Alltså jag har av olika skäl läst typ allt man kan komma över på nätet i form av reseberättelser från Rosa buss-resor och för mig låter det hela väldigt gräsligt. Särskilt resorna till Afrika, som jag läst mest om. Det resenärerna själva beskrivit (även de som gillar upplägget och resorna) är bla hur de är typ 60 skandinaver på en och samma resa. När de stannar så liksom väller de allihopa ur bussarna, vilket ju skapar en viss atmosfär överallt där de drar fram. Alla säger att man i princip bara umgås med de andra på bussen, att medresenärerna "gör" resan, vilket ju gör att den största upplevelsen blir skandinaviska medresenärer - när man är i Afrika (!!) för att uppleva saker. Det festas sjukt mycket på bussarna och hookas upp. Så pass att begreppet "Rosa buss-bebisarna" myntats. Det är otroligt långa kördagar och späckade program - stora delar av resan blir liksom BUSS snarare än att uppleva landet där man är. Flera som rest med dem har klagat över samma sak - att när de fått nåt bra tips på restaurang att gå till för att se nåt nytt så har resten av bussen hört samma tips, varför de återigen sitter fast med samma skandinaviska gäng på nån liten restaurang som nu är full av bussgänget.
Jag ser framför mig en massa svenskar på en buss som gör nån form av värsta sortens busscharter, med "pinkfest" istället för grisfest. Som sitter och krökar utanför sin buss på nån bushcamping, fotar afrikaner på dagarna och klagar över höga priser. För mig är alltså inte bekymret att det skulle vara obekvämt att sova på en buss utan snarare i princip allting annat.
Jag har för övrigt stött på Rosa bussarna på några hostels i Östafrika och den stämningen som dessa bussgäng drar med sig är inte så himla trevlig, långt värre än bussgäng från andra overlandföretag.
Obs alltså att jag inte säger att TS ska avstå från Rosa Bussarna - bara att det nog är bra att läsa reseberättelser innan, joina deras grupp på Facebook etc, för att få en känsla av vilken typ av resa det är. Så hon inte blir besviken

.