Artros och träning

eldhroka

Trådstartare
I vårvintras upptäckte jag att den äldre av mina hundar (7 år) blev halt efter en av dragturerna. Jag lät henne vila och hon verkade bli bättre på ett par veckor. Sen blev hon halt igen då jag bara gick en lite längre skogspromenad så jag uppsökte veterinär och röntgade henne. Det visade sig vara början till artros i höftleden samt att hon (som jag misstänkt) sträckt sig i tårna på vä. bak. Veterinären lät positiv ändå och jag hade precis börjat låta hunden simma så det skulle jag fortsätta med och även ge henne laserbehandling samt ge glukosamin i maten. Sagt och gjort. Nu har vi hållit på med laser, simning, träning med viktmanschetter och daglig massage ett tag samt att jag ska få ned henne lite i vikt. Men det jag funderar mycket på är såklart framtiden. På veterinären lät det som att jag skulle låta henne ta det lugnare några månader och sen skulle hon kunna få dra lite försiktigt igen.
Men själv är jag lite fundersam. Sjukgymnasterna eller hundfysiologerna lät också mer skeptiska. I dagsläget kan jag inte ens gå 4 km med hunden utan att hon börjar halta :( Så min tanke är att ställa in mig på att hon blir pensionär nu vid 7 års ålder och får slippa draget så får vi hitta på annat istället. Å andra sidan hör jag då bekanta som säger att deras hundar dragit med sämre höfter än så så man blir ju lite förvirrad. Men bäst tänker jag är att lyssna på och se på hunden så får jag väl se hur det går framöver. Jag vill ju inte att hon ska ha ont såklart.

Så jag undrar nog mest hur era erfarenheter är kring artros och träning och vad ni kunnat göra med era hundar längre fram.
 
I vårvintras upptäckte jag att den äldre av mina hundar (7 år) blev halt efter en av dragturerna. Jag lät henne vila och hon verkade bli bättre på ett par veckor. Sen blev hon halt igen då jag bara gick en lite längre skogspromenad så jag uppsökte veterinär och röntgade henne. Det visade sig vara början till artros i höftleden samt att hon (som jag misstänkt) sträckt sig i tårna på vä. bak. Veterinären lät positiv ändå och jag hade precis börjat låta hunden simma så det skulle jag fortsätta med och även ge henne laserbehandling samt ge glukosamin i maten. Sagt och gjort. Nu har vi hållit på med laser, simning, träning med viktmanschetter och daglig massage ett tag samt att jag ska få ned henne lite i vikt. Men det jag funderar mycket på är såklart framtiden. På veterinären lät det som att jag skulle låta henne ta det lugnare några månader och sen skulle hon kunna få dra lite försiktigt igen.
Men själv är jag lite fundersam. Sjukgymnasterna eller hundfysiologerna lät också mer skeptiska. I dagsläget kan jag inte ens gå 4 km med hunden utan att hon börjar halta :( Så min tanke är att ställa in mig på att hon blir pensionär nu vid 7 års ålder och får slippa draget så får vi hitta på annat istället. Å andra sidan hör jag då bekanta som säger att deras hundar dragit med sämre höfter än så så man blir ju lite förvirrad. Men bäst tänker jag är att lyssna på och se på hunden så får jag väl se hur det går framöver. Jag vill ju inte att hon ska ha ont såklart.

Så jag undrar nog mest hur era erfarenheter är kring artros och träning och vad ni kunnat göra med era hundar längre fram.

Det finns betydligt kunnigare folk (veterinärer och fysioterapeuter) här än jag, men jag kan svara utifrån ett hundägarperspektiv. Spontant tänker jag att du nog inte kan förvänta sig att hunden ska fungera för drag igen. Jag utgår från att hunden var i god muskelkondition när hunden började halta till följd av artrosen. Då har nedbrytningen förmodligen gått ganska långt. Jag skulle fokusera på att stärka musklerna så pass mycket att promenaderna successivt kan bli allt längre istället (utan att hon börjar halta) och att hon kan få en så god ålderdom som möjligt. Gå inte så pass långa promenader att hon börjar halta, utan fokusera istället på fler promenader och promenader i sådan terräng där hon måste lyfta på benen. Du kan också aktivera henne på promenaderna genom att du stannar till då och då för sökövningar. Lätt klövjeväska och kanske drag utan någon direkt vikt kan vara kompenserande aktiviteter för henne när hon inte längre haltar?

När det gäller andra hundar så har jag svårt att föreställa mig att det finns hundar som har visat symptom på artroshöfter som kan köra drag utan smärta. Jag gissar att när folk säger att de har kört drag med hundar som har sämre höfter än din hund, så menar de att hunden har t.ex. D-höfter eller E-höfter. Men det är ju en helt annan sak än att hunden har fullt utvecklad artros. :)
 
Man ska också ha kart för sig att en D-höft kan skilja sig en hel del från en annan D-höft, beroende på var problemet sitter och vad som är problemet. Mycket spelar in som skålens grundhet, ojämnheter osv. Så vist finns det hundar som kan vara i full träning och även tävling medans andra blir riktigt dåliga.
Så jämför inte höfter med andras, alla är individuella.
 
Det var så jag tänkte också. Att artros är ju ändå skillnad mot om de har dåliga höfter från början. Min hund har en A och en B-höft så ingen av höfterna var ju dåliga från början utan det är artros som hon ju börjat få.

Jag blev ju såklart glad genast veterinären sa som hon gjorde men sen tänkte jag efter och började klura på om det var så bra att förvänta sig det alls. Jag menar, drag är ju en rejäl belastning ändå. Då har jag hellre en så smärtfri hund som jag kan ha men som kan följa mig på härliga skogspromenader istället :)
 
och självklart så försöker jag hålla promenaderna så korta att hon inte haltar :) Det är bara svårt att avgöra hur mycket man törs öka på ibland. Hellre för lite än för mycket såklart. Hon har ju ganska nyligt börjat med sin rehabilitering och förutom den där promenaden så hade hon varit helt fri från hälta i två veckor och har så förblivit efter att jag drog ned på promenadlängden efter den promenaden :) Hon har även (vid mätning) börjat få tillbaka muskler på den höft som hon börjat avlasta och det på bara två veckor sen mätningen innan. Det är så härligt att se att hon börjar vara sitt gamla pigga och vanliga jag igen. Hon är redan mer busig och som sagt betydligt gladare igen.

Så nu är det att börja vänja den andra hunden vid att dra kickbiken ensam när temperaturen tillåter det igen :) Har redan kunnat börja prova att cykla med henne lite ensam när det var några kallare dagar så det går framåt på den fronten också. Och sen tänker jag att jag och fyraåringen får åka skidor så får hon dra pulkan i vinter istället :)

Tack för era svar :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen. Symtomen är att hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 497
Senast: Wingates
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 451
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
2 763
Senast: movi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp