Artros - wtf?

Går det att vara med i Robinson med dubbla benproteser så går det med rullator också!
@mandalaki kommer lura allihopa att hon inte är något hot och sedan vinna. :)

Edit: skulle ha citerat såhär så den som inte läst den tråden fattar.
Åh herregud ... När jag tittar på Robinson så är det oundvikligt att fundera över hur jag själv skulle vara där.

1) Jag skulle ha migrän dygnet runt eftersom jag inte fick nån mat
2) Jag skulle vara den där äldre kvinnan som sa en massa beskäftigheter som ingen ville höra och därför bli utröstad först. Rollatorn skulle vara ett mindre bekymmer.
 
Min partner har artros och är yngre än du är. Ligger i släkten.
Fick förslaget att lägga om kosten. Efter drygt ett år med omlagd kost var det symptomfritt. Värst var axlar, händer och handleder. Det låg handledsskydd, kortison och värktabletter överallt. Var ett himla gnäll.
Numera är det tablett och skyddsfritt. Var ett par år sedan nu.
Lycka till
Lägga om kosten? För att gå ner i vikt förstår jag, men menade de något annat?
 
En högst ovetenskaplig fundering. För en tid sedan började jag med LCHF. Ett första intryck är, att jag har haft mindre problem med knäna, sedan jag minskade ned på kolhydraterna. Jag har dock börjat ganska nyligen och vill inte uttala mig bestämt än.
 
För några år sedan fick jag beskedet, att jag har artros i knäna, även om det normalt endast är ett av dem som gör sig gällande. Det upptäcktes, när jag på grund av en inflammation fick punktera ett knä. Sedan vaggade jag omkring som en halt anka i ett halvår, innan jag åter kunde ta långa promenader.

Jag är rekommenderad att ta långa promenader, även om det gör ont, vilket å andra sidan kan leda till att jag belastar fel, vilket i sin tur kan ge upphov till inflammation, som kräver vila. Det är ett slags artrosens moment 22. Antagligen är jag ändå ganska lyckligt lottad, även om det är besvärligt ibland.

En av de rörelser jag har rekommenderats kan närmast beskrivas som lättridning på en köksstol. Däremot har jag inte ridit, sedan jag fick artros. När jag får ont, är det - enkelt uttryckt - där knäskodda ridbyxor är skodda.
Sjukgymnasten rekommenderade mig att ta värktabletter för att komma igång att promenera, när jag sa att jag inte kunde det längre. Så rörelse är nog viktigt även om det gör ont.
 
Blir ofta omkörd av sådana! Swoosh, säger det bara!
De har också den oerhörda fördelen, från användarperspektivet, att det där sättet som många rullstolsburna upplever att de blir idiotförklarade på, pga rullstolen, inte uppstår. Den där scootern berättar tydligen på ett bättre sätt att användaren har svårt att gå. Och man går som bekant med benen, inte huvudet.
 
2) Jag skulle vara den där äldre kvinnan som sa en massa beskäftigheter som ingen ville höra och därför bli utröstad först. Rollatorn skulle vara ett mindre bekymmer.
Fast ibland blir hon inte utröstad för alla hoppas bli kvar och få möta henne i finalen. Där tror jag rullatorn är mer till hjälp än till bekymmer faktiskt.
 
Sjukgymnaster är väldigt kompetenta för att kunna avgöra om det är artros-misstanke eller inte.

Kompetenta att misstänka det? 🤔

Sjukgymnaster varken kan eller får ställa en sån diagnos, men de kan misstänka det.
Lugn och fin.

Jag tvivlar inte ett dugg på att sjukgymnaster är kompetenta att misstänka artros, men tyvärr är det nog allt för många sjukgymnaster som vc-läkare som utan vidare undersökning faktiskt ger diagnos artros.
 
Förresten, gör kortisonspruta så ont som de säger?

Det beror pa vem som ger dem och var ... och om de rakar komma nagon 100dels millimeter fel.
Jag har artros och reumatism och jag far kortison sprutor nar jag behover. Nar min ena axel borjade krangla for manga ar sedan tog det 3 manader innan forsta sprutan slutade verka, nasta spruta tog 6 manader, nasta 2 ar och sedan tog det 8 ar innan jag behovde en igen.
Mina fingrar far ocksa sprutor med flera ars mellanrum och den enda spruta som gor ont ar i ena tummen. Den tycks gora ont varenda gang. Oh, och armbagen gor for det mesta ont.
Smartan av sprutan slapper valdigt fort da sjalva sprutan bedovar ocksa sa det ar ett mycket kortvarigt obehag for nagot som hjalper under en langre tid.
 
Förresten, gör kortisonspruta så ont som de säger?
En gång jag fick en sån spruta gjorde det så ont att jag trodde att jag skulle kräkas. Hade ont i flera timmar efteråt. Nästa gång sved det när de satte den, sen var jag helt okej. Så det verkar bero på!
 
Förresten, gör kortisonspruta så ont som de säger?

Jag fick en kortisonspruta i muskelfästet i ljumsken. Skönt var det verkligen inte. Men det hjälpte. Jag har inte atros, röntgen i olika former har visat noll på den punkten. Förmodligen är det en inflammation i muskelfästet som spökat i mer än 10 år.
 
Det slutgiltiga ålderstecknet - jag har fått ARTROS (enligt sjukgymnasten). :arghh:

Dessutom i höften och jag har alltid tänkt att höfterna, det är sånt där som gamla får problem och så opereras de och sen slutar det ändå med rullator :cry:

Har inte röntgats men hon lät trovärdigt säker så jag får börja träna med henne som hon säger. Och gå ARTROSSKOLA 😤

Finns det någon mer här som har den här skiten och har lyckats göra något åt det?
Jag har artros i händer/handleder. En handled och nån led i samma hand är stelopererad. Smärtan är något bättre men den finns där. Det har pratats om att öppna upp igen, men dom säger även att jag vet vad jag har men vet inte vad jag får. Nu har jag lärt mig värken och vet hur den funkar och när den kommer beroende på vad jag gör med handen. Jag tvättar inte fönster första semesterdagen...
 
Kompetenta att misstänka det? 🤔



Jag tvivlar inte ett dugg på att sjukgymnaster är kompetenta att misstänka artros, men tyvärr är det nog allt för många sjukgymnaster som vc-läkare som utan vidare undersökning faktiskt ger diagnos artros.
Jag skulle säga att i många fall kan man bara utifrån patientens berättelse få en klar bild över vad som orsakar besvären, undersökningen är till för att bekräfta det. Sen finns det såklart de som använder diagnosen som slasktratt också.
 
En gång jag fick en sån spruta gjorde det så ont att jag trodde att jag skulle kräkas. Hade ont i flera timmar efteråt. Nästa gång sved det när de satte den, sen var jag helt okej. Så det verkar bero på!

Fast kan man bli kvitt det mesta av smarta och besvar upp till 8 ar ar det nog vart de timmarna anda?
 
Fast kan man bli kvitt det mesta av smarta och besvar upp till 8 ar ar det nog vart de timmarna anda?
Jag har inte sagt ett ord om huruvida sprutorna är värda smärtan eller ej, jag har bara svarat på frågan om det gör ont att ta dem.
 
Alltså jag vet inte. Jag har haltat till och från sedan slutet av sommaren/början på hösten, pga huggande smärta i ljumsken. Men jag slog bort det och tänkte att det var den gamla sträckningen som bråkade.

Senaste 2-3 månaderna har det dock eskalerat ordentligt och spridit sig. Nu haltar jag hela tiden, tar kortare steg och kan bara gå långsamt när jag går utomhus.

Ungefär så hade jag det. Har du möjlighet att hitta en naprapat som också kan massera, och känna igenom musklerna? Jag blev rekommenderad att träna med små rörelser, och det funkade faktiskt. Om inte annat gör ju massagen gott.
 
Ungefär så hade jag det. Har du möjlighet att hitta en naprapat som också kan massera, och känna igenom musklerna? Jag blev rekommenderad att träna med små rörelser, och det funkade faktiskt. Om inte annat gör ju massagen gott.
Ja, ska överväga det.
 

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 337
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 710
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 367
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp