycker ni gör fel som tar bort efteranmälsavgiften och jag är ganska övertygad om att ni hade fått fler starter ändå ju närmare tävlingen ni kom. Vi hade 48 efteranmälda efter att jag la ut startlistan på vår vårtävling fast vi hade efteranmälan.

Trenden är samma på hopptävling, man vill vänta med att anmäla in i det sista och betalar hellre lite extra. Vet en arrangör som fick in över 200 efteranmälda på sin hopptävling sista veckan och det genererade 10,000 extra, detta va i sommar.

Och visst fick man ringa arrangören dagen innan och startanmäla i dressyr? Samt att det inte va fasta starttider?

Tävlade hoppning på 90 talet men vill minnas att det va så man gjorde då 😅

Precis, man ringde och startanmälde och fick veta att man hade startnummer 17 i LB och att det var 9 starter i LC.
Starttiden försökte man sen räkna ut, men man hade ju inte koll på pauser för prisutdelning eller hur snabb eller långsam domaren och in-/utsläpp var 😅

I dressyren verkar det ibland funka så att alla ligger och lurpassar på varandra, för de vill inte anmäla om det inte blir en vettig klass och man ser inte om det är en vettig klass förrän andra har anmält...
Jag undrar lite om det skulle göra skillnad om man fick anmäla sig anonymt?
I dressyren inbillar jag mig ibland att man inte vill ”skylta” med att anmäla sig för det är pinsamt att avanmäla sig pga ofräsch häst eller dålig känsla, plus att det kan vara jobbigt att anmäla till debut i en svårare klass för att man får för sig att andra kollar vad man tänkt göra (och går in och kikar på ens tidigare resultat när de ser vilka som anmält sig, och kanske undviker anmäla sig till klasser där man inte har chans på rosetterna?)

Inte en susning om det ligger nåt i det, men det vore väl egentligen enkelt att dölja vilka som anmäler sig i TDB (förutom för arrangören såklart) så det bara står antal anmälda?

Precis, man ringde och startanmälde och fick veta att man hade startnummer 17 i LB och att det var 9 starter i LC.
Starttiden försökte man sen räkna ut, men man hade ju inte koll på pauser för prisutdelning eller hur snabb eller långsam domaren och in-/utsläpp var 😅

Precis, eller hur många som inte tänkt dyka upp 😉

Man fick helt enkelt va i god tid på plats 😅

Tävlade som sagt hoppning på den tiden och var ju tonåring så man va ju beroende av att någon körde men man fick ju räkna med att en hel dag gick om man red två klasser som man ofta gjorde.

Jag undrar lite om det skulle göra skillnad om man fick anmäla sig anonymt?
I dressyren inbillar jag mig ibland att man inte vill ”skylta” med att anmäla sig för det är pinsamt att avanmäla sig pga ofräsch häst eller dålig känsla, plus att det kan vara jobbigt att anmäla till debut i en svårare klass för att man får för sig att andra kollar vad man tänkt göra (och går in och kikar på ens tidigare resultat när de ser vilka som anmält sig, och kanske undviker anmäla sig till klasser där man inte har chans på rosetterna?)

Inte en susning om det ligger nåt i det, men det vore väl egentligen enkelt att dölja vilka som anmäler sig i TDB (förutom för arrangören såklart) så det bara står antal anmälda?

Oj aldrig ens tänkt tanken på dessa saker 🙈 men så kanske det är?

Min egna uppfattning är att det är de som rider på lägre nivå som har mer tyck och tänk än de som är på högre nivå om vad folk väljer för klasser. När jag debuterade Inter A va det faktiskt de på högre nivå som hejade och tyckte det va roligt att jag vågade testa fast piaffen inte sitter medans de som inte ridit så höga klasser inte va lika impade 😅

Jag ser samma hos mina elever som tävlar ponnyhoppnining. Man anmäler sig i sista sekunden, ofta bara dagen innan, om man ska tävla. Ofta har de dock pratat och siktat på tävlingen i flera veckor. Och ser i vårat distrikt (Mitt svenska) att flera hopptävlingar har haft väldigt lite anmälda när anmälningstiden gått ut men sen ändå blir fulla klasser. Så det verkar vara så man gör numera

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka