Artros - wtf?

Jag har en kompis född 1972 vars sjukgymnast misstänkte att hon hade artros i en höft.
Hon fick gå på artrosskolan och blev bättre, men inte så bra som hon borde ha blivit, så då blev det röntgen som visade att leden var jätteful och behövde bytas ut. :o
Så skedde också och hon är heelt lyrisk över sitt nya liv! Hästen är också mycket nöjd med sin betydligt rakare matte. Hon lämnade smärtan på operationsbordet!
En annan kompis född -70 har också fått konstaterat artros vid röntgen men är inte aktuell för operation eftersom hon kan hålla smärtan i schack med rätt övningar.

(Kom på att jag inte har en susning om hur gammal @mandalaki är, men ville berätta att det går att få artros före 70 års ålder.)
Fast artros kan leda till att leden blir ful och behöver bytas ut :). Och om leden är inkorrekt från början är den mer benägen att utveckla artros i ett senare skede. (Mkt förenklat)
 
Hm. Jag ska inte få övningar av sjukgymnasten, utan träning på deras gym. Inför första passet har hon sagt till mig att jag ska cykla i 10 minuter så att jag är uppvärmd, det får mig att undra om hon fattat hur ont jag har.
Min erfarenhet av sjukgymnaster är att medlidande inte verkar vara prioriterat i yrket, men att de alltid är jättebra i alla fall! Hårdfört släkte, men bra. Hon räknar nog inte med typ räserspinning som uppvärming. I alla fall inte redan innan hon har fått ta itu med dig. (När jag opererades, hann kirurgen knappt fästa tråden han sydde ihop mig med, innan en hurtigt bestämd sjukgymnast hade mig att vackla vad som kändes som en långpromenad runt sängen, stöttad på droppställningen.)
 
Äh. Det går ju alltid att pimpa den lite med blinkers, tuta, eldflammor och smatterpryttlar mot ekrarna. Cool tant.

Finns jättefina ljusblå också :angel:

30125


Skämt åsido: min ömma moder har också artros i höften och träning hos sjukgymnast har hjälpt massor!
 
Fast artros kan leda till att leden blir ful och behöver bytas ut :). Och om leden är inkorrekt från början är den mer benägen att utveckla artros i ett senare skede. (Mkt förenklat)
Hon skrev väl just det i det första fallet, att leden blev ful och behövde bytas ut. :)
 
Hon skrev väl just det i det första fallet, att leden blev ful och behövde bytas ut. :)
Kan mkt väl vara jag som missuppfattade inlägget, tyckte att det lät som att det var något annat som gjorde leden ful :p. Men protes är ju ingen ovanlig end-point vid artros i höften, och resultaten är mkt bra i många fall :)!
 
Finns jättefina ljusblå också :angel:

Visa bifogad fil 30125

Skämt åsido: min ömma moder har också artros i höften och träning hos sjukgymnast har hjälpt massor!
Rullator är ju rätt sportigt ändå. Min pappa (som i likhet med @mandalaki har vissa besvär med att gå) har en sån här, som han är väldigt nöjd med. Det är så smidigt att ta sig fram med den, så ni anar inte!
 

Bifogade filer

  • scooter.jpg
    scooter.jpg
    11,1 KB · Visningar: 5
Den här tråden måste jag läsa - jag fick nämligen samma diagnos häromdagen och jag vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Eller, de tyckte det lät som begynnande höftlöedsartros men jag ska kollas upp på måndag.

Hur snabbt kom dina symptom? Kom de smygande eller plötsligt?
 
Det slutgiltiga ålderstecknet - jag har fått ARTROS (enligt sjukgymnasten). :arghh:

Dessutom i höften och jag har alltid tänkt att höfterna, det är sånt där som gamla får problem och så opereras de och sen slutar det ändå med rullator :cry:

Har inte röntgats men hon lät trovärdigt säker så jag får börja träna med henne som hon säger. Och gå ARTROSSKOLA 😤

Finns det någon mer här som har den här skiten och har lyckats göra något åt det?

Tant får sluta hoppa studsmatta.


Nä, jag är för UNG. Men partner har i axlarna, det som hjälper är dels att stärka muskulaturen, dels att faktiskt smärtlindra vid behov.
Han äter Artrox, om det hjälper är väl diskutabelt.
 
Hur fastslog man det? Genom röntgen?

Att det inte var artros? Genom allt höll jag på att säga. Slätröntgen, "magnetröntgen" och datortomografi, ultraljud och en massa provtagningar. Var en sväng via gyn med. Inget som helst fel stod att finna, förutom att jag hade så ont att jag knappt kunde gå. Det bara högg som knivar. I nästan ett år (därav alla möjliga och omöjliga undersökningar). En av de första frågeställningarna var artros och sen körde de alla möjliga. Inkl tumör.

Jag vet som sagt fortfarande inte vad det var. Shockwave och övningar körde jag hela tiden men utan större resultat tills plötsligt det bara släppte. Kommer tillbaka ibland men försvinner då på några dagar med övningar och naproxen. Däremellan nada problem och mer än fullgod rörlighet i höften (är överrörlig).

Ett tag mitt i det önskade jag mig artros faktiskt...
 
Röntgen är ju inte aktuellt än eftersom jag inte fick läkartid.

Jag har också huggsmärta i ljumsken och den har spridit sig som molande värk i yttersidan av skinkan och även på framsida benet ända ner till knät.

Jag är fundersam precis som du var, eftersom jag har en 15 år gammal sträckning just på det stället i ljumsken. Den har tidigare bara besvärat mig när jag sträckt för mycket där igen - men sedan flera månader har jag huggsmärtan som bara kommer oftare och oftare.
Nu vet jag inte om jag fattar dig rätt, men det var just en sjujäkla sträckning som de tror kan vara början till att min ena höft verkar vara betydligt äldre än resten av mig.
Jag halkade på yttertrappan och hade ena foten långt ute på gräsmattan och den andra kvar två trappsteg upp.
Då hade jag ont i höften och det tog tid innan jag var riktigt bra.
Ett antal år senare kom det smygande med hugg i ljumsken.
 
Den här tråden måste jag läsa - jag fick nämligen samma diagnos häromdagen och jag vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Eller, de tyckte det lät som begynnande höftlöedsartros men jag ska kollas upp på måndag.

Hur snabbt kom dina symptom? Kom de smygande eller plötsligt?
Alltså jag vet inte. Jag har haltat till och från sedan slutet av sommaren/början på hösten, pga huggande smärta i ljumsken. Men jag slog bort det och tänkte att det var den gamla sträckningen som bråkade.

Senaste 2-3 månaderna har det dock eskalerat ordentligt och spridit sig. Nu haltar jag hela tiden, tar kortare steg och kan bara gå långsamt när jag går utomhus.
 
Nu vet jag inte om jag fattar dig rätt, men det var just en sjujäkla sträckning som de tror kan vara början till att min ena höft verkar vara betydligt äldre än resten av mig.
Jag halkade på yttertrappan och hade ena foten långt ute på gräsmattan och den andra kvar två trappsteg upp.
Då hade jag ont i höften och det tog tid innan jag var riktigt bra.
Ett antal år senare kom det smygande med hugg i ljumsken.
Det kanske kan vara likadant för mig då. Min sträckning fick jag på Santorini när jag var där för ett bröllop, blev omkullslagen av en våg och hade ena foten för djupt nere i sanden eller nåt.
Det gjorde ont ett tag men gav sig, som sträckningar gör. Jag hade häst då och det gick till och med att rida, fick bara hitta ett nytt sätt att sitta av.
 
Äh. Det går ju alltid att pimpa den lite med blinkers, tuta, eldflammor och smatterpryttlar mot ekrarna. Cool tant.
Går det att vara med i Robinson med dubbla benproteser så går det med rullator också!
@mandalaki kommer lura allihopa att hon inte är något hot och sedan vinna. :)

Edit: skulle ha citerat såhär så den som inte läst den tråden fattar.
Har just börjat kolla på Australien. JÖSSES. :eek: En av de tävlande fick båda benen bortsprängda i Afghanistan. Fattar vad du menade, @honung, här går de helt klart all in.
 
Det slutgiltiga ålderstecknet - jag har fått ARTROS (enligt sjukgymnasten). :arghh:

Dessutom i höften och jag har alltid tänkt att höfterna, det är sånt där som gamla får problem och så opereras de och sen slutar det ändå med rullator :cry:

Har inte röntgats men hon lät trovärdigt säker så jag får börja träna med henne som hon säger. Och gå ARTROSSKOLA 😤

Finns det någon mer här som har den här skiten och har lyckats göra något åt det?
Min partner har artros och är yngre än du är. Ligger i släkten.
Fick förslaget att lägga om kosten. Efter drygt ett år med omlagd kost var det symptomfritt. Värst var axlar, händer och handleder. Det låg handledsskydd, kortison och värktabletter överallt. Var ett himla gnäll.
Numera är det tablett och skyddsfritt. Var ett par år sedan nu.
Lycka till
 
För några år sedan fick jag beskedet, att jag har artros i knäna, även om det normalt endast är ett av dem som gör sig gällande. Det upptäcktes, när jag på grund av en inflammation fick punktera ett knä. Sedan vaggade jag omkring som en halt anka i ett halvår, innan jag åter kunde ta långa promenader.

Jag är rekommenderad att ta långa promenader, även om det gör ont, vilket å andra sidan kan leda till att jag belastar fel, vilket i sin tur kan ge upphov till inflammation, som kräver vila. Det är ett slags artrosens moment 22. Antagligen är jag ändå ganska lyckligt lottad, även om det är besvärligt ibland.

En av de rörelser jag har rekommenderats kan närmast beskrivas som lättridning på en köksstol. Däremot har jag inte ridit, sedan jag fick artros. När jag får ont, är det - enkelt uttryckt - där knäskodda ridbyxor är skodda.
 

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 304
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 690
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp