Bukefalos 28 år!

arrendator

M

Midi

Jag undrar hur det går till rent ekonomiskt när man är arrendator på ex en ridskola. Hur går det till? Behöver man slänga in en summa pengar i ridskolan för köp av hästar etc? Eller finns det en kassa som kommunen/klubben har?
Hur gör man med allt annat som har med ekonomi att göra, ex personal osv.
Alltså man ska börja från skratch, kanske har ett litet elevunderlag men inget mer (alltså inga hästar osv).
 
Sv: arrendator

De fall jag känner till med "arrende" på ridskolor, så är det bara själva anläggningen som ingår i arrendet. Hästarna står arrendatorn för helt själv. Annars så brukar klubben stå för allt och då är det inte fråga om arrende utan om att jobba som ridhuschef för klubben.
 
Sv: arrendator

Okej, så det är som ett eget företag då alltså? Men hur går man med vinst då om man köper in alla hästar själv? Lånar man ut de till verksamheten då?
 
Sv: arrendator

Okej, så det är som ett eget företag då alltså? Men hur går man med vinst då om man köper in alla hästar själv? Lånar man ut de till verksamheten då?

Man går med vinst precis som all annan verksamhet genom att de inkomster man får in är högre än de utgifter man har. Så antingen har man ett startkapital från början som täcker upp hästinköpen helt och hästarna hör då till rörelsen. Eller om inte ens kapital räcker så lånar man och räknar med avgifterna till lånet när man sedan räknar ut hur mycket en ridlektion ska kosta. Man kan ju om har tur kanske hitta hästar på foder som man kan använda. Är ridskolan så stor att man ska ha anställda så får man ju räkna in även deras löner. Det är med andra ord som vilket företag som helst.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 292
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 354
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 350
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp