Artros i halskotpelaren hur ska det gå? Hjälp är det nån som varit md om detta..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nikkis1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 12 394
N

nikkis1

Min häst har fått artros i halskotpelaren mellan 6 och sjunde halskotan den var enorm sa vetrinären. Skulle vilja veta om det är nån som har lite information o dela med sig om detta det här har ju vart en hopphäst och det förstår jag ju att han aldrig mer kan bli frågan är om man ens kan rida en häst med detta och kommer han att bli sämre o sämre eller?? Jag upptäckte detta efter en hoppträning då han skulle få lite havre på backen o såg att han inte kunde få ner huvudet ens i knähöjd på sig själv ej heller till höger hade också kännts som han helt plötsligt tappade balansen o for i sidled när vi stod still. Hade ut en kotknackare o vetrinär o fick kortison 2ggr blev sen bättre o skulle ef 9 dars vila skritta honom lite o fick då korsförlamning som vi inte förstod direkt trodde att det hade nåt med nacken o göra vilket det kanske hade också fick iallafall beh för detta men åkte ändå in på atg för en röntgen då detta hittades. Har ridit honom lite ef det men tycker inte alls att han känns som vanligt är lite snubblig lite seg en väldigt pigg häst förr känns markbunden i traven i galloppen känns inget alls men magkänslan säger att han har ont. Vill fortfarande inte sätta huvudet nå gärna till höger o när han gör det med hjälp av mat så backar han alltid som om han tappat balansen. Hur ser hans framtid ut nån med erfarenhet hjälp..

Sv: Artros i halskotpelaren hur ska det gå? Hjälp är det nån som varit md om detta..

Oj, det lät inget vidare. Jag skulle nästan kunna tro att min oxå har ngt liknande men ... Har tyvärr oxå en som snubblar och inte vill böja huvudet åt vänster. Vet har behandl kotor med kortison - men jag tror att det sitter högre upp ungefär vi bogbladet och där halsen börjar... Tycker att han är lite svälld där framför bogbl. Var sitter 6 och 7 kotan ?? är inte det ungefär vi bogbladet (om jag minns rätt) min häst har varit väldigt knakig o knastrig och när man stretchar vänster fram så knakar det till riktigt i bogbladet...

Har din häst gått omkull eller ngt så att det är därför det har börjat utvecklas? Min häst har jag gett djävulsklo i maten för att lindra inflammation eftersom det har lite kortisoneffekt samt masserat. Har även fått MSN o glucosamin, då vart det lite bättre faktiskt! Ett tag märktes inget alls och hästen hade en helt annan livsglädje och svung. Nu har han tyvärr stått i 9 dgr pga tidsbrist och då är han stel igen direkt...
Du kanske kan prova med akupunktur efter behandlingen är klar!:crazy:

Sv: Artros i halskotpelaren hur ska det gå? Hjälp är det nån som varit md om detta..

Han går inte på nån beh det finns inget att göra åt detta det är ben mot ben inflammation hade han nog långt tidigare, det är ingen som vet om detta är medfött eller en gammal skada för det är nåt han har haft en längre tid kanske därför han bara blivit hetare o hetare i hoppningen det jag är mest fundersam på är om jag kanske måste ta bort honom om han får tillbaks nackspärran o ser ibland att han inte gärna äter från backen utan väljer ställningen med mat som vi byggt upp åt honom det knastrar väldigt runt bogbladet på honom också o 6 och 7 sitter långt ner.

Min fina fyraåring fick tas bort pga detta i somras. Det visade sig på det sättet att han darrade när man lyfte framhovarna, han fick svårt att äta från marken, backa och lite svårt att gå utför. Började ligga mindre pga svårt att stiga upp visade det sig när jag råkade se en tidig morgon. Han blev allt sämre och fick tas bort omgående när de äntligen hittade det på röntgen. Vet. menade att risken är stor att han hittas tex i box el hage och inte kommer sig upp en dag. Han kan ju ramla ihop när som helst så han ska inte ridas på. Det trycker ju mot ryggmärgen som jag förstod. På honom var det kring den 7-8:e halskotan någonstans. De vet ej om det kommit pga en smäll i tidig ålder alternativt om det "växt" så av sig själv.??? Jag tror på ett trauma, gått på hingstbete och troligen busat hårt. Jag har läst en del och flera som haft liknande har gått tex på hingstbeten odyl och har säkert voltat runt lite, men det är en egen gissning, inget vetenskapligt. Jag är ledsen för din skull.. Hoppas det inte är så allvarligt som för min.

Ojoj, det låter ungefär som min fast han verkar ha vissa bra och dåliga dagar. Han gillar inte att rygga och går väldigt försiktigt i nerförsbackar. Hur vanligt är dessa skador egentligen... Får nog ringa och boka tid för röntgen på min igen... Har ju röntgat kotorna. Jag har hela tiden sagt till veterinären att det sitter högre upp - men de lyssnar ju inte. Spruta och behandla benen först...
Dock var han mkt bättre när han gick på djävulsklo i maten och fick djävulsklogele på benen. Då hade han inga tendenser alls...

Du kan säkert ge det till din oxå för att lindra men är det artros så går det ju aldrig bort!:cry:

Min 2 åring ade inte artros. Men han hade wobler /slinger. Förträngning i nack kotpelaren.
Han blev snabbt sämre. Fick avliva han strax efter han fyllt 2 år.

Det låter inte så lovande med din polle lyck atill

När vi köpte min så har jag för mig att foderv till säljaren sa att hans senskada troligen uppstått i hagen och att han gått omkull... Nu tror jag att det är bogen som spökar med anledning av att han gått omkull fått en pålagring i halskotan, (troligen som din vid 6:e eller 7) men det är ju vad jag skulle kunna tro nu... Får boka tid för röntgen ...

Jag måste tyvärr också säga att prognosen ser dyster ut om det är artros.
Hade ett underbart sto för ganska många år sedan som fick tas bort pga artros mellan 6-7 halskotan. Hos henne yttrade det sig så att hon kunde inte lyfta huvudet. Hon höll huvudet i höjd med bogen eller som mest i höjd med manken och kunde inte lyfta det högre. Det gick inte ens att ha henne kvar till avel därför att veterinärerna (stod på Ultuna för utredning i 14 dagar) visste inte om hon skulle klara av en dräktighet.

Att rida var fullständigt uteslutet.
Så tyvärr så tror jag kanske att du får ställa in dig på att det inte blir bra.

A

Hej o tack för svaren har nog ställt in mig på att det kommer o gå åt skogen redan men när man ser honom i hagen så tror man inte att det är sant han far ju omkring som värsta rodeo hästen ibland det är mest när jag ridit som han inte alls känns som innan han fick nackspärran o det är väll de man undrar kommer det tillbaks ska han bara bli sämmre eller stannar det vid det här det man undrar mest är väll kommer han att kunna ridas alls eller måste han tas bort??Och om man ska rida så känns det så hemskt om han har ont usch det känns inte alls kul:cry:

Min fick diagnosen lindrig artros vid båda kotlederna höger o vänster fram - kollade röntgen bilder med 4 veterinärer. 2 st sa god prognos om det inte bildas mer men 2 sa möjligen promenadhäst.
Han kan vissa dagar kännas helt ok, o nästa tror man han är halt på alla fyra benen. Det man tänker på är ju om de har artros på en led kan det komma på fler, ungefär som på människor med ledreumatism...

Vissa dagar har han oxå superrace i hagen och skuttar, står på bakbenen, slänger sig runt och bockar och brallar. Inget ont i kroppen då inte, ca 30 minuter senare när man skall rida så vill han inte. LIte testar han ju - men han kan ju ha ont det är det man inte vet. Man blir hypokondriker själv...:crazy:

Får nog röntga för att verkligen veta... Måste dock säga att jag tycker att min var mkt fräsch när han fick djävulsklo. Men de kan ju inte äta det hela livet eller...:(

Min fina fyraåring var också sådan. For runt i hagen i full fräs, hade ett grymt steg och haltade aldrig. Han höll också huvudet lågt vid ridning faktiskt när jag tänker på det, jag hade problem med det. Jag tycker det verkar konstigt att de skickade hem er. Döms han inte ut direkt??? För mig var det så att jag fick inte ta hem min häst. De ville absolut ta bort den direkt när de såg det. Han kunde ju bli jättedålig när som helst nämligen och det vore djurplågeri. Han hade också lite svårt att flytta sig i sidled, speciellt när han var avslappnad. Men när man for in till vet. då han spände upp sig såg han ut som den friskaste av alla friska.
Det går inte att jämföra artros i kotleder med halskotpelaren! Det är helt olika saker. Det är pålagringar på halskotpelaren som stör de centrala nervbanorna och jag tycker att en häst som har dessa problem måste tas bort omgående. Men för mig var det oväntat ändå eftersom jag for in för undersökning men fick fara hem utan häst.:cry:

Nej han dömdes inte ut men han är heller inte försäkrad så vet inte om det har nåt med de o göra tycker det verkar som om vetrinärerna här uppe själva är osäkra på vad denna typ av skada egentilgen innebär hon tyckte att jag kunde sätta igång honom lite föörsiktigt o se vad som hände?? Men tycker som sagt att han inte känns ok i ridningen o är så osäker på vad man ska göra vänta på att han ska bli sämre men vet ju inte hur ont han har nu heller ser inne i boxen att han trampar fram o tillbaks när han äter från backen ock det är ju inte normalt självklart kan man ju hänga upp ett hönät så han slipper sätta ned huvudet men förlänger man bara lidandet bara för att man själv vill ha honom kvar?? Det känns omöjligt att veta hur ont han har dessutom är han en kille som inte visar smärta i första taget det har jag ju sett genom åren ja vad ska man göra:confused:

Ja det är ju inte direkt desamma som min häst har hade han haft det i nåt ben känns det som om det hade funnits nåt hopp iallafall.

Min underbara valack hade som din mellan 6:e och 7:e kotan i halskopelaren.
Känner igen symptombilden.
Problemen kom smygande och blev bara värre och värre.
Han fick bromsmedicin på strömsholm när han var 7 år och han blev 10 år.
Red inte de sista åren.
Trots alla besvär så var han en riktig spellevink och lekte och busade med de andra hästarna i hagen.
Han fick känselbortfall på vänster sida och hade inte riktig koll på kroppen.
Ryggnerven låg i kläm på min, hoppas att så inte är fallet med din.:crazy:

Är lite fundersam bromsmedicin gav dom det för att det var lindrig artros eller? Min har enorm som dom utryckte det hela o det fanns ingen beh alls för detta. Tycker han är så sur på sin shettis kompis i hagen nu också det brukar han ju aldrig vara men jag undrar ju förstås om han har ont eller kan han va på dåligt humör för att han inte blir riden:confused:

Drar upp den här gamla tråden eftersom jag precis fått reda på att min häst har rejält med atros mellan 6-7 halskotpelaren. Vet hade inte så många svar direkt..

Det började med att hästen gick omkull med mig på en hoppträning för några veckor sedan, helt utan anledning på rakt spår. Sedan var han halt och har vilat och ätit medicin. Under dessa 4 veckor har han varit ner på knä och trillat minst 2 gånger till. Idag hos vet helt ohalt men man hittade artrosen i halskotorna.

Går det ens att behandla? Vad är det som gör att benen viker sig? Trycker artrosen på ngn nerv då? Avliva enda lösningen?

Jag är helt i chock. Den här hästen har varit frisk i hela sitt liv och varit tävlingshäst i dressyr, hoppning och fälttävlan.

Nu ska en veterinär som även är kiropraktor titta på honom om ett par veckor igen och kika på röntgenbilderna men det här känns ju förjävligt :(
Vet inte vad jag ska ta mig till.
Finns inget värre än när veterinären inte har något bra svar heller.
När jag åkte in visste jag att det var något annat än bara en vanlig hälta, veteirnären trodde då att han ramlade för att han fick så ont att det bara högg till av hältan... Men aldrig hört om en häst som har en hälta och bara rasar ned på knä.

Min häst har artros mellan 5-6 halskotan.

Han har alltid varit lite snubblig, men har inte tänkt destomer på det. Men under ett ridpass blev han plötsligt superhalt bak, började sedan krampa och lägga sig ned. Efter tre veckor var han ohalt och så pass stabil så jag kunde köra honom till klinik. Där hittades artrosen och den har tydligen trängt in en bit i märgen så han har visst känselbortfall över bakdelen samt sämre koordinationen i bakbenen.

Enligt veterinären kommer han funka bra som dressyrhäst, men bör inte hoppa alls. Samt att jag skulle tänka på att koordinationen är sämre i bakbenen. Hon sa även att jag inte skulle rida så långt hemifrån eller rida alltför fort eftersom det kan komma tillbaka när som helst...

Just sådan här artros är tydligen svårbehandlad.

Jag förstår. Min häst har ju varit frisk i 14 år, aldrig varit det minsta snubblig och aldrig varit i närheten av att trilla eller tappa balans. Han har haft väldigt bra koll, trots att han backat ner i diken/sidleds nedför backar osv osv.

Jag får vänta tills jag får domen av den andra veterinären. Men det ser inte ljust ut med tanke på att han ramlar.

Usch vad tråkigt att läsa om din hästs diagnos:(. Hoppas ni hittar någon fungerande lösning.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
6 091
Senast: nilie
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 359
Senast: cirkus
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 003
Senast: ainasoja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka