Arrende - Äganderätt?

T

Tuva-Li

Vi håller på att kika efter eget ställe så smått, och ska kika på en gård nu i veckan. I beskrivningen av gården så står det
"Till fastighetens egna hagar hör en beteshage om ca 1 ha. med ca 28 år kvar på arrendet - arrendefritt. (Äganderätt)"

Vad innebär äganderätt i detta fallet? Arrende innebär väl att man "hyr" marken, och då förstår jag inte riktigt var ägandet kommer in. Brukar man den som om man äger den...?

*noll koll*
 
Sv: Arrende - Äganderätt?

Det är inte så att beteshagen är utarrenderad och att fastigheten får tillbaka den om 28 år? (Gissar bara nu.)
 
Sv: Arrende - Äganderätt?

Marken arrenderas av de som äger fastigheten som vi ska kika på.

Det är väl det vanligaste, som du skriver, om man inte förlänger arrendetiden. Att "ägarna" får tillbaka marken menar jag, de hyr ju bara ut den.
Väl..?

Hmm... Klurigt.
 
Sv: Arrende - Äganderätt?

Kan vara så att marken är såld från den fastighet ni ska titta på och att man i samband med försäljningen fått ett långtids arrende som gör att man har kvar "äganderätten" (läs brukanderätten) i X antal år utan avgift och att det då är 28 år kvar på det avtalet. Arrende lagstiftningen är väldigt speciell och det behövs riktiga speciallister för att reda ut den. Så om ni nu är riktiga spekulanter på fastigheten ta kontakt med t ex LRF:s jurister och få reda på vad som verkligen gäller.
 
Sv: Arrende - Äganderätt?

Hör med inblandad mäklare, det är en av många saker de håller reda på. Mäklaren är skyldig att kontrollera rättigheter som belastar fastigheten (servitut, inteckningar m.m.) FML 17§. Men inte ut över det som finns i fastighetsregistrets inskrivningsdel. Det som inte står där, vilket kan vara en hel del, måste säljaren meddela mäklaren som också frågar säljaren om detta i det frågeformulär gällande fastigheten som denne ska skriva.
När det gäller arrende är det en nyttjanderätt inte äganderätt, samma regler som med hyresrätt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 102
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 306
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 799
Senast: fejko
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 292
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp