Arrrghhh! "Vän" kör över min tärna inför min möhippa

Därför att man faktiskt kan sluta umgås med folk. Hade jag varit TS hade jag med blixtens hastighet slutat umgås med "vännen" som är taskig mot min äkta vän, som är taskig mot mig och som uppenbarligen inte bryr sig om mig. Självklart väljer jag bort detta arsle inför en fest/bjudning/middag/bröllop/fika/bio. Då är man enligt dig en taskmört och mobbare. För att man avslutar en vänskap på goda grunder. Well.....

Som jag skrev då, ovan, att jag inte heller skulle bjudit en person som precis fått min tärna att gråta på ren elakhet. Däremot min syster trots att det var lite jobbigt just nu.

Men jag har aldrig avslutat en vänskap, kanske glidit isär med folk snarare. Jag har bjudit folk som jag glidit isär lite med nyligen då man inte riktigt vet.

Jag väljer också bort grupper. Grupper såsom praktarslen, rövhål, pissråttor och folk som inte kan uppföra sig i möblerade rum. Visar det sig under resans gång att någon blivit inkontinent i sammanhanget, åker de ut. Det är jätteenkelt. Vill jag inte umgås med dem och ha med dem att göra, har jag/gör jag inte det heller.

Jag känner inga så det har jag nog också gjort tydligen. Jag är nog elakare än vad du är, jag är nervös för att börja umgås med folk som kanske verkar vara taskiga, du ger dem en chans. Så där ser du, jag är inte snäll och förespråkar inte välgörenhet, försöker bara låta bli att utesluta.
 
Senast ändrad:
Som jag skrev då, ovan, att jag inte heller skulle bjudit en person som precis fått min tärna att gråta. Däremot min syster trots att det var lite jobbigt just nu.

Fast hur kan du degradera TS känslor för sin syster till "lite jobbigt just nu"? Vem är du som tar dig den friheten?

TS kanske tycker detta är en anledning att m e m säga upp släktskapet, för att det känns så jobbigt. Det vet varken du eller jag något om, men jag tycker nog vi kan unna oss den goda smaken att inte berätta för TS vad som är rätt och fel att känna.

Alla har rätt till sina känslor, och jag är helt övertygad om att TS är tillräckligt mogen för att ta ansvar för sina egna känslor och handlingar. Att bjuda med "bara för att" någon annan tycker/tänker/säger trots att hela mitt inre skriker "NEEEEEJJJJ det förstör hela min dag!" kommer aldrig hända. Jag äger mina egna känslor, mina egna beslut i mitt liv.
 
Fast hur kan du degradera TS känslor för sin syster till "lite jobbigt just nu"? Vem är du som tar dig den friheten?

TS kanske tycker detta är en anledning att m e m säga upp släktskapet, för att det känns så jobbigt. Det vet varken du eller jag något om, men jag tycker nog vi kan unna oss den goda smaken att inte berätta för TS vad som är rätt och fel att känna.

Alla har rätt till sina känslor, och jag är helt övertygad om att TS är tillräckligt mogen för att ta ansvar för sina egna känslor och handlingar. Att bjuda med "bara för att" någon annan tycker/tänker/säger trots att hela mitt inre skriker "NEEEEEJJJJ det förstör hela min dag!" kommer aldrig hända. Jag äger mina egna känslor, mina egna beslut i mitt liv.

Jag degraderar inte, som jag skrev, (och lite baserat på vad ts skrivit) möhippa då umgås man, det kan bli väldigt jobbigt. Bröllop då behöver man inte ens prata med en person, hen bara är där, i andra änden på ett rum fullt med folk. Tänker mer på långsiktiga konsekvenser. Men strunt i det, internet är till för att tycka, inte för att tro att de som tycker lägger ned regler man själv måste följa.
 
Bröllop då behöver man inte ens prata med en person, hen bara är där, i andra änden på ett rum fullt med folk. Tänker mer på långsiktiga konsekvenser.

Jag häpnar över hur arrogant du resonerar.

Jag skulle ALDRIG strunta i att prata med folk på min egen fest. Det om något är ju verkligen, verkligen ren och skär mobbing och exkludering. Bjuder jag till fest är det för att umgås med folk, inte för att kunna utöva härskartekniker genom att strunta i dem.

Vårt fest efter vigseln var verklig en skön tillställning med många goda samtal. Men enligt dig så ska jag då alltså bjuda in folk för att sedan exkludera dem och härska dem?!

Jag häpnar.
 
Jag valde bort att bjuda pappas fru.
Det var ett väldigt lätt val. Hon gillar inte mig, jag gillar inte henne. Hon kan inte bete sig med oss syskon i samma rum och det bråkas ofta om oss barn (hon har tre egna, pappa har tre egna). Hon kan dessutom inte hantera spriten och är otrevlig.
VARFÖR skulle jag bjuda henne till mitt bröllop? Varför skulle jag betala för henne? Aldrig i livet.
Det slutade med att pappa inte kom heller. Det är hans problem. Inte mitt. Han har valt vem som han står bakom när det verkligen gäller. det gör att vi idag har en mycket ansträngd relation. MEN jag ångrar absolut inte att jag inte bjöd henne. Hon är inte välkommen i mitt liv och har inte varit det på många år. Jag skulle aldrig få för mig att bjuda in henne för det är snällast, inte en chans. Aldrig.
 
Jag häpnar över hur arrogant du resonerar.

Jag skulle ALDRIG strunta i att prata med folk på min egen fest. Det om något är ju verkligen, verkligen ren och skär mobbing och exkludering. Bjuder jag till fest är det för att umgås med folk, inte för att kunna utöva härskartekniker genom att strunta i dem.

Vårt fest efter vigseln var verklig en skön tillställning med många goda samtal. Men enligt dig så ska jag då alltså bjuda in folk för att sedan exkludera dem och härska dem?!

Jag häpnar.

Hur kan det vara mobbing att bjuda någon på ett bröllop? Det är väl i så fall mer mobbing att inte bjuda någon.

I det fallet du hänvisar till så skulle förmodligen en långsiktig konsekvens av att inte bjuda personen bli att relationen till den här personen skulle bli rätt ansträngd, hen skulle undra varför hen inte blev bjuden, förmodligen bli ledsen eller kanske arg, eller om hen är lagd åt det hållet skapa något drama. Anhöriga till personen kanske också skulle ta illa vid sig, kanske ringa och fråga varför personen inte fick komma etc. Hur blir det nästa gång man umgås? etc.

På en bröllopsfest med kanske 80-100 gäster så hinner man knappast ha långa goda samtal med varje gäst. Med en del kanske man bara hinner växla några ord och det behöver inte handla om härskarteknik eller mobbing.

Med allra största sannolikhet skulle personen inte märka att bröllopsparets fokus inte ligger på den utan vara glad över att hen blev bjuden på bröllopet och förhoppningsvis roa sig med de andra gästerna. Alltså, för en allmänt god sämja och för ens eget samvete är det kanske då bättre att bjuda den här personen och då kanske inte ha några ingående samtal vilket då förmodligen är lätt gjort med så många gäster.

Så hade jag själv gjort.
 
Jag häpnar över hur arrogant du resonerar.

Jag skulle ALDRIG strunta i att prata med folk på min egen fest. Det om något är ju verkligen, verkligen ren och skär mobbing och exkludering. Bjuder jag till fest är det för att umgås med folk, inte för att kunna utöva härskartekniker genom att strunta i dem.

Vårt fest efter vigseln var verklig en skön tillställning med många goda samtal. Men enligt dig så ska jag då alltså bjuda in folk för att sedan exkludera dem och härska dem?!

Jag häpnar.
Men du anser att det är bättre att annonsera att de inte har med dig att göra genom att helt utesluta dem ur ditt liv (=inte bjuda dem alls till en viktig dag i ditt liv) En klar och tydlig markering till både dem och andra vad du tycker.

Tex. en syster som inte är bjuden till ett bröllopp (trots att övriga syskon är där)

Och det anser DU inte vara att mobba och exkludera :confused::wtf::yuck: Hur skulle du själv känna dig om du var den som inte fick komma?

@Badger Jag gillar hur du tänker
 
Jag degraderar inte, som jag skrev, (och lite baserat på vad ts skrivit) möhippa då umgås man, det kan bli väldigt jobbigt. Bröllop då behöver man inte ens prata med en person, hen bara är där, i andra änden på ett rum fullt med folk. Tänker mer på långsiktiga konsekvenser. Men strunt i det, internet är till för att tycka, inte för att tro att de som tycker lägger ned regler man själv måste följa.

Jag tänker att detta är en lösning på en fest man är BJUDEN till snarare än den man själv bjuder till.

Visst har man varit på fester/bjudningar där man är två, eller fler som man i vanliga fall varken gillar eller umgås med. Lösningen blir då att man håller sig i varsin ände, beter sig som folk och låtsas som ingenting.

Men att man ska behöva göra det på en fest där man är värdinna.......det känns inte riktigt rätt.
 
Jag häpnar över hur arrogant du resonerar.

Jag skulle ALDRIG strunta i att prata med folk på min egen fest. Det om något är ju verkligen, verkligen ren och skär mobbing och exkludering. Bjuder jag till fest är det för att umgås med folk, inte för att kunna utöva härskartekniker genom att strunta i dem.

Vårt fest efter vigseln var verklig en skön tillställning med många goda samtal. Men enligt dig så ska jag då alltså bjuda in folk för att sedan exkludera dem och härska dem?!

Jag häpnar.

Eh, nej, du läser nog lite hårt tror jag. Man pratar väl med alla man kan prata med, man vill att alla ska ha jättetrevligt men på en sittning kanske inte alla kommer fram och på dansen efteråt så är det kanske lite rörigt. Vet inte varför du försöker beskriva mig som först do gooder och sedan arrogant och sedan utövare av härskartekniker osv det känns underligt.
 
Men du anser att det är bättre att annonsera att de inte har med dig att göra genom att helt utesluta dem ur ditt liv (=inte bjuda dem alls till en viktig dag i ditt liv) En klar och tydlig markering till både dem och andra vad du tycker.

Först som sist: jag bryr mig inte om "vad alla andra tycker". Varken om den jag är eller det jag gör. Ska jag sköta mig liv efter vad andra tycker så hade det inte blivit så mycket liv. Jag låter inte andras tyckande styra mina handlingar. Jag inrättar mitt liv efter mig och mina värderingar. Och min tid är för kort för att slösa på folk jag inte vill umgås med.

Om folk ens orkar läsa in något i det, är det deras problem. Inte mitt. Och nej, jag bryr mig faktiskt inte om vad de ska tycka om min syster heller. Det får involverade parter klara ut, om de anser det lönt att lägga tid och energi på.

EVet inte varför du försöker beskriva mig som först do gooder och sedan arrogant och sedan utövare av härskartekniker osv det känns underligt.

Jag ser inte att det ena behöver utesluta det andra, jag svarar helt enkelt på vad jag läser. Att bjuda folk för att ignorera/undvika dem ser jag absolut ingen vits med. Däremot är det ju en klassiker när det kommer till härskartekniker.
 
Hur kan det vara mobbing att bjuda någon på ett bröllop? Det är väl i så fall mer mobbing att inte bjuda någon..

Nej, det är inte mobbing att inte bjuda någon. Hur ser regelverket egentligen ut vid inbjudan? Bör man bjuda alla man någonsin sagt hej till? Sambons kompis arbetskamrat? Eller är det helt enkelt lättare att bjuda de man vill ska närvara?

I
det fallet du hänvisar till så skulle förmodligen en långsiktig konsekvens av att inte bjuda personen bli att relationen till den här personen skulle bli rätt ansträngd, hen skulle undra varför hen inte blev bjuden, förmodligen bli ledsen eller kanske arg, eller om hen är lagd åt det hållet skapa något drama. Anhöriga till personen kanske också skulle ta illa vid sig, kanske ringa och fråga varför personen inte fick komma etc. Hur blir det nästa gång man umgås?
.

Så är vi där igen. Alla andra ska få bestämma över mina beslut, mina känslor, "vad ska grannen tycka?". Jag skiter i vad alla andra har för åsikter. Jag lever mitt liv, där bestämmer jag över mina beslut. I det här fallet är det ju KNAPPAST någon förlust för TS att "vännen" blir sur. Det är kanske t o m en del av avsikten? För vem vill ha vänner som denna?
 
Hur skulle du själv känna dig om du var den som inte fick komma?

Ärligt talat, efter att ha fyllt 15 år har jag inte funderat särskilt mycket över tillfällen jag inte är bjuden. Varför skulle jag öda tid på det? Det är ju tusentals fester och tillställningar varje dag jag inte är bjuden till.

Jag blir tvärtom glad de gånger jag är bjuden. Men skulle A L D R I G gå om jag är bjuden med armbågen. Aldrig.
 
Nej, det är inte mobbing att inte bjuda någon. Hur ser regelverket egentligen ut vid inbjudan? Bör man bjuda alla man någonsin sagt hej till? Sambons kompis arbetskamrat? Eller är det helt enkelt lättare att bjuda de man vill ska närvara?

I.

Så är vi där igen. Alla andra ska få bestämma över mina beslut, mina känslor, "vad ska grannen tycka?". Jag skiter i vad alla andra har för åsikter. Jag lever mitt liv, där bestämmer jag över mina beslut. I det här fallet är det ju KNAPPAST någon förlust för TS att "vännen" blir sur. Det är kanske t o m en del av avsikten? För vem vill ha vänner som denna?
Det finns inget regelverk. Men i diskussionen utgick vi vad jag förstod det som ifrån personer man umgås med. Personer man INTE umgås med finns det väl ingen som tycker att man behöver bjuda.
 
Det finns inget regelverk. Men i diskussionen utgick vi vad jag förstod det som ifrån personer man umgås med. Personer man INTE umgås med finns det väl ingen som tycker att man behöver bjuda.

Om vi läser trådstarten som diskussionen rör, har ju två personer gått rätt över TS och använt henne som dörrmatta m e m. Men ändå så ska dessa personer tas om hand, respekteras och bjudas in.

Varför då, undrar jag. Respekt och omtanke är inte enkelriktat. Utan mottagare och avsändare i bägge änder faller det platt till marken. Att vända andra kinden till, kan faktiskt vara så meningslöst som det låter.
 
Vi gifte oss i kyrkan med barnen och vittnen som prästen ordnat, ingen var bjuden men efteråt så åt vi en jättegod middag med mina föräldrar och min svärmor. :)

Efter ett par månader så hade vi en stor fest med ca 100 vänner och släkt.:D Vi bjöd bara de som vi ville umgås med, utelämnade en del bekanta och en del släkt.

Skulle aldrig bjuda "alla" bara för att vara PK. :meh: Fest handlar inte om att behöva "parera" folk som inte kan bete sej utan om att umgås och ha roligt med folk vi gillar!

Våra barn har fått välja att antingen bjuda alla vänner eller bara fem. ;)
Dom har bjudit alla tills dom är ca 8-9 sen är det fem och då bara de närmaste vännerna. Har funkat bra, bara en gång har jag fått en fråga från ett barns förälder om varför inte han var bjuden och det var lätt att förklara att det bara var fem som var bjudna, dom förstod och det blev inget tjafs.
 
Så jag upprepar mig igen, om du inte umgås med en person, varför skulle du bjuda personen? Jag har ju hela tiden pratat om grupper som man umgås med och inte fiender. Du umgås med en grupp tjejer, ni går på bio, äter middag, hittar på kul. Men du tycker att en av dem är en energitjuv som du inte vill ha på bröllopet, för det är Din dag. Det är kanske inte så snällt. Eller farbror Åke som du ser varannan jul, du bjuder hela släkten som är där samtidigt hemma hos pappa men inte farbror Åke som dricker lite mycket (och nu menar jag inte Bukefalos mycket där han agar små barn och sätter eld på huset och riskerar ha ihjäl övriga gäster, utan bara pinsamt mycket).
Jag skulle tycka det var helt genomfalskt att bjuda farbror Åke eller energitjuven, för jag gillar dem ju inte. Likadant med ett stort bröllop, skulle jag låta några komma som jag inte tyckte om, för att sen försöka ignorera dem bara för att vaddå? Försöka hålla släkten sams? Varför då? Det är en väldig skillnad på om någon annan har bjudit in knäppa släktingar eller vänner, då är det ju inte mitt beslut och då kan jag välja att gå och bete mig eller inte gå. Men om jag bjuder människor till mitt eget kalas, då vill jag inte ha några där som jag inte gillar för att sedan låta dem stå i ett hörn så jag slipper prata med dem. Bara för att man ska göra så enligt några för mig konstiga och nya regler. Vad är det som är så svårt med att säga nej? Detta är mitt liv, mina kalas, mina känslor?
Som Tanten skrev, på ens arbete måste man komma överens med dem som man jobbar med, så är det. Men där är ju umgänget reglerat så att säga efter den organisationen etc som man jobbar för. Man kan t ex inte supa sig full på jobbet. Men däremot i ens privatliv är det ju annorlunda, och det ingår ju i kvinnors roll att vara relationsbärare, att försöka få alla att enas och att se till alla mår bra och att ingen blir bortglömd. Det man inte får glömma bort är att se till sina egna behov också i detta, och värna sina egna gränser, det är jätteviktigt.
 
Jag skulle tycka det var helt genomfalskt att bjuda farbror Åke eller energitjuven, för jag gillar dem ju inte. Likadant med ett stort bröllop, skulle jag låta några komma som jag inte tyckte om, för att sen försöka ignorera dem bara för att vaddå? Försöka hålla släkten sams? Varför då? Det är en väldig skillnad på om någon annan har bjudit in knäppa släktingar eller vänner, då är det ju inte mitt beslut och då kan jag välja att gå och bete mig eller inte gå. Men om jag bjuder människor till mitt eget kalas, då vill jag inte ha några där som jag inte gillar för att sedan låta dem stå i ett hörn så jag slipper prata med dem. Bara för att man ska göra så enligt några för mig konstiga och nya regler. Vad är det som är så svårt med att säga nej? Detta är mitt liv, mina kalas, mina känslor?
Som Tanten skrev, på ens arbete måste man komma överens med dem som man jobbar med, så är det. Men där är ju umgänget reglerat så att säga efter den organisationen etc som man jobbar för. Man kan t ex inte supa sig full på jobbet. Men däremot i ens privatliv är det ju annorlunda, och det ingår ju i kvinnors roll att vara relationsbärare, att försöka få alla att enas och att se till alla mår bra och att ingen blir bortglömd. Det man inte får glömma bort är att se till sina egna behov också i detta, och värna sina egna gränser, det är jätteviktigt.

Tja jag har inget emot farbror Åke och skulle självklart prata med alla jag möter på en fest och inte undvika någon. Fester hade jag aldrig tidigare betraktat som tillfället för långa intima samtal med enstaka personer bara. Det skulle ta 8,3 timmar att prata fem minuter vardera med 100 gäster. Men middagen är kanske slut klockan 22 och festen klockan 00. Så då har man två timmar istället, det blir 1,2 minuter per gäst. Så om man har väldigt långa och intima samtal med några, två personer? lär man inte prata alls med resten. Det är nog därför jag föreställt mig att det blir lite mer ytligt på ett bröllop än på en möhippa.

Men det är lite det jag menar också, tycker inte ens om det nya uttrycket energitjuv.
 
Jag ser inte att det ena behöver utesluta det andra, jag svarar helt enkelt på vad jag läser. Att bjuda folk för att ignorera/undvika dem ser jag absolut ingen vits med. Däremot är det ju en klassiker när det kommer till härskartekniker.

Tja det är ju inte heller vad jag menade så.
 
Tja det är ju inte heller vad jag menade så.
Vi har helt olika inställningar till hur man bär sig åt och vad som är trevligt.

Jag bjuder till fest för att jag vill träffa människor under trevliga former. Jag tycker det viktiga är att träffas. Inte att bjuda. Och vad andra ska tycka om bjuda/inte bjuda.

För mig ligger det ingen värdering i handlingen, mina vänner vill jag träffa. Jag sysslar inte med att "fylla ut" bjudningar med folk jag egentligen inte vill prata med och därför håller mig undan.
 
Vi har helt olika inställningar till hur man bär sig åt och vad som är trevligt.

Jag bjuder till fest för att jag vill träffa människor under trevliga former. Jag tycker det viktiga är att träffas. Inte att bjuda. Och vad andra ska tycka om bjuda/inte bjuda.

För mig ligger det ingen värdering i handlingen, mina vänner vill jag träffa. Jag sysslar inte med att "fylla ut" bjudningar med folk jag egentligen inte vill prata med och därför håller mig undan.

Och inte skulle man vilja vara den som blir bjuden för att "fylla ut"?dvs jag vill inte att ngn släkting eller vän bjuder mig bara för att de känner att de måste. Jag hör tex om vänner som träffar släktingar för att "man måste ju träffa släkten" trots at ingen i släkten verkar intresserad av att träffas. Då kan man väl gå vidare och umgås med människor man vill umgås med.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 791
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 507
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp