Arrrghhh! "Vän" kör över min tärna inför min möhippa

Jag vill inte bjuda människor jag inte gillar, jag umgås inte heller med dem. När jag gifte mig bjöd jag inte ett par vi umgås med i bekantskapskretsen. De bjöd inte oss heller på sitt stora bröllop. Ingen bit deal för någon av oss, vi förstår båda varför. Vi är ju vuxna människor allihopa och kan begripa saker och ting.

Ja exakt, så då var det väl inget konstigt med det, var det? Vi bjöd inte alla vi känner.
 
Så jag upprepar mig igen, om du inte umgås med en person, varför skulle du bjuda personen? Jag har ju hela tiden pratat om grupper som man umgås med och inte fiender. Du umgås med en grupp tjejer, ni går på bio, äter middag, hittar på kul. Men du tycker att en av dem är en energitjuv som du inte vill ha på bröllopet, för det är Din dag. Det är kanske inte så snällt. Eller farbror Åke som du ser varannan jul, du bjuder hela släkten som är där samtidigt hemma hos pappa men inte farbror Åke som dricker lite mycket (och nu menar jag inte Bukefalos mycket där han agar små barn och sätter eld på huset och riskerar ha ihjäl övriga gäster, utan bara pinsamt mycket).
Ok
Jag uppfattade de som om du tyckte att man var skyldig att bjuda folk om man var släkt.
Då är vi överens.
 
Ok
Jag uppfattade de som om du tyckte att man var skyldig att bjuda folk om man var släkt.
Då är vi överens.

Nej man måste definitivt inte bjuda folk som är släkt tycker jag, det finns ju hemska släktingar som man aldrig umgås med. Det är väl bara att kapa alla kusiner och tanter man inte umgås med. Men om man regelbundet umgås med tio släktingar så är det väl inte så himla snällt att bjuda nio av dem. (och om svärmor blir jätteledsen om man inte bjuder hennes bror, som man umgås med, bara för att han tar ett par glas för mycket, så kan man väl? oddsen är goda att man inte ens kommer att se honom innan någon skickar hem honom i taxi. Men om han brukar vråla, kalla folk vid könsord i tal han envisas med att hålla och kasta flaskor och skada folk begriper väl både han och svärmor att det inte fungerar.)
 
Nej man måste definitivt inte bjuda folk som är släkt tycker jag, det finns ju hemska släktingar som man aldrig umgås med. Det är väl bara att kapa alla kusiner och tanter man inte umgås med. Men om man regelbundet umgås med tio släktingar så är det väl inte så himla snällt att bjuda nio av dem. (och om svärmor blir jätteledsen om man inte bjuder hennes bror, som man umgås med, bara för att han tar ett par glas för mycket, så kan man väl? oddsen är goda att man inte ens kommer att se honom innan någon skickar hem honom i taxi. Men om han brukar vråla, kalla folk vid könsord i tal han envisas med att hålla och kasta flaskor och skada folk begriper väl både han och svärmor att det inte fungerar.)
Jag ser fortfarande inte varför brodern ska komma. Att denne dricker lite mycket är väl anledning nog att låta bli att bjuda in? Man vill kanske inte ha personer som har sådana tendenser på en fest där man serverar alkohol?
 
Jag ser fortfarande inte varför brodern ska komma. Att denne dricker lite mycket är väl anledning nog att låta bli att bjuda in? Man vill kanske inte ha personer som har sådana tendenser på en fest där man serverar alkohol?
I så fall får han väl tacka nej själv. Rent moraliskt skulle han väl kunna dricka hemma om han var kvar där så det är inte som att festen sänker saken.
 
Senast ändrad:
I så fall får han väl tacka nej själv. Rent moraliskt skulle han väl kunna dricka hemma om han var kvar där så det är inte som att festen sänker saken.

Personen kanske inte har vett att tacka nej själv? Vill han skåpsupa hemma så får han väl göra det eftersom inte inte drabbar någon annan än honom själv. Men att riskera att få en väldigt viktig fest förstörd för att prompt bjuda in honom? :confused: Nej tack.
 
Än så länge har jag kommit så här i mitt tanke arbete själv, att min syster kommer vara hjärtligt välkommen på bröllopet, likaså min mamma. Jag vet ändå att dom kan bete sig "utan att kissa på mattan" som någon så perfekt uttryckt sig! Även att jag och min syster inte är så nära som vi varit innan.
Men min mamma älskar jag, men att hon ska kliva in och vara för mer än mig när det handlar om bröllop, bara för att hon har upplevt fler bröllop förr än vad jag gjort, men ändå det är MITT BRÖLLOP!

Och möhippa kommer jag avtacka mig allt vad det kan tänkas vara i alla olika konstellationer! Iaf som det känns i dagsläget, men jag har lovat min andra bästa vän att låta det smälta in, och tänka på det i två veckor innan jag går ut med något.

Den sk "vännen" kommer att avstyras från att komma på bröllopet, skulle människan dyka upp i kyrkan och kanske bete sig i en timme, så visst jag kommer inte kasta ut henne, men hon kommer inte vara välkommen på några av festligheterna efter, och dessa två uppdrag hon fick av mig i höstas att göra på bröllopet kommer att avstyras. Då denna vännen verkligen är en sån som skulle kunna kissa på mattan, bara det är hon som bestämmer vart hon kissar...
 
Min svärmor beklagade sig att vi inte skulle gifta oss i kyrkan (" men ni kan väl i alla fall ha en präst som komplement till vigselförrättaren? Vad ska annars XX säga ?( XX är svärfars troende jobbarkompis, god vän till svärföräldrarna men var inte bjuden på vårat bröllop....). Hon tyckte inte att det skulle bli en riktig vigsel om det inte var en präst med. Hon fick svar på tal av min man- helt enkelt att passar inte upplägget behöver hon inte komma. Vi blir gifta även utan hennes närvaro.

( svärmor kom pā bröllopet. grät genom hela ceremonin och sa att det var den vackradte vigsel hon varit med om. Vad XX tyckte i sin frånvaro vet jag inte;))

Bröllop handlar om brudparet och ja, man får sålla i gästlistan. Jag skulle inte välja bort en av 10 släktingar pga platsbrist- men att välja bort för att man inte trivs med en person/de inte kan uppföra sig tycker jag är helt ok!
 
I så fall får han väl tacka nej själv. Rent moraliskt skulle han väl kunna dricka hemma om han var kvar där så det är inte som att festen sänker saken.
Jag har själv varit på ett bröllop där man bjöd in folk man kanske egentligen inte önskade där för att man "ska". Det var INTE en trevlig fest. Fy jävlar vad osams folk blev. Festen var välarrangerad men de som inte " borde" varit på plats drog igång världens bråk. Inte förrän bråket var i full gång och personen fick höra att han inte var välkommen mer hade han vett att gå. Det är ingenting jag skulle önska på mitt bröllop.
 
Och jag förm in del tycker det blir oerhört mörkligt!
Jämförelsen med den mobbade flickan eller arbetskamraten som man inte gillar - den haltar betänkligt i min värld.

I de exemplen är man sammanfösta i en grupp där man måste ta hänsyn och göra det bästa av situationen. På arbetet är man skyldig att ha en god arbetsrelation med sina arbetskamrater. Något annat vore konstigt.

Men på sin egen fest behöver man inte agera världsförbättrare.

Jag skulle aldrig drömma om att släppa någon över tröskeln hemma som jag inte vill ha i huset.
Jag skulle aldrig ha en gäst som jag inte gillar.
Livet är för kort för att klappa på pissråttor.

Själv gifte jag mig inte förrän min mor dött. Just för att slippa ge henne vetskapen om att jag blivit gift. Småsint - ja. Men för mig var det nödvändigt.

Det finns oändligt många människor jag tycker om. De är välkomna till mig. Men inga andra.
Varför haltar den liknelsen - det handlar om att bjuda en grupp på fest (bröllopp, barnkalas... whatever) och vad är man då för person om man utesluter en ur gruppen? Låt oss bjuda alla klaskamrater utom en. Låt oss bjuda hela tjejgänget utom en. Hela släkten utom en.
 
Varför haltar den liknelsen - det handlar om att bjuda en grupp på fest (bröllopp, barnkalas... whatever) och vad är man då för person om man utesluter en ur gruppen? Låt oss bjuda alla klaskamrater utom en. Låt oss bjuda hela tjejgänget utom en. Hela släkten utom en.

För att tjejgänget och klasskamraterna kan man välja att byta bort. Släkten finns där varesig man vill det eller inte. Ett barnkalas genomförs dessutom varje år medans ett bröllop är (oftast) en tänkt engångsförteelse. Därför haltar den jämförelsen i min mening.
 
Personen kanske inte har vett att tacka nej själv? Vill han skåpsupa hemma så får han väl göra det eftersom inte inte drabbar någon annan än honom själv. Men att riskera att få en väldigt viktig fest förstörd för att prompt bjuda in honom? :confused: Nej tack.

Eh, förstörd? vi gjorde någonting liknande på vårt bröllop. Annan släkting men samma problem. Festen blev inte förstörd, de som satt bredvid blev inte sura utan hade trevligt tills det hade gått lite långt, hen åkte hem i taxi efter halva middagen och vi såg hen inte ens. Hen blev väldigt glad och det hela kändes väldigt lyckat. (man kan ju inte sopa alla sjuka och "lytta" släktingar under mattan som på 1800-talet direkt, ska man lämna släktingen med autism och den med tics hemma också om man har dem, eller den med downs. Känns bättre om folk får välja själva.). Dessutom trodde jag att jag hade skrivit tydligt, men tydligen inte, att en person som faktiskt aktivt förstör, tror jag skrev högljudd eller kastar flaskor el dyl, är en annan sak.
 
Jag har själv varit på ett bröllop där man bjöd in folk man kanske egentligen inte önskade där för att man "ska". Det var INTE en trevlig fest. Fy jävlar vad osams folk blev. Festen var välarrangerad men de som inte " borde" varit på plats drog igång världens bråk. Inte förrän bråket var i full gång och personen fick höra att han inte var välkommen mer hade han vett att gå. Det är ingenting jag skulle önska på mitt bröllop.

Och om du läste min post så skrev jag tydligt att folk som faktiskt bråkar måste man kunna välja bort eftersom de är en fara för övriga gästers fysiska och psykiska hälsa. Dessutom vet de som bråkar varför så det kan inte vara så himla svårt att förstå heller. Som tur är har jag bara en gång varit på fest med "bråk" (drama inte slagsmål) så det är kanske därför det känns som ett avlägset problem (dessutom fick man en känsla av att de var högljudda och överdramatiska hela bunten brr).

Jag stör mig mer på kommentarer som antyder att bara de perfekta, glättiga, mysiga och vackra, dekorativa personerna ska vara välkomna. Nästan som att folk plockade i bekantskapskretsen för att få den fina bakgrunden till sin egen dag då man har rätt att göra andra ledsna för sin egen skull.

Nästan så man får en känsla av att till ett födelsedagskalas, då kan de duga, men inte till mitt vackra bröllop.

När det egentligen handlar om att själv har man en stressig dag, är värdinna men är bunden till att sitta vid ett bord och inte kunna serva gästerna, stressar lite över om allt blev bra och knappt kommer att prata mer än fem minuter med hälften av dem. Varpå man faller i säng, somnar och städar dagen efter. Varmt och mysigt umgänge är mer möhippan för mig.
 
Senast ändrad:
Eh, förstörd? vi gjorde någonting liknande på vårt bröllop. Annan släkting men samma problem. Festen blev inte förstörd, de som satt bredvid blev inte sura utan hade trevligt tills det hade gått lite långt, hen åkte hem i taxi efter halva middagen och vi såg hen inte ens. Hen blev väldigt glad och det hela kändes väldigt lyckat. (man kan ju inte sopa alla sjuka och "lytta" släktingar under mattan som på 1800-talet direkt, ska man lämna släktingen med autism och den med tics hemma också om man har dem, eller den med downs. Känns bättre om folk får välja själva.). Dessutom trodde jag att jag hade skrivit tydligt, men tydligen inte, att en person som faktiskt aktivt förstör, tror jag skrev högljudd eller kastar flaskor el dyl, är en annan sak.

"Eh" ja, förstörd. Skönt att er fest inte blev det då men det finns faktiskt fester som blir det på grund av en sån person. Personen kanske inte aktivt förstör med flit, men det kan likväl bli så för att personen aktivt väljer att dricka alkohol trots att det är olämpligt.

Men du verkar ju vara en person som vet hur varenda fest slutar så varför skall jag ens öppna käften? Du svarade aldrig på min tidigare fråga angående min mamma heller.

Du tycks sakna förståelse för andra människors vilja och känslor, precis som dom människorna som man inte vill bjuda. Allvarligt talat. Du jämför översittare och alkoholister med autism och downs syndrom. Driver du med mig eller? :confused: :confused: :confused:

Vad har du för rätt att avgöra vem som skall bli bjuden och inte på någon annans stora fest i livet?

"Eh."
 
Nästan som att folk plockade i bekantskapskretsen för att få den fina bakgrunden till sin egen dag då man har rätt att göra andra ledsna för sin egen skull.

Varför får jag inte välja umgänge efter eget huvud? MÅSTE jag välja folk jag inte tycker om, har något gemensamt med eller tycker är tråkiga? Du verkar själv välja bort rätt aktivt i din krets, eftersom somliga inte funkar för din välgörenhetsanda.

Jag väljer bort folk jag inte vill umgås med, när jag kan. Där jag inte kan (jobbet) tar jag skeden i vacker hand. Men ta mig själve fan om jag kostar på folk jag inte vill träffa en trevlig fest, bara för att vara kissnödigt PK. Aldrig i glödheta helvete.

Vill man vara vän med mig, är man min vän. Då är man självklart inkluderad när jag bjuder eller gör något. Är man taskig, egocentrisk och gör vad man kan för att förstöra för mig (se TS inlägg där "vännen" aktivt förstör en planerad dag) då får man hålla sig borta. Långt borta. Och man blir inte bjuden på fest/middag/bio/häng. Då får man faktiskt uppföra sig civiliserat och visa normal hänsyn.
 
Varför får jag inte välja umgänge efter eget huvud? MÅSTE jag välja folk jag inte tycker om, har något gemensamt med eller tycker är tråkiga? Du verkar själv välja bort rätt aktivt i din krets, eftersom somliga inte funkar för din välgörenhetsanda.

Jag väljer bort folk jag inte vill umgås med, när jag kan. Där jag inte kan (jobbet) tar jag skeden i vacker hand. Men ta mig själve fan och jag kostar på folk jag inte vill träffa en trevlig fest, bara för att vara kissnödigt PK. Aldrig i glödheta helvete.

Vill man vara vän med mig, är man min vän. Då är man självklart inkluderad när jag bjuder eller gör något. Är man taskig, egocentrisk och gör vad man kan för att förstöra för mig (se TS inlägg där "vännen" aktivt förstör en planerad dag) då får man hålla sig borta. Långt borta. Och man blir inte bjuden på fest/middag/bio/häng. Då får man faktiskt uppföra sig civiliserat och visa normal hänsyn.

Jag har ingen välgörenhetsanda för det första, inte ett dugg, är inte speciellt snäll heller.

Varför skulle man bjuda in folk man inte umgås med. Jag pratar ju om att välja bland folk man faktiskt umgås med, att plocka russinen ut bekantskapskakan istället för att ta hela bitar. Självklart måste man ju dra en gräns någonstans eller hur, om man inte är jätterik. Jag förstår inte varför man skulle välja bort extra noga bara för att det är ett bröllop bara. Kan man inte behandla det som om det vore en trevlig fest bara.

Du verkar själv välja bort rätt aktivt i din krets, eftersom somliga inte funkar för din välgörenhetsanda.
Hur menar du? Självklart väljer jag in. Men vi försökte välja in hela grupper inte individer. Men alla gör väl som de vill såklart.


Vill man vara vän med mig, är man min vän. Då är man självklart inkluderad när jag bjuder eller gör något. Är man taskig, egocentrisk och gör vad man kan för att förstöra för mig (se TS inlägg där "vännen" aktivt förstör en planerad dag) då får man hålla sig borta. Långt borta. Och man blir inte bjuden på fest/middag/bio/häng. Då får man faktiskt uppföra sig civiliserat och visa normal hänsyn
.

Så då gör vi väl likadant, eller hur. Om du läser ovan.
 
Varför skulle man bjuda in folk man inte umgås med.

Därför att man faktiskt kan sluta umgås med folk. Hade jag varit TS hade jag med blixtens hastighet slutat umgås med "vännen" som är taskig mot min äkta vän, som är taskig mot mig och som uppenbarligen inte bryr sig om mig. Självklart väljer jag bort detta arsle inför en fest/bjudning/middag/bröllop/fika/bio. Då är man enligt dig en taskmört och mobbare. För att man avslutar en vänskap på goda grunder. Well....

Men vi försökte välja bort hela grupper inte individer. Men alla gör väl som de vill såklart.

Jag väljer också bort grupper. Grupper såsom praktarslen, rövhål, pissråttor och folk som inte kan uppföra sig i möblerade rum. Visar det sig under resans gång att någon blivit inkontinent i sammanhanget, åker de ut. Det är jätteenkelt. Vill jag inte umgås med dem och ha med dem att göra, har jag/gör jag inte det heller.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 791
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 507
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp