Artros - wtf?

Förresten, gör kortisonspruta så ont som de säger?

Första gången svimmade jag. Då sattes den i en inflammerad sena.

20 år senare blev jag övertalad att sätta en spruta i AC-leden. Jag förberedde mig för mig för ett möte med Liemannen. Jag var fullt övertygad om att jag denna gång skulle dö av smärta.

Den sprutan kändes lika mycket som en arg pissmyra.

Trodde läkaren drev med mig när hon satte dit ett plåster och sa att jag var klar.

Så nä. Alla gör tydligen inte ont.
 
Första gången svimmade jag. Då sattes den i en inflammerad sena.

20 år senare blev jag övertalad att sätta en spruta i AC-leden. Jag förberedde mig för mig för ett möte med Liemannen. Jag var fullt övertygad om att jag denna gång skulle dö av smärta.

Den sprutan kändes lika mycket som en arg pissmyra.

Trodde läkaren drev med mig när hon satte dit ett plåster och sa att jag var klar.

Så nä. Alla gör tydligen inte ont.
Ok! Då ska jag särskilt säga ifrån att de får undvika inflammerade senor (om nu kortison skulle bli aktuellt)
 
Ok! Då ska jag särskilt säga ifrån att de får undvika inflammerade senor (om nu kortison skulle bli aktuellt)

Jag kanske var extra känslig när första sprutan sattes. Jag har ingen aning om varför just den gjorde så förbannad ont.

Men jag slapp värkem länge efteråt och det gjorde bara ont i några sekunder.

Får du chansen att prova kortison så anser jag att det är värt att testa det iallafall.

Du överlever långa och smärtsamma migränanfall. Smärtmässigt är migrän mycket värre än en kortisonspruta så vad fasen. Kör på!

Har själv artros i vänster fotled och har blivit hjälpt av antiinflammatoriska mediciner.

Så pass mycket att jag till och med börjar fundera på att börja springa igen.
 
Stackars Bläckis! Jag fick diagnosen lättare artros i båda höftlederna när jag var 37. Who-hoo, liksom.... Jag hade märkt en stelhet/ojämnhet i kroppen långt tidigare, och efter två täta graviditeter när jag tappat i muskelstyrka smällde det till med återkommande ryggskott. Eftersom det framför allt dök upp när jag sprang och red gick jag till en idrottssjukgymnast och tyckte "ge mig övningar som lagar mig, nu!". Hen fick mig att böja, vrida och bända mig åt alla möjliga håll och sen förklarade hen att nej, hen ville inte vara ensam om bedömningen av det här. Marsch iväg till vårdcentral också, VC skickade mig vidare till röntgen, och därefter kom diagnosen. Min tålmodige ängel till idrottsjukgymnast fick terapiprata med mig om träningen, gav mig styrketräningsprogram och pekade försiktigt på att det faktiskt fanns andra idrotter jag kunde syssla med. Hen kunde dock inte rekommendera mig att springa längre, så jag springer inte... och jag rider inte heller mer :cry: Jag har dock hittat andra motionsformer där jag fullkomligt kan köra skiten ur mig själv, utan smärta i vardagen, så jag ska egentligen inte klaga. Gäller dock att inte slarva med stretchingen, och jag saknar att pussa mule och ha gemenskapen med hästen.

ARTROSSKOLAN har jag också gått i, vilket var en sådär munter upplevelse för mig. Medelåldern på den var ca dubbla min ålder, och när läraren glatt berättade om fördelen med träning pekade omedelbart två av pensionärerna på mig och tyckte: "men hon tränar ju en massa och se på henne, hon fick artros iallafall!". Så jag blev mest deprimerad av att gå dit, hoppas din upplevelse blir bättre.
 
Stackars Bläckis! Jag fick diagnosen lättare artros i båda höftlederna när jag var 37. Who-hoo, liksom.... Jag hade märkt en stelhet/ojämnhet i kroppen långt tidigare, och efter två täta graviditeter när jag tappat i muskelstyrka smällde det till med återkommande ryggskott. Eftersom det framför allt dök upp när jag sprang och red gick jag till en idrottssjukgymnast och tyckte "ge mig övningar som lagar mig, nu!". Hen fick mig att böja, vrida och bända mig åt alla möjliga håll och sen förklarade hen att nej, hen ville inte vara ensam om bedömningen av det här. Marsch iväg till vårdcentral också, VC skickade mig vidare till röntgen, och därefter kom diagnosen. Min tålmodige ängel till idrottsjukgymnast fick terapiprata med mig om träningen, gav mig styrketräningsprogram och pekade försiktigt på att det faktiskt fanns andra idrotter jag kunde syssla med. Hen kunde dock inte rekommendera mig att springa längre, så jag springer inte... och jag rider inte heller mer :cry: Jag har dock hittat andra motionsformer där jag fullkomligt kan köra skiten ur mig själv, utan smärta i vardagen, så jag ska egentligen inte klaga. Gäller dock att inte slarva med stretchingen, och jag saknar att pussa mule och ha gemenskapen med hästen.

ARTROSSKOLAN har jag också gått i, vilket var en sådär munter upplevelse för mig. Medelåldern på den var ca dubbla min ålder, och när läraren glatt berättade om fördelen med träning pekade omedelbart två av pensionärerna på mig och tyckte: "men hon tränar ju en massa och se på henne, hon fick artros iallafall!". Så jag blev mest deprimerad av att gå dit, hoppas din upplevelse blir bättre.
Men gud, det låter jättedeppigt verkligen!

Och vad trist att du inte kan rida om du vill det. :cry: Jag nöjer mig med om jag kan gå ordentligt, jag var i Grekland för några veckor sedan och hade tänkt vandra, men det gick ju inte.
 
Lägga om kosten? För att gå ner i vikt förstår jag, men menade de något annat?
Absolut inte för viktens skull. Är smärt. Antiinflammatorisk kost. Fick förslaget eftersom det kan hjälpa en del. Och det måste vara bättre att äta mat än tabletter resonerade vi.
Tog blodprover och såg vad kroppen reagerade på. Som gluten, ägg, potatis, mejeriprodukter, ja det var en radda. Efter ett år var smärtorna borta. Och har hållit sig borta. Nu har vi nästan glömt hur illa det var.
Men tusan vad man saknar ost & kexbrickan ibland! Alla i hushållet har ställt om för att supporta.
 
Absolut inte för viktens skull. Är smärt. Antiinflammatorisk kost. Fick förslaget eftersom det kan hjälpa en del. Och det måste vara bättre att äta mat än tabletter resonerade vi.
Tog blodprover och såg vad kroppen reagerade på. Som gluten, ägg, potatis, mejeriprodukter, ja det var en radda. Efter ett år var smärtorna borta. Och har hållit sig borta. Nu har vi nästan glömt hur illa det var.
Men tusan vad man saknar ost & kexbrickan ibland! Alla i hushållet har ställt om för att supporta.
Var det kostråd från vården?
 
Var det kostråd från vården?
Läkaren föreslog att titta på kosten, och träning. Men eftersom det tävlas på hög nivå var träningen ok. Därifrån började vi läsa på om kosten och det landade i ett matintoleranstest som togs privat. Är ju väldigt individuellt vad man reagerar mot. Men i stora drag så stämde det ganska bra med de generella råd som finns när man läser om antiinflammatorisk kost.
Huvudvärken är mycket bättre nu med.
Jag mår också bättre. Både av kosten och av att partnern inte lider av "värkgrinighet"!
 
Vad är det för träningsform du har hittat som funkar?

Ett gäng faktiskt: simning, cykling, längskidåkning, kettlebells, step up, diverse gympass (youtuba t ex TRX, Les Mills BodyCombat samt SomaMove). Faktiskt så klarar ryggen av hopp-och-studsgrejer som jag aldrig hade trott skulle funka mer när jag fick diagnosen. Jag klarar av burpees nuförtiden - ok, tjugoåringarna gör fler och snabbare än jag, men jag klarar dem utan att få ont! Det enda jag testat som ryggen blev värre av var faktiskt yoga, hur jag nu kunde lyckas med det. Vad gäller stretchning får jag en hel del inspiration av att följa naprapatjonas på Instagram. En hel del av hans övningar är alldeles för svåra för mig, men när han inleder med "mina patienter med ryggbesvär har haft hjälp av..." så brukar det vara rätt för mig.
 
Det slutgiltiga ålderstecknet - jag har fått ARTROS (enligt sjukgymnasten). :arghh:

Dessutom i höften och jag har alltid tänkt att höfterna, det är sånt där som gamla får problem och så opereras de och sen slutar det ändå med rullator :cry:

Har inte röntgats men hon lät trovärdigt säker så jag får börja träna med henne som hon säger. Och gå ARTROSSKOLA 😤

Finns det någon mer här som har den här skiten och har lyckats göra något åt det?
 
Ett gäng faktiskt: simning, cykling, längskidåkning, kettlebells, step up, diverse gympass (youtuba t ex TRX, Les Mills BodyCombat samt SomaMove). Faktiskt så klarar ryggen av hopp-och-studsgrejer som jag aldrig hade trott skulle funka mer när jag fick diagnosen. Jag klarar av burpees nuförtiden - ok, tjugoåringarna gör fler och snabbare än jag, men jag klarar dem utan att få ont! Det enda jag testat som ryggen blev värre av var faktiskt yoga, hur jag nu kunde lyckas med det. Vad gäller stretchning får jag en hel del inspiration av att följa naprapatjonas på Instagram. En hel del av hans övningar är alldeles för svåra för mig, men när han inleder med "mina patienter med ryggbesvär har haft hjälp av..." så brukar det vara rätt för mig.
Jag är inte säker, men jag TROR att min ljumsksmärta brakade loss efter min första omgång yoga förra våren ... Det funkade inte att sitta i yogaposition och med läraren som pressade på i benen.
 
Läkaren föreslog att titta på kosten, och träning. Men eftersom det tävlas på hög nivå var träningen ok. Därifrån började vi läsa på om kosten och det landade i ett matintoleranstest som togs privat. Är ju väldigt individuellt vad man reagerar mot. Men i stora drag så stämde det ganska bra med de generella råd som finns när man läser om antiinflammatorisk kost.
Huvudvärken är mycket bättre nu med.
Jag mår också bättre. Både av kosten och av att partnern inte lider av "värkgrinighet"!
Aha. Jag är dock inte inne på antiinflammatorisk kost.

https://www.sahlgrenska.se/nyheter/...ammatorisk-kost-ar-inte-vetenskapligt-belagd/

Men jättebra att ni båda mår bättre såklart.
 
Jag har höftledsartros och har opererat båda höfterna. Hade jätteont innan operationerna och ett bra tag efter. Inte kul med konstgjorda höfter alltid men jag är SMÄRTFRI nu 😊😊😊. Hade ett helvete innan operation. Artrosskola hjälpte inte mig och inte överenergiska sjukgymnaster heller blev bara sämre av all träning. Det är tufft men hjälp går att få.
 
Jag har höftledsartros och har opererat båda höfterna. Hade jätteont innan operationerna och ett bra tag efter. Inte kul med konstgjorda höfter alltid men jag är SMÄRTFRI nu 😊😊😊. Hade ett helvete innan operation. Artrosskola hjälpte inte mig och inte överenergiska sjukgymnaster heller blev bara sämre av all träning. Det är tufft men hjälp går att få.
Usch vad trist att höra! Ja, blir jag sämre då blir det vc direkt.
 
Jag är inte säker, men jag TROR att min ljumsksmärta brakade loss efter min första omgång yoga förra våren ... Det funkade inte att sitta i yogaposition och med läraren som pressade på i benen.

Aaj, vilken synnerligen klantig lärare! Det hade gjort jätteont om nån hade pressat på mina ben i den ställningen, det är liksom blocklåst där.
 
Jag har återkommande problem med min ena höft som jag fick när jag var yngre än 30. Först var misstanken artros men sen tror jag att det landade i att det förmodligen var en bursit. Jag vet att bursit och artros inte är samma sak men för mig var verkligen träning lösningen på de värsta problemen. Framförallt eftersom en starkare och mer välfungerande core avlastar. Jag har också ohyggligt svårt att sitta i skräddarställning.

Jag hade så ont att jag var blek och smärtsvettades när jag belastade höften på något sätt. Det hade sakta kommit krypande men blev sen helt ohållbart. Gick till en sjukgymnast som efter dragande och undersökande rekommenderade kontakt med ortoped samt träning. Hen trodde först att det var riktig illa, leden var stum och rörelse i sidled funkade inte, alls. Började träna med hen och hemma och det vände ganska snabbt, haltade med rejäla svettningar ner till gymmet och småjoggade smärtfri hem. När jag efter ett par veckors väntetid träffade läkaren så gjorde det visserligen ont i samband med provocering men jag hade halv hyfsad rörlighet. Slätröntgen var ok (men visade att jag har en ganska trång led med småmarginaler (vi har många höftopererade i släkten) och återbesöket hos läkaren var jag hyfsat ok.

Höfteländet har hållit sig hyfsat (under snart 5 år) om jag håller igång med träning och inte sitter på fel stolar. Jag satt i sex timmar på fel sorts stol i måndags och kunde knappt gå i tisdags. Idag har leden varit hyfsad, med lite träning imorgon så kommer den nog att vara bra.
 

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 342
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 699
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 726
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ (jättelång tråd) Min bror är ute på jävligt djupt vatten och just nu bryr jag mig ärligt talat inte så mycket om vilka beslut han tar...
2
Svar
21
· Visningar
2 368
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp